Hoe en waar deze hooitas ophangen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duran123
Berichten: 1077
Geregistreerd: 02-05-19

Hoe en waar deze hooitas ophangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-20 10:25

Ik heb deze hooitas van h. Horse gekocht maar twijfel nu een beetje op welke hoogte ik deze ga ophangen in de stal.
Over hoog lees ik nadelen zoals stof in ogen en inademen. En over laag dat ze er met hun benen verstrikt in kunnen raken.
Pony heeft voor ijzers, wat ook nog mee kan spelen in het wel/niet loskomen mochten ze er verstrikt in raken.

Graag jullie advies!


Afbeelding

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Hoe en waar deze hooitas ophangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 10:54

Ik zou rond borsthoogte hangen zodat de onderkant niet lager komt dan de knie. Of eventueel zelfs hoger gezien de pony ijzers heeft. Sommigen kappen nogal met hun voorbenen.

Oh en wel een veiligere haak dan die op de foto natuurlijk ;)

Duran123
Berichten: 1077
Geregistreerd: 02-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-20 11:01

Poekkie schreef:
Ik zou rond borsthoogte hangen zodat de onderkant niet lager komt dan de knie. Of eventueel zelfs hoger gezien de pony ijzers heeft. Sommigen kappen nogal met hun voorbenen.

Oh en wel een veiligere haak dan die op de foto natuurlijk ;)


Dat is idd geen reclame de haak op de foto.

Bij ons zal de zak aan de tralies komen te hangen. Wellicht moet ik er een verlengende ketting aanmaken als ik ‘m aan de bovenkant kant van de tralies vast moet maken. Of aan de onderkant en dan zo kort mogelijk ophangen. Maar dan zal ‘ie denk ik net onder knie uit komen.
Tja...
Pony is erg rustig op stal, maar je weet maar nooit.

Pony is wel gevoelig op de luchtwegen dus hoog hangen heeft ook niet echt mijn voorkeur.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 11:25

Vlecht een goed touw langs de tralies van vanboven tot de hoogte die je wil met vanonder een veiligheidshaak (karabijnhaak?). Dan kan je aanpassen zoals je wil.

Zorg wel dat het touw vast zit. Bvb vanboven 2 of 3 strenjes goed vastknopen en dan echt naar beneden langs de traliesbar in elkaar vlechten/haken/knopen zodat het nooit kan gaan slingeren. Als je touw niet te dik is, gaat dit ook prima als er nog schuifdeuren langs moeten ed.

Duran123
Berichten: 1077
Geregistreerd: 02-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-20 11:55

Poekkie schreef:
Vlecht een goed touw langs de tralies van vanboven tot de hoogte die je wil met vanonder een veiligheidshaak (karabijnhaak?). Dan kan je aanpassen zoals je wil.

Zorg wel dat het touw vast zit. Bvb vanboven 2 of 3 strenjes goed vastknopen en dan echt naar beneden langs de traliesbar in elkaar vlechten/haken/knopen zodat het nooit kan gaan slingeren. Als je touw niet te dik is, gaat dit ook prima als er nog schuifdeuren langs moeten ed.


Is het belangrijk dat de onderkant ook vastgezet wordt?
Ik zat nml te denken de bovenkant goed strak vast te zetten, zo zit er denk ik ook niet heel veel beweging in de zak.

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Re: Hoe en waar deze hooitas ophangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 12:15

Waarom zou de tas niet mogen slingeren?

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Hoe en waar deze hooitas ophangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 13:26

De onderkant zou ik niet vastzetten nee. En wat slingeren mag best, ik doelde vooral op het feit dat het ophangtouw niet zou mogen slingeren. Zodat hij zich daar nooit mee kan verstikken oid.

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Hoe en waar deze hooitas ophangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 13:31

Ik heb van die hooinet ophanghaken aan mijn tralies. Is dat niet iets?

Afbeelding

Duran123
Berichten: 1077
Geregistreerd: 02-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-20 13:48

Saaams schreef:
Ik heb van die hooinet ophanghaken aan mijn tralies. Is dat niet iets?

[ [url=m/SehVE7.png]Afbeelding[/url] ]


Dat ziet er handig uit! Schroef je die er aan vast?

branka16

Berichten: 3874
Geregistreerd: 01-04-05
Woonplaats: Coevorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 13:51

Kwa hoogte weet ik niet, borsthoogte is normaal wel goed, maar altijd met het hoofd schuin eten is eigenlijk niet zo goed. Op de grond zou beter zijn voor een natuurlijke houding.

Wat ik wel even wil zeggen dat je moet oppassen met een karabijnhaak, daar kunnen ze met hun lippen aan vast komen te zitten en als ze zich dan los trekken... You get the point...

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 13:56

Duran123 schreef:
Saaams schreef:
Ik heb van die hooinet ophanghaken aan mijn tralies. Is dat niet iets?

[ [url=m/SehVE7.png]Afbeelding[/url] ]


Dat ziet er handig uit! Schroef je die er aan vast?


Soort van ertussen. Er zit een inkeping voor de tralies in de haak en dan aan de zijkanten bevestig je het.

egnie

Berichten: 2369
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: oet ut Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 14:00

Ik heb deze tas ook. Vind hem erg fijn. Het vullen is zo gedaan en hij is lekker stevig. Ik hang hem aan de bovenkant op. Hij heeft de tas op ooghoogte. zeg maar. Lager is geen optie aangezien meneer flink slaat met zijn voorbeen smorgens vroeg. Hij eet ook van de grond en het extra portie hooi doen ik in zijn tas.
Het is wel even priegelen en massen en mieren om de knip door beide ogen te krijgen als de tas goed gevuld is.

Sweetdreams
Berichten: 131
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 13:01

Ik had deze tas ook, bij mij vielen na 2-3 weken alleen de gaten erin aan de achterkant. De achterkant hing tegen de boxwand aan, daar schuurde de tas tegenaan als mijn paard er van at. Ik heb mn geld teruggekregen.

Ik kijk wel even mee, want wil graag weer een (stevigere) hooitas proberen. Alleen zit ik ook met het ophangen te zoeken wat handig is. Als je deze tas laag hangt, op boeghoogte, lijkt het mij wel veiliger dan een normaal hooinet. Maar ik ben er nog niet over uit.