Gewicht naar achteren verplaatsen pijnlijk voor paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
D_M_L

Berichten: 187
Geregistreerd: 27-05-15

Gewicht naar achteren verplaatsen pijnlijk voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-20 17:27

Dag bokkers,

Ik rijd al een tijdje regelmatig met een barebackpad, wat ontzettend goed bevalt. Mijn zit verbetert er duidelijk door en ik kan mijn Fries met veel subtielere hulpen sturen. Nu is er een dingetje waar we tegenaan lopen, en dat heeft te maken met het achterwaarts gaan. Ik verplaats mijn gewicht naar achteren, neem wat meer druk op de teugels en druk eventueel met mijn benen. Dat is voldoende om mijn paard naar achteren te laten stappen, wat onder het zadel prima gaat. Nu is het de laatste tijd zo dat ze niet meer zo gemakkelijk op mijn commando wil stoppen en flink met haar hoofd gaat trekken op het moment dat ik de hulpen voor halt of achterwaarts gaan geef. Waar kan dit aan liggen? Anatomisch gezien: zou ze last kunnen hebben op het moment dat ik mijn gewicht naar achteren verplaats omdat er slechts een dunne barebackpad tussen haar rug en mijn billen ligt? Raak ik dan een ruggenwervel of een gevoelig plekje? De rest van de rit heeft ze nergens last van.

Denise

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 17:39

Je verplaatst je gewicht naar achteren?

D_M_L

Berichten: 187
Geregistreerd: 27-05-15

Re: Gewicht naar achteren verplaatsen pijnlijk voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-20 19:03

Ja, dat is puur een conditioneringsproces. Wij hebben dit paard aangeleerd dat gewicht naar achteren leunen 'ho' is. Bekken kantelen is ook een optie natuurlijk, maar dat hebben wij haar niet aangeleerd.

Benzz
Berichten: 2888
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 19:17

kamsel schreef:
Je verplaatst je gewicht naar achteren?


:D Precies de verkeerde hulp :+

Je eigen bekken naar voren kantelen............

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 19:19

Je moet bij het achterwaarts juist niet je gewicht naar achteren verplaatsen maar gewoon rechtop blijven zitten.
Eventueel kun je het je paard juist makkelijker maken door iets je bekken naar voren te kantelen waardoor hij zijn rug beter kan gebruiken.

Citaat:
Zodra je netjes stilstaat en daarna de beenhulp voor het voorwaarts gaan geeft, zal het paard
voorwaarts gaan lopen. Echter je wil nu dat het paard achterwaarts gaat. Dit doe je door het paard
aan de voorkant te begrenzen door de handen iets te sluiten op het moment dat het paard
voorwaarts weg wil stappen. Blijf rechtop zitten en als het achterwaarts moeite kost een klein beetje
naar voren zodat je de rug ontlast. Ga niet achterover zitten, dat maakt het voor het paard nog
moeilijker. Achterwaarts rijden wil je doen vanuit de beenhulpen en gelijke gewichtshulpen, niet
doordat je aan de teugels gaat trekken! Als jij netjes rechtop zit met evenveel gewicht op de linker –
en de rechterzitbeenknobbel en op beide teugels evenveel druk hebt zal het paard rechtuit
achterwaarts stappen.


Nog een uitleg
Citaat:
Achteruit leunen van bovenlichaam:
Heeft een ondersteunende, voorwaarts drijvende werking.

Citaat:
Naar voren neigen:
Werkt remmend op het tempo.


Wat je nu je paard leert gaat precies tegen de beweging in.

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 20:49

D_M_L schreef:
Ja, dat is puur een conditioneringsproces. Wij hebben dit paard aangeleerd dat gewicht naar achteren leunen 'ho' is. Bekken kantelen is ook een optie natuurlijk, maar dat hebben wij haar niet aangeleerd.


Waarom?
Je kunt ook door ondersteboven te gaan hangen je paard leren stil te gaan staan..

Ik ben niet zo van de theorie, maar ik begin in te zien waarom het belangrijk kan zijn :+

Naar voren leunen/ naar achteren leunen. Je kantelt in beide gevallen je bekken..
Wat wil je dat je paard doet, wat heeft hij daarvoor nodig en hoe kan jij hem daar bij helpen.

Dat moet je je afvragen voor je een paard iets aanleert.