Leeftijd inrijden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Leeftijd inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-20 17:56

Hallo allen,
Ik ben erg benieuwd naar jullie mening en die hoor ik graag, maar wel onderbouwd. Geen veroordelingen, maar gewoon om van gedachte te wisselen.

Vroeger (in mijn tijd;) werden pony's en paarden met 3 jaar ingereden.

Zelf heb ik destijds als stelregel vaak de leeftijd aangehouden. Met 3 jaar -> Max 3x erop en Max 30 minuten (In het begin veel korter).

Met 4 jaar het zelfde. Max 4x erop en Max. 40 minuten.

Als je je paard of pony wegbrengt om in te laten rijden, zie je vaak dat dit kan vanaf 3 jaar en dat je paard 5x per week opgepakt word. Lijkt mij nogal veel en belastend? Vaak word geadviseerd hem 2 maandjes rust te geven en dan opnieuw op te pakken.

Voor nu: Wetende dat de groeischijven op de ruggengraat pas met 8 jaar volledig sluiten, besef ik dat je beter kunt wachten.

Maar ja wie wacht nu tot zijn/haar 8ste met zadelmak maken en inrijden?

Is het rustiger oppakken dan niet minder belastend? Met 3 a 4 jaar bijv. Max. 1x per week (zadelmak maken hierbij inbegrepen).

Want ik ben ook geneigd om te zeggen dat je beter kunt wachten... maar als je de boeken erop naslaat zou je dan "eigenlijk" tot 8 jaar moeten wachten.

Ik ben zeer benieuwd naar jullie meningen en hoop dat Hier respectvol over gediscussieerd kan worden

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 18:04

Gelukkig bestaat een paard uit meer dan groeischijven.
Maar ook uit spieren, pezen en botten.
Het is juist goed om het lichaam prikkels te geven in wat er te doen staat. Uit deze prikkels word een dier (mens) sterkter.
Prikkels is dus zeker geen overbleasten.

Als kind ga je ook sporten, ook voordat je uitgegroeid bent.
En dat is juist goed. Niet alleen maar braaf een rustig onbelast wandelingetje, maar eens flink op dat voetbalveld, of flink tegen de wind in fietsen. of zelf in mate krachttraining.
Als je daar pas mee begint als je uitgegroeid ben word je zelfs zwakker.
Voor kinderen zijn daar overigens ook studies in te vinden.

Voor paarden is dat helaas minder te vinden.
Maar als je daar met 3 gaat inrijden, met beleid, gedoseerd. 3 keer in de week heb ik ook geleerd, maar niet de 30 minuten. Eerder de helft. En inderdaad een keer of 10-20 en dan weer een half jaar de wei op.
En met 4 hooguit een half uur. En ook dan weer een tijd "vakantie" net alleen lichamelijk maar ook geestelijk niet verkeerd.

En het belangrijkste, rij met gevoel!!
Helaas word dat tegenwoordig bijna niet meer geleerd.
Rij niet op de klok, rij niet omdat eergisteren een oefening goed ging en vandaag niet dus we herhalen die 10 keer. Daar rij je zelfs een 10 jarige mee stuk.

https://bartelshorseandhealthinstituut. ... AaTY795gvA

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Re: Leeftijd inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-20 18:17

Bedankt voor de interessante link die je deelt!

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 18:19

_ENGEL_ schreef:
Is het rustiger oppakken dan niet minder belastend?


In principe wel, maar wat is rustig?

Piekosjj

Berichten: 5453
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 18:23

Voor paarden zijn daar juist héél veel studies in, maar het merendeel is gebasseerd op renpaarden en niet onze dressuur- en springpaarden. Pezen, botten en gewrichten ontwikkelen het meest tot het tweede jaar, en wat Penotti inderdaad zegt: het moet prikkels krijgen om die ontwikkeling te maken.

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-20 18:59

Gini schreef:
_ENGEL_ schreef:
Is het rustiger oppakken dan niet minder belastend?


In principe wel, maar wat is rustig?


Rustig aan is een vrij ruim begrip Je kan aannemen dat ik doel op minder intensief, korter en minder frequent. Echter gaat mij het er niet om dat je een vergrootglas legt op wat ik schrijf, ik ben benieuwd naar onderbouwingen en publicaties en als het kan wetenschappelijk bewezen onderzoeken.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 19:20

Piekosjj schreef:
Voor paarden zijn daar juist héél veel studies in, maar het merendeel is gebasseerd op renpaarden en niet onze dressuur- en springpaarden. Pezen, botten en gewrichten ontwikkelen het meest tot het tweede jaar, en wat Penotti inderdaad zegt: het moet prikkels krijgen om die ontwikkeling te maken.


En daar inderdaad ook weer een probleem, de prikkels die ren-/drafpaarden krijgen, rechtuit op vaak hardere ondergrond, zijn anders dan die van rijpaarden, die in een bak aan de longe gezet worden.

Maar miz is er ook nog een mentaal onderdeel die ik bij jonge paarden mee zou nemen. Wij reden de jonge paarden in door eerst een tijd op de grond voor te bereiden, hierdoor was de laatste stap, het ruitermak maken eigenlijk vaak probleemloos, geen gekke rodeo’s ed. Door het grond- en aan de hand werk kende ze stem, teugel en zweephulpen al en was hun lichaam sterker en in een betere balans dan jonge groene paarden die overvallen worden door het ruitermak maken. Daar tussen zit natuurlijk nog een groot grijs gebied, maar ik vond dat 1/2-3/4 jaar voor de ruiter heel waardevol en ook duidelijk hele stabiele dieren geven.

CalipsoLover

Berichten: 5563
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Leeftijd inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 19:40

Interessant topic! Ben ik ook vaak benieuwd naar als eigenaar van een jong paard.

Mijn merrie is nu bijna 2 maanden onder het zadel met 1 maand rust tussen. Ze wordt in oktober 3,5 jaar. Normaal ben ik voorstander van pas inrijden op 3,5 jaar, maar dat hangt ook heel erg van paard tot paard af. De ene is al iets meer ontwikkeld dan de andere.

Als ik puur naar mijn eigen merrie kijk denk ik dat ik er goed aan gedaan heb om haar zo 'snel' op te pakken, ik heb ze gekocht met 2 jaar en 10 maanden, op dat moment nog heel puppy en kende letterlijk niks. Ze was dan ook nog eens een paard dat heel snel onder de indruk was en ongelofelijk onvoorzichtig en onvoorspelbaar naar mensen toe, zelfs gevaarlijk. Daarom was het voor haar belangrijk om zoveel mogelijk nieuwe dingen te leren kennen maar over een grote tijdspanne. Nu heb ik (hout vasthouden) gelukkig een heel braaf en fijn paard.

Puur persoonlijk. Wat ik heel belangrijk vind is dat er ongeveer maar 2-3x per week gewerkt wordt en maximum een half uur vanaf ze een beetje conditie opgebouwd hebben, bij het zadelmak maken is een kwartier a 20 minuten genoeg. Bij mij loopt het soms een keer uit, maar ik zorg dat er in mijn trainingen ruim een kwartier enkel ingestapt wordt. Ten tweede vind ik het heel belangrijk dat ze regelmatig rust krijgen. Mijn merrie heeft vanaf de eerste keer zadelhangen tot nu ruim 2x 1 maand op rust gestaan en gaat volgende week weer een weekje op vakantie. Wij hebben alles ook gedaan over een grote tijdspanne om haar zelf ook de tijd te geven om erover na te denken. Ik denk dat ik daarom ook een relatief braaf paard heb. Paarden die overvallen worden door het zadelmak maken gaan volgens mij later ook meer uittesten en ik denk ook vaak een zwaardere pubertijd tegemoet. Ik vind het heel belangrijk dat je het zo aangenaam mogelijk maakt voor het paard zelf en dan worden ze er vanzelf ook zelf aangenamer van.

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 19:52

Ik heb zelf een pony van 3,5. Ik heb hem sinds hij een halfjaar is. Ik heb er zelf bewust voor gekozen om pas te beginnen met er er echt op te zitten als hij 4 is. Voorbereidingen zoals bit in, longeersingel op en zadel daar ga ik nu langzamerhand mee beginnen. Ik zelf doe dit omdat ik er een beter gevoel bij heb en ik ook zie dat hij nu fysiek veel sterker is geworden en mentaal er klaar voor begint te raken. Met drie was het veel te snel voor hem geweest. Iedereen moet het zelf weten maar ik zou niet eerder als 4 beginnen met te rijden.