Personenalarmering

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miiej

Berichten: 1867
Geregistreerd: 26-08-05

Personenalarmering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-20 20:30

Hoi,

Ik ben voor mijn stiefvader personenalarmering aan het opzetten, vanwege zijn parkinson.
Nu ben ik ondertussen zover dat ik een horloge met alarmknop heb en een sleutelkluis heb besteld.

Via het ZCN hebben we een alarmcentrale voor overal ook buitenshuis en een zorginstelling met alarmcentrale voor in en rondom huis. ZCN zal in geval van in en rondom huis de 2e alarmcentrale bellen en buitenshuis vrienden/familie bellen.

Voor beide alarmcentrales betalen we een maandelijks bedrag. Ik begreep van de zorginstelling dat de kosten voor de wijkverpleegkundige als die op bezoek moet komen niet in de maandelijkse bijdragen zit. En deze achteraf aan mijn stiefvader gefactureerd zullen worden. Zij gaf aan dat dit onder ongeplande zorg valt, nu kan ik hier niet veel over vinden bij de zorgverzekering (Achmea) en lijkt het ook niet in de PGB te vallen. Weet iemand of dit vergoed wordt? Lijkt me zo vreemd van niet en welke richting ik op moet zoeken huisarts/neuroloog/gemeente etc

Alvast bedankt.

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Personenalarmering

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 20:46

Daar moet je denk ik echt bij de instelling zijn die hulpvragen beoordeeld. Heeft je stiefvader hulp in huis? Hij woont nog zelfstandig?

Miiej

Berichten: 1867
Geregistreerd: 26-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-20 21:43

bigone schreef:
Daar moet je denk ik echt bij de instelling zijn die hulpvragen beoordeeld. Heeft je stiefvader hulp in huis? Hij woont nog zelfstandig?


En welke instelling is dat?
Hij woont op dit moment volledig zelfstandig en heeft geen hulp in huis (wel hulp van familie en vrienden).

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34639
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 21:58

WMO loket van de gemeente?

milatje
Berichten: 3491
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: In het Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 21:58


Miiej

Berichten: 1867
Geregistreerd: 26-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-20 22:38

milatje schreef:
Op deze website vind je je antwoord: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... is-vergoed

De zorgverzekering zou de plaats zijn waar je eventueel een vergoeding zal krijgen. Mocht je die al krijgen..
Het is geen Wmo voorziening.


De vergoedingen die hierin staan daar ben ik niet naar opzoek. Apparatuur is al besteld en het abonnement is ook duidelijk en afgesproken. Het abonnement is echter dat er iemand bij de Centrale de telefoon op neemt. Zij schakelen eventueel een wijkverpleegkundige in indien nodig, wie betaald die kosten dat is mijn vraag. Edit: de kosten voor de wijkverpleegkundige die op locatie langs komt.

19wendy80

Berichten: 167
Geregistreerd: 23-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 22:43

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld met: als de wijkverpleegkundige op bezoek komt.

Bedoel je als je schoonvader alarm maakt?
Want met een personenalarmering komt er in principe geen zorg.
Dan moet je een professionele alarmering hebben.

Is er al sprake van een pgb? Dan komt een wijkverpleegkundige wel, want die doet daar de indicatie voor.
Dan heb je dus een thuiszorgorganisatie nodig. Die kun je ook bellen om deze vraag te stellen, die weten dit.

Ik werk in de thuiszorg, maar als verzorgende 3ig. Dus ben niet precies op de hoogte van het financiële aspect

Edit. Ik lees je post nog een keer. Er wordt dus een thuiszorg instantie ingeschakeld bij alarmering zie ik. Bel die op en je weet t precies

Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 22:46

Als je stiefvader een indicatie heeft voor het ontvangen van zorg komt hij misschien in aanmerking voor een vergoeding van de kosten. Dit kun je navragen bij zijn ziektekostenverzekeraar.

Miiej

Berichten: 1867
Geregistreerd: 26-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-20 22:48

19wendy80 schreef:
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld met: als de wijkverpleegkundige op bezoek komt.

Bedoel je als je schoonvader alarm maakt?
Want met een personenalarmering komt er in principe geen zorg.
Dan moet je een professionele alarmering hebben.

Is er al sprake van een pgb? Dan komt een wijkverpleegkundige wel, want die doet daar de indicatie voor.
Dan heb je dus een thuiszorgorganisatie nodig. Die kun je ook bellen om deze vraag te stellen, die weten dit.

Ik werk in de thuiszorg, maar als verzorgende 3ig. Dus ben niet precies op de hoogte van het financiële aspect

Edit. Ik lees je post nog een keer. Er wordt dus een thuiszorg instantie ingeschakeld bij alarmering zie ik. Bel die op en je weet t precies


Dank voor je bericht. Ik ga morgen de gemeente maar bellen denk ik . Hij heeft nog geen PGB. Het vervelende is dat ik die gesproken heb, de thuiszorgorganisatie en zij geven aan het niet te weten via welke instantie ik dat kan regelen maar gewoon een factuur sturen naar hem. Ondertussen heb ik ongeveer 30 keer aan de telefoon gehangen met allerlei instanties en iedereen verwijst naar elkaar om moedeloos van te worden |(

Dank iedereen voor de suggesties.

19wendy80

Berichten: 167
Geregistreerd: 23-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 22:54

Erg vreemd dat de organisatie het zelf ook niet weet.
Ik weet dat bij ons de collega's van de zorgadminsitratie echt van alle financiële regels etc op de hoogte zijn.
En ook onze wijkverpleegkundige weten daar veel van
Bij ons kun je dus terecht voor professionele alamering.
Als er dan alarm wordt gemaakt, worden wij direct ingeschakeld.

Hopelijk wordt je wijzer van de gemeente! Succes

daffene

Berichten: 1994
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 00:08

Kopen jullie de wijkzorg in middels een PGB?
Zo niet, dan vallen de kosten voor de ongeplande zorg onder de zorgverzekering. Dit wordt dan geregeld middels ‘zorg in natura’.

Indien je stiefvader niet de financiële mogelijkheden heeft om de maandelijkse kosten van de alarmering te betalen zouden jullie een aanvraag kunnen doen voor ‘bijzondere bijstand’. In iedere gemeente wordt dit anders geregeld, dus je zou even kunnen informeren bij de gemeente welke organisatie in zijn gemeente daar verantwoordelijk voor is.

Persoonsalarmering valt niet onder de Wmo.

moonfish13
Berichten: 18230
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 00:14

Ik heb een alarm voor buitenshuis met gps.
Deze viel gewoon onder de dekking, alleen is het abonnement duurder door de simkaart.
Let wel goed op dat als het er een met gps is dat de centralisten daar van bewust zijn.
Ik loop er tegen aan dat het systeem niet direct aangeeft dat het er een met gps is, en ze het niet kunnen vinden of slecht.
Daar ben ik mee bezig want ze zeggen gerust hij doet het bij de controle, terwijl ze de gps niet controleren.
Dit is een probleem in de opleiding van de centralisten, en dat meeste mensen geen alarm voor buitenshuis hebben.
Dus daar letten ze hier erg slecht op en daar ben ik mee bezig, gezien de gps juíst zo belangrijk is voor mij en ik zeer goed mogelijk niet aanspreekbaar meer ben.
Voor mij was dat even schrikken, vraag dit dus zou ik zeggen goed na of ze zien dat het mobiele alarmering is.
Zo niet notitie bij activering erbij laten zetten, dat hebben ze bij mij gedaan.

Wat betreft het thuis langs gaan gebeuren, dat wordt inderdaad niet gedekt begreep ik.
Dat moet je zelf betalen.
Ik heb dat om die reden dus niet.
Idem dito met een sleutelkluis.
Hier slopen ze dus de boel mogelijk.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 23-09-20 00:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Re: Personenalarmering

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 00:29

Pas maar op met een sleutelkluis. Hoe vaak die niet worden gesloopt om vervolgens bij een kwetsbare in te breken :(

milatje
Berichten: 3491
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: In het Brabantse land

Re: Personenalarmering

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 07:10

Zoals in m’n eerdere bericht aangegeven zou ik de zorgverzekering bellen. Dit valt niet onder de vergoeding van de Wmo..
En ik vraag mij dus af of de zorgverzekering het vergoed, volgens mij niet. Maar ik ben meer op de hoogte van de ins en outs van de Wmo dan van de zorgverzekering. :-)

Verder is ‘een PGB’ niet iets wat je aan kan vragen. Er zal een hulpvraag moeten zijn, bv dat hij het huishouden niet meer kan doen of iets dergelijks. Een PGB is een vorm van financiering, maar dus niet iets wat je zo aanvraagt. Wellicht goed om vooraf te bedenken welke hulpvragen er liggen en waar ondersteuning bij nodig is. Afhankelijk van de vraag zal je (mits je het niet in eigen kracht of middens het netwerk op kan lossen) of naar de Wmo moeten of naar de zorgverzekering. :-)