Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 14:18

Mooi dat iedereen voor zichzelf zo een weg (en bijpassend naampje ;-) ) kan vinden :j '
Vagetariër' is bij ons het begrip, aangezien ik weer andere keuzes maak - heel, heel soms nog vlees van eigen dieren. Ook eet ik nog kaas en eieren, maar steeds minder. Zowel om milieuredenen als om gezondheidsredenen (kaas) overigens.

Binnen mijn familie is alles goed. De mensen die het niet zo prima vinden zien we toch al (bijna) nooit, dus dat is ook snel opgelost. Zuivel en eieren wil ik zelf blijven eten, maar het is ook makkelijker. Ons gezin eet door door onze (die van mij en mijn zusje) dieetwensen toch al grotendeels vega(n), strikt vegan wil ik niet van ze verlangen. Bovendien is alles al standaard biologisch, dus daar kan ik prima mee leven.

Mijn schoonfamilie vindt het zowel van mij als van mijn vriend maar lastig. Ze accepteren het wel/niet - het voelt alsof ze zich ervan bewust zijn dat ze onze keuze niet kunnen veranderen en daarin zijn ze willens om gerechten aan te passen (meestal een apart gerecht voor ons te maken, en daar doen ze dan ook echt wel hun best voor :j ), maar tegelijkertijd blijven ze toch sterk bij 'voor onszelf en voor andere mensen moet je vlees klaarmaken, want zonder vlees is het geen maaltijd'. Moeders begint zich te realiseren hoe lekker haar zoon inmiddels eigenlijk vleesloos kan koken ('als het maar lekker is, toch?'), vaders vindt vleesloze maaltijden eigenlijk geen echte maaltijd. Dat maakt sommige situaties wel heel lastig en ik merk aan mijn vriend hoezeer dit onbegrip en deze vrij halsstarrige houding hem afstoten. Ik probeer me waar mogelijk afzijdig te houden, kom aan met lekkere, simpele recepten als daarom wordt gevraagd en reageer positief op pogingen om ons tegemoet te komen, maar probeer me er verder niet mee te bemoeien omdat dat toch als kritiek op zijn ouders ervaren kan worden en dat wil ik liever vermijden. Omdat ik echter uit een 'we accepteren alles tot je jezelf van de brug probeert te gooien' gezin kom is dat soms wel lastig. Hoe is dat voor jullie?

SoofO
Berichten: 368
Geregistreerd: 17-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 14:42

Ik noem mezelf plant based, aangezien ik niet achter alles sta waar de vegans in geloven. Ik heb een rashond, ik train er veel mee..alleen om die reden al ben ik uit Vegan groepen gegooid, want dan is mijn hond een slaaf. :+ Een vegan zijn gaat wat verder dan alleen maar geen dierlijke producten eten.

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 14:50

Fijn om jullie ervaringen te lezen :j Ik ben zelf al jaren vegetariër. Mijn vriend wil sinds een maand ongeveer overstappen naar vegan. Dat vind ik natuurlijk helemaal goed en ik steun hem daar zonder meer in. Ik eet zelf alleen nog eieren en kaas, verder geen melk/yoghurt/etc meer. Toch krijg ik van hem nu regelmatig het verwijt te horen dat vegetariërs ook bijdragen aan dierenleed en daarmee net zo 'slecht' zijn als vleeseters. Laat ik het zo zeggen, onze relatie heeft betere tijden gekend :=

Waar mogelijk wil ik ook wel vegan gaan eten, voornamelijk als ik zelf kook. Heb een aantal mooie kookboeken gekocht, want ik sta echt wel achter de gedachte van vegan eten en zo min mogelijk dierlijke producten gebruiken. Maaarrrr... ik wil mezelf niet volledig aan alle kanten vastleggen. Inderdaad richting familie en vrienden, maar ook met uit eten gaan wil ik me niet in tig bochten hoeven wringen. Daarnaast heb ik twee paarden, heb ik een kat die ik vlees voer.. Tja. Ik ben van mening dat als we allemaal een beetje bewuster zijn van wat we eten, en welke impact dat heeft, je al een hele grote stap in de juiste richting zet. En dat je als vegetariër écht wel je steentje bijdraagt.

Gelukkig accepteren onze families het allemaal prima, mijn moeder heeft jaren vegetarisch voor mij gekookt en doet dat ook nu ik het huis uit ben nog bijna standaard voor haar en mijn vader. Zijn familie vind het ook allemaal prima, die willen gerust meedenken. Dat wil zeggen, voor het vega gedeelte. Het vega(n) zullen ze wellicht wat ingewikkelder vinden maar verwacht ik geen hele gekke dingen bij. Het is meer dat ik zelf niet mensen nog meer beperkingen op wil leggen, zeker niet voor verjaardagen enzo.

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 15:32

@Soof, nou, dan zou ik met twee paarden en (thuis) in totaal vijf rashonden waarmee ook gefokt wordt al helemaal niet wegkomen :=

Bij mij is dierenleed de eerste stap geweest - eerst naar biologisch vlees, later naar (overwegend) vegetarisme. Inmiddels is de impact op milieu en klimaat een veel belangrijkere reden voor me. Vandaar dat kaas inmiddels wel een dingetje wordt, maar dat is alleen op persoonlijk vlak. Ik ben me er te goed van bewust dat mijn stappen weliswaar invloed hebben, mogelijk een druppel zijn op een gloeiende plaat, maar óók een druppel die een grotere kring in het water kan veroorzaken. Als mensen door mijn maaltijden/ideeën mogelijk wat minder vlees gaan eten, dan is dat super waardevol. Bovenal ben ik echter van mening dat de échte winst op klimaatgebied niet ligt op persoonlijk vlak, maar op ingrijpen en regulering van de overheid. En daar schort het nou juist enorm aan, terwijl er zoveel bewijs voor is dat het helpt...

Dat is ook de reden dat ik 'zeurende vegans' persoonlijk ook niet prettig vind. Ik ben me heel bewust van mijn beweegredenen en ben zéker niet perfect, maar dat is het feit dat ik op aarde ben als je het in klimaatopzicht gaat bekijken überhaupt al niet. Door aan te geven dat jij het 'beter doet', hoe menselijk en verleidelijk dat ook mag zijn (geloof me, die neiging heb ik soms ook!), jaag je mensen alleen maar tegen je in het harnas. Bovendien verandert het niet genoeg op de schaal die we nodig hebben. Hoe makkelijk dat ook klinkt, die verongelijktheid kun je beter politiek inzetten - mensen aanzetten om te stemmen heeft mijns inziens meer nut.

Ik kan me goed voorstellen dat het lastig is om daar tegenaan te lopen binnen een (romantische) relatie, Berdien! Uiteraard heb je bij elk nieuw begin een soort enthousiasme en bevlogenheid, maar ik hoop voor jullie dat jullie een nieuwe balans kunnen vinden. Want jullie zijn alle twee goed bezig :)

Margoooo

Berichten: 2804
Geregistreerd: 19-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 15:56

Herkenbare discussie. Ik noem mezelf plant powered :D

Ik eet vanwege milieu en gezondheids redenen zo veel mogelijk plantaardig. Echter, blijf ik ook praktisch. Ik doe echt wel mijn best om vegan tentjes te zoeken, en soms eet ik wat saai eten. Maar zoals laatst moest ik even lunchen, waren onderweg dus enkel tankstation. Tsja dan heb je gewoon niet echt veel keus, en ga ik ook wel eens voor iets echt lekkers (ik vind kaas vies maar vis erg lekker en sommige vlees ook wel). Dit uit zich dus vooral op vakanties. Bij mensen thuis word er wel vegan gekookt voor mij, of ik neem wat mee. Dat ging in het begin erg stroef, maar men went er steeds meer aan (na 2 jaar). Vind het wel lastig om dat ik soms dus een uitzondering maak (bv op vakantie), maar dat mensen het dan hypocriet vinden oid dat ik wel van hen verwacht dat ze vegan koken voor me..

Chanen

Berichten: 1706
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 16:03

Wat je zegt over de 'zeurende' vegans die mensen tegen zich in het harnas jagen klopt denk wel. Een schitterend voorbeeld hiervan is een goede vriendin van me. In een groep waar zij deel van uitmaakt zit zo'n persoon waar standaard aan gerefereerd wordt als 'de vegan' in een alles behalve positieve zin, terwijl ze het van mijn volledig accepteert dat ik veganistisch ben gaan eten. Het gaat puur om hoe wij dat elk op onze eigen manier uitdragen naar de wereld. Waar ik het enorm waardeer als er rekening mee wordt gehouden, maar ook niet moeilijk doe als dat een keer niet zo is en er geen probleem van maak dat anderen wel dierlijke producten eten, maakt 'de vegan' er een drama van als er zelfs maar gehint wordt op het eten van vlees. Ze roept daarmee een heleboel onbegrip over zichzelf af. Aan de andere kant vierde ik dit weekend mijn verjaardag volledig vegan en was mijn vriendin vooral nieuwsgierig naar wat ze nou at en schepte haar vriend, die eigenlijk niks moet hebben van vleesloos eten, voor de tweede keer op.
Laatst bijgewerkt door Chanen op 16-09-20 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 16:04

Om die reden maak ik dus helemaal geen uitzonderingen, nooit. Dan maar groente met friet bij iedere tent _O-

SoofO
Berichten: 368
Geregistreerd: 17-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 16:16

Als er weinig keuze is, eet ik gewoon vegetarisch, want zo moeilijk is dat eigenlijk niet. Zou niet opeens vlees gaan eten dan.

Maar vind het ook wel jammer dat ze zo fel zijn in dat soort groepen, daar schrik je mensen mee af, die juist misschien erg veel info uit zo´n groep halen en meer kunnen leren.

Ik volg nu alleen recepten groepen zonder discussies haha en mensen als Tabitha Brown, die is geweldig!

Elk klein beetje helpt.. Ben de laatste tijd ook meer aan het lezen over zero waste, omdat ik toch belachelijk veel plastic gebruik. Zoveel producten die simpel te vervangen zijn en er is hier ook een zero waste winkel in de buurt, waar ik ook eens heel wil gaan. Neem je gewoon je eigen bakjes mee die je vult met bijvoorbeeld pasta, rijst..kan daar ook kruiden enzo kopen en super veel zero waste producten. En verder meer kopen bij een boerderij hier in de buurt die een groentewinkeltje heeft ipv bij de supermarkt.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-20 16:18

Ik lees hier ook wat herkenbare dingen :j
Hier ook toevallig een rashond, al fok ik er zelf niet mee. Ze heeft een nestje gehad bij haar eigen fokkers, en dat was prachtig om mee te maken!
Echt extreme vegans die zelfs vegetariërs aanvallen ken ik weinig gelukkig.

Ik ken wel iemand die juist van vrij extreem vegan naar vrij extreem de andere kant op is gegaan, en nog steeds hard roept dat melk voor kalfjes is en dat het drinken van zuivel dierenmishandeling is, maar vervolgens ook tegen jan en alleman een complete lezing geeft over hoe mensen vleeseters zijn hoe gezond een volledig vleesdieet is en hoe ongezond veganistisch eten is en 'dat groenten niet gegeten willen worden' en gifstoffen bevatten :') Vrij bizar zeg maar gerust.

Ik ben, net als een aantal reacties voor mij, ook niet heel streng vegetarisch/plantaardig. Thuis eet is vrijwel volledig plantaardig, op af en toe een stukje brokkelkaas of een eitje van eigen kippen na. Buitenshuis wil ik best wel eens wat met zuivel bestellen als dat de lekkerste (of enige) optie is, en ook bij vrienden/familie en tijdens mijn werk doe ik niet moeilijk over zuiver of ei. En ik zal ook geen snoepje weigeren omdat er gelatine in zit.
Ik heb op mijn werk ook wel eens een stukje zalm gegeten. Vond ik vroeger altijd héérlijk, en als zoiets over blijft wordt het toch weggegooid na een buffet.. zonde..
De nacht erna heb ik wakker gelegen van de buikpijn :') Eigen schuld. Vond mijn lijf geen goed idee haha.

Irene793
Berichten: 268
Geregistreerd: 04-08-17

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 18:54

Ik wil nog graag even aanhaken op de 'zeurende' vegans. Ik heb soms de indruk dat mensen mij een zeur vinden alleen al door het feit dat ik vegan ben. Zo heb ik jaren geleden tegen iemand gezegd dat ik zo blij was met de lekkere vegan mayonaise van Remia, waarop zij heel boos werd, want ze 'maakt toch zeker haar eigen keuzes en ze beweegt al zoveel mee'. Ik zeg eigenlijk meestal niks, waar ik overigens best wel van baal, om niet als zeur gezien te worden.

SoofO
Berichten: 368
Geregistreerd: 17-09-19

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 19:41

Zeurende vegans vind ik de mensen die overal maar kritiek op moeten hebben.. Bijvoorbeeld als ze hier in het show je maaltijd topic over elke vlees maaltijd wat gaan zeggen of als ze op foto´s van mijn rashond commentaar gaan leveren. Die te pushy zijn over dat soort dingen. Gewoon erover praten op een normale manier is niets mis mee. Ik praat ook gewoon met een vriendin die vlees eet over wat ik eet en laat weleens wat zien, waardoor zij nu ook minder dierlijke producten is gaan eten. MAar ga niet zeggen Oooooh wat vreselijk dat je dode dieren eet als ze eens sushi besteld ofzo.

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 20:06

Irene793 schreef:
Ik wil nog graag even aanhaken op de 'zeurende' vegans. Ik heb soms de indruk dat mensen mij een zeur vinden alleen al door het feit dat ik vegan ben. Zo heb ik jaren geleden tegen iemand gezegd dat ik zo blij was met de lekkere vegan mayonaise van Remia, waarop zij heel boos werd, want ze 'maakt toch zeker haar eigen keuzes en ze beweegt al zoveel mee'. Ik zeg eigenlijk meestal niks, waar ik overigens best wel van baal, om niet als zeur gezien te worden.


Snap ik, dat je daarvan baalt :j
Het is ook lastig, want het is best een moeilijke balans soms - wat zeg je wel en niet en vooral ook: hoe zouden anderen daar eerlijk op moeten reageren?
Positieve reacties op vega(n) producten kunnen inderdaad hele negatieve reacties oproepen, terwijl wij daar gewoon oprecht blij om zijn. Een ander ervaart dat mogelijk juist als een bedreiging, want vaak is het zo dat als er iets nieuws komt, dat er iets ouds en vertrouwds verdwijnt - en dat zou dan zomaar vlees (en zuivel) kunnen zijn. Dat het zo'n vaart niet zal lopen dat is te rationeel en teveel in de toekomst voor dat gevoel. Alle berichtgeving (in iemands bubbel) die zich negatief richt op 'klimaatgekkies' en 'zeurende vegans' en 'geitenwollensokkendragers' en 'de elite' versterkt dat idee mogelijk alleen maar, waardoor een positieve reactie op een in principe neutraal product als mayonaise ineens wordt gezien als negatieve feedback op de eigen leefstijl. Ik kan daar soms ook ontzettend van schrikken en ook wel chagrijnig van worden; hoor je dan echt niet hoe blíj ik hiervan word? Ik zeg toch nergens dat jij iets verkeerd doet? Het helpt om in je achterhoofd te proberen te doorgronden hoe het psychologische proces hierachter (min of meer) in elkaar steekt. Eventueel kun je dat zelfs benoemen en met een open vraag naar haar reactie vragen: ''Goh, ik merk/heb het gevoel dat je (voor mijn gevoel) heel heftig reageert, dat vind ik niet zo fijn/lastig. Ik vind die mayonaise heel erg lekker, omdat ik die zelf graag eet. Wat zorgt ervoor dat jij dat als kritiek ervaart? Want zo heb ik het namelijk niet bedoeld.'' Misschien krijg je er dan een gesprek uit waar je (beiden) wat van leert, maar in elk geval benoem je dan dat je het niet fijn vindt en dat je het niet zo bedoeld hebt. Want jij hoeft je er ook niet rot over te voelen :(:)

Ik vind sommige mensen ook heel erg onwetend, heb dan de neiging om er wat van te zeggen en moet mezelf er dan echt aan herinneren dat ik ook onwetend ben over heel veel gebieden, dan kan ik het makkelijker laten gaan. En 'we' hebben niet zo'n positief imago, wat natuurlijk niet beter wordt doordat mensen gewoontedieren zijn en überhaupt liever niet veranderen. Iedere 'correctie' kan dan worden gezien als negatieve feedback (zeuren), terwijl deze dat hoogstwaarschijnlijk lang niet altijd is. Helaas blijven negatieve ervaringen (of ervaringen van vrienden, of gelezen ervaringen op het internet) vaak langer hangen dan de positieve. Dat wij daarbij soms het gevoel hebben dat de balans zoek is of dat je op eieren moet lopen is daar dan wel een neveneffect van en dat is jammer, want het zou, denk ik, niet hoeven. Mits iedereen elkaar echt in elkaars waarde zou laten en écht zou luisteren. Maar dat vinden we als mensen gemiddeld genomen ook best lastig en tsja... zodra je dat benoemt ben je bijna weer vooraan aan mijn riedeltje met gewoontedieren en negatief (ervaren) feedback. Het begint in elk geval bij bewustzijn bij jezelf en af en toe betekent dat inderdaad dat je jezelf op je tong zult moeten bijten - maar in mijn geval moet ik dat toch al regelmatig, dus er zit eelt genoeg op _O-

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 21:03

Tja. Een vegetariër draagt ook gewoon bij aan dierenleed, elk dier in de cyclus van dierlijke producten wordt uiteindelijk gedood wanneer hij/zij niet (meer) gebruikt kan worden.
Dat je daar meer of minder problemen mee hebt is prima, maar ontkennen kan je het niet.

Ik ben zelf echt een totale chaoot, vergeet constant alles, en vergeet vaker wel dan niet mijn lunch. Toch is het me nog nooit voorgekomen in alle tijd dat ik vegan was dat letterlijk mijn enige optie om te eten een niet-vegan hap was. Maar dat kan aan mij liggen.

Ik heb dan ook nooit "dan maar niet-vegan" gegeten om het andere mensen makkelijker te maken. Al eerder in het topic heb ik dat iemand aangeraden, want als je daar 1x "niet moeilijk" over doet dan lukt het je ook nooit meer. Vanaf het begin heb ik gezegd: als je geen vegan eten voor mij wil bereiden, dan is dat prima, maar dan gaan we dus voortaan iets anders doen dan samen eten oid. Want daar begin ik gewoon niet meer aan. En hoewel dat in het begin echt niet leuk was ("het is maar een klein beetje kaas!") kan ik nu tenminste wel consistent zijn in mijn waarden en dat vind ik fijn :) Bovendien heeft het anderen in mijn omgeving ook het zetje te geven om de overstap naar vegan te maken, ik heb al een beetje een pad voor ze gebaand :D Daar ben ik erg blij mee, voor hen, maar vooral voor de dieren :)

SoofO
Berichten: 368
Geregistreerd: 17-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 21:36

Ik ben niet sociaal, dus dat is al gelijk handig. Ik ga nooit bij andere mensen eten en uit eten doe ik ook niet echt en anders ergens waar ze wel vegan eten hebben;) Bijdragen aan dierenleed zal ik sowieso altijd doen, aangezien mijn honden vlees eten. Alleen 1 hond eet vegan brokken :+ maar dat is door een allergie, niet omdat ik geen dierlijke producten eet. De andere eten dus gewoon vlees.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 21:43

Magrathea: hoewel ik bewondering heb voor hoe jij als een leeuw achter je waarden staat, vind ik jouw uitspraken vaak precies dat soort uitspraken waar mensen zich dood aan ergeren. Ik snap je punt geregeld best, maar ik moet ook altijd denken aan deze:

Don’t let perfect be the enemy of good.

Edit: ik vind het prima dat je zo achter je waarden staat en ik snap je walging van vleeseters En vega’s of zo zo komt het toch over.
Maar het smoort alle vorm van discussie zo. Ik denk dat je hiermee maar weinig mensen ‘wakker schudt’.

Ik heb zelf fases. Dan vind ik iedereen dwaas dat ze vlees eten en dan vind ik dat ieder het lekker zelf moet weten. En vervolgens eet ik een tijd quasi compleet plantaardig en eet ik dan weken weer echt vegetarisch met kaas vooral. En ja dan word ik lastig als mensen zeggen ‘Hey mag jij dit wel?!’ Terwijl ze een mega biefstuk zitten te eten. En dan word ik moe van mezelf en gaat het weer verder :D ik probeer en momenteel vooral niet te diep in te staan. Ik eet vega ja, ik wil er wel iets over zeggen als je ernaar vraagt maar niet altijd en verder begin ik er zelf niet te veel over. Maar lastig blijft het wel :j

Mijn grootste hobby is eten en als je dan uit eten gaat met de familie en iedereen eet super lekker en fijn behalve jij omdat er echt zo’n traditioneel restaurant is gekozen moet ik soms ook echt opletten dat ik daar niet te veel mee doe. Gelukkig eten wij heel vaak buiten de deur en heel lekker :D

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 21:53

Ik eet voornamelijk vegetarisch, soms eet ik een volle maand helemaal geen vlees en soms eet ik twee keer per week vlees. Eten is niet een ongecompliceerd ding voor mij, ik moet het mezelf niet te moeilijk maken anders gaat dat niet goed. Een klein beetje vlees eten helpt soms gewoon. Maar in dit tempo is het niet veel en kan het milieu het ook wel trekken :D

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 23:53

poes schreef:
Magrathea: hoewel ik bewondering heb voor hoe jij als een leeuw achter je waarden staat, vind ik jouw uitspraken vaak precies dat soort uitspraken waar mensen zich dood aan ergeren. Ik snap je punt geregeld best, maar ik moet ook altijd denken aan deze:

Don’t let perfect be the enemy of good.

Edit: ik vind het prima dat je zo achter je waarden staat en ik snap je walging van vleeseters En vega’s of zo zo komt het toch over.
Maar het smoort alle vorm van discussie zo. Ik denk dat je hiermee maar weinig mensen ‘wakker schudt’.

Ik heb zelf fases. Dan vind ik iedereen dwaas dat ze vlees eten en dan vind ik dat ieder het lekker zelf moet weten. En vervolgens eet ik een tijd quasi compleet plantaardig en eet ik dan weken weer echt vegetarisch met kaas vooral. En ja dan word ik lastig als mensen zeggen ‘Hey mag jij dit wel?!’ Terwijl ze een mega biefstuk zitten te eten. En dan word ik moe van mezelf en gaat het weer verder :D ik probeer en momenteel vooral niet te diep in te staan. Ik eet vega ja, ik wil er wel iets over zeggen als je ernaar vraagt maar niet altijd en verder begin ik er zelf niet te veel over. Maar lastig blijft het wel :j

Mijn grootste hobby is eten en als je dan uit eten gaat met de familie en iedereen eet super lekker en fijn behalve jij omdat er echt zo’n traditioneel restaurant is gekozen moet ik soms ook echt opletten dat ik daar niet te veel mee doe. Gelukkig eten wij heel vaak buiten de deur en heel lekker :D

Hé maar ik zeg ook niet dat iemand iets niet mag eten van mij. Dat vind ik sowieso een verkeerde verwoording, ik corrigeer mensen niet vaak maar als iemand zegt "o dit mag jij niet" dan zeg ik wel "ik mag alles maar ik wil het gewoon niet" :D

Ik denk dat jouw situatie ook wat anders is dan wat ik hierboven beschrijf. Ik ben nu een jaar of 3-4 veganist en ik denk dat als ik in het begin niet zo standvastig was geweest ik nu nog steeds kaas voorgeschoteld had gekregen bij bijv mijn ouders. En dat terwijl ik wel met een reden voor veganisme heb gekozen natuurlijk.

Overigens kan ik me indenken dat het er heel bruut staat hoor, van "dan maar niet". Maar ik bedoel het wel op een vriendelijke manier. :) Ik heb vrienden met wie ik echt geen maaltijd kan nuttigen zonder dat het over mijn veganisme moet gaan, mensen die echt geen moeite zouden doen om vegan eten te koken voor mij. Ja, even goede vrienden dan (letterlijk) maar dan gaan we wel gewoon bier drinken ipv samen eten :j dan maar niet hoor. Eten hoeft geen "big deal" te zijn, sterker nog, liever niet, maar als een ander dat er wel van wil maken zoek ik het niet op.

Ik begrijp trouwens niet wat je bedoelt met deze uitspraak:
Citaat:
Don’t let perfect be the enemy of good.

Doelde je hierop?
Citaat:
Tja. Een vegetariër draagt ook gewoon bij aan dierenleed, elk dier in de cyclus van dierlijke producten wordt uiteindelijk gedood wanneer hij/zij niet (meer) gebruikt kan worden.

Ook weer.. zo bedoelde ik die echt niet. Maar als ik 100 rij op de snelweg en iemand anders rijdt 80 dan rij ik nog steeds harder dan die ander, ook als het niet zoveel scheelt en ook als het mijn eigen keuze is om harder te rijden en ook als ik me erger aan het feit dat die ander zegt dat ik harder rijd. Daar verander je gewoon niks aan.

Dat wil dus niet zeggen dat ik dan maar minder hard moet gaan rijden, want dat mag ik zelf weten, maar boos worden als iemand me erop wijst is imo niet zinvol en onterecht.

Misschien is het goed om er even bij te zeggen dat ik een vriend heb die niet vegan is. Dat vind ik niet zo leuk (sterker nog, er zijn momenten dat het me echt vreselijk verdrietig maakt) maar ik snap ook dat iedereen zijn eigen tempo / keuzes heeft, ook al zijn die keuzes zelf voor mij volkomen onbegrijpelijk. Hij heeft echter nooit de impact van zijn keuzes gebagatelliseerd, en eet al heel veel plantaardig (95% van de tijd vega en 80% van de tijd vegan ofzo), en dat maakt dat ik het kan tolereren.
Het is dus echt niet dat ik altijd tegen iedereen loop te zeuren dat ze vegan zouden moeten zijn := maar meegaan in inconsistente uitspraken of dingen die niet waar zijn (mensen die denken dat biologisch vlees anders aan zijn eind komt >;) ), nee daar moet je niet mee aankomen.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 00:07

Het zijn dingen in je uitspraken als ‘tolereren’, ‘elk zijn eigen tempo’ —> naar de juiste keuze???
Voor mij voelt dat alsof jij je beter voelt dan een ander die niet deze keuzes maakt.

En nog eens: ik snap dat gevoel. Maar mensen zijn er allergisch aan. Ik ook trouwens. Zelfs al spreek je het niet uit, zoiets voel je van ver. Ik denk dat jij een activiste bent, niet altijd luid maar wel degelijk uitgesproken. Daar is op zich helemaal niets mis mee. Als het aan mij lag at ook iedereen Vegan dat maakt het voor mij dan direct gemakkelijk om Vegan te eten. En ja dan mag je zeker zeggen dat ik uit gemak vega eet en niet Vegan. Maar ik hoef daar geen commentaar op net zoals de vleeseters geen commentaar willen. Het blijft zo lastig.

Jessix

Berichten: 16435
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 00:11

Daar heb je ook gewoon gelijk in Margathea. Als je dierlijke producten kiest dan draag je bij aan dierenleed. Mooier kan ik het ook niet maken. Zelf vind ik het niet storend, zo’n opmerking. Ondanks dat ik het met je eens bent eet ik nog niet 100% plantaardig. En vegan zal ik wel nooit worden.

Ik eet denk ik zo’n 90% plantaardig en daar voel ik me nu goed bij. Af en toe kies ik voor de vegetarische optie en heb me laatst laten verleiden door een grote bak ijs van de ijssalon. Daar geniet ik ook gewoon van. Ik hoef er voor mezelf geen naampje aan te geven. Het gesprek ga ik liever ook niet aan. Vleeseters voelen zich vaak toch ongemakkelijk ook al beginnen ze er zelf over, is mijn ervaring. Vaak begint het al met een “ik blijf lekker vlees eten hoor” en vervolgens wordt alles benoemd wat ik nog wel fout doe op het gebied van dierenleed. Zelf maakt het me niet uit wat iemand in z’n mond stopt. Eigen keuze.

Ik heb gelukkig veel mensen om me heen die vegetarisch eten of in elk geval bewust kiezen wat ze eten. Nu ik liever plantaardig eet merk ik wel dat ik minder vaak ga eten bij of met andere mensen. Ik kies er nu eerder voor om een borrel te gaan drinken oid.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 22:45

Ik heb sushi gegeten bij de vegetarische snackbar <3 wat was dat lekker zeg ohhhh. En echt goed lijkende tonijn en zalm!

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 10:03

Heeft iemand de nieuwe van Bosh al binnen? Die van mij is onderweg en ik ben ongeduldig! :D De bedoeling is dat dit voorlopig even het laatste kookboek is wat ik koop. De nieuwste Ottolenghi kon ik natuurlijk niet laten liggen. :+

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 10:55

Ik heb nog steeds niks van bosh :+
Heb er wel een paar recepten van op de “eens proberen” lijst staan
Als die bevallen dan ga ik eens kijken

Ik heb wel de boeken van Angela Liddon(o she glows)
En net “the healthspan solution” gekocht

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 11:32

Als speedy bosh in de bus ligt heb ik ze allemaal :+ Ben wel fan.

De boeken die jij noemt ken ik niet, ik ga even kijken (al is het beter van niet :D )

Stumper_

Berichten: 1348
Geregistreerd: 16-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 09:59

Ik heb Speedy Bosh nog niet besteld, maar wel de mac n cheese en speedy lasagna al gemaakt en die waren erg geslaagd (vooral de lasagna). :D Wat is jouw favoriete Bosh boek tot nu toe F_Orumster? Ik heb alleen Bosh! en ben inmiddels het overzicht kwijt, maar snelle recepten zijn altijd goed dus ik wil iig Speedy wel graag kopen.

Ik ben meer een meelezer dan een poster dus ik heb jullie afgelopen berichten wel gelezen maar was vergeten te reageren. Leuk om te lezen hoe jullie er allemaal over denken, ik hou mezelf voor nu nog op "flexinist" maar sluit niet uit dat ik ooit naar in ieder geval volledig plantaardig eten ga en uiteindelijk ook qua levensstijl veganist ben. Tot nu toe accepteer ik dat de overgang tijd nodig heeft en doe ik het rustig aan zodat het echt mijn gewoonte wordt. Ik snap je strikte grens Magratea, en dat doe ik bewust nog niet omdat ik nog niet inconsequent wil zijn voor mijn omgeving, maar ik heb er zeker respect voor. Merk ook dat het voor mij makkelijker is nu een vriendin veganist is.

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 10:25

Stumper_ schreef:
Ik heb Speedy Bosh nog niet besteld, maar wel de mac n cheese en speedy lasagna al gemaakt en die waren erg geslaagd (vooral de lasagna). :D Wat is jouw favoriete Bosh boek tot nu toe F_Orumster? Ik heb alleen Bosh! en ben inmiddels het overzicht kwijt, maar snelle recepten zijn altijd goed dus ik wil iig Speedy wel graag kopen.

Ik denk dat ik het boek met de oranje rug het tofst vindt, maar het kan zijn dat Speedy bosh gaat toeven als dat echt snellere recepten zijn. Want hoe tof ik bosh vindt, soms vind ik ze voor een vermoeid hoofd en honger op de maag net iets teveel. En vaak groenten grillen voor 30min. Dat is niet zo handig als je om/na half 7 met honger thuiskomt.

Stumper_ schreef:
Leuk om te lezen hoe jullie er allemaal over denken, ik hou mezelf voor nu nog op "flexinist" maar sluit niet uit dat ik ooit naar in ieder geval volledig plantaardig eten ga en uiteindelijk ook qua levensstijl veganist ben. Tot nu toe accepteer ik dat de overgang tijd nodig heeft en doe ik het rustig aan zodat het echt mijn gewoonte wordt.

Zo ben ik ook te werk gegaan. Van flexitarier naar steeds meer leuke en lekkere vega(n) recepten proberen maar zonder er stress van te hebben wat ik in godsnaam moet kopen in de winkel. Op een gegeven moment duikelen alleen nog maar vleesvrije recepten in mijn hoofd en zo heb je een mooie overgang gemaakt. Veganisme gaat mij wat te ver (mijn ontbijt van joghurt en muesli zorgt precies voor een fijne balans in mijn stoelgang en ik houd er onwijs van). Wel vind ik de combinaties die gebruikt worden in die toffe vegan boeken superlekker dus mijn avondeten gaat makkelijker te veganiseren.