Paard erg sloom.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Milo2012

Berichten: 415
Geregistreerd: 24-11-13

Paard erg sloom.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-20 23:08

Hoi

Mijn andalusier ruin van 10 jaar oud is de laatste tijd erg sloom.. zowel aan de hand als tijdens het rijden.
Hij is momenteel ongeveer 6 maanden in Nederland en ongeveer 5 maanden in mijn bezit.
Hij was in het begin erg opgewekt e.d. werd na 5 dagen redelijk ziek, koorts, snotneus, dikke opgezette klieren. Dachten aan droes. Dat was het gelukkig niet! Wel 2 weken in quarantaine gestaan..en was daarna eigenlijk weer goed opgeknapt! De 2a3 maanden daarna vaak ziek geweest, paar keer plots koorst, vieze neus, viese ogen.. toch weer wat snot e.d. tussendoor (en nog steeds) jeuk en bulten.. we dachten aan zomer eczeem maar dat werd door biopsie en de klachten niet bevestigd. Wel een allergische reactie maar niet de klachten die perse wijzen naar staart en manen eczeem. De dierenarts is er vaak bij geweest.. meerdere bloedonderzoeken gehad waar niets uit kwam helaas.

Aangezien er medische niet te vinden is gaan we verder in het voer waar we momenteel erg zoekende in zijn. Kreeg een poos vitalbix daily complete, nu zitten we aan de fibra Premium 1.5 schep verdeeld over 2 voerbeurten met elke voerbeurt een klein handje vitalbix erbij.

Ik hoop dat jullie misschien wat meer tips hebben om mijn paard wat meer energie te geven :o

Wat foto's van het geld vretende monster.. :')
Afbeelding
Afbeelding

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Paard erg sloom.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 23:41

Mooi paard! Is hij onderzocht op tekenziekte of lyme?

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: Paard erg sloom.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 09:34

Pfoe lastig! Kan van alles zijn. door de verhuizing van de leg, maagzweren, lyme idd, verandering van voer? ik weet niet of je wat anders voert dan waar hij vandaan kwam?

Milo2012

Berichten: 415
Geregistreerd: 24-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-20 09:37

geerke schreef:
Mooi paard! Is hij onderzocht op tekenziekte of lyme?


Dankjewel! Hij is uitgebreid onderzocht maar of hij daarop is getest weet ik niet. Ga ik even achteraan bellen!

Milo2012

Berichten: 415
Geregistreerd: 24-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-20 09:38

Sim schreef:
Pfoe lastig! Kan van alles zijn. door de verhuizing van de leg, maagzweren, lyme idd, verandering van voer? ik weet niet of je wat anders voert dan waar hij vandaan kwam?


Wat hij in spanje te eten kreeg weet ik niet. Ik weet helaas helemaal niets uit die tijd. Bij de handelaar kreeg hij 3 kg biks per dag. Dat vond ik wat veel vandaar dat ik ben overgestapt.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard erg sloom.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 09:42

Bij een Spanjaard zou ik voor Babesiose (Piroplasmose) laten testen. Dat is een tekenziekte die in het Zuiden vaker voorkomt en daar worden ze erg mat en ziekerig van.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 09:44

Bij een eventuele volgende koortsopstoot bloed afnemen en op kweek laten zetten voor borrelia, piroplasmose en leptospirose brengt misschien ook duidelijkheid.
Sommige ziekten die PRE's bij zich kunnen dragen, steken af en toe de kop op.

Ik heb ook zo'n min of meer gelijkaardig geval staan.

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 10:26

Milo2012 schreef:
Sim schreef:
Pfoe lastig! Kan van alles zijn. door de verhuizing van de leg, maagzweren, lyme idd, verandering van voer? ik weet niet of je wat anders voert dan waar hij vandaan kwam?


Wat hij in spanje te eten kreeg weet ik niet. Ik weet helaas helemaal niets uit die tijd. Bij de handelaar kreeg hij 3 kg biks per dag. Dat vond ik wat veel vandaar dat ik ben overgestapt.


Ik bedoel ook wat hij bij de handelaar kreeg. Dat je de hoeveelheid aanpast snap ik, maar geef je hetzelfde merk of ben je in 1 keer overgestapt op ander voer? Een paardenmaag moet wennen aan ander voer namelijk.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 11:38

Sizzle schreef:
Bij een Spanjaard zou ik voor Babesiose (Piroplasmose) laten testen. Dat is een tekenziekte die in het Zuiden vaker voorkomt en daar worden ze erg mat en ziekerig van.



Bij de acute vorm zijn ze binnen 24 uur dood.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard erg sloom.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 11:45

Ja maar deze is duidelijk niet accuut :+
Ik ken het vooral van Camarque paarden overigens, daar komt het ook veel voor.

sas27

Berichten: 588
Geregistreerd: 01-09-05
Woonplaats: Braamt

Re: Paard erg sloom.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 11:47

Zijn zijn lever functies getest? Veel jeuk en sloom gedrag kan ook op slecht werkende lever wijzen.

Milo2012

Berichten: 415
Geregistreerd: 24-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-20 11:52

sas27 schreef:
Zijn zijn lever functies getest? Veel jeuk en sloom gedrag kan ook op slecht werkende lever wijzen.


Ja 3 keer. Er zijn bij ons op stal 2 paarden overleden aan een sint jacobskruid vergiftiging.. hij had de laagste waarde van stal gelukkig!

Milo2012

Berichten: 415
Geregistreerd: 24-11-13

Re: Paard erg sloom.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-20 11:54

Ik zal de da even bellen over een tekenbeet.. en bloedtest daarvoor!

Milo2012

Berichten: 415
Geregistreerd: 24-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-20 11:55

Sim schreef:
Sim schreef:
Pfoe lastig! Kan van alles zijn. door de verhuizing van de leg, maagzweren, lyme idd, verandering van voer? ik weet niet of je wat anders voert dan waar hij vandaan kwam?


Wat hij in spanje te eten kreeg weet ik niet. Ik weet helaas helemaal niets uit die tijd. Bij de handelaar kreeg hij 3 kg biks per dag. Dat vond ik wat veel vandaar dat ik ben overgestapt.

Ik bedoel ook wat hij bij de handelaar kreeg. Dat je de hoeveelheid aanpast snap ik, maar geef je hetzelfde merk of ben je in 1 keer overgestapt op ander voer? Een paardenmaag moet wennen aan ander voer namelijk.


Nee mijn paarden krijgen geen biks. Na 4a5 maanden neem ik aan dat hij wel aan ander voer gewend zal zijn.

sas27

Berichten: 588
Geregistreerd: 01-09-05
Woonplaats: Braamt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 11:58

Milo2012 schreef:
sas27 schreef:
Zijn zijn lever functies getest? Veel jeuk en sloom gedrag kan ook op slecht werkende lever wijzen.


Ja 3 keer. Er zijn bij ons op stal 2 paarden overleden aan een sint jacobskruid vergiftiging.. hij had de laagste waarde van stal gelukkig!


PFF gelukkig, mijn jonge paard is hier een paar maanden terug aan overleden vandaar.
Hoop dat je snel de oorzaak vind.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 12:23

Sizzle schreef:
Ja maar deze is duidelijk niet accuut :+
Ik ken het vooral van Camarque paarden overigens, daar komt het ook veel voor.



Mijn fries heeft het 2x gehad,de acute vorm.Daarna word het chronisch,sluimert...en slaat toe als de weerstand niet goed is.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 12:30

Ik bedoelde meer dat het paard duidelijk niet dood is, dat had ze vast wel gemerkt :D
Piroplasmose is echt een rot ziekte, maar vaak met zorgvuldig management aardig onder controle te houden.

Milo2012

Berichten: 415
Geregistreerd: 24-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-20 12:31

sas27 schreef:
Milo2012 schreef:

Zijn zijn lever functies getest? Veel jeuk en sloom gedrag kan ook op slecht werkende lever wijzen.


Ja 3 keer. Er zijn bij ons op stal 2 paarden overleden aan een sint jacobskruid vergiftiging.. hij had de laagste waarde van stal gelukkig!


PFF gelukkig, mijn jonge paard is hier een paar maanden terug aan overleden vandaar.
Hoop dat je snel de oorzaak vind.[/quote]

Jeetje wat heftig! :knuffel:

Milo2012

Berichten: 415
Geregistreerd: 24-11-13

Re: Paard erg sloom.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-20 12:33

Geerke en sizzle vanmorgen stond ie nog overend :') ik ga daar nog even achteraan! Dankjullie :o

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 22:18

Milo2012 schreef:
Nee mijn paarden krijgen geen biks. Na 4a5 maanden neem ik aan dat hij wel aan ander voer gewend zal zijn.


Hmmm, kan. Kan ook dat het zich nu pas uit/dat het paard het nu pas laat merken.