Strikter inhoudelijk modereren op uitingen van racisme

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 10:06

Hiraeth schreef:
Ik ben op maandag en woensdag racistisch, de rest van de week niet.

Je kunt niet een 'beetje' racist zijn. Het zijn namelijk de mensen die grijstinten willen maken in, in dit geval toch wel een zwart-wit kwestie (en dan heb ik 't puur over de term, niet over bepaalde huidskleuren), die het laten gebeuren als iets escaleert. Voor veel mensen is het 'not done' om WW II er in te betrekken, maar het is het meest recente voorbeeld van wat er gebeurt als mensen "ja, maar..." zeggen, een bevolking als een zondebok aanwijzen of ergens maar passief bij staan. Ingrijpende veranderingen gebeuren geleidelijk en ik vind het triest dat er in Nederland (en op Bokt) steeds meer ruimte komt voor het uiten van gevaarlijke meningen.

Het is je goed recht om zoals Popstra en elnienjo je haatdragende mening te uiten en regelmatig te provoceren en olie op het vuur te gooien in dit soort topics, maar geef dan ook Bokkers de kans om te zeggen dat hun opmerkingen druipen van ten minste een racistische ondertoon.


Mijn mening is niet haatdragend hoor.
Mensen voelen zich het veiligst in groepen die ze kennen, dus vaak op basis van gedeelde cultuur en/of religie. Huidskleur is ondergeschikt en eigenlijk totaal niet relevant. Ik zie blank helemaal niet als superieur, maar als de kern van mijn leefgemeenschap/cultuur. Als je Afrikaan bent is Afrika het middelpunt van jouw wereld, ben je Aziaat, Azie. Daar is geen letter superioriteit bij.
Tot de BLM-riots zag ik mensen uit Suriname/Antillen gewoon als westers. De Braboneger is BN-er geworden door zijn vlogs waar hij pro-Zwarte Piet was. Maar sinds hij als BN-er klussen krijgt zijn die vlogs snel van youtube gehaald, want dat past niet meer in het linkse straatje. Hypocriet, maar zakelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 10:27

Askja schreef:
Ter toevoeging hieronder een bloemlezing van citaten uit het racismetopic die m.i. goed weergeven waar het probleem zit: het gaat meestal niet om rechttoe, rechtaan racistisch taalgebruik, maar om berichten met een bedenkelijke ondertoon en/of insinuerende strekking:

"Ik vind de multicul geen verbetering van Nederland"

"Ik hoop echt dat er voor een veel nationalistischer Nederland gestemd zal gaan worden, want geef ze een vinger en ze rukken he hele arm af"

"Het gaat om de GENEN die je maken tot wat je bent, de een matcht wel, de ander niet. We moeten onze westerse cultuur vrijhouden, daar moet ik niet voor hoeven strijden"

"Sommige bevolkingsgroepen zijn van nature meer met oplichtingspraktijken bezig"

"De meeste liegen om binnen te komen en gaan zich dan gedragen zoals in hun eigen cultuur inclusief het LGBT-bashen"

"De islamisering van Europa is goed bezig, verwondert het jullie dan dat er meer en meer racisme is"

"Het is jammer dat onze verre voorouders het continent Afrika niet links hebben laten liggen (...) Het is duidelijk dat we een stuk beschaafder samen kunnen leven met Aziaten dan met Afrikanen"

"Als een blanke mens iemand begint aan te vallen. Dan zullen andere blanke mensen hem proberen tegen te houden, politie bellen etc. Trekt een getint persoon een mes dan zie je meteen andere zelfde getinte personen de dader in bescherming nemen"

N.B. Citaten zijn bewust anoniem gehouden.
Mijn doel is namelijk niet om op deze plaats specifieke personen aan te wijzen, het gaat mij erom te laten zien dat het wel degelijk voorkomt en dat er weinig op gemodereerd wordt.




er zijn al een aantal opmerkingen genuanceerd, jammer dat u alles zo uit de context haalt, dit doet afbreuk aan de discussies in de andere topics, dit neigt naar stemmingmakerij of uw gelijk willen hebben

reden genoeg om weer af te haken

Celiien

Berichten: 13259
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 10:37

Ik probeer eigenlijk mezelf niet te veel te mengen in deze discussie. Maar hier wordt ik toch wel een beetje verdrietig van.
elnienjo schreef:
Mijn mening is niet haatdragend hoor.
Mensen voelen zich het veiligst in groepen die ze kennen, dus vaak op basis van gedeelde cultuur en/of religie. Huidskleur is ondergeschikt en eigenlijk totaal niet relevant. Ik zie blank helemaal niet als superieur, maar als de kern van mijn leefgemeenschap/cultuur. Als je Afrikaan bent is Afrika het middelpunt van jouw wereld, ben je Aziaat, Azie. Daar is geen letter superioriteit bij.
Tot de BLM-riots zag ik mensen uit Suriname/Antillen gewoon als westers. De Braboneger is BN-er geworden door zijn vlogs waar hij pro-Zwarte Piet was. Maar sinds hij als BN-er klussen krijgt zijn die vlogs snel van youtube gehaald, want dat past niet meer in het linkse straatje. Hypocriet, maar zakelijk.


Waarom is een huidskleur de kern van een leefgemeenschap/cultuur? waarom niet iemand's gedragingen? Waarom zou ik niet, doordat ik niet blank ben, tot de leefgemeenschap/cultuur behoren van Nederland? En waar hoor ik dan bij, volgens jouw visie? Want ik ben ook niet aziatisch genoeg om tot die leefgemeenschap/cultuur behoren? Hoor ik dan maar in een vaag weggestopt hokje volgens jou? en met mij veel, veel en veel meer halfbloedjes?

Blussem schreef:
Ik hoorde laatst trouwens dat je Vlaamse friet ook niet meer mag zeggen omdat dit discriminerend zou zijn.


Ik ga temmen op deze opmerking, want serieus dit is echt puur provocerend gedrag.

@Hiraeth, ik kan het niet meer dan met je eens zijn.

Nu kruip ik weer onder mijn meeleessteen, ik wil me namelijk ergens niet met deze discussie bemoeien. Waarom niet? Omdat als ik een mening heb over BLM/Zwarte piet/etc, ik wordt aangekeken met 'weer zo een, en dan ook nog niet-nederlands' (terwijl ik dat absoluut wel ben), of ik krijg een 'eindelijk iemand die aan onze kant staat'.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 10:40

Palmera schreef:
Hiraeth schreef:
Je kunt niet een 'beetje' racist zijn. Het zijn namelijk de mensen die grijstinten willen maken in, in dit geval toch wel een zwart-wit kwestie (en dan heb ik 't puur over de term, niet over bepaalde huidskleuren), die het laten gebeuren als iets escaleert.

Ben ik nu de enige die er vooral verdrietig van word dat bij het noemen van een doodnormale veel gebruikte nederlandse term, zwart-wit, er alvast bij voorbaat vermeld word dat het de term an sich betreft en geen huidskleur?

Zó word racisme óók gevoed!
Ach come on, dit is voor het eerst in 10 jaar dat wij het ergens niet mee eens zijn, maar ik vind dit oprecht een flauwe opmerking.

Gini
Berichten: 17936
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 10:41

Gaan we de discussie over racisme naar hier verleggen, zodat dit topic ook weer volledig kan ontsporen en er dan opnieuw een 'modjes, waarom doen jullie niks'-topic geopend kan worden?

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 10:42

Gini schreef:
Gaan we de discussie over racisme naar hier verleggen, zodat dit topic ook weer volledig kan ontsporen en er dan opnieuw een 'modjes, waarom doen jullie niks'-topic geopend kan worden?
Lijkt me geen goed plan.

Ik wil nogmaals opmerken dat ik het bijzonder vreemd en ongepast vind dat een reactie vanuit team groen, nagenoeg, geheel afwezig blijft.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 10:42

Citaat:
Waarom is een huidskleur de kern van een leefgemeenschap/cultuur? waarom niet iemand's gedragingen? Waarom zou ik niet, doordat ik niet blank ben, tot de leefgemeenschap/cultuur behoren van Nederland? En waar hoor ik dan bij, volgens jouw visie? Want ik ben ook niet aziatisch genoeg om tot die leefgemeenschap/cultuur behoren? Hoor ik dan maar in een vaag weggestopt hokje volgens jou? en met mij veel, veel en veel meer halfbloedjes?

Het gaat niet om huidskleur maar om nurture vs nature. Ben je westerling in hart en nieren of blijf je zoals sommigen jezelf in de eerste plaats identificeren met de herkomst van je voorouders?
Door BLM polariseert de boel juist en gaan mensen die naar mijn mening gewoon westers waren, zich opeens gedragen als wij tegen zij. Dat zet de boel op scherp.

Palmera

Berichten: 9466
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 10:43

Celieen: bij sommige mensen is blank zijn de kern van hun leefgemeenschap, daar hoef je niet verdrietig van te worden, dat is gewoon zo. Denk aan mensen die bv in Wassenaar of Laren wonen. Daar heb je nou eenmaal geen turkse buurman die een ambacht als beroep heeft.

Gini
Berichten: 17936
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 10:48

Ailill schreef:
Gini schreef:
Gaan we de discussie over racisme naar hier verleggen, zodat dit topic ook weer volledig kan ontsporen en er dan opnieuw een 'modjes, waarom doen jullie niks'-topic geopend kan worden?
Lijkt me geen goed plan.

Ik wil nogmaals opmerken dat ik het bijzonder vreemd en ongepast vind dat een reactie vanuit team groen, nagenoeg, geheel afwezig blijft.


NadjaNadja heeft gereageerd, dus dit topic is wel opgepikt. Maar het lijkt me heel erg normaal dat er over zo een kwestie als deze ook achter de schermen duchtig gediscussieerd moet worden en dat er niet binnen 24 uur een kant-en-klaar antwoord ligt waar het volledige team achter staat. Ik heb liever dat ze hierover goed nadenken dan dat ze in een paniek gekke dingen gaan posten hier die meer ten persoonlijke titel zijn dan echt een beleidsvisie uitdragen.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Strikter inhoudelijk modereren op uitingen van racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 10:52

Klopt, er kwamen 2/3 reacties, maar imo gaat ook dit topic alweer de verkeerde kant op.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6678
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 10:54

Edit: ik was dus net bezig met mijn reactie :D

Ik vind het jammer om te zien dat, ondanks mijn verzoek om het niet te doen, het hier uiteindelijk toch over specifieke topics en berichten gaat. Dat zie ik helaas vaker gebeuren in de topics op FZ en dat is vanuit ons vaak een reden om het uiteindelijk te sluiten. We willen oprecht wel met jullie hierover het gesprek aangaan, maar dan zijn we ook met z'n allen verantwoordelijk voor een goed verloop van het topic bínnen de regels van Bokt.

Ik blijf er bij dat het lastig is om te modereren op (uitingen van) racisme, doordat het gewoon niet een heel concreet concept is. Dan kunnen we wel kijken naar wat er in de wet staat, maar ook daar zijn bepaalde begrippen op verschillende manieren uit te leggen en op verschillende manieren op te vatten. Persoonlijk zou ik mij er ook niet prettig bij voelen om te moeten bepalen wanneer iets onder racisme valt of niet; dan ben ik namelijk degene die bepaalt wat de maatstaf is en ik heb het gevoel dat ik daarvoor niet over voldoende kennis en kunde beschik om dat op een correcte manier te kunnen doen.

We zouden er natuurlijk voor kunnen kiezen om zulke topics in zijn volledigheid te verbieden, maar dan zouden we dat eigenlijk met alle topics moeten doen waar controversiële onderwerpen aanwezig zijn. Waar de een zich namelijk hard maakt om racisme de wereld uit te helpen, heeft de ander bijvoorbeeld weer veel moeite met mensen die het koningshuis steunen en nog een ander vindt dat katten niet meer buiten mogen lopen.

In mijn optiek ligt de oplossing niet in het verbieden van dergelijke topics, maar juist in respectvol discussiëren. Daar ligt voor ons moderators de taak om het allemaal in goede banen te leiden, maar daar ligt ook voor de gebruikers de taak om respectvol te blijven richting anderen. En ik weet hoe moeilijk dat soms is, omdat het je het soms tenenkrommend kan vinden wat een ander schrijft. Ik ben ook een mens met een mening, dus ik weet echt wel hoe vervelend en aanstootgevend het kan zijn als iemand daar heel erg ver vanaf staat. Maar ik blijf dan mijn best doen om rustig uit te leggen waarom ik het er niet mee eens ben en probeer ik mijn eigen mening op een respectvolle manier verder te onderbouwen. En als het me echt te hoog zit? Dan neem ik er afstand van of meld ik het (via de TEM).

Ik ben er van overtuigd dat we dit met alle gebruikers op Bokt voor elkaar kunnen krijgen. Je hoeft het absoluut niet met iedereen eens te zijn, maar laten we elkaar wel blijven respecteren, in alle gevallen. Wij doen ondertussen ons best om alles zo goed mogelijk in goede banen te leiden, maar helaas zijn sommige zaken en berichten niet altijd even makkelijk en eenduidig om op te modereren. Vanuit je eigen overtuiging kan het er soms heel simpel uitzien, maar wij zijn er natuurlijk wel voor alle partijen en dan moet je ook iedereen gelijkwaardig behandelen. Voor voorstanders is het waarschijnlijk heel duidelijk, voor tegenstanders ook, maar wij horen daar precies tussenin te zitten en dan is het soms behoorlijk troebel allemaal.

Gini
Berichten: 17936
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 10:54

Ailill schreef:
Klopt, er kwamen 2/3 reacties, maar imo gaat ook dit topic alweer de verkeerde kant op.


Jep, ik zie het ook al weer helemaal fout gaan.

Gini schreef:
Een forum is meer dan alleen die groene naampjes, een forum is ook de meer dan 300.000 zwarte namen (no racism intended), tijd dat die laatste ook eens een flink deel verantwoordelijkheid nemen over hoe een discussie verloopt.

Telpeva

Berichten: 14760
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 10:59

Astorga schreef:
;(
Telpeva schreef:
Astorga heb je mijn post wel gelezen en die van Marije, of heb je na het lezen van die ene racistische voorbeeldzin meteen conclusies gehaald dat Marije en ik dan blijkbaar voor normalisatie van racisme zijn? Want ik snap je reactie niet. De clue van wat Marije zei, waar ik het mee eens ben, is dat mensen nu eenmaal een heel andere achtergrond kunnen hebben en in onwetendheid dingen doen die ze doen, omdat het ze met de paplepel is ingegoten. Het hele thema was: in gesprek komen met elkaar, erover praten, en van daaruit manieren vinden om op een fijnere manier met elkaar en anderen om te gaan.

Ik snap niet waar het in mijn post mis is gegaan, dat ik het idee heb gegeven dat ik voor normalisatie van racisme ben.

Ik verbaas me over het beleid in ZA, het is dus geen aanval op jou.

Dankjewel voor je verduidelijking, ik was er al een beetje van geschrokken vandaar ook mijn reactie, want zo iemand wil ik juist niet zijn. Blijkbaar begreep ik je verkeerd :j

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 11:00

Nadja/Gini, thanks voor jullie bericht.

Ik snap het ook en deel die mening. Waar het bij mij moeilijk begint te worden is wanneer je steeds dezelfde mensen chaos en woede op ziet wekken bij anderen. Als er bepaalde mensen (iedereen weet inmiddels wie ik bedoel) binnen de meest uiteenlopende topics (die echt ver uit elkaar liggen) steeds met opmerkingen komen die de verkeerde reacties uitlokken en dan ook bij meerdere mensen en al ruim 1 jaar, dan gaat er toch ergens iets niet goed.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41691
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Strikter inhoudelijk modereren op uitingen van racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 11:10

Jeetje... Dit lijkt me echt oprecht moeilijk. Wanneer is iets racisme en wanneer is iets een mening... Sommige uitspraken zijn overduidelijk. Maar er zijn ook meningen die misschien op dat randje balanceren, maar toch niet meer zijn dan meningen.

Wie gaat dan bepalen of iets racisme is, of slechts een mening. Dat lijkt me oprecht onbegonnen werk.

'Ik denk dat een multiculturele samenleving niet mogelijk is.'

Is dit racisme? Naar mijn mening niet. Maar ik kan me voorstellen dat iemand anders dat wel vindt. Wie heeft er dan gelijk? En waarom?

Lastig...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41691
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 11:11

Ailill schreef:
Nadja/Gini, thanks voor jullie bericht.

Ik snap het ook en deel die mening. Waar het bij mij moeilijk begint te worden is wanneer je steeds dezelfde mensen chaos en woede op ziet wekken bij anderen. Als er bepaalde mensen (iedereen weet inmiddels wie ik bedoel) binnen de meest uiteenlopende topics (die echt ver uit elkaar liggen) steeds met opmerkingen komen die de verkeerde reacties uitlokken en dan ook bij meerdere mensen en al ruim 1 jaar, dan gaat er toch ergens iets niet goed.

Heeft dit echt te maken met racisme in topics, of zijn die personen gewoon overal en altijd vervelend aanwezig?

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 11:15

_San87_ schreef:
Ailill schreef:
Nadja/Gini, thanks voor jullie bericht.

Ik snap het ook en deel die mening. Waar het bij mij moeilijk begint te worden is wanneer je steeds dezelfde mensen chaos en woede op ziet wekken bij anderen. Als er bepaalde mensen (iedereen weet inmiddels wie ik bedoel) binnen de meest uiteenlopende topics (die echt ver uit elkaar liggen) steeds met opmerkingen komen die de verkeerde reacties uitlokken en dan ook bij meerdere mensen en al ruim 1 jaar, dan gaat er toch ergens iets niet goed.

Heeft dit echt te maken met racisme in topics, of zijn die personen gewoon overal en altijd vervelend aanwezig?
Een combinatie van beide. Ze roepen i.i.g. een hoop weerstand/woede/frustratie op bij anderen.

Wat an sich prima is, maar ik vraag me oprecht af waar het goed voor is. Imo enkel provoceren en dat lijkt me verre van juist.

Maar goed, dit is mijn oordeel en dat is natuurlijk geen feit.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 11:18

Ailill schreef:
[Een combinatie van beide. Ze roepen i.i.g. een hoop weerstand/woede/frustratie op bij anderen.

Wat an sich prima is, maar ik vraag me oprecht af waar het goed voor is. Imo enkel provoceren en dat lijkt me verre van juist.

Maar goed, dit is mijn oordeel en dat is natuurlijk geen feit.

Dat heb ik ook bij een aantal vaste forummers, maar ik zie geen enkele reden om die te willen verbannen. Discussies zijn er niet om alle neuzen naar één kant te krijgen (dat zou saai worden!) maar om meningen met elkaar uit te wisselen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19227
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 11:49

En dat is vaak ook een probleem, wanneer van de 3 ton gebruikers zich er 2000 storen aan 1 persoon, is dat genoeg dan om iemand te bannen vanwege het betreden van een grijs gebied? Want misschien zijn er 5000 gebruikers het wel eens met diegene.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 11:52

Giolli schreef:
En dat is vaak ook een probleem, wanneer van de 3 ton gebruikers zich er 2000 storen aan 1 persoon, is dat genoeg dan om iemand te bannen vanwege het betreden van een grijs gebied? Want misschien zijn er 5000 gebruikers het wel eens met diegene.
Lastig inderdaad.

Maar als ik dan bijv. zie dat mensen een OW/ban krijgen o.b.v. een afbeelding, dan vind ik dat toch in heel schril contrast staan met, in mijn optiek, publiekelijk haatzaaien.

Maar, nogmaals: Mijn mening.

xSCWx
Berichten: 7062
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 11:58

Grappig, ik weet nog wel dat er een paar jaar terug een topic was dat de mods zich teveel bemoeiden met alles. Er was teveel groen te zien tussen de berichten, er werd toen gezegd dat de gebruikers het onderling ook wel op zouden kunnen lossen.
Gaat goed zo te zien +:)+
*Ik heb alleen de eerste pagina gelezen en de rest niet aangezien het hier wederom over racisme gaat*

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-20 12:26

NadjaNadja schreef:
Edit: ik was dus net bezig met mijn reactie :D

Ik vind het jammer om te zien dat, ondanks mijn verzoek om het niet te doen, het hier uiteindelijk toch over specifieke topics en berichten gaat. Dat zie ik helaas vaker gebeuren in de topics op FZ en dat is vanuit ons vaak een reden om het uiteindelijk te sluiten. We willen oprecht wel met jullie hierover het gesprek aangaan, maar dan zijn we ook met z'n allen verantwoordelijk voor een goed verloop van het topic bínnen de regels van Bokt.

Ik blijf er bij dat het lastig is om te modereren op (uitingen van) racisme, doordat het gewoon niet een heel concreet concept is. Dan kunnen we wel kijken naar wat er in de wet staat, maar ook daar zijn bepaalde begrippen op verschillende manieren uit te leggen en op verschillende manieren op te vatten. Persoonlijk zou ik mij er ook niet prettig bij voelen om te moeten bepalen wanneer iets onder racisme valt of niet; dan ben ik namelijk degene die bepaalt wat de maatstaf is en ik heb het gevoel dat ik daarvoor niet over voldoende kennis en kunde beschik om dat op een correcte manier te kunnen doen.

We zouden er natuurlijk voor kunnen kiezen om zulke topics in zijn volledigheid te verbieden, maar dan zouden we dat eigenlijk met alle topics moeten doen waar controversiële onderwerpen aanwezig zijn. Waar de een zich namelijk hard maakt om racisme de wereld uit te helpen, heeft de ander bijvoorbeeld weer veel moeite met mensen die het koningshuis steunen en nog een ander vindt dat katten niet meer buiten mogen lopen.

In mijn optiek ligt de oplossing niet in het verbieden van dergelijke topics, maar juist in respectvol discussiëren. Daar ligt voor ons moderators de taak om het allemaal in goede banen te leiden, maar daar ligt ook voor de gebruikers de taak om respectvol te blijven richting anderen. En ik weet hoe moeilijk dat soms is, omdat het je het soms tenenkrommend kan vinden wat een ander schrijft. Ik ben ook een mens met een mening, dus ik weet echt wel hoe vervelend en aanstootgevend het kan zijn als iemand daar heel erg ver vanaf staat. Maar ik blijf dan mijn best doen om rustig uit te leggen waarom ik het er niet mee eens ben en probeer ik mijn eigen mening op een respectvolle manier verder te onderbouwen. En als het me echt te hoog zit? Dan neem ik er afstand van of meld ik het (via de TEM).

Ik ben er van overtuigd dat we dit met alle gebruikers op Bokt voor elkaar kunnen krijgen. Je hoeft het absoluut niet met iedereen eens te zijn, maar laten we elkaar wel blijven respecteren, in alle gevallen. Wij doen ondertussen ons best om alles zo goed mogelijk in goede banen te leiden, maar helaas zijn sommige zaken en berichten niet altijd even makkelijk en eenduidig om op te modereren. Vanuit je eigen overtuiging kan het er soms heel simpel uitzien, maar wij zijn er natuurlijk wel voor alle partijen en dan moet je ook iedereen gelijkwaardig behandelen. Voor voorstanders is het waarschijnlijk heel duidelijk, voor tegenstanders ook, maar wij horen daar precies tussenin te zitten en dan is het soms behoorlijk troebel allemaal.

En hoe zit het dan met de uitspraken die wel degelijk over de schreef gaan als je er de Boktregels èn de wet naast legt?
Dat zijn er maar een paar, maar er is niet op gemodereerd. Door dat gewoon te laten staan impliceer je dat die uitspraken als mening evenveel respect verdienen als minder aanstootgevende meningen. En dat de Boktregels eerder wat lukrake richtlijnen zijn dan regels waar iedereen zich aan te houden heeft. Dat lijkt mij niet wenselijk.

Er is een verschil tussen terughoudend modereren op inhoud en vooral focussen op sfeer, toon en man vs. bal (waar ik op zich ook erg vóór ben), en je handen er als moderatorteam helemaal van aftrekken omdat je bang bent je te branden aan een gevoelig onderwerp, en omdat het standpunt dat 'iedereen recht heeft op zijn eigen mening' blijkbaar heilig is, ongeacht de aard van die mening.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6678
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 12:36

Askja schreef:
NadjaNadja schreef:
Edit: ik was dus net bezig met mijn reactie :D

Ik vind het jammer om te zien dat, ondanks mijn verzoek om het niet te doen, het hier uiteindelijk toch over specifieke topics en berichten gaat. Dat zie ik helaas vaker gebeuren in de topics op FZ en dat is vanuit ons vaak een reden om het uiteindelijk te sluiten. We willen oprecht wel met jullie hierover het gesprek aangaan, maar dan zijn we ook met z'n allen verantwoordelijk voor een goed verloop van het topic bínnen de regels van Bokt.

Ik blijf er bij dat het lastig is om te modereren op (uitingen van) racisme, doordat het gewoon niet een heel concreet concept is. Dan kunnen we wel kijken naar wat er in de wet staat, maar ook daar zijn bepaalde begrippen op verschillende manieren uit te leggen en op verschillende manieren op te vatten. Persoonlijk zou ik mij er ook niet prettig bij voelen om te moeten bepalen wanneer iets onder racisme valt of niet; dan ben ik namelijk degene die bepaalt wat de maatstaf is en ik heb het gevoel dat ik daarvoor niet over voldoende kennis en kunde beschik om dat op een correcte manier te kunnen doen.

We zouden er natuurlijk voor kunnen kiezen om zulke topics in zijn volledigheid te verbieden, maar dan zouden we dat eigenlijk met alle topics moeten doen waar controversiële onderwerpen aanwezig zijn. Waar de een zich namelijk hard maakt om racisme de wereld uit te helpen, heeft de ander bijvoorbeeld weer veel moeite met mensen die het koningshuis steunen en nog een ander vindt dat katten niet meer buiten mogen lopen.

In mijn optiek ligt de oplossing niet in het verbieden van dergelijke topics, maar juist in respectvol discussiëren. Daar ligt voor ons moderators de taak om het allemaal in goede banen te leiden, maar daar ligt ook voor de gebruikers de taak om respectvol te blijven richting anderen. En ik weet hoe moeilijk dat soms is, omdat het je het soms tenenkrommend kan vinden wat een ander schrijft. Ik ben ook een mens met een mening, dus ik weet echt wel hoe vervelend en aanstootgevend het kan zijn als iemand daar heel erg ver vanaf staat. Maar ik blijf dan mijn best doen om rustig uit te leggen waarom ik het er niet mee eens ben en probeer ik mijn eigen mening op een respectvolle manier verder te onderbouwen. En als het me echt te hoog zit? Dan neem ik er afstand van of meld ik het (via de TEM).

Ik ben er van overtuigd dat we dit met alle gebruikers op Bokt voor elkaar kunnen krijgen. Je hoeft het absoluut niet met iedereen eens te zijn, maar laten we elkaar wel blijven respecteren, in alle gevallen. Wij doen ondertussen ons best om alles zo goed mogelijk in goede banen te leiden, maar helaas zijn sommige zaken en berichten niet altijd even makkelijk en eenduidig om op te modereren. Vanuit je eigen overtuiging kan het er soms heel simpel uitzien, maar wij zijn er natuurlijk wel voor alle partijen en dan moet je ook iedereen gelijkwaardig behandelen. Voor voorstanders is het waarschijnlijk heel duidelijk, voor tegenstanders ook, maar wij horen daar precies tussenin te zitten en dan is het soms behoorlijk troebel allemaal.

En hoe zit het dan met de uitspraken die wel degelijk over de schreef gaan als je er de Boktregels èn de wet naast legt?
Dat zijn er maar een paar, maar er is niet op gemodereerd. Door dat gewoon te laten staan impliceer je dat die uitspraken als mening evenveel respect verdienen als minder aanstootgevende meningen. En dat de Boktregels eerder wat lukrake richtlijnen zijn dan regels waar iedereen zich aan te houden heeft. Dat lijkt mij niet wenselijk.

Er is een verschil tussen terughoudend modereren op inhoud en vooral focussen op sfeer, toon en man vs. bal (waar ik op zich ook erg vóór ben), en je handen er als moderatorteam helemaal van aftrekken omdat je bang bent je te branden aan een gevoelig onderwerp, en omdat het standpunt dat 'iedereen recht heeft op zijn eigen mening' blijkbaar heilig is, ongeacht de aard van die mening.


Dat een post niet verwijderd is, betekent niet dat er niet op gemodereerd is. Soms kiezen we ervoor om een post wel te laten staan (daar kunnen verschillende redenen voor zijn), maar wel de gebruiker aan te spreken. Daar zie jij dan niets van, maar dat betekent niet dat er niets mee is gedaan. Er is zojuist een topic geopend hierover op FZ ([FZ] Dienstmededeling: Leeghalen van posts i.p.v. verwijderen) geopend, omdat wij ook inzagen dat het misschien de moeite waard is om te kijken of verandering hier iets positiefs kan brengen.

Daarnaast zijn er inderdaad op dit gebied denk ik maar weinig posts die heel duidelijk over de schreef gaan op basis van de Boktregels en de wet, want dat blijft nog steeds best lastig te kwalificeren. Voor jou is dat blijkbaar heel duidelijk, omdat je er waarschijnlijk ook een duidelijke mening over hebt. Nou hebben wij als moderator er ongetwijfeld ook een mening over, maar het is juist de bedoeling dat wij in ons modereer-werk onze eigen visie en mening buiten beschouwing laten. Anders zou je natuurlijk getekende moderatoracties krijgen en dat is niet de bedoeling.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Strikter inhoudelijk modereren op uitingen van racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 12:48

Het is gewoon veel te moeilijk om op zo een onderwerp goed te modderen.

Wat wel of niet mag; discrimineren mag niet, je hebt wel recht van meningsuiting, is gewoon heel genuanceerd. Kijk maar in de politiek wat net wel en net niet gezegd kan en mag worden.......
Dat wordt hogerop uitgevochten en dan nog blijft het een eeuwige discussie.

Hoe kan je dan verwachten dat mods op Bokt het goed zullen doen??

Het is een gevoelig onderwerp. De 1 zal een duidelijke mening hebben en deze goed kunnen onderbouwen. Daar heeft diegene recht op.

De ander roept maar wat, kletst mee met de omgeving, is van de stoere praat etc.

Je moet kijken waar iets vandaan komt en wie iets roept en waarom. Maar dat is echt veel teveel werk. Misschien is het beter dat mensen niet verbannen worden, meelezen en soms leren van wat er geschreven wordt.

Heel veel mensen houden hun mond en durven zich niet te uitten. Dat geeft ook niet altijd een heel eerlijk beeld van wat er speelt.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-20 12:58

NadjaNadja schreef:
Dat een post niet verwijderd is, betekent niet dat er niet op gemodereerd is. Soms kiezen we ervoor om een post wel te laten staan (daar kunnen verschillende redenen voor zijn), maar wel de gebruiker aan te spreken.
Dan ben ik wel erg benieuwd naar de beweegredenen om zo'n post te laten staan. Los van het feit dat de gebruiker aangesproken wordt. Want daarmee geef je wel een signaal af. Namelijk dat zulke uitspraken gewoon kunnen op Bokt.
Waarom wordt er in zo'n geval niet gekozen voor een groene post waarin in algemene termen gewezen wordt op het feit dat uitspraken met een racistische ondertoon niet gewenst zijn? Waarom moet er per se zo onzichtbaar mogelijk gemodereerd worden?