Wat is blangrijk bij fotografie veulen(ijslander) keuring

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Wat is blangrijk bij fotografie veulen(ijslander) keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-20 19:12

Oke, op hoop van zegen dat deze goed staat :+ -twijfelde tussen hier of FK..

Ik werd op facebook getagd bij een bericht waarin er een fotograaf gezocht werd voor een veulen keuring. Nu heb ik dit nog nooit gedaan, maar eens moet de eerste keer zijn. Berichtje gestuurd, en een positieve reactie ontvangen.

Dit betekend dat ik zondag aanwezig ben als fotograaf op een veulen keuring. Maar wat is er nu echt belangrijk voor mij om te weten? Wat is er bijvoorbeeld voor de fokker fijn om op de foto te hebben? Ik snap dat de foto's op het juiste actie moment geschoten moeten worden, maar wat wordt er graag gezien bij dit soort foto's? Dan kan ik daar rekening mee houden!

Het gaat overigens om ijslanders, dus wellicht is dit ook weer anders?
Ik ben qua fotografie niet van gisteren, maar dit stukje is dan weer nieuw voor mij :+ Dus alle tips vanuit fokkers, mensen die vaak op keuringen zijn - of geweest zijn, fotografen die dit vaker gedaan hebben.. Ze zijn allemaal welkom! :j
Laatst bijgewerkt door LoveUggs op 11-09-20 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Belangrijk fotografie veulen keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 19:14

Ik zou even in de titel ook ijslanders vermelden ;) Ik weet niet of die bokkers normaal hier kijken als het ras niet genoemd wordt.

Wel heel leuk, succes!

Anoniem

Re: Wat is blangrijk bij fotografie veulen keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 19:17

Niet veel ervaring met keuringen en helemaal niet als fotograaf. Maar als ik in de schoenen van een fokker zou staan zou ik de beste momenten van een gang vastgelegd willen hebben, waar het paard het beste in naar voren komt.

Ik zou vooral (vanuit fotograaf perspectief) veel door klikken niet bang zijn om teveel foto's te maken. En je moet ook een beetje bij jezelf blijven dus wat jij mooi vind om vast te leggen.

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-20 19:20

MyWishMax schreef:
Ik zou even in de titel ook ijslanders vermelden ;) Ik weet niet of die bokkers normaal hier kijken als het ras niet genoemd wordt.

Wel heel leuk, succes!


Dank voor de tip! Aangepast! Het paste nog haha

Marije_1997 schreef:
Niet veel ervaring met keuringen en helemaal niet als fotograaf. Maar als ik in de schoenen van een fokker zou staan zou ik de beste momenten van een gang vastgelegd willen hebben, waar het paard het beste in naar voren komt.

Ik zou vooral (vanuit fotograaf perspectief) veel door klikken niet bang zijn om teveel foto's te maken. En je moet ook een beetje bij jezelf blijven dus wat jij mooi vind om vast te leggen.


Dat is idd ook mijn gedachte. Maar ik wil voorkomen dat ik iets mis dat wel belangrijk is zegmaar :=

Kaartje is groot genoeg, dus ik vrees voor giga veel uitzoekwerk. Maar dat heb ik altijd. Liever te veel dan te weinig!

Anoniem

Re: Wat is blangrijk bij fotografie veulen(ijslander) keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 19:23

Ik heb altijd liever dat ik van 1000 foto's 100 moet maken dan 100 foto's en 1 gelukte. Maakt niet uit wat ik fotografeer ik heb altijd meerdere foto's van het zelfde.

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-20 19:23

Marije_1997 schreef:
Ik heb altijd liever dat ik van 1000 foto's 100 moet maken dan 100 foto's en 1 gelukte. Maakt niet uit wat ik fotografeer ik heb altijd meerdere foto's van het zelfde.


Precies dat dus! :j

RobinSputnik

Berichten: 504
Geregistreerd: 05-07-10
Woonplaats: Rijswijk GLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 19:30

Zoek even op de nsijp facebook naar foto's van eerdere veulenkeuringen of het fokkerij event voor voorbeelden!

Ik ga morgen naar de andere veulenkeuring waar ze iemand voor vroegen. Ook voor het eerst dat ik daar foto's ga maken :) Al zit ik wel in de IJslanders dus ben ik de gangen wel gewend. De foto's zijn meestal niet extreem bijzonder, idd probeer het goede moment van de beweging te vangen. Maar over het algemeen is het vooral schieten wat je schieten kan met die rondvliegende veulens :')

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-20 19:35

RobinSputnik schreef:
Zoek even op de nsijp facebook naar foto's van eerdere veulenkeuringen of het fokkerij event voor voorbeelden!

Ik ga morgen naar de andere veulenkeuring waar ze iemand voor vroegen. Ook voor het eerst dat ik daar foto's ga maken :) Al zit ik wel in de IJslanders dus ben ik de gangen wel gewend. De foto's zijn meestal niet extreem bijzonder, idd probeer het goede moment van de beweging te vangen. Maar over het algemeen is het vooral schieten wat je schieten kan met die rondvliegende veulens :')


Goede tip! Zelf nog niet aan gedacht :+ succes morgen!

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Wat is blangrijk bij fotografie veulen(ijslander) keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 13:53

Ik verplaats deze gezien de vraag toch even naar FK.

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Wat is blangrijk bij fotografie veulen(ijslander) keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 19:04

Idd veel foto's maken en zorgen dat camera op continue focus staat en dat je meerdere beelden achter elkaar kan maken. Kans dat je dan het goede moment mist is kleiner :D

RobinSputnik

Berichten: 504
Geregistreerd: 05-07-10
Woonplaats: Rijswijk GLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 20:44

Vandaag was leuk. Best pittig van die heel vlugge veulens in een binnenbak die soms ook wel heel dichtbij komen kijken :') En het gaat in rap tempo achter elkaar door. Maar erg leuk!

Wel gezellig zo: :+

Afbeelding
Afbeelding

Succes en veel plezier morgen! *\o/*

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Wat is blangrijk bij fotografie veulen(ijslander) keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-20 21:10

Super leuk! Bedankt! Komt vast goed morgen! <3

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Wat is blangrijk bij fotografie veulen(ijslander) keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 21:19

Mooie standfoto van veulen met of zonder merrie, en idd, mooie actie foto's, waarbij het me wel een nadeel lijkt dat je zelf niet zo in de ijslanders zit, en mogelijk bij veulens met een natuurlijke gangenaanlegniet goed kunt beoordelen of je de gang op zijn voordeligst ( of juist niet) op de foto hebt.
Dus misschien daar jezelf nog wat laten bijscholen, of iemand laten mee kijken in de foto selectie?

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-20 21:39

Punz schreef:
Mooie standfoto van veulen met of zonder merrie, en idd, mooie actie foto's, waarbij het me wel een nadeel lijkt dat je zelf niet zo in de ijslanders zit, en mogelijk bij veulens met een natuurlijke gangenaanlegniet goed kunt beoordelen of je de gang op zijn voordeligst ( of juist niet) op de foto hebt.
Dus misschien daar jezelf nog wat laten bijscholen, of iemand laten mee kijken in de foto selectie?


Toevallig heb ik dit ooit wel geleerd, lang geleden :=
Tölt met 3 benen aan de grond, een voorbeen 'in actie'. Telgang 2 benen aan dezelfde kant die tegelijkertijd naar voren bewegen. Zo was het dacht ik! :j

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Wat is blangrijk bij fotografie veulen(ijslander) keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 21:46

:D

Dan móet het goedkomen denk ik dan zo!!

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-20 22:01

*\o/* *\o/* *\o/*
Goed onthouden dus! Nu plat, 1.5 uur rijden morgen. :=

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Wat is blangrijk bij fotografie veulen(ijslander) keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 22:14

Euhmmm... Ik ben niet de expert hier qua ijslander gangen... Echt niet.. :+ :+
Dus..

Kuch... Dat toch nog maar even checken

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Wat is blangrijk bij fotografie veulen(ijslander) keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 22:20

Je hebt het goed hoor Loveuggs, qua gangen :D

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Wat is blangrijk bij fotografie veulen(ijslander) keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 19:16

Hoe is het gegaan vandaag?

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-20 20:13

Ja goed! Voor in een binnenbak ben ik tevreden :j
De stukjes tölt en telgang die tussendoor voorbij kwamen waren vaak zo kort, dat eer ik weer goed zat, er weer een galopje of een draf uit kwam, maar ik heb het een aantal keer kunnen vangen :=

Een paar plaatjes van vandaag:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Onze dagwinnaar vandaag;
Afbeelding

Ik zou mijzelf niet zijn als ik er niet ook foto's uit pluk die ik gewoon heel leuk vind.. :=
Afbeelding

Afbeelding

Dit veulen stond zichzelf in de spiegel te bekijken. :j
Afbeelding

RobinSputnik

Berichten: 504
Geregistreerd: 05-07-10
Woonplaats: Rijswijk GLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 20:45

Leuke foto's hoor! +:)+ Zullen ze vast blij mee zijn. De tölt (of telgang) is ook heel lastig te vangen hoor tijdens de veulenkeuringen. Dat zijn meestal idd echt zulke hele korte stukjes.

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Wat is blangrijk bij fotografie veulen(ijslander) keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-20 20:53

Inderdaad hele korte stukjes! Er was er een die er wel een voorkeur voor had, die het ook echt veel meer, en beter toonde maar zover ben ik nog niet met de foto's geloof ik. := maarja, dan ben je ook nog eens bezig in een binnenbak met rond denderende merrie + veulen.. Niet echt ideale omstandigheden :+ Dan zul je net zien dat die ene foto die je wel hebt van de tölt/ telgang mislukt is :=

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Wat is blangrijk bij fotografie veulen(ijslander) keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 22:30

Oh.. Fijne foto's hoor!
Gaan ze vast blij mee zijn!

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Wat is blangrijk bij fotografie veulen(ijslander) keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 06:42

Goed gedaan hoor, zitten mooie plaatjes tussen