Ervaring met paddockrooster/grindmatten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TaraMariska
Berichten: 17
Geregistreerd: 06-09-20

Ervaring met paddockrooster/grindmatten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-20 11:01

Hoi,
Ik ga verhuizen naar een stal waarbij ik een paddock heb die alleen voor mij zelf is. Nu is het op kleigrond dus ik ben even aan het oriënteren hoe ik dat het beste droog kan houden. De paddock opzich ligt er al maar ik weet bijna zeker dat het een blubber bende wordt in de winter.
Ik zag iets voorbij komen over grindmatten. Iemand ervaring?
Groetjes!

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Ervaring met paddockrooster/grindmatten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 11:49

Met paddockroosters zullen ze niet diep meer in de modder wegzakken, maar het water moet wel ergens naar toe kunnen en er zal toch ook iets over de roosters heen moeten, want het plastic kan best glad zijn.
Best leg je onder de roosters eerst een laag anti-worteldoek zodat de roosters niet in de grond getrapt worden.
De roosters zelf kun je vullen met grof zand en dan een laagje zand op de roosters zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 11:54

Hoe groot is de paddock?

Ik zit hier ook op klei en was uiteindelijk goedkoper uit met het laten aanleggen van een goede zand paddock dan roosters op de juiste manier plaatsen.

Zoals gezegd voorkom je dat ze in de modder lopen maar het water moet wel ergens naartoe. Dus zul je een fatsoenlijk vlak fundament op afschot moeten leggen onder je roosters om te voorkomen dat het een paddock vol poeltjes wordt of zelfs helemaal blank komt te staan.

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 12:08

Ik zat hier ook aan te denken om grindmatten te leggen op de modderige plekken in de wei van de paarden, dus ben zeker benieuwd naar ervaringen hier, lees dus graag even mee. Ondanks dat wij zandgrond hebben, is de plek waar de paarden de wei instappen en het liefst staan toch altijd blubber wanneer het regenseizoen begint. Hier dan geen paddock, maar op de wei. De rest van de wei is prima droog, maar onze paarden staan het liefst op een vierkante meter vooraan :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 12:20

MightyMike schreef:
Ik zat hier ook aan te denken om grindmatten te leggen op de modderige plekken in de wei van de paarden, dus ben zeker benieuwd naar ervaringen hier, lees dus graag even mee. Ondanks dat wij zandgrond hebben, is de plek waar de paarden de wei instappen en het liefst staan toch altijd blubber wanneer het regenseizoen begint. Hier dan geen paddock, maar op de wei. De rest van de wei is prima droog, maar onze paarden staan het liefst op een vierkante meter vooraan :o

Voor dit soort toepassingen zijn die roosters juist super fijn :j . Ik heb ze hier ook bij de poortjes.

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Ervaring met paddockrooster/grindmatten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 12:24

Worden ze dan niet glad? Het leek mij een mooie oplossing, maar informeer graag naar hoe ik ze het beste aan kan leggen, zodat het gelijk goed kan natuurlijk.

Maddy_Paola

Berichten: 1330
Geregistreerd: 19-04-17

Re: Ervaring met paddockrooster/grindmatten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 12:30

Ik lees even mee, het zandpad bij ons begint nu al modderig te worden en schijnbaar zak je er swinters zeer diep in weg, wij wilden dus ook iets van paddockroosters of iets erop, ernaast ligt een sloot dus water zou weg moeten kunnen neem je aan dan he 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 12:44

Roosters zijn hier niet glad. Maar geen idee of dat anders is voor paarden met ijzers.

Je moet ze wel leggen op enigzins droge grond! Ga je ze in de modder leggen dan worden ze er diep in getrapt en is het effect weg.

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Ervaring met paddockrooster/grindmatten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 12:52

Dank je Gloa, op dit moment is het nog redelijk droog, niet te lang wachten dan.

Sanniejtjuh

Berichten: 1215
Geregistreerd: 11-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 13:09

Wij hebben begin van de zomer onze paddock op klei aangepakt. Nu moet ik wel zeggen dat er gedeeltelijk (ergens diep) enkele drainage buizen liggen.

Wij hebben 10-20 cm afgegraven, je mag bij ons niet dieper dan 40 cm zonder vergunning en grondmonsters. En we moesten het ook nog ergens kwijt. Vervolgens hebben we hier kunststof paddock roosters in gelegd en afgevuld met M3C zand. Ik moet uiteraard de echte winter nog afwachten maar ben er nu al blij mee. Er blijft af en toe wel water staan, maar dat was voorheen ook en is altijd snel weer weg. Alleen nu geen gladde plekken en blubber meer, en door de rooster zakken ze dus niet weg in het natte zand en plassen.

(Wil foto”s toevoegen maar op 1 of andere manier lukt dat nu even niet via mobiel)

Sanniejtjuh

Berichten: 1215
Geregistreerd: 11-12-06

Re: Ervaring met paddockrooster/grindmatten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 13:10

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

runnerfan

Berichten: 254
Geregistreerd: 28-01-06

Re: Ervaring met paddockrooster/grindmatten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 13:52

Wij denken er ook over na om paddockroosters te plaatsten bij de toegangspoorten van de wei, maar ik twijfel nog een beetje. Kan je er bijvoorbeeld met een trekker over heen rijden? Of verzakt dan de hele boel?

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Ervaring met paddockrooster/grindmatten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 14:18

Door het gewicht van groot materieel zullen de roosters wel verder de grond ingedrukt worden zéker als er geen doek onder zit.
Ik weet niet hoe de roosters onderling aan elkaar vast zitten, maar ik kan me indenken dat als dit niet stevig genoeg is én er komt een wiel net op de rand dat het rooster aan de andere kant omhoog komt zetten en boven de grond uit gaat steken.

Sanniejtjuh

Berichten: 1215
Geregistreerd: 11-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 14:22

DubbelDun schreef:
Door het gewicht van groot materieel zullen de roosters wel verder de grond ingedrukt worden zéker als er geen doek onder zit.
Ik weet niet hoe de roosters onderling aan elkaar vast zitten, maar ik kan me indenken dat als dit niet stevig genoeg is én er komt een wiel net op de rand dat het rooster aan de andere kant omhoog komt zetten en boven de grond uit gaat steken.


Dat is hier niet de ervaring, er is al een trekker overheen geweest. Zand is uitgereden met een shaffer. Wel denk ik dat dit per type rooster verschilt maar de meeste kunnen flink wat gewicht hebben omdat ze ook geschikt zijn voor bijvoorbeeld een oprit.

Nu zal het er ook nog aan liggen hoe groot het oppervlak is. Wij hebben zo”n 450 m2 aan elkaar liggen en dat ligt als een huis.

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Ervaring met paddockrooster/grindmatten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 15:13

Bij krap draaien ontwricht de hele boel en gaan ze wel stuk. Gewoon rechtuit kunnen ze hier wel aan

monsera
Berichten: 3075
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Ervaring met paddockrooster/grindmatten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 16:33


TaraMariska
Berichten: 17
Geregistreerd: 06-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-20 15:25

Gloa schreef:
Hoe groot is de paddock?

Ik zit hier ook op klei en was uiteindelijk goedkoper uit met het laten aanleggen van een goede zand paddock dan roosters op de juiste manier plaatsen.

Zoals gezegd voorkom je dat ze in de modder lopen maar het water moet wel ergens naartoe. Dus zul je een fatsoenlijk vlak fundament op afschot moeten leggen onder je roosters om te voorkomen dat het een paddock vol poeltjes wordt of zelfs helemaal blank komt te staan.


Paddock is ongeveer 90m2 maar moet het nog even precies meten. Weet ook niet of dat inclusief of exclusief verharding is die er al zit.

TaraMariska
Berichten: 17
Geregistreerd: 06-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-20 15:25

DubbelDun schreef:
Met paddockroosters zullen ze niet diep meer in de modder wegzakken, maar het water moet wel ergens naar toe kunnen en er zal toch ook iets over de roosters heen moeten, want het plastic kan best glad zijn.
Best leg je onder de roosters eerst een laag anti-worteldoek zodat de roosters niet in de grond getrapt worden.
De roosters zelf kun je vullen met grof zand en dan een laagje zand op de roosters zelf.


Thanks!

TaraMariska
Berichten: 17
Geregistreerd: 06-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-20 15:26

Sanniejtjuh schreef:
[ [url=m/G1bjlI.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/afB7TP.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/nfNDPN.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/XV6psd.jpg]Afbeelding[/url] ]


Heel netjes! Welke roosters heb je gebruikt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 15:56

TaraMariska schreef:
Gloa schreef:
Hoe groot is de paddock?

Ik zit hier ook op klei en was uiteindelijk goedkoper uit met het laten aanleggen van een goede zand paddock dan roosters op de juiste manier plaatsen.

Zoals gezegd voorkom je dat ze in de modder lopen maar het water moet wel ergens naartoe. Dus zul je een fatsoenlijk vlak fundament op afschot moeten leggen onder je roosters om te voorkomen dat het een paddock vol poeltjes wordt of zelfs helemaal blank komt te staan.


Paddock is ongeveer 90m2 maar moet het nog even precies meten. Weet ook niet of dat inclusief of exclusief verharding is die er al zit.


Oké dat is niet zo heel erg groot. Meer een uitloopje dus. Dan zou ik het zeker goed aanpakken. Je paard heeft immers niet veel uitwijkmogelijkheden.

Als je het echt goed wil doen (en op deze afmeting kan best veel met 'de hand' of klein materieel) dan leg je eerst een laag wegendoek. Daarop een 10-20cm grof gebroken puin. Dat tril je helemaal vast (apparaat te huur bij de boels). Dan weer wegendoek en daarop gaan je roosters en zand.

Door er grof puin onder te leggen voorkom je dat de roosters gaan verzakken. Daarnaast functioneert het als een waterbuffer en blijft de toplaag droger omdat het water heel snel in een onderliggende laag weg kan zakken.

Sanniejtjuh

Berichten: 1215
Geregistreerd: 11-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 20:05

TaraMariska schreef:
Sanniejtjuh schreef:
[ [url=m/G1bjlI.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/afB7TP.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/nfNDPN.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/XV6psd.jpg]Afbeelding[/url] ]


Heel netjes! Welke roosters heb je gebruikt?


Ik heb ze in Belgie besteld, dat scheelde aanzienelijk in de prijs ondanks transport kosten (€6,- m2, ex btw). Wellicht voor klein oppervlak minder aantrekkelijk, zou je moeten informeren.

https://www.dmjthermo.be/grind-en-grastegels/

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 22:08

runnerfan schreef:
Wij denken er ook over na om paddockroosters te plaatsten bij de toegangspoorten van de wei, maar ik twijfel nog een beetje. Kan je er bijvoorbeeld met een trekker over heen rijden? Of verzakt dan de hele boel?

Je zou dan voor grasdallen/graskeien van beton kunnen gaan.

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Ervaring met paddockrooster/grindmatten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 22:33

Het is echt een kriem om te mesten als je er niet voldoende zand op knalt! Je vork blijft achter elk randje hangen... Grrr.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 23:51

Hutcherson schreef:
Het is echt een kriem om te mesten als je er niet voldoende zand op knalt! Je vork blijft achter elk randje hangen... Grrr.

Ja klopt. Toen ik die roosters nog rond de hooibakken had werkte ik met een stevige bladhark en de gladde achterkant van een gewone (kinder)hark. Alles met tandjes werkt per definitie niet :')

TaraMariska
Berichten: 17
Geregistreerd: 06-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-20 10:52

Gloa schreef:
Oké dat is niet zo heel erg groot. Meer een uitloopje dus. Dan zou ik het zeker goed aanpakken. Je paard heeft immers niet veel uitwijkmogelijkheden.

Als je het echt goed wil doen (en op deze afmeting kan best veel met 'de hand' of klein materieel) dan leg je eerst een laag wegendoek. Daarop een 10-20cm grof gebroken puin. Dat tril je helemaal vast (apparaat te huur bij de boels). Dan weer wegendoek en daarop gaan je roosters en zand.

Door er grof puin onder te leggen voorkom je dat de roosters gaan verzakken. Daarnaast functioneert het als een waterbuffer en blijft de toplaag droger omdat het water heel snel in een onderliggende laag weg kan zakken.


Aah thanks! Hier heb ik wat aan!
Al heb ik me wel vergist in de afmeting, dat is totaal 200m2 maar met deze info ga ik weer een stuk verder komen!