[VOLG] Ons eigen huis bouwen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Niffum
Berichten: 54
Geregistreerd: 20-04-20

[VOLG] Ons eigen huis bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-20 14:15

Hallo,

Voordat wij definitief besloten zelf te gaan bouwen, heb ik veel gehad aan verschillende (volg)topics over dit onderwerp. Daarom open ik er nu ook één. Zelf vind ik het leuk om de progressie bij te houden, wellicht volgen anderen het ook graag. Daarnaast zijn tips ook van harte welkom!

Wij hebben dus een stuk grond gekocht waar wij zelf op mogen gaan bouwen. Ons kavel bestaat uit bouwgrond + agrarische grond. Momenteel hebben we het eerste ontwerp voor het kavel bij de gemeente liggen ter goedkeuring en tevens zijn wij in gesprek met verschillende aannemers.

Als de gemeente ons ontwerp goedkeurt en we hebben besloten met welke aannemer wij in zee gaan kunnen we het verdere traject ingaan. Het kavel is al bouwrijp dus hoe eerder alles rond is, hoe sneller we van start kunnen gaan met het bouwen.

Een aantal zaken weten we al zeker:
- We gaan een schuurwoning bouwen
- Er komen drie stallen van 4 x 4 met een vrije uitloop op de wei, momenteel in het bezit van twee paarden.
- We geven vrij veel uit handen omdat we zelf niet handig genoeg zijn + allebei fulltime werken.
- Schuur met stallen + omheining willen we wel zelf gaan bouwen
- Er hoeft geen bak aan huis omdat er binnen 5 minuten lopen zeker twee binnenbanen aanwezig zijn en binnen 10/15 minuten met de auto nog een stuk meer.

We zouden graag tijdens de bouw in een woonunit op het kavel wonen. Het is afhankelijk van de gemeente of dit is toegestaan. Dit moeten we met het aanvragen van de vergunningen meenemen.

Als jullie tips hebben dan zijn deze zeer welkom! Ik heb heel veel zin in het traject en zoek eigenlijk nog wat dingen die we zelf ook zouden kunnen doen omdat dat ons wel heel leuk lijkt!

Niffum
Berichten: 54
Geregistreerd: 20-04-20

Re: [VOLG] Ons eigen huis bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-20 17:33

Ons plan is nog niet gekeurd door de gemeente helaas, daar wachten we nog op. Maar we hebben al wel een kleine tegenslag. De kopers van het andere kavel (er zijn twee kavels) hebben 'problemen' met waar wij de schuur willen neerzetten. We zijn nog aan het uitzoeken in hoeverre wij rekening moeten houden met de wensen van anderen. Het lijkt mij vreemd als de eigenaren van een ander kavel daar veel over te zeggen hebben, maar we gaan het zien. Ik hoop dat het in die zin meevalt. We hebben bewust gekozen voor een kavel waar veel meer vrijheid is dan bij bijvoorbeeld projectbouw. Hoofdzakelijk omdat we erg gesteld zijn op onze privacy.

Daarnaast denken we een keuze gemaakt te hebben betreffende de aannemer. Er is in ieder geval een grote voorkeur naar een partij. Nu hopen dus dat we snel reactie krijgen vanuit de gemeente.

_Nancy

Berichten: 14095
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Re: [VOLG] Ons eigen huis bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 20:16

Spannend!
Ik ga je volgen.

Gemeente kan af en toe zo laaaaaaangg op zich laten wachten..

Onze droom is ook ooit een eigen huis te bouwen, maar ik hoef er geen paarden bij. Dat scheelt al denk ik.

Anoniem

Re: [VOLG] Ons eigen huis bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 22:09

Ik volg mee!

Niffum
Berichten: 54
Geregistreerd: 20-04-20

Re: [VOLG] Ons eigen huis bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-20 10:33

Wat leuk dat jullie volgen! Dat zal inderdaad wat schelen @_Nancy. Alleen al wat je nodig hebt qua grond maar ook qua vergunningen en dergelijke! Spannend, voor ons was het een lange termijnplan en toch beginnen we er onverwachts al zoveel eerder aan *\o/*

Helaas heeft de gemeente ons ontwerp afgekeurd met 1 zin erbij. Waardoor wij dus eigenlijk geen idee hebben waarom het precies afgekeurd is :+ . Die vraag weer teruggelegd, beetje jammer dat we hier weken op hebben gewacht haha. Hopelijk snel wat meer duidelijkheid. Ik zou graag wat beeld met jullie delen zodra wij akkoord hebben gekregen. Eerst op 1 lijn komen met de gemeente.

_Hedi

Berichten: 1691
Geregistreerd: 11-12-13
Woonplaats: Sterksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 21:39

Ik volg ook! Leuk maar zeker ook leerzaam.
Mijn vriend en ik hebben plannen om in 2021 ons huis in te ruilen voor een kavel, waar we ook graag een schuurwoning op zouden willen hebben :)
Lastige is dat kavels al heel snel heel duur worden op de plek waar ik zelf het liefst zou willen wonen haha.

Mag ik vragen door wie jullie het huis laten bouwen? Wij hebben Finnhouse in gedachten. Ik ben fan van hun stijl. Maar verder orienteren kan natuurlijk nooit kwaad! :D

Ik ben echt heel benieuwd naar jullie project!

Niffum
Berichten: 54
Geregistreerd: 20-04-20

Re: [VOLG] Ons eigen huis bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-20 18:27

Leuk dat je volgt _Hedi! Het vinden van een kavel is inderdaad een uitdaging, maar ook wel weer heel erg leuk vond ik. Wij hebben ook wel geluk gehad met ons kavel, eigenlijk was het al verkocht :Y) .

Finnhouse kende ik nog niet, prachtig zeg! Achteraf was het geen slecht idee geweest als wij al gesprekken met aannemers hadden gehad, voordat wij een kavel in bezit hadden. Het scheelt een hoop tijd als je daarin het kaf van het koren al hebt kunnen scheiden. Grote kans dat het voor ons Welstandbouw wordt, we hebben helaas strenge regels voor ons kavel (rood voor rood) wat de keuze in stijl ook weer wat beperkt.

Wij zitten nu heel erg te twijfelen of wij op het kavel willen gaan wonen tijdens de bouw, of niet. Het lijkt erop dat een woonunit helemaal niet zo aantrekkelijk is (als je de aanschaf, aansluitingen e.d. allemaal meerekent). Erg jammer want dat leek mij juist wel leuk. Als iemand hier ideeën of tips voor heeft dan zijn deze van harte welkom.

_Hedi

Berichten: 1691
Geregistreerd: 11-12-13
Woonplaats: Sterksel

Re: [VOLG] Ons eigen huis bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 07:32

Voordeel van Finnhouse vind ik ook dat zij je volledig ontzorgen. Ze ontwerpen en bouwen niet aleen je huis, maar ze doen ook de vergunningaanvraag etc :D

Wat bedoel je met rood voor rood?
Wij hebben ook nagedacht of we op het kavel willen wonen tijdens de bouw. Maar wij hebben ook 3 binnen katten, dus ik denk dat het voor ons een particuliere huurflat word in de tussentijd :) is toch wel wat makkelijker met alles denk ik. Hoewel wonen op het kavel me wel leuker lijkt inderdaad.

Niffum
Berichten: 54
Geregistreerd: 20-04-20

Re: [VOLG] Ons eigen huis bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-20 15:31

Dat is inderdaad iets waarvoor wij ook bewust hebben gekozen! Bij alle aannemers met wie wij om tafel hebben gezeten werd dat inderdaad ook verzorgd. Scheelt toch een hoop kopzorgen denk ik zo. Aan de andere kant kost het totaal pakket dan weer wat meer. Maargoed, keuzes keuzes keuzes :+ .

Ons kavel is vrij gekomen door een rood voor rood regeling. Dan heb je weer met andere 'eisen' te maken dan met een 'gewoon' kavel. Dit zijn wel dingen waar wij gaande weg pas achter zijn gekomen, rood voor rood geeft wel een kleine beperking maar wij zijn er gelukkig uit gekomen.

Haha ja lastig he. Wij hebben ook twee binnen poezen, die de luxe van een grote buiten ren hebben momenteel. Dat zou dan dus ook 'moeten' bij de woonunit anders vermoorden ze mij in mijn slaap denk ik :Y) . Ook hebben wij honden dus er moet dan sowieso een stuk omheind zijn zodat iedereen wat bewegingsruimte heeft. Ik zou het liefst op het kavel wonen maar het heeft inderdaad nogal wat haken en ogen helaas. Gelukkig kan ik er nog even over nadenken :') .

Hebben jullie al gereageerd op/gekeken bij kavels? Of houd je vooral in de gaten wat er beschikbaar is/komt?

_Hedi

Berichten: 1691
Geregistreerd: 11-12-13
Woonplaats: Sterksel

Re: [VOLG] Ons eigen huis bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 16:27

Ja dat is zeker duurder haha. Maar ik heb het er wel voor over. Scheelt waarschijnlijk heel veel tijd, fouten en ruzie met mijn wederhelft haha.

Haha dat is voor onze katten ook nog de planning, maar op dit moment komen ze weinig buiten dus ik heb hoop dat wij het wel overleven :P

Wij hebben dit voorjaar gereageerd op een prachtig kavel, maar er waren meerdere geïnteresseerden, en wij hebben hem helaas niet gekregen. Nu op het gemakje verder aan het kijken. Grote nadeel is dat ik helemaal op mijn plek zit in onze huidige wijk (daar stond toen ook dat kavel te koop). Dus stiekem zou ik graag hier blijven, maar de kans dat hier nog een kavel te koop komt, dat naar onze wens, en betaalbaar is, is natuurlijk vrij klein. Dus we zijn nu gewoon een beetje aan het oriënteren.
Verder ben ik al bezig met een soort moodboard voor onze toekonstig architect haha. Heb alle elementen van Finnhouse die we graag willen geselecteerd (foto's opgeslagen), en dan binnenkort lekker verder pinteresten voor interieur enzo :) waarschijnlijk niet nodig, maar ik vind het gewoon leuk om te doen haha.