Kater eenmalig laten dekken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JustEnjoy

Berichten: 138
Geregistreerd: 21-05-09
Woonplaats: Op een eiland

Kater eenmalig laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-20 13:21

Hi Bokkers,

Sinds 4 maanden hebben wij een, nu 7 maanden oude, Britse korthaar kater genaamd Spikey.
Spikey is een binnenkat en zolang hij zich netjes gedraagt mag hij nog lekker zijn klokkenspel behouden.

Nu hebben wij vanuit zijn fokker de vraag gekregen of wij hem aan zouden willen bieden aan een stel dat graag wil fokken met hun Britse korthaar poes.
Het stel zoekt een kater met bloedgroep B en dit schijnt nogal moeilijk te vinden te zijn in NL..
Omdat onze Spikey waarschijnlijk deze bloedgroep heeft (zowel pa en ma hebben B) moest ze aan ons denken.

Nu zitten wij hier erg over te twijfelen. Ten eerste vinden we 7 maanden nog wat jong en willen we er dan sowieso nog even mee wachten tot hij ongeveer een jaar is.
Maar we willen die mensen ook graag helpen en het lijkt ons eerlijk gezegd ook leuk om eventueel dan 1 kitten over te nemen hiervan.

Maar hoe gaat zoiets in zijn werk? Is dit thuis te doen? Want als ik het goed begrijp krijgen wij dan de poes in huis voor een aantal dagen.

Is het verstandig of raden jullie het af?

Dit is de man waar het om draait:
Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 13:26

Heeft hij een stamboom en is hij getest op de bekende ziektes en afwijkingen?
Hou er rekening mee dat hij qua gedrag kan veranderen en ook kan gaan sproeien.

kiwiwitje

Berichten: 20111
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 13:29

Cayenne schreef:
Heeft hij een stamboom en is hij getest op de bekende ziektes en afwijkingen?
Hou er rekening mee dat hij qua gedrag kan veranderen en ook kan gaan sproeien.

Hier ga ik inderdaad in mee :)

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8309
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 13:30

Als zijn vader ook bloedgroep B heeft en al vaker heeft gedekt is het toch makkelijker om die te laten dekken? Dan ga ik er wel even van uit dat die dus al getest is aangezien je ook de bloedgroep weet en die eigenaren hebben dus al ervaring met een dekkende kater.

De poes bij jou in huis gaat ook niet altijd goed als ze veel last hebben van het krols zijn en jou kater naar de poes kan er voor zorgen dat hij van de verhuizing niet meer weet hoe je een poes moet dekken. Dat kan voor een eerste keer dus best wat stress opleveren als de poes ook geen ervaring heeft.

JustEnjoy

Berichten: 138
Geregistreerd: 21-05-09
Woonplaats: Op een eiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-20 13:40

Cayenne schreef:
Heeft hij een stamboom en is hij getest op de bekende ziektes en afwijkingen?
Hou er rekening mee dat hij qua gedrag kan veranderen en ook kan gaan sproeien.


Hij heeft inderdaad een stamboom. Getest moet hij nog wel worden, maar dit willen we eigenlijk pas doen als we er eventueel mee akkoord gaan.
We houden er rekening mee dat hij daarna kan gaan sproeien. Mocht dit het geval zijn dan wordt hij alsnog geholpen en hopen we dat het daarmee klaar is.

JustEnjoy

Berichten: 138
Geregistreerd: 21-05-09
Woonplaats: Op een eiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-20 13:41

Muiz schreef:
Als zijn vader ook bloedgroep B heeft en al vaker heeft gedekt is het toch makkelijker om die te laten dekken? Dan ga ik er wel even van uit dat die dus al getest is aangezien je ook de bloedgroep weet en die eigenaren hebben dus al ervaring met een dekkende kater.

De poes bij jou in huis gaat ook niet altijd goed als ze veel last hebben van het krols zijn en jou kater naar de poes kan er voor zorgen dat hij van de verhuizing niet meer weet hoe je een poes moet dekken. Dat kan voor een eerste keer dus best wat stress opleveren als de poes ook geen ervaring heeft.


De vader is afkomstig uit Belgiƫ en wat ik begreep is dat ze liever binnen NL blijven.
Stress wil ik idd zo veel mogelijk voorkomen, is voor beide partijen niet fijn..
Ik zal eens navragen of het voor de poes ook de 1e keer is.

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 14:47

Waarom zou je het wel willen? Er zitten voor jou alleen maar nadelen aan en 'liever binnen Nederland blijven' is ook niet jouw probleem. Een zwaar gestresste kater die na het dekken gaat sproeien en dat blijft doen na castreren is dat wel.

JustEnjoy

Berichten: 138
Geregistreerd: 21-05-09
Woonplaats: Op een eiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-20 16:18

Vanillia schreef:
Waarom zou je het wel willen? Er zitten voor jou alleen maar nadelen aan en 'liever binnen Nederland blijven' is ook niet jouw probleem. Een zwaar gestresste kater die na het dekken gaat sproeien en dat blijft doen na castreren is dat wel.


Het is inderdaad niet ons probleem. Als ik het zo begrijp geeft het dus wel aardig stress voor onze kater.

Bedankt voor de tips in ieder geval. Ik denk dat het te veel gedoe is en dat we er vanaf gaan zien..

Rennie89
Berichten: 37251
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 16:21

ik heb 1 nestje met mijn vorige kater genomen van mijn eigen poes, deze is nadat het nestje geboren is meteen gecastreerd en heeft nooit gesproeid. Hij was ook extreem lief, zowel met als zonder ballen :+ Dus dat sproeien is niet perse iets wat altijd gebeurd. Mijn kater was net iets ouder dan 1 jaar toen hij eindelijk uitvond hoe hij moest dekken :+ Als je verder de testen etc doet dan zie ik er geen probleem in, enige is dat meestal de poes naar de kater word gebracht dus dat zullen de baasjes van de poes dus ook moeten doen.

pipo

Berichten: 8225
Geregistreerd: 25-03-11

Re: Kater eenmalig laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 16:39

Dus je wil eventueel kosten maken om van alles te testen? Om 1 x te dekken en dan eventueel met een sproeiende kater ( al dan niet geholpen) te zitten? Wat kosten die onderzoeken allemaal, heb je dat al uitgeplozen? En als er iets niet goed is , haken die mensen dan af? Of betalen ze de testkosten? Ik vind het een groot risico voor veel kosten om 1 keer te mogen dekken en ook een beetje gokken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Kater eenmalig laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 16:52

Of poeslief is nog niet krols genoeg en haalt je kater flink open...
En idd, waarom zou je zoveel kosten maken voor een eenmalig nestje? Om over de gedragsrisico's nog maar te zwijgen.
Nee, ik zou dit zeker niet doen.

zonnebloem18

Berichten: 24837
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Kater eenmalig laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 22:16

Buiten het feit dat ik ik me afvraag of het wel een echt brits korthaar is vraag ik me af of het wel de moeite is.

Je zal flink wat kosten moeten maken voor alle testen en dan is het nog afwachten of de dekking lukt, zeker als het voor de poes het eerste nest is. Sowieso kan het soms wel even duren voor een kater dekrijp is, soms zelfs pas met 1,5 of 2 jaar. Ik zou er in elk geval even goed over nadenken.

Storm

Berichten: 20841
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 23:11

Er staat dat de kat een stamboom heeft, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik ook twijfel aan het ras. Hij mist de rastypische ronde kop vind ik en zijn oren zijn vrij groot.
Laatst bijgewerkt door Storm op 18-09-20 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt

zonnebloem18

Berichten: 24837
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Kater eenmalig laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 23:13

Ja dat had ik ook wel gelezen, maar het is eerder een kruising brits korthaar met siamees. Niets mis mee hoor trouwens, vind het een leuk beestje.

Storm

Berichten: 20841
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Kater eenmalig laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 23:16

Ja, zeker een leuk dier. Prachtige kleur en hele speciale ogen.