Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 07:14

ik ben erg fan van equilin producten. Toch besloten om dat even niet meer te geven waarom?? omdat ik het gewoon erg duur vind..

En ik probeer op moment gewoon weer terug te gaan naar de basis.. Er zijn paarden die krijgen gewoon veel krachtvoer of gewoon het krachtvoer van stal en doen het prima erop.. dus waarom zou de mijne het dan niet doen?

Ik ga zelf de pavo inshape proberen, dit omdat mijn haflinger getest is op cushing en daardoor suiker/zetmeel arm voer nodig heeft maar wel meer eiwitten. Ik ben bezig om hem wat af te laten vallen zonder spierverlies (heeft hij nu nog geen last van)

in de pavo inshape zit de pavovital dus dan geef ik daarvan wat extra en zien hoe het daar bij gaat. En anders krijgt hij nog de equilin basic bij, maar eerst zien hoe dit gaat.

bij mijn jonge haf van 2.5 ben ik nog zoekend wat ik wil geven, gewoon de pavo vital en krachtvoer ben ik ook nog zoekend.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 07:29

Ik wissel ook af wat ik voer: 100% tevreden ben ik niet gauw. En afwisselen vind ik niet verkeerd. Plus dat nu ik echt wel meer werk vraag van mijn merrie dit jaar ze ook gewoon wat meer nodig heeft merk ik dan puur die 50-300 gram vitaminebrok afhankelijk van het merk.
Komt nog bij dat ik soms wel het gevoel heb dat zo heel geconcentreerd vitamines voeren haar darmwerking niet echt goed doet, dus dan ga je toch al gauw iets erdoor mengen (luzerne/ ruwvoermix, in mijn geval Florian momenteel).
Momenteel krijgt mijn merrie een 'reguliere' muesli (300 gram per dag nu, wordt opgevoerd als de voedingswaarde in het gras terugloopt) en de total plus van Florian (gevitamineerde ruwvoermix, daar krijgt ze best wel wat van om in de vitaminebehoefte te voldoen, ongeveer 1,5 emmer per dag) en ongeveer 200 gram linamix verdeeld over drie voerbeurten. Ik denk erover om de vitaminebrok van Florian te proberen, omdat ze het op hun ruwvoermixen echt heel goed doet t.o.v. op andere ruwvoermixen - mest is aanzienlijk consistenter.

(De hond krijgt overigens ook niet jaarrond dezelfde smaak van het zelfde merk, die wisselt ook wel eens - en ik eet zelf ook niet 365 dagen per jaar hetzelfde...)

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 07:54

Leuk jullie reacties te lezen over wisselen van vitaminebrokjes! Toch nog wel veel mensen die wisselen eens in de zoveel tijd.

Ik betrap mezelf er ook regelmatig op dat ik doorsla in kijken wat hij binnenkrijgt, alsof ik zelf elke dag al m'n vitamines binnenkrijg 8)7
Maar ja aan de andere kant wil ik wel weer dat hij voldoende van bepaalde dingen binnenkrijgt.

Lastig lastig soms :D

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 08:10

IngridM schreef:
Leuk jullie reacties te lezen over wisselen van vitaminebrokjes! Toch nog wel veel mensen die wisselen eens in de zoveel tijd.

Ik betrap mezelf er ook regelmatig op dat ik doorsla in kijken wat hij binnenkrijgt, alsof ik zelf elke dag al m'n vitamines binnenkrijg 8)7
Maar ja aan de andere kant wil ik wel weer dat hij voldoende van bepaalde dingen binnenkrijgt.

Lastig lastig soms :D


nou als ik naar mijn eigen eten kijk, kan 1 en ander ook wel veranderd in worden hahaha

bijv ipv wit brood vervangen voor bruin brood, hageslag is ook niet bepaald gezond te noemen :D

Ik ben nu vooral zoekend omdat ik nu 2 paarden heb 1 van 22 (positief getest op cushing) en 1 van 2.5. De ene heeft juist extra vitamine/miniralen enz nodig met voer met weinig suikers/zetmeel en liefst graanvrij

en mijn jonky wil ik ook op een vitamine korrel hebben met daarbij beetje meusli of brok... maar heeft wel last van overgang kwa voer.. en moet ook nog beetje betaalbaar zijn.

zo ga ik nu dan de oudere op pavo ishape zetten.. maar dan zal ik ongv 40.- kwijt zijn per maand maar hoef ik geen pavo vital bij te geven.

mijn jonky zal prima op alleen pavo vital kunnen maar geef graag wat extra (halve schep of minder) voor de lekkernij liefst ook graanvrij..

Hij krijg nu cavalor fiber force.. maar weet nog niet wat ik daar van vind. Ze verkopen het als graanvrij maar is blijkbaar niet zo.. En daar hou ik niet zo van... wees gewoon eerlijk. En vind dat daar vrij weinig vitamine/miniralen en magnesium in zit als ik vergelijk met andere merken met soort gelijk voer.

Ik kan natuurlijk ook mijn jonky op de pavo inshape zetten.

pavo gaf als advies: alleen pavo vital en zodra ik wat met hem ga doen overgaan of aanvullen met condition of nature best.

Maartje_M

Berichten: 9364
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 08:27

Hier nu ook flink aan het wisselen door kieskeurige eters. Ik vind de Welsh a het lastigste. Zij wordt van de lucht al dik, dus ik wil daar echt niet te veel in stoppen. Vanwege haar ben ik ook een vitaminenbrok gaan geven, die andere twee deden het ook wel prima op Care4life.
Ik ga niet uitgebreid bekijken welke verhoudingen er in zitten, momenteel ben ik al lang blij als ze het eten :+

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 08:35

Hier gaan de paarden nog steeds super goed op VS200. Ook nooit problemen gehad met leveren. Het is er met 2 dagen. Bestel altijd 18kg. Bij andere brokjes gaf ik nog vitamine E en magnesium bij. Sinds VS200 is dat niet nodig. De pony’s krijgen Vitalbix. Wisselen doe ik nooit omdat een van mijn paarden daar negatief op kan reageren.

Naast de vitaminebrok geef ik wel nog ander verschillend voer, zoals Agrobs, Coolstance, bietenpulp, lijnzaad. Per paard en per periode kan dat verschillen en wordt dan aangepast.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 08:37

zelf vind ik alleen pavo vital zo karrig geef dan liefst wat extra bij haha.

ik wacht nu nog even af op de voeradvies van pavo voor mijn cushing paardje of ik pavo inshape kan geven of toch beter de pavo18+ ondanks dat daar wat meer suikers in zit.

daarnaast moet ik toch kijken hoe mijn haf op de pavo inshape reageert op te veel luzerne gaat hij schuren. en op pavo 18+ schuurt hij niet. Maar dat is kwetsie van 1 zak kopen en uit proberen.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 08:47

@jessix: dat had ik ook, dat ik nog van alles los moest bijvoeren. In mijn beleving (en analyse) is de VS toch t meest compleet.
Ik heb ook jarenlang gewisseld van voer, analyses erop na gehouden en natuurlijk door het wisselen kunnen merken hoe mijn paard het er op doet. Ik geloof dat ik nu voor t eerst in 10 jaar kan zeggen, hier blijft het bij. De VS krijgt hij maar 50 gram van en de gastro 300gr, met name vanwege de verteerbare eiwitten.

Overigens maakte hier het grootste verschil onbeperkt, goed voordroog. Ik merk nu dat ik de vitaminebrok echt als erbij geef en ik het daardoor ook allemaal wat minder moeilijk maar voor mezelf.

Vrijbuiter34

Berichten: 239
Geregistreerd: 03-02-19

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 08:58

Ik ben blij om te lezen dat ik niet de enige eeuwige twijfelaar ben over dat voer...aan mn eigen 'voer' valt ook veel te verbeteren haha! Ik heb de eerste 25kg zak van JPGEF balancer plus pro op en ik ben blij met het resultaat vwb mn oudje. Ik heb haar gemaild en deze balancer is ook geschikt voor de 2jarige icm extra eiwitten dus ik heb nog maar een zak besteld, wel zo makkelijk om hetzelfde voer te kunnen geven. Ben erg benieuwd of ze het allebei blijven eten.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 09:00

Volgens mij zitten in de vs niet alle aminozuren?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 09:10

Hoeveel van die Pro Plus geef je Vrijbuiter? Ik zit zelf nog met 3/4 emmer Lexa Amino wat moeilijk gegeten wordt, dus dat wordt hem niet.

Vrijbuiter34

Berichten: 239
Geregistreerd: 03-02-19

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 09:16

@Tessebes: 80 gram per 100 kg. Bij een 500 kg wegend paard doe je 2 maanden (62 dagen) met een zak. Een zak kost 75,- dus 37,50 per maand.

Die 26jarige is echt een drama vwb voer, dus ben alang blij dat hij dit zo goed eet...fingers crossed.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 09:19

Muze schreef:
Volgens mij zitten in de vs niet alle aminozuren?


Er zitten twee in, maar welke heeft wel meer aminozuren? Dat is in mijn ervaring sowieso moeilijk te vinden.
Ik vind ze in lysine en methionine zelfs hoog zitten in verhouding tot andere brok.

Ik voer aminozuren nu tijdelijks los bij van horseflex. Daar zit, behalve eerder, genoemde nog threonine in.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 09:22

Vitalbix heeft ze allemaal meen ik

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 09:44


plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 09:53

Tessebes schreef:
Iemand bekend met https://www.estehorsefeed.com/este-balancers-extra ?
Versturen volgens mij ook naar Nederland.



yeeh *\o/* nog 1 er bij om het makkelijker te maken.

hahah je wordt er bijna gek van.. alle merken en keuze en beweren allemaal de beste te zijn op de nieuwste inzichten enz.

Waarom moet het zo lastig zijn.. Waar baseren ze het dan op..

Vrijbuiter34

Berichten: 239
Geregistreerd: 03-02-19

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 09:54

Interessante balancer kan ook op het lijstje...een nadeel vind ik dat de vitamine E in deze balancer niet organisch is.

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 09:59

Dat veel paarden dagelijks gewoon krachtvoer dat door de stal bepaald wordt krijgen en het daar goed op doen, wil niet zeggen dat voer met hoge percentages suiker en zetmeel op de lange termijn geen problemen op kan leveren. Vaak zijn er ook problemen die mensen niet meteen aan het voer toeschrijven, maar waar de voeding wel aan ten grondslag ligt. Ik heb het met mijn bruikleen paard ook jaren zo gedaan (op de laatste stal wist ik niet eens wat voor brok ze kreeg) maar met de kennis die ik nu heb zou ik daar nooit meer voor kiezen en wil ik de voeding echt volledig zelf in de hand hebben. Wat betreft voedingsadvies zou ik zelf wel altijd voor een onafhankelijk adviseur kiezen en niet van een merk. Je kunt natuurlijk wel bij verschillende merken info inwinnen en aan de hand daarvan zelf gaan kijken, maar ik zou me nooit tot 1 merk beperken

Ik blijf het met de balancers ook lastig vinden hoor, bijna iedere balancer heeft wel iets waar ik niet zo blij van wordt, maar hij heeft wel iets van een balancer nodig. Dus daarom blijf ik inderdaad ook wisselen. Die van Este is ook wel interessant ja, misschien ook de moeite waard om te proberen

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 10:15

Muze schreef:
Vitalbix heeft ze allemaal meen ik


Vitalbix heeft er 5, maar in hele lage aantallen. Zo goed als verwaarloosbaar in de grammen die je voert. Dat zou voor mij dan niets toevoegen

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 10:17

VS200 krijgt mijne nu ook al een tijd inderdaad maar toch vind ik de Pure Feed Balancer completer.
Meer verschillende vitamines (B vitamines), meer vitamine E, meer magnesium, plus probiotica en prebiotica EN meer eiwitten. Wat ik anderen hier hoorde zeggen.

Ik zou moeten kijken of de eiwitten niet teveel gaan worden voor mijn pony maar ik vind hem wel zeer compleet.

Weet iemand overigens of pre- en probiotica kwaad kunnen als het paard ze an sich niet nodig heeft?
Laatst bijgewerkt door IngridM op 16-09-20 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 10:19

Slmt9 schreef:
Muze schreef:
Volgens mij zitten in de vs niet alle aminozuren?


Er zitten twee in, maar welke heeft wel meer aminozuren? Dat is in mijn ervaring sowieso moeilijk te vinden.
Ik vind ze in lysine en methionine zelfs hoog zitten in verhouding tot andere brok.

Ik voer aminozuren nu tijdelijks los bij van horseflex. Daar zit, behalve eerder, genoemde nog threonine in.



Pure Feed Balancer zit meer eiwit in dan in VS200


NienkeV1994 schreef:
Ik blijf het met de balancers ook lastig vinden hoor, bijna iedere balancer heeft wel iets waar ik niet zo blij van wordt, maar hij heeft wel iets van een balancer nodig.


Dat dus :-)

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 10:28

ik prik me ook niet op 1 merk.

maar sommige merken vind ik gewoon belachelijk duur en als je naar de igredienten kijkt verschilt het niet veel van goedekopere merken...

Ik heb ook advies laten inwinnen door onafhankelijk voeradviseurs maar die komen soms met voer dat ik denk waarom zo duur.. bijv 30€ voor zak voer en dan nog verzendkosten er bij. En dan nog best van moeten geven..

Ik heb 2 paarden ze krijgen ook nog aangemeten kruiden, ze heeft voor mij ook voermeting gedaan en kwam bij mijn 2 jarige oke mee weg. Maar mijn oudere haf zou op de vitalbix moeten of iets van agrobs. Vitalbix lust hij niet en agrobs vind ik gewoon duur en niet wetend of hij het eet..

Gelukkig kwam de dieetmix van subli ook goed uit de test. Maarja nu met chusing moet ik het voer weer aanpassen ivm meer eiwitten die hij nodig heeft. te veel luceren gaat hij schuren, dit zit ook in de pavo inshape dus moet even kijken of hij er niet op gaat schuren.

Dus ga nu proberen zak pavo inshape. Eerst kijken of hij het eet, als hij het eet laat ik het uitmeten. Tuurijk kan ook eerst laten uit meten maar als hij het niet wilt eten zit ik daar weer mee.

haha dus test ik het liever eerst uit.

edit: waarom ik niet op de dieetmix blijf is dat het lastig te verkrijgen is hier. ik vind fijn als het voer op is dat ik dan gewoon in de winkel kan halen. De welkoop is ruim 20 min rijden vanaf mijn huis en 40 min vanaf mijn stal.
Laatst bijgewerkt door plutolover op 16-09-20 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 10:51

Slmt9 schreef:
Muze schreef:
Vitalbix heeft ze allemaal meen ik


Vitalbix heeft er 5, maar in hele lage aantallen. Zo goed als verwaarloosbaar in de grammen die je voert. Dat zou voor mij dan niets toevoegen


Can Vitalbix voer je toch rond de 350 gram minimaal.?

Vrijbuiter34

Berichten: 239
Geregistreerd: 03-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 10:57

Ligt eraan hoe zwaar je pony/paard is en je zou moeten kijken hoeveel gram van die genoemde 350 gram dan die amino's zijn.

Maartje_M

Berichten: 9364
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:00

Hoe zit het met de smakelijkheid van Pure VS200 en de Pure Balance? Vinden ze die over het algemeen wel lekker?