Wat geven aan zandeter?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Binkie_Eline
Berichten: 1286
Geregistreerd: 17-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Wat geven aan zandeter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-20 15:47

Hoi!

Laat ik het even uitleggen.
Ik heb mijn pony bijna 2 maanden, hij is ietwat aan de dikke kant.
Hij staat van 8 tot 4 op de wei, gras is nog goed en op stal krijgt hij hooi.
Hij krijgt een handje muesli per voerbeurt, ik geloof 2 voerbeurten per dag, en na het werken afhankelijk van de intensiteit nog een beetje muesli.

Ik zet hem na het rijden wel eens in de paddock zodat hij kan rollen. Ik ben er alleen achter gekomen dat hij aan het zand likt. Geen idee of hij dit vaker doet, maar wel iets om op te letten.
Nu het weideseizoen bijna afloopt en hij dus binnenkort op de paddock gaat, wil ik toch eens gaan kijken wat hem kan ondersteunen.

Mijn idee is:
- Zandkuur
- Aanvullende brokjes voor na het werken, met meer vitaminen en mineralen
- Zoutblok ophangen in stal

Maar dan mijn vraag, wat kan ik het beste geven?
Ik heb wat rondgeneust op internet maar ik zie zo veel dat ik niet meer goed weet wat verstandig is en waar je ook niet de hoofdprijs voor betaalt.
Ik ben dus op zoek naar een zandkuur (psyllium?) en een brok met meer vitaminen en mineralen. Het liefst met zo min mogelijk suiker/energie, want dat heeft hij verder niet nodig.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen!

Mdrf
Berichten: 349
Geregistreerd: 19-02-20

Re: Wat geven aan zandeter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 15:54

Silicium, vloeibare! Dat hebben ze vaak te kort als ze zand gaan eten. Die van Heltie horse is niet zo duur en zuinig in gebruik.

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Wat geven aan zandeter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 16:03

Ik zou eerst een kuur psylium geven en daarna starten met zeewier voeren, daar zitten namelijk heel veel vitaminen en mineralen in. Volgens mijn dierenarts is dat het best :) Dat kun je gewoon door muesli of een basisbrok geven

roekes

Berichten: 754
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat geven aan zandeter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 16:15

Misschien een bloedonderzoek laten doen voordat je dingen gaat voeren wat hij niet nodig heeft.

Snooty16
Berichten: 136
Geregistreerd: 25-03-16

Re: Wat geven aan zandeter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 16:21

bloedonderzoek om te kijken of er tekorten zijn en welke . oké . Al zou ik dat persoonlijk dan weer niet zo snel doen als de pony er gewoon goed uitziet. En een vitaminebrokje is helemaal geen slecht plan en kan ook geen kwaad als er verder geen of nauwelijks krachtvoer wordt gevoerd, mits aan de aanbevolen hoeveelheid wordt gehouden. Zand zie je niet in bloed. ha.ha. Dus wat dat betreft is altijd aan te raden om voor paarden en pony's die op zand staan zo nu en dan een zandkuur te geven. En meestal is dat psyllium en dan heb je heel veel merken en soorten, maar ze werken allemaal even goed. Alleen is het één makkelijker geven dan het ander omdat je het natuurlijk wel weer met voer moet mengen om het te kunnen geven.

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 16:57

roekes schreef:
Misschien een bloedonderzoek laten doen voordat je dingen gaat voeren wat hij niet nodig heeft.


Ik zou bij dit probleem eerder een mestonderzoek doen dan een bloedonderzoek.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Wat geven aan zandeter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 07:18

Als hij enkel een handje gewone muesli krijgt 2x per dag , dan zal hij misschien wel wat tekorten hebben. De fabrikanten geven een 'te voeren hoeveelheid' aan. Dat doen ze voor hun portemonnee, maar ook omdat bij die hoeveelheden je pas de vitaminen/mineralenbehoefte dekt. In plaats van de muesli, zou ik dus eens starten met een vitamine/mineralenbrok (vitalbix, VS200, equilin, JPGEF, om er maar een paar te noemen). Een zand-likker/eter zou ik ook regelmatig een flinke psylliumkuur geven om te voorkomen dat ze verstoppen (ik geef zelf bijv één week per maand 200 gram per dag (in één voerbeurt) aan psylliumzaad, maar je kunt ook psylliumhusk of psylliumbrok voeren, net wat je paard het beste wil eten).

Gaat het op voldoende vit/min niet over, dán kun je kijken naar toevoegingen.
Let ook op dat paarden die heel arm gevoerd worden, vaak eiwittekorten hebben, en dan blijven ze proberen te schransen. Een eiwittoevoeging kan dan fijn zijn (maar ik zou één ding tegelijk aanpakken, dus eerst vitaminekorrel toevoegen, dan pas kijken of eiwitten nodig zijn).