[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Relien

Berichten: 2898
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Huis, Stal overal

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 16:38

Hey allemaal. Deken dilemma hier .
Momenteel staat mijn pony onder een bucas sunshower. Deze is voor de heftige buien zoals vandaag natuurlijk niet geschikt dus zoektocht naar een betere regendeken. Nu kwam ik op weatherbeeta dekens uit deze hebben een mooi systeem op de schoft om de druk te verdelen.

Ik zag dat hun ook een liner systeem hadden maar nu vroeg ik me af is dat alleen met die deken die start op 100 gram ?
Ik vind namelijk de overgang van de sunshower naar 100 gram zo groot?

Weet iemand of de 0 grams deken ook geschikt is voor liners ik kan dit nergens vinden Afbeelding

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 16:51

De liners van Horseware passen er gewoon onder, en als je die aan de voorkant vast wil zetten kan dat bij de dekens met hals zoals hier eerder een plaatje met Bucas in het topic staat. Achteraan zitten de D ringen op de juiste hoogte, niet zoals bij de Bucas want die zitten een stuk hoger. Maar ook daar vond ik combineren prima gaan.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 17:41

En die liners onder een bucas, blijft ook goed en netjes liggen?

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 17:43

Hier wel altijd, maar heb ze daaronder nooit weken gedragen. Zou niet zomaar 3 dagen zonder controle weg zetten, maar 24u is hier altijd goed gegaan.

Faya__

Berichten: 2960
Geregistreerd: 09-07-10

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 17:45

Ik had een keer één nachtje m'n recuptex onder m'n rhino regendeken gemaakt, dat ging dus niet goed. Beide dekens de achterkant stuk....

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 17:46

RianneH schreef:
Hier wel altijd, maar heb ze daaronder nooit weken gedragen. Zou niet zomaar 3 dagen zonder controle weg zetten, maar 24u is hier altijd goed gegaan.


Nee maar dat is denk ik met elke deken wel?
Mijne staat 24/7 buiten op pensionstalling.
Twijfel beetje over losse deken diktes of werken met liners.
( ga deel scheren. Maar dikker dan 200 grams hoeft niet)

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 18:25

Faya__ schreef:
Ik had een keer één nachtje m'n recuptex onder m'n rhino regendeken gemaakt, dat ging dus niet goed. Beide dekens de achterkant stuk....


Op welke manier? Wel balen!

Hier ook 24/7 buiten, ik werk met beide systemen. Vind het zelf fijn een vaste dikte te hebben (heb 0grams, 100grams en 200grams), maar als het van het twijfel weer is is het makkelijker iemand te vragen in de ochtend een onderdeken los te maken en eronderuit te trekken dan een hele deken te wisselen. De liners liggen het allermooiste onder Horseware zelf, maar ik vind ze onder zowel Bucas als Weatherbeeta goed genoeg liggen om te gebruiken. Zakten hier niet scheef onder de deken uit, terwijl die beide dekens zelf wel wat scheel zakten.

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 18:56

Ik heb net toch maar een regendekentje opgegooid. 2 dagen geleden niks aan de hand en ging net met de borstel over zijn rug/kont en hij dook helemaal in elkaar.. Nu hopen dat hij niet gaat zweten onder de deken!

just_kiki

Berichten: 6812
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: West Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 20:04

Hier ook 100grams staldeken op met daarover een 0grams regendeken. Hij stond woensdag ijskoud (shaken :brr: ) hij komt sinds vorig jaar uit Spanje dus hij is dit weer wat minder gewend denk ik :')

Overigens ook op stal, hij staat in een binnenbox maar wel direct bij de ingang met de schuifdeur lekker wagenwijd open.
Hij voelt er prima onder, ik dacht vanmiddag die zal het wel warm hebben. Maar niks te, dus lekker opgelaten.
Overigens staat hij al een tijdje inmiddels onder een 0grams (enkel vorige week met die 30 graden natuurlijk niet)

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 20:07

Hoe warm hoort een paard eigenlijk te voelen onder een deken?
Vanochtend heb ik even eronder gevoeld, maar weet niet waar ik op moet letten eerlijk gezegd. Ze had haar vacht gewoon plat liggen en rilde niet, maar ik had een beetje verwacht dat ze ca lichaamstemperatuur zou hebben onder de deken en het was eerder een beetje kamertemperatuur ofzo.

Is dat goed? Sorry voor de newbie vraag :D

nina82
Berichten: 203
Geregistreerd: 08-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 21:44

Sintara schreef:
Hoe warm hoort een paard eigenlijk te voelen onder een deken?
Vanochtend heb ik even eronder gevoeld, maar weet niet waar ik op moet letten eerlijk gezegd. Ze had haar vacht gewoon plat liggen en rilde niet, maar ik had een beetje verwacht dat ze ca lichaamstemperatuur zou hebben onder de deken en het was eerder een beetje kamertemperatuur ofzo.

Is dat goed? Sorry voor de newbie vraag :D


Ik heb altijd geleerd dat ze lauwwarm er onder mogen voelen en zeker niet warm.
Maar het is natuurlijk paard afhankelijk. Gewoon goed in de gaten houden of ze zich aangenaam voelen.

Ik voel trouwens meestal op de rug.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 22:44

Ik heb een horsepalsensor. Die meten op de schouder en de standaard temperatuur instelling geeft een advies aan van 28 tot 32 graden. Mijn 10 jarige lijkt het beneden de 27 graden onder d'r deken vaak ook wel koud te hebben maar bij 31 al warm. De 22 jarige zit liever iets hoger.

Ellen1983

Berichten: 106
Geregistreerd: 18-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 23:18

Mijn tinker staat 24/7 buiten. Hij is ongeschoren. Met de regen en wind van de laatste dagen zou ik hem graag een licht gevoerde (100 gram) regendeken geven. Kan dit al met deze temperaturen?

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 23:27

Ja hoor dat kon. Hangt een beetje van je paard af. Ik heb er nu 1 onder 150 en 1 onder 200 gram staan. Van de week kon dat makkelijk. Vandaag was het overdag in de zon wel te warm daarvoor en de komende dagen wordt het iets warmer en droger, dus dan doe ik het niet. Eind van de week lijkt het weer kouder en natter te worden, dus dan waarschijnlijk weer wel.

Yaffie
Berichten: 223
Geregistreerd: 10-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 23:30

Ik heb mijn ongeschoren paard onder de bucas sunshower staan. Deze afgelopen zomer goed ingespoten met waterdichte spray, na getest te hebben blijkt het goed te werken. Hij heeft niet veel warmte nodig (in de winter max 100 gram), maar bij regen is hij snel stijf en krijgt gevoelige rugspieren. Hij staat nu nog 24/7 buiten zonder schuilmogelijkheden. Fijne is dat de sunshower nog een net eronder heeft, zodat het wel een beetje kan doorwaaien, maar hij niet nat wordt. Voor mijne is een 100 grams zeker nog te warm. En de regendeken van vorig jaar hebben zijn maten gesloopt (een stuk of 3 trouwens). Dus die is nog even niet waterproof.
Zo zie je maar dat het voor ieder paard heel erg verschilt. Als ik 200 op zou leggen, zou die van mij gek worden. Gewoon goed in de gaten houden.

Ik zoek nog een nieuwe regendeken met v sluiting, niet een al te dure vanwege het slopen. Als iemand nog tips heeft over een actie of 2de hands, hoor ik het graag!

AnimalFriend

Berichten: 869
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 23:40

Dochorse heeft dit weekend 25% korting op een product naar keuze :)

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 08:47

Ongeschoren 100/200 gram met deze nog warme temperaturen hoef ik bij mijn dames niet te proberen. Die hebben best een vachtje en krijgen het dan warm. Ik heb beiden een stukje hals weggeschoren en een 0 gram voor de shet en een 0 gram rhino wug voor de grote. Warm zat.

Nu 100/200 gram moet je in de winter 500 ofzo opgooien.... Bij heel extreem weer hebben ze 300 gram op en snachts op stal. Als het echt goed vriest. Al paar jaar niet op gehad (24/7 buiten ongeschoren)

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 08:55

Zeker een koudbloed, tenzij van nature nu nog een heel dun vachtje, zou ik nu geen 100 grams op doen.
Vacht aanmaken wordt vooral ingezet met licht, worden de dagen korter, gaan ze vacht aanmaken. Deken geeft wel iets remming, maar licht veel meer. En dat is juist bij 24/7 veel groter verschil dan wanneer ze eind van de dag op stal komen waar de lichten tot 22.00 aan staan.

Qua temperatuur onder de deken, je paard zou niet anders hoeven voelen dan wanneer je zomers (20 graden) je hand op je paard legt. Te warm betekend, ja, te warm :) Lauw of koud is echt te koud, beste is om te voelen bovenop de kont omdat ze daar de meeste warmte verliezen aan de omgeving.

simoneeee

Berichten: 210
Geregistreerd: 04-06-09
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 08:58

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de Bucas Smartex Extra, of Medium, maar dan op een geschoren paard? Ik heb een fjord die vorige winter eigenlijk de hele tijd geschoren onder een 200 of zelfs 100gr heeft gestaan. Ik heb haar toen redelijk vroeg (eind okt) geschoren. Het is geen paard dat dekens van 400gr nodig heeft. Zou een Smartex extra kunnen volstaan voor de hele winter, geschoren en wel?

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 09:00

Qua warmte vind ik het lastig. M'n shet voelt altijd koel aan onder de deken als E ongeschoren is. Puur omdat haar vacht ook nog isoleert. Ik controleer dr liezen en oren. En oksels voor te warm. Geschoren is het wel goed te voelen.


M'n grote voelt alrijd veel warmer aan omdat die veel warmte verliest door dr vacht. Daar is het wel goed te voelen, te warm of te koud.

Saaams

Berichten: 13267
Geregistreerd: 20-01-10

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 09:02

Ik vind het nu heel moeilijk.
Ik heb geschoren (op bovenlijn na). Maar het is toch 17 graden met wind (polder) en staat hele dag buiten

Jessie2020
Berichten: 779
Geregistreerd: 21-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 09:13

Hallo allemaal,
Ik heb gelukkig heel lang zonder winterdekens kunnen doen, maar nu moet ik wel met m’n twee paarden aan de dekens gaan.

Ik ben er alleen helemaal uit. Kunnen jullie meedenken?

M’n paarden staan aan huis en in de winter heel de dag buiten (weer of geen weer) naar eigen paard-keuze in de bak en op het weiland. Ze kunnen overdag ook zelf de stallen in lopen. In de nacht doe ik de deuren van de inloopstallen dicht en staan ze dus binnen.

Ik zoek dekens die buiten waterdicht zijn. Maar waar ze overdagwel lekker in kunnen spelen/ bewegen. ik zou het fijn vinden als ze in de avond niet met een klamme of natte deken op stal staan. Ze staan aan huis dus ik ben wat gemakkelijker in de gelegenheid om eventueel dekens te wisselen.

Nu zat ik te denken aan de liners van horseware. Die zo alleen als staldeken gebruiken in de nacht op stal en dan elke ochtend een nul grams regendeken van Rambo eroverheen leggen voordat ze naar buiten gaan. Die ik dan in de avond weer eraf haal en ophang in de schuur.

Mijn vragen: blijven die liners goed zitten? Hoeveel grams liners zou ik nemen? De winters zijn nu aanmerkelijk zachter dan vroeger.

Welke regendeken raden jullie mij aan?

Jessie2020
Berichten: 779
Geregistreerd: 21-05-20

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 09:22

De bouw van de paarden:
Het gaat om een niet breed gebouwde haflinger en een E pony kruising Fries.


Oh ja als iemand nog een tip heeft voor een actie ofzo ergens dan houd ik me aanbevolen.

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 09:29

Jessie2020 schreef:
Hallo allemaal,
Ik heb gelukkig heel lang zonder winterdekens kunnen doen, maar nu moet ik wel met m’n twee paarden aan de dekens gaan.

Ik ben er alleen helemaal uit. Kunnen jullie meedenken?

M’n paarden staan aan huis en in de winter heel de dag buiten (weer of geen weer) naar eigen paard-keuze in de bak en op het weiland. Ze kunnen overdag ook zelf de stallen in lopen. In de nacht doe ik de deuren van de inloopstallen dicht en staan ze dus binnen.

Ik zoek dekens die buiten waterdicht zijn. Maar waar ze overdagwel lekker in kunnen spelen/ bewegen. ik zou het fijn vinden als ze in de avond niet met een klamme of natte deken op stal staan. Ze staan aan huis dus ik ben wat gemakkelijker in de gelegenheid om eventueel dekens te wisselen.

Nu zat ik te denken aan de liners van horseware. Die zo alleen als staldeken gebruiken in de nacht op stal en dan elke ochtend een nul grams regendeken van Rambo eroverheen leggen voordat ze naar buiten gaan. Die ik dan in de avond weer eraf haal en ophang in de schuur.

Mijn vragen: blijven die liners goed zitten? Hoeveel grams liners zou ik nemen? De winters zijn nu aanmerkelijk zachter dan vroeger.

Welke regendeken raden jullie mij aan?

Liners blijven niet zitten zonder een bovendeken waar je deze aan vast kunt maken. Ze hebben alleen een borstluitong. De rest maat je aan de deken vast waardoor je 1 deken hebt.

In jouw situatie zou ik eerder voor staldeken kijken en dan sochtends een regendeken hierover gooien

Jessie2020
Berichten: 779
Geregistreerd: 21-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 09:34

Ok Bedankt.
dus als ik met liners wil werken, heb ik voor op stal nog een staldeken nodig voor over de liner. In de ochtend verwissel ik dan de staldeken voor de regendeken?

Wat mij aansprak aan de liners is dat ik las dat die goed zelf wasbaar zijn want dun. Ik wil die liners graag wat vaker kunnen wassen.

Is er iemand die met liners werkt en hoe doen jullie dat dan op stal?

Ook las ik dat er liners bestaan die tevens als zweetdeken fungeren. Weet iemand daar meer van?