Advies bitten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yaffie
Berichten: 223
Geregistreerd: 10-01-18

Advies bitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-20 12:25

Hoi allemaal,

Ik zocht naar een algemeen topic, maar ik kon deze niet vinden over bitten.

Ik zoek advies voor een bit. Normaal gesproken rij ik altijd bitloos, maar ik durf dat nu niet aan. Mijn paard is door een blessure eruit geweest, we mogen nu alleen nog rechte stukken op zandpaden (lees: buitenrit) rijden en moeten op die manier weer wat opbouwen. Ik heb er 'thuis' al wel weer even opgezeten, maar mijn paard is nog behoorlijk fris en ook extra schrikkerig door de lange periode rust. Hij staat ook niet zo goed aan de hulpen als ik had gewild en is wat sterk/voorwaarts. Sturen en remmen is dus even niet zo goed bitloos.... Dat is natuurlijk een kwestie van opbouwen en oefenen, maar ik durf nu even niet zonder bit zomaar op buitenrit. Ik wil mezelf, maar ook anderen niet in gevaar brengen. Voor een extra rem en stuur zou een bit wel fijn zijn, maar de vraag is; wat voor bit moet ik aanschaffen?

Ik heb nu 2 bitten geprobeerd. Een stang, die werd erg vastgepakt en voelde heel onrustig en een 3delig bit, waar hij lekker mee speelde en ook een goede rem had. Echter is dat laatste bit veel te groot, het is een 13,5, maar als ik contact zoek met de teugels dan schuift ongeveer 1 deel van het 3delige bit uit de mond. Het was een watertrens, wat ik zelf vrij onrustig vond en het leek ook of hij velletjes van de mondhoeken tussen de ringen kreeg. Ik heb verder geen andere bitten die ik kan proberen (van stalgenoten oid).

Mijn vraag dus; wat voor bit zouden jullie adviseren? Stang bit en watertrens beviel niet. Ook ben ik niet zo van van een enkel gebroken bit. Dubbel gebroken wordt het dan denk ik. Nog andere opties?

Ik las iets over bustrens, d trens of kneveltrens? Wat raden jullie aan? Ik zou het zelf fijn vinden als het bit wat rustig in de mond ligt en een zachtere inwerking heeft.

En nog even een vraag die er los van staat, ik zag ook dubbelgebroken bitten die als een stang functioneren als er druk op komt te staan. Wat voor effect heeft dat precies?

evita13

Berichten: 1159
Geregistreerd: 26-04-10
Woonplaats: hoorn

Re: Advies bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 12:29

voor een goed en goedpassend bit raad ik je een bitfitter aan... iedereen kan wel iets vinden van de bitten maar elk paard is anders natuurlijk

germie

Berichten: 25949
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Advies bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 12:34

Allereerst, een ongebroken bit is in prinicpe geen stang. Bij een stangbit heb je een hefboomwerking. Een normaal ongebroken bit is gewoon een trensvariant.
Een bit wat dubbelgebroken is en bij aantrekken als 'stang' fungeert is veelal een zacht bit omdat de tong en het verhemelte niet meer klem komen te zitten. Maar het is net als met andere mondstukken maar net wat je paard fijn vindt.

Het begint met hoe dik mag het bit zijn?
Dan krijg je de ringen, bustrens, Dtrens, kneveltrens, of gewoon een watertrens. De Dtrens en knevel liggen het meest stabiel, gevolgd door de bustrens en bij de watertrens is de kans op velletjes ergens tussen het grootst.

Vervolgens kom je bij het mondstuk uit. Een enkel gebroken bit hoeft niet scherp of onvriendelijk te zijn. Dus dat zou ik niet direct afstrepen.

Als de dubbelgebroken beviel, dan haal je toch gewoon een maat kleiner in bustrens?

Ik heb vele bitten om te fitten, maar alleen in maat 13.5 en 14.5. Dus wat uitproberen kan ik je niet mee helpen.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 12:37