[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 08:38

ynekes schreef:
Janinevv wij voeren ons veulen en jonge paarden breed and grow van vitalbix. Is heel uitgebalanceerd in wat ze nodig hebben voor hun ontwikkeling en
groei. Omdat ons veulen een moeilijke start had ben ik haar dat al snel gaan voeren. Ze doet het er super op!

Jij ook welkom terug Nynke. Wat leuk dat je dat berichtje zag op de site van de DAP. Het lange wachten valt deze keer heel erg mee. Bij onze eerste veulen was ik er veel meer mee bezig dan nu. De tijd vliegt voorbij
Jinthe.. Markus is idd heel knap en fokt mooie paarden. Deze 3 jarige is ook echt heel fijn. Super veel balans en heel lenig.

Vervelend Boemel, zo'n peesblessure. Ben met mijn ruin zo ook eens driekwart jaar onder de pannen geweest. Maar die is helemaal herstelt. Was ook heel moeilijk te zien maar we voelden het wel onder het zadel. We hebben toen heel veel geduld gehad en gerevalideerd en hij loopt nu weer volop in de sport.

Absolem.. knappe vent hoor..


Ah, dat geeft weer hoop!
Ze oogt ook erg los in haar lijf en dat is een goed teken. Als ze pijn hebben, gaan ze zich toch vastzetten.

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 10:47

Hey Nynke! Welkom terug :D En bedankt voor je leuke reactie :+:

Gisteravond ging Tamme weer liggen.. dus ik sprint er naartoe, staat ie supergeërgerd op.... hij wilde gewoon ff chillen _O- Sawry... :7

Schadows17

Berichten: 309
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Het mooie zuiden

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 11:16

ownee dan schrik je inderdaad als ze weer gaan liggen, gelukkig was het vals alarm wat Tamme betreft.
Met mijn knappe Damen gisteren weer les in dressuur aan de hand gehad, gaat steeds beter en ze wordt steeds rechter in haar lijf ervan. Ongelofelijk wat je ze allemaal vanaf de grond kunt leren en zo leuk om te doen :)

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 11:22

Schadows17 schreef:
ownee dan schrik je inderdaad als ze weer gaan liggen, gelukkig was het vals alarm wat Tamme betreft.
Met mijn knappe Damen gisteren weer les in dressuur aan de hand gehad, gaat steeds beter en ze wordt steeds rechter in haar lijf ervan. Ongelofelijk wat je ze allemaal vanaf de grond kunt leren en zo leuk om te doen :)


Mooi is dat hè met grondwerk.
Beide Friezen hier kunnen nu ook netjes schouderbinnenwaarts aan de hand. En Diekke laat ook een stukje travers zien.

Ze worden er los en braaf van :o

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 13:55

Vind dat zó knap hè!! Ben al bij dat ik Dije en bochtje kan laten lopen :')

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 13:57

xXutopiaXx schreef:
Vind dat zó knap hè!! Ben al bij dat ik Dije en bochtje kan laten lopen :')


Als het kwartje eenmaal valt, kan het heel snel gaan dat ze het kunnen.

Lys_PPA

Berichten: 1340
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 14:18

Boemel, wat leuk die foto's met beide paarden samen!

Sorry ik loop gigantisch achter met reageren, maar blijf wel alles lezen.

Ik vind het wel leuk om te delen dat ik de afgelopen twee weken met Picasso op wedstrijd ben geweest. Ik heb hem nu bijna 17 maanden. Hij kon nog geen rechte lijn lopen, zelf ben ik ook maar een basisruiter (rij pas 5 jaar weer nadat ik vroeger hard genoeg gevallen ben om ermee te stoppen) en de rechtergalop zit er pas sinds kort op (uiteraard nog niet echt in balans). Dus trots dat we dit samen kunnen doen :D

Afbeelding

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 14:21

Leuk! De foto ziet er goed uit!

Schadows17

Berichten: 309
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Het mooie zuiden

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 14:55

Hahah ja precies als het kwartje eenmaal valt lijkt het vanzelf te gaan :) Mooi om te zien!

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 15:37

Super! Lekker rustig doortrainen!

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 18:06

Maar ik denk ook niet dat het mij lukt, vooral dat eigenlijk hahaha. Dije pikt alles supersnel op, dus die leert het vast zo :')

Mooi plaatje Lys! En goed van je :D Jullie eigenlijk natuurlijk haha :D +:)+

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 08:46

Lys, wat leuk dat je zo geniet met je paard. Basisruiter if grand prix, het gaat toch ook zeker om plezier!

Ik start zaterdag ook weer een keer. Ik had laatst 3 wedstrijdjes in 1 week en toen meteen 10 wp gehaald dus het gaat sneller dan verwacht. Een B proefje lukt haar prima en ondanks haar spanning laat ze zich nog prima sturen.

Afgelopen weekend was ik voor een keuring in Duitsland en daar stonden de paardjes letterlijk hoog en droog :D
Afbeelding
Afbeelding

Lys_PPA

Berichten: 1340
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 10:49

Thanks!

Haha, dat is een apart aanzicht. Ik heb thuis het omgekeerde bij de minis. Ons terras is hoger gelegen dan de paddock en de hoogtekering is dus hun afrastering aan een zijde van de paddock (het gedeelte van de tuin waar de loods op staat is wel lager gelegen en heeft dus andere afrastering).

Afbeelding

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 10:58

Er komt een korstje op de wond door is de wond geel van de betadine. Denk dat vanaf morgen niet meer ga afspoelen alleen nog betadine en dan over op honingzalf. De witte prut is van de zinkspray.
Afbeelding

Nu ik deze foto zie lijkt ze iets op te knappen.
Afbeelding

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 11:06

Janinevv schreef:
Er komt een korstje op de wond door is de wond geel van de betadine. Denk dat vanaf morgen niet meer ga afspoelen alleen nog betadine en dan over op honingzalf. De witte prut is van de zinkspray.
[ [url=m/hdzk0A.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nu ik deze foto zie lijkt ze iets op te knappen.
[ [url=m/wfYGyU.jpg]Afbeelding[/url] ]


Oef die heeft haar spieren aangesproken. Kleintjes horen schraal. Maar zij heeft wel een klap gehad zo te zien. Ik zou er even wat pavo podogrow bij voeren voor een maand of twee. Heb ik ook gedaan bij mijn jelske toen hij er net was.

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 11:32

Absolem Jaa ze heeft 0 bespiering.
Ze staat nu op havens opti grow. Ik twijfel alleen of ik wel genoeg bij voer. Ze heeft gigantische voer nijt. Enorm schrapen met haar hoeven en stampen..

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 11:47

Haha grappig gezicht Jinthe :') En bij Lys ook _O- Wel heel gezellig denk ik :D

Wond ziet er inderdaad wel echt beter uit Janine!! +:)+

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 12:06

Janinevv schreef:
Absolem Jaa ze heeft 0 bespiering.
Ze staat nu op havens opti grow. Ik twijfel alleen of ik wel genoeg bij voer. Ze heeft gigantische voer nijt. Enorm schrapen met haar hoeven en stampen..


Pavo podogrow kan je er nog naast/doorheen voeren. Zit een schepje bij. Die vul je gewoon helemaal. Twee maals daags.
Ik gaf jelske ook wat zonnebloem olie nog over z'n voer.

Hij kreeg toen havens sportbrok halve kilo . Een halve schep Lucerne een scheut olie. En een schepje podogrow twee maal daags. en twee tot drie maal daags (hing er vanaf hoe lang die op het land stond) hooi.

Heeft eventjes geduurd voor hij bij kwam want zodra er voer in kwam begon meneer gelijk aan een inhaal groeispurt. Hij was bij de fokker niet heel geweldig bijgevoerd.

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 12:11

Hier staat ze 24/7 buiten schuil stal met onbeperkt ruw voer. Normale kwaliteit.

Ik kan dan inderdaad dat van pavo bijvoeren. Ik geef ook lijnzaad korrels voor de vacht. Omdat ze daar ook moeilijk uit komt.

Alleen was ze beetje aan de dunne dus durf niet echt op zonnebloem olie te zetten. Tenzij je denkt dat dat echt wel kan.

Mag ik vragen hoeveel brok je in totaal bij gaf?

Ik denk dat Jelske gewoon erg is ingevallen door afspenen toen gelijk hier heen en toen vrij snel al buik wond.

Ik denk ook echt dat ze jonger is dan wat er op papier staat.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 12:53

Janinevv schreef:
Hier staat ze 24/7 buiten schuil stal met onbeperkt ruw voer. Normale kwaliteit.

Ik kan dan inderdaad dat van pavo bijvoeren. Ik geef ook lijnzaad korrels voor de vacht. Omdat ze daar ook moeilijk uit komt.

Alleen was ze beetje aan de dunne dus durf niet echt op zonnebloem olie te zetten. Tenzij je denkt dat dat echt wel kan.

Mag ik vragen hoeveel brok je in totaal bij gaf?

Ik denk dat Jelske gewoon erg is ingevallen door afspenen toen gelijk hier heen en toen vrij snel al buik wond.

Ik denk ook echt dat ze jonger is dan wat er op papier staat.


Over de hele dag heen een kilo. En dat bekertje van pavo is geloof ik als hij helemaal gevuld is 100 gram dus 200 gram per dag. Als ze aan de race is zou ik voor de zekerheid even ontwormen. En dan wel met doximectine ipv ivermectine. Wegens de overgevoeligheid voor bloed wormen waar friezen last van hebben.

De doximectine pakt ook de nu al ingekapselde wormen aan.

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 13:04

Oh waarom zijn Friezen overgevoelig voor bloedwormen? Wist niet dat het anders was ten opzichte van andere rassen.

Goed voor de darmen is bietenpulp en Vlozaad. Bietenpulp vinden ze helaas niet allemaal even lekker. Ik voer Speedybeet van Pavo.

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 14:57

Met vlozaad (zeker in combinatie met lijnzaadolie) krijg je toch ook het zand goed uit de darmen?! :D

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 14:59

xXutopiaXx schreef:
Met vlozaad (zeker in combinatie met lijnzaadolie) krijg je toch ook het zand goed uit de darmen?! :D


Klopt! En naar mijn weten hoeft dat niet persé in combinatie met lijnzaadolie, maar is de combinatie meer om te zorgen dat het vlozaad lekker aan de rest van het voer blijft plakken.

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 18:08

Ontwormen is al gebeurd maar ze moet volgende week weer, dierenarts vond deze week te snel.

Bedankt allemaal voor het mee denken erg fijn!
Alles om deze lieverd goed op de been te krijgen.

Ookal zit er best wel wat pit in hoor. Wilde even aan haar achter been zitten en dat heb ik gevoeld.

Vrijdag zetten we er een extra Shetlander bij in om te kijken hoe die gaat. Ik merk bij de Shetlander die er nu bij staat best wel wat frustratie.

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 20:03

Okeee toch maar gedaan het derde Wiel!

Afbeelding

Ik vond het echt heel eng, maar ze gaven allemaal geen kik. En dit voelt veel beter, de met rode halster is nu niet alleen meer verantwoordelijk en kan weer lekker kroelen met haar moeder.

Even snel een selfie :+
Afbeelding