Ontwormingsschema volwassen paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Ontwormingsschema volwassen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-20 12:05

Ik heb gezocht maar ik kan niet vinden wat ik zoek... ik ben op zoek naar ontwormingsschema voor volwassen paarden van mensen die preventief ontwormen (dit topic is dus niet bedoeld voor discussies over wel of geen mestonderzoeken). Voor veulens zijn veel schema’s voor te vinden maar hoe zit dit bij volwassen dieren? Hoe ontwormen jullie en waarom die volgorde?

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Re: Ontwormingsschema volwassen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 12:31


Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 12:35

Of zal ik bokker Geerke even lokken naar dit topic ? <<)

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Ontwormingsschema volwassen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 12:38

Niet alleen de ontworming is van belang, ook het weide/paddock beleid. Staat je paard op gras en wordt dat weiland uitgemest? Is er veel wisseling op stal en daarmee op de weide?

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 12:39

Heeft je dierenarts deze niet?
Wij ontwormen ook preventief na hun schema, zal even kijken of ik hem nog in de mail kan terug vinden.
Heb het nu thuis op de kalender geschreven.

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-20 12:39

Blackberry28 schreef:
[MD] Wanneer ontwormen

Kun je hier ook niet vinden wat je zoekt?


Nee helaas. Een mooi schema van iemand uit Frankrijk en UK, maar dat is niet vergelijkbaar met NL. En verder weer een mooie discussie over wel/geen mestonderzoek ;)

Ik zoek echt een goed schema voor preventieve ontworming bij volwassen paarden omdat ik ieder jaar klungel met welke maand welk middel aan de beurt was... soms denk ik “oh ja dit was het!” Maar dan komen er ineens weer zaken om de hoek als horzeleitjes, nachtvorst of andere invloeden en dan twijfel ik weer hoe het zat....

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-20 12:40

mvdbijl schreef:
Heeft je dierenarts deze niet?
Wij ontwormen ook preventief na hun schema, zal even kijken of ik hem nog in de mail kan terug vinden.
Heb het nu thuis op de kalender geschreven.

Mijn DA is pro-mestonderzoek, ik ben anti. Dus nee die heb ik niet... als je eens zou willen kijken, graag!

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-20 12:44

RianneH schreef:
Niet alleen de ontworming is van belang, ook het weide/paddock beleid. Staat je paard op gras en wordt dat weiland uitgemest? Is er veel wisseling op stal en daarmee op de weide?


Nou ze staat uiteraard lekker in de wei (swinters paddock), snachts op stal. De wei wordt niet dagelijks gemest, geen/weinig wisseling van paarden. Mijn 2 merries hebben hun eigen weide.

Maar ik denk dat er ongetwijfeld algemene richtlijnen zullen zijn? Zoals je szomers ivermectine geeft en swinters pramox, maar de wisselendr verhalen maken mij aan het twijfelen; geef je de pramox in oktober? Maar wat als het nog niet heeft gevroren? Dan beter in december? Maar wat doe je dan in september/oktober tegen horzellarven? Etc.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Ontwormingsschema volwassen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 12:55

Als de druk van de wormen op het paard laag is, dan kan je ook toe met minder/andere ontworming. Nu zal je inderdaad nog altijd voor lintworm en horzedlarven willen ontwormen, maar je kan er dan voor kiezen je weiland als 'schoon' te zien. In tegenstelling tot paarden die op een weide staan die nooit wordt uitgemest, waarbij veel wisseling is en ook nog eens veel verschillende rassen. Belangrijk iets om mee te nemen.

Hier was het advies bij volwassen paarden die op een 'schone' weide staan of weinig weidegang hebben, zeer weinig wisseling in de groep, enkel volwassen paarden, ene jaar gewone equest, andere jaar equest pramox in het najaar. Liever wachten op eerste nachtvorst ivm doodvriezen horzelvliegen, maar ik heb gemerkt dat locatie ook meer of minder aanwezigheid van deze vliegen geeft. Hier bijvoorbeeld nog nooit horzelvliegeneitjes gezien, terwijl we in Friesland daar veel meer last van hadden.

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 13:10

Citaat:
Mijn DA is pro-mestonderzoek, ik ben anti. Dus nee die heb ik niet... als je eens zou willen kijken, graag!


Ik doe enkel de nieuwe paarden een keer laten testen voor de wei op gaan.
Meer omdat ik weet dat weinig minihouders het vaccineren en ontwormen serieus nemen.
Daarna houden we het schema van de DA aan, zal even voor je zoeken.

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-20 13:12

RianneH, vanwege de hoge intensiteit begrazing van Nederlandse weides, heb ik juist geleerd dat je je weide nooit als schoon mag beschouwen... ook niet als deze dagelijks gemest zou worden... je staat er nu eenmaal niet 24/7 naast met je poepschep toch?

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Ontwormingsschema volwassen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 13:18

Daarom staat schoon ook tussen '' ;) Toch is weidebeleid iets om rekening mee te houden, juist omdat ontworming belastend is, voor paard maar ook milieu. Nu ben ik 100% voor preventief ontwormen, maar niet voor onnodig ontwormen. Als er geen vermoeden is van spoelworm (volwassen paard die normaal is ontwormd de laatste jaren en waarvan bekend is dat ze in gezonde conditie resistentie voor deze worm opbouwen) ga je ook niet voor spoelworm ontwormen. Dus als de wormdruk laag is, kan je toe met een ander schema dan wanneer je op een stal staat waar de wormdruk hoog is.

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-20 13:34

RianneH schreef:
Daarom staat schoon ook tussen '' ;) Toch is weidebeleid iets om rekening mee te houden, juist omdat ontworming belastend is, voor paard maar ook milieu. Nu ben ik 100% voor preventief ontwormen, maar niet voor onnodig ontwormen. Als er geen vermoeden is van spoelworm (volwassen paard die normaal is ontwormd de laatste jaren en waarvan bekend is dat ze in gezonde conditie resistentie voor deze worm opbouwen) ga je ook niet voor spoelworm ontwormen. Dus als de wormdruk laag is, kan je toe met een ander schema dan wanneer je op een stal staat waar de wormdruk hoog is.


Oh helemaal mee eens...

En toch durft niemand zijn/haar schema te delen :P hoe ontworm jij persoonlijk bijvoorbeeld? En waarom kies je voor dat schema? Daar ben ik benieuwd naar :o

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Re: Ontwormingsschema volwassen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 13:41

Oh ik durf het wel te zeggen hoor;

Ik ontworm gemiddeld 3 x per jaar, bij veranderingen of wormbesmetting 4x.

Na de eerste nachtvorst gaat er de dubbele in. Mijn voorkeur heeft die met ivermectine, omdat ik simpelweg de moxi er niet in krijg bij die van mij (is zo groot en spuugt het rustig uit en door het eten werkt ook niet zo vies smaakt het), maar dat betekend wel dat ze in april/mei fenbendazole moeten krijgen.
In de zomer pyrantel of ivermectine en dan in het najaar nog een keer ivermectine, als het dus 4 x gegeven moet worden.

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-20 13:41

Laat ik gewoon zelf eens starten met een voorbeeld:

Maand:
2 - equest pramox (moxidectine en praziquantel)
5 - eraquell (ivermectine)
7 - eraquell (ivermectine)
9 - equest (moxidectine)
12 - eqvalan duo (moxidectine en ivermectine)

Deze heb ik ooit eens van iemand gekregen. Maar persoonlijk vind ik de pramox hier veel te laat en naar mijn gevoel de moxidectine in september te vroeg (ivm horzellarven, heb je daar geen ivermectine voor nodig?)

Mijn gevoel zegt:

Maand:
2 - moxidectine (equest)
5 - ivermectine
7 - ivermectine
9/10 - ivermectine (of combi ivermec/ praziquantel)
11/12 - moxidectine en praziquantel (pramox)

Patty83
Berichten: 139
Geregistreerd: 27-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 13:42

Nu niet meer van toepassing, maar voorheen ontwormde ik mijn paard volgens onderstaand schema.
Weidegang was van april t/m september/oktober afhankelijk van het weer.
Ik kocht altijd een jaarpakket bij mijn dierenarts.

Februari eraquell
April groene equest (voor start weideseizoen)
Juli eraquell
September eraquell
November equest pramox

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-20 13:43

neetoch schreef:
Oh ik durf het wel te zeggen hoor;

Ik ontworm gemiddeld 3 x per jaar, bij veranderingen of wormbesmetting 4x.

Na de eerste nachtvorst gaat er de dubbele in. Mijn voorkeur heeft die met ivermectine, omdat ik simpelweg de moxi er niet in krijg bij die van mij (is zo groot en spuugt het rustig uit en door het eten werkt ook niet zo vies smaakt het), maar dat betekend wel dat ze in april/mei fenbendazole moeten krijgen.
In de zomer pyrantel of ivermectine en dan in het najaar nog een keer ivermectine, als het dus 4 x gegeven moet worden.


Bedankt voor het delen _/-\o_ heel dapper ook! want we weten allemaal hoe bokt kan reageren ;)

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-20 13:44

Patty83 schreef:
Nu niet meer van toepassing, maar voorheen ontwormde ik mijn paard volgens onderstaand schema.
Weidegang was van april t/m september/oktober afhankelijk van het weer.
Ik kocht altijd een jaarpakket bij mijn dierenarts.

Februari eraquell
April groene equest (voor start weideseizoen)
Juli eraquell
September eraquell
November equest pramox


Bedankt voor het delen!! En interessant! Want jij koos dus voor equest in april, is dat met een bepaalde reden? Weet je die toevallig?

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 13:49

Dat heb ik geschreven, maar misschien was dat te algemeen gesteld :)

Ik ontworm in het najaar (wanneer ook de tanden en de enting geweest zijn), let niet op vorst ivm lage horzelvlieg druk, en na advies van de DA nu wisselend met equest of equest pramox. Voorjaar doen we mestonderzoek. Paarden staan op een PP, dagelijks uitgemest en maar enkele uurtjes op een dagelijks gemest land. Groep is klein en stabiel, allemaal volwassen paarden. Krijgen hooi uit netten.

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 13:51

Ik zit er trouwens over te denken om het dit jaar anders te doen hoor. In december nog een keer ivermectine erin en dan in maart april de dubbele maar dan toch met moxi te gaan geven. Voor de lintworm maakt het toch niet uit wanneer die er in gaat en zo pak ik het wel goed aan (denk ik) met de bloedworm. En ik heb nog even om te gaan bedenken hoe ik die moxi er in ga krijgen, hahaha.

koenlover

Berichten: 2416
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 13:57

Ik heb dit schema ooit doorgekregen van mijn dierenarts maar echt al jaren geleden. Ik moet zeggen dat ik me er zelf niet meer precies aan hou omdat we een vaste kudde met oudere paarden hebben en redelijk goed uitmesten en rouleren.

Voor ze de wei op gaan (April/Mei); mestonderzoek, preventief ontwormen met pyrantel (Strongid P)
Augustus: Ivermectine (Eraquel)
September: mestonderzoek
Eind oktober/November: Moxidectine + Praziquantel (Equest Pramox)

Let wel, ik ben geen dierenarts en kan me de onderbouwing hierachter ook niet precies herinneren. Ik heb dit toen zo doorgekregen van mijn dierenarts en probeer me hier enigsinds aan te houden. Begreep toen dat vooral de Equest Pramox na de eerste nachtvorst heel belangrijk is dus die sla ik nooit over.
Laatst bijgewerkt door koenlover op 09-09-20 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Patty83
Berichten: 139
Geregistreerd: 27-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 13:58

linda2008 schreef:
Patty83 schreef:
Nu niet meer van toepassing, maar voorheen ontwormde ik mijn paard volgens onderstaand schema.
Weidegang was van april t/m september/oktober afhankelijk van het weer.
Ik kocht altijd een jaarpakket bij mijn dierenarts.

Februari eraquell
April groene equest (voor start weideseizoen)
Juli eraquell
September eraquell
November equest pramox


Bedankt voor het delen!! En interessant! Want jij koos dus voor equest in april, is dat met een bepaalde reden? Weet je die toevallig?


"vroeger" werd dit schema algemeen geadviseerd door heel veel dierenartsen en klinieken. Was ook overal online terug te vinden.
Equest is een heel breed middel, idee is dan dat ze "schoon" aan het weideseizoen beginnen heb ik altijd begrepen.

Hieronder nog een linkje
6. Gebruik Equest zo nodig in het voorjaar en ontworm in het late najaar/begin winter tegen lintworm met Equimax of Equest Pramox. Equimax en Equest Pramox werken ook tegen horzellarven.
https://www.dapdz.nl/ontwormwijzer-voor-paarden/

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Ontwormingsschema volwassen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 14:11

Ik ontworm zo'n twee tot drie keer per jaar. In het najaar en voorjaar een gecombineerde, meestal pramox, maar ik probeer wat af te wisselen tussen verschillende merken en bestanddelen.
Ik behandel mijn paard ook een paar keer per jaar met cydectin tegen mijten, en dat is ook ontworming (op basis van moxidectine), dus ik wil er ook niet te veel tegelijk in stoppen.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 14:22

linda2008 schreef:
Laat ik gewoon zelf eens starten met een voorbeeld:

Maand:
2 - equest pramox (moxidectine en praziquantel)
5 - eraquell (ivermectine)
7 - eraquell (ivermectine)
9 - equest (moxidectine)
12 - eqvalan duo (moxidectine en ivermectine)

Deze heb ik ooit eens van iemand gekregen. Maar persoonlijk vind ik de pramox hier veel te laat en naar mijn gevoel de moxidectine in september te vroeg (ivm horzellarven, heb je daar geen ivermectine voor nodig?)

Mijn gevoel zegt:

Maand:
2 - moxidectine (equest)
5 - ivermectine
7 - ivermectine
9/10 - ivermectine (of combi ivermec/ praziquantel)
11/12 - moxidectine en praziquantel (pramox)



Je gevoel is prima,ik doe het ook zo.Nooit problemen hier.
Ik lees hier in dit topic over poep weghalen.Natuurlijk scheelt het,maar jullie weten dat 1 gram poep heel veel eitjes kan bevatten,en dat ...hoe precies je de poep ook weghaald er ongetwijfelt wel een paar gram blijft liggen :D

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Ontwormingsschema volwassen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 14:27

Hier 2 vaste paarden volwassen leeftijd.
Staan 365 dagen per jaar op gras. In de zomer op een kleiner stuk, in de winter ruim.
Ik ruim geen mest, word wel gesleept, slecht maar helaas dan :+

En ik ontworm 2 keer per jaar.
Mei Ivermectine.
En als het dadelijk een paar keer heeft gevroren de pramox.
Voorheen deed ik ergens in juli een mestonderzoek maar dat was steeds wormvrij. Doe ik nu niet meer.