Het dilemma van het samen paard kopen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liekemo
Berichten: 133
Geregistreerd: 21-08-20

Het dilemma van het samen paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-20 16:41

Ik (16) en mijn moeder (43) hebben samen gekeken naar een geweldige IJslander,

Voor mij klopte alles, hij voldeed pressies aan (mijn) eisen lijstje en voor mijn gevoel klopte het gewoon. Ik ben echt helemaal verlieft en kan niet meer stoppen met over hem nadenken.

Mijn moeder weet het allemaal nog niet zo goed, het is best een gevoelig paartje en redelijk voorwaarts. Mijn moeder is bang dat ze het niet aan kan en dat ze dan niet fijn met hem kan buiten rijden...

Helaas zijn er nog andere mensen die het ook een leuk paart vinden, de eigenaar heeft wel voorkeur voor ons en wil die andere mensen voor ons best afwijzen. Dat is alleen al morgen. Dat betekend dat we voor morgen avond in grote lijnen moeten weten of we er echt voor willen gaan of niet.


Ik wil het paartje eigenlijk nooit meer loslaten ik ben bang dat ik zo’n geweldig paard waar ik zo verlief op ben nooit meer tegen kom...

Wat denken jullie van dit verhaal? Beter niet doen? Als het voor mijn moeder geen match is word ze er misschien wel niet gelukkig mee... maar ik ben eigenlijm de gene die het liefst een paard wil, ik heb tot nu toe alles uitgezocht. En dit is echt mijn alleen grootse levens droom. Moet ik het dan zelf kopen? Ik weet niet of ik voor al het geld in mijn eentje kan opdraaien... en ik heb helaas ook weet niet alle tijd van de wereld

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70549
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 16:44

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

mala26

Berichten: 5003
Geregistreerd: 05-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 16:48

Als jullie het paard samen kopen moet je er allebei gelukkig mee zijn. Als je al zo snel een beslissing moet maken dan kan je hem beter laten gaan. Er zijn genoeg leuke paarden te koop.

En als je geen genoeg geld hebt kan je hem dus ook niet alleen kopen.

Liekemo
Berichten: 133
Geregistreerd: 21-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-20 16:49

mala26 schreef:
Als jullie het paard samen kopen moet je er allebei gelukkig mee zijn. Als je al zo snel een beslissing moet maken dan kan je hem beter laten gaan. Er zijn genoeg leuke paarden te koop.

En als je geen genoeg geld hebt kan je hem dus ook niet alleen kopen.


Dank je voor je advies :)

Skessa_
Berichten: 10629
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 16:52

Misschien kan je moeder hem nog eens een keer gaan rijden en uittesten?
Dit zal voor de meeste ijslander verkopers geen probleem zijn.

Heeft ze er dan dan nog steeds geen goed gevoel bij, dan lekker op je gemak verder zoeken. Er staat meer dan genoeg leuke paarden te koop.

Daisyyxx
Berichten: 108
Geregistreerd: 25-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 16:52

Ik deel dezelfde mening als mala26.
Misschien dat je anders nog een bezichtiging kan plannen voor je moeder? Kan zijn dat ze een beetje moet wennen aan het paard. 1x zien en meteen een beslissing nemen is ook erg lastig.

Liekemo
Berichten: 133
Geregistreerd: 21-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-20 16:54

Daisyyxx schreef:
Ik deel dezelfde mening als mala26.
Misschien dat je anders nog een bezichtiging kan plannen voor je moeder? Kan zijn dat ze een beetje moet wennen aan het paard. 1x zien en meteen een beslissing nemen is ook erg lastig.


Ja en we willen als we geintreseerde zouden blijven nog 2,3 of zelfs meer keer komen kijken. Alleen is het ingewikkeld dat iemand anders ook geïnteresseerd is en daardoor is het voor de eigenaar fijn om te weten wat we al ongeveer willen...

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Het dilemma van het samen paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 17:02

Jullie moeten er beiden een goed gevoel bij hebben.

Ben je specifiek op zoek naar een IJslander of was het toeval? Dit zijn over het algemeen wel gevoelige paarden met een flinke dosis looplust.

Laat je niet opjagen door een eventuele andere koper, het is niet omdat diegene komt kijken dat hij/zij ook daadwerkelijk het paard meteen koopt ;)

Liekemo
Berichten: 133
Geregistreerd: 21-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-20 17:03

Narcissa schreef:
Jullie moeten er beiden een goed gevoel bij hebben.

Ben je specifiek op zoek naar een IJslander of was het toeval? Dit zijn over het algemeen wel gevoelige paarden met een flinke dosis looplust.

Laat je niet opjagen door een eventuele andere koper, het is niet omdat diegene komt kijken dat hij/zij ook daadwerkelijk het paard meteen koopt ;)


Ja mijn moeder wil erg graag een IJslander, die gene komt helaas voor de 3e keer en wilde het paard eigenlijk vorige keer al kopen...

Liekemo
Berichten: 133
Geregistreerd: 21-08-20

Re: Het dilemma van het samen paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-20 17:10

Wat ik me ook afvraag, is of het nodig is om onzeker te zijn. Het is namelijk absoluut geen moeilijk dier. Het is een ontzettende goedzak en zal niet zomaar expres een stap verkeerd zetten. Hij is ook redelijk cool. Hij heeft vooral gewoon het tempo er in, en toen mijn moeder op hem reed schrok hij waardoor hij even galoppeerden maar niet oncontroleerbaar hard.

Ze is bang dat ze te oud is om nog heel veel bij te leren en daarom denk ze dat ze hem misschien niet aankan. Ze wil wel graag een paard is dat dan niet met elk paard zo? Elk paard heeft wel iets toch zelfs de braafsten paarden....

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 17:18

Liekemo schreef:
Wat ik me ook afvraag, is of het nodig is om onzeker te zijn. Het is namelijk absoluut geen moeilijk dier. Het is een ontzettende goedzak en zal niet zomaar expres een stap verkeerd zetten. Hij is ook redelijk cool. Hij heeft vooral gewoon het tempo er in, en toen mijn moeder op hem reed schrok hij waardoor hij even galoppeerden maar niet oncontroleerbaar hard.

Ze is bang dat ze te oud is om nog heel veel bij te leren en daarom denk ze dat ze hem misschien niet aankan. Ze wil wel graag een paard is dat dan niet met elk paard zo? Elk paard heeft wel iets toch zelfs de braafsten paarden....


Tja als het vertrouwen met een bepaald paard er niet is word je daar onzeker van, dat is logisch.
Ik zou doorzoeken naar een paard waar bij jullie allebei een klik is. Dat is wel zo eerlijk als jullie samen een paard kopen en (neem ik aan) allebei de aankoopkosten en overige kosten delen.
Anders koopt je moeder eigenlijk het paard voor jou.

Probeer het vanaf het andere perspectief te zien. Stel jouw moeder vind haar droompaard waar jij absoluut geen klik mee hebt, zou jij dan ook niet door willen zoeken?

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 17:20

Zijn jullie lijstjes grotendeels compatibel of hebben jullie echt totaal andere wensen?
Als ik je zo hoor dan zou je mama beter zitten in het gemiddelde haflinger en fjord karakter (ok ik veralgemeen hier, er zijn natuurlijk ook hittepetits daartussen te vinden) dan met ijslanders?

Verder moet je er allebei gelukkig mee zijn. Is je mama er niet zeker over kan ze nog eens testrijden maar als ze geen goed gevoel heeft dan houdt het op. Angst wordt meestal niet echt beter icm een heel looplustig paard. Echter, Afhankelijk van haar doelen ziet ze intensieve(re) begeleiding misschien zitten in dat geval?

Hebben jullie misschien een gezamelijke instructrice of rijmaatje? Wat beveelt zij aan?

Liekemo
Berichten: 133
Geregistreerd: 21-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-20 17:24

Poekkie schreef:
Zijn jullie lijstjes grotendeels compatibel of hebben jullie echt totaal andere wensen?
Als ik je zo hoor dan zou je mama beter zitten in het gemiddelde haflinger en fjord karakter (ok ik veralgemeen hier, er zijn natuurlijk ook hittepetits daartussen te vinden) dan met ijslanders?

Verder moet je er allebei gelukkig mee zijn. Is je mama er niet zeker over kan ze nog eens testrijden maar als ze geen goed gevoel heeft dan houdt het op. Angst wordt meestal niet echt beter icm een heel looplustig paard. Echter, Afhankelijk van haar doelen ziet ze intensieve(re) begeleiding misschien zitten in dat geval?

Hebben jullie misschien een gezamelijke instructrice of rijmaatje? Wat beveelt zij aan?



O dan heb ik het denk ik verkeerd verwoord. Het is niet zo dat ik nu probeer mijn moeder over te halen, we twijvelen gewoon heel erg. Of we wel genoeg kunnen om het paard bij te leren, dat het misschien zo wat te snel gaat het is pas het eerste paard waar we zijn gaan kijken. Dat we een IJslander willen komt echt van mijn moeders kant. Mijn moeder rijd een IJslander bij en wil niets liever dan een IJslander.

Ze heeft geen angst, we zijn gewoon nog reuze aan het twijfelen vooral omdat we al een verlopige beslissing moeten geven... liever doen we het rustig aan.

Daarom dat ik de mening van andere vroeg. En elke mening is uiteraard welkom!! Daar ben ik ook hartstikke dankbaar om

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 17:30

Laat je niet opjagen door de verkoper.Dat doen ze vaak,om je snel te laten beslissen zonder afdingen en keuren.Jullie moeten allebei het paardje leuk vinden.Ga anders nog eens erheen met je moeder. Denk ook aan een keuring.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 17:30

Hoeveel ervaring heeft je moeder? En waarmee? Manege paarden, eigen paarden?
Het gebeurt niet vaak dat je gelijk de eerste keer dat je op een onbekend paard stapt, je je gelijk 100 procent vertrouwd voelt en alles goed gaat. Je moet elkaar toch eerst leren kennen en dat kan even duren. Ik zou zeggen, ga nog een keer kijken en rijden en neem je instructeur mee, die kent jullie en weet ook wel een beetje of het dier bij jullie beiden past.

En als het het eerste paard is waar jullie bij gaan kijken, kijk dan rustig ook verder... er zijn voldoende paarden ;)

Liekemo
Berichten: 133
Geregistreerd: 21-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-20 17:31

anjali schreef:
Laat je niet opjagen door de verkoper.Dat doen ze vaak,om je snel te laten beslissen zonder afdingen en keuren.Jullie moeten allebei het paardje leuk vinden.Ga anders nog eens erheen met je moeder. Denk ook aan een keuring.


Een keuring absoluut! Het is wel een hele aardige vrouw ik durf bijna niet te denken dat za alsof zou doen. Het paard staat ook bij een boer, kleinschalige stal. We zijn gelijk op buitenrit geweest en ze vind alles goed.

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 17:40

Staat het paard ver vanwaar jullie nu wonen?
Je kan, als hij niet al te ver staat, misschien een deel van het stalgeld van komende maand betalen, zodat je moeder komende maand nog een aantal keer kan rijden? Beetje lease-principe. Geef wel eerlijk aan aan de verkoper dat je moeder twijfelt, en dat je dit zou doen om die twijfel weg te nemen, MAAR dat het natuurlijk wel zo kan zijn dat je moeder na die maand toch nee zegt - dan blijft de verkoper dus met het paard zitten, en die staat daar misschien niet om te springen :)

Ik heb in je vorige topic ook gereageerd - jij en je moeder komen over als mensen die heel goed nadenken voor ze iets doen. Super! Maar, overdenk het niet té veel, want dan zal je nooit hét paard vinden :)

Een nieuw paard (of dat nu een eigen paard of een bijrijdpaard is) is altijd onbekend, het is altijd even zoeken naar de bediening daarvan :) Tenzij je moeder vanaf moment 1 een bepaalde klik wilt, heeft een band vormen en vertrouwen krijgen in elkaar tijd nodig. Maar als je moeder vanaf echt het eerste moment die bepaalde klik wilt, is dat nu niet het geval, en kan je beter verder zoeken :) Rekening houden met 2 mensen is natuurlijker moeilijker dan met 1tje :) Als je moeder echter tijd wilt investeren, kan dat evengoed met dit paard :)

Liekemo
Berichten: 133
Geregistreerd: 21-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-20 17:44

Donja schreef:
Hoeveel ervaring heeft je moeder? En waarmee? Manege paarden, eigen paarden?
Het gebeurt niet vaak dat je gelijk de eerste keer dat je op een onbekend paard stapt, je je gelijk 100 procent vertrouwd voelt en alles goed gaat. Je moet elkaar toch eerst leren kennen en dat kan even duren. Ik zou zeggen, ga nog een keer kijken en rijden en neem je instructeur mee, die kent jullie en weet ook wel een beetje of het dier bij jullie beiden past.

En als het het eerste paard is waar jullie bij gaan kijken, kijk dan rustig ook verder... er zijn voldoende paarden ;)


Mijn moeder reed toen ze jong was op een manege en is daar 6 jaar terug weer mee begonnen. Nu rijd ze 2 jaar een IJslander bij

Ja we zaten er inderdaad ook te denken mijn moeders IJslander instructeur mee te nemen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 17:46

Ik denk altijd, bij twijfel niet doen.

Liekemo
Berichten: 133
Geregistreerd: 21-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-20 17:51

LWDaisy schreef:
Staat het paard ver vanwaar jullie nu wonen?
Je kan, als hij niet al te ver staat, misschien een deel van het stalgeld van komende maand betalen, zodat je moeder komende maand nog een aantal keer kan rijden? Beetje lease-principe. Geef wel eerlijk aan aan de verkoper dat je moeder twijfelt, en dat je dit zou doen om die twijfel weg te nemen, MAAR dat het natuurlijk wel zo kan zijn dat je moeder na die maand toch nee zegt - dan blijft de verkoper dus met het paard zitten, en die staat daar misschien niet om te springen :)

Ik heb in je vorige topic ook gereageerd - jij en je moeder komen over als mensen die heel goed nadenken voor ze iets doen. Super! Maar, overdenk het niet té veel, want dan zal je nooit hét paard vinden :)

Een nieuw paard (of dat nu een eigen paard of een bijrijdpaard is) is altijd onbekend, het is altijd even zoeken naar de bediening daarvan :) Tenzij je moeder vanaf moment 1 een bepaalde klik wilt, heeft een band vormen en vertrouwen krijgen in elkaar tijd nodig. Maar als je moeder vanaf echt het eerste moment die bepaalde klik wilt, is dat nu niet het geval, en kan je beter verder zoeken :) Rekening houden met 2 mensen is natuurlijker moeilijker dan met 1tje :) Als je moeder echter tijd wilt investeren, kan dat evengoed met dit paard :)



Aah dankje dat geeft ons weer een boost! En het zijn zeker goeie punten die je aanslaat!

Mijn moeder gaat vanavond even bellen met de eigenaar om het er nog eens even goed over te hebben! :))

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 19:05

Liekemo schreef:
Ze heeft geen angst, we zijn gewoon nog reuze aan het twijfelen vooral omdat we al een verlopige beslissing moeten geven... liever doen we het rustig aan.


Hier geef je eigenlijk zelf je antwoord al ;)
Ik zeg dus heel simpel; niet doen.
Er zijn echt nog heel veel paarden waar je opslag verlieft op wordt en denk dat dit het enige paard is waarbij dat kan. Het is mij zelf wel 3x gebeurt tijdens m'n zoektocht :D

Lekker je tijd nemen en meer paarden proberen! Niet nu gehaast de eerste kopen die jullie tegengekomen zijn. Zo heeft ze moeder ook meer tijd wat verschillende paarden te proberen en wat van haar twijfels af te komen :)

Anita158
Berichten: 53
Geregistreerd: 19-06-12
Woonplaats: Vlijmen

Re: Het dilemma van het samen paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 17:01

Is het niet mogelijk om de IJslander die je moeder bijrijdt eventueel te kopen met een constructie? Of willen ze die niet kwijt/ past niet in het plaatje?

Liekemo
Berichten: 133
Geregistreerd: 21-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-20 17:02

Anita158 schreef:
Is het niet mogelijk om de IJslander die je moeder bijrijdt eventueel te kopen met een constructie? Of willen ze die niet kwijt/ past niet in het plaatje?


Nee, dat is echt een eigen paartje met eigenaren die van hem houden. Daarnaast past hij ook niet echt in het plaatje. Maar wel een goed idee dank je wel!

Anita158
Berichten: 53
Geregistreerd: 19-06-12
Woonplaats: Vlijmen

Re: Het dilemma van het samen paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 17:49

Ik zie dat je moeder gisteravond heeft gebeld hopelijk is daar iets uitgekomen. Mogelijk dat nog een keer kijken jullie over de streep trekt of dat je juist denkt dit is het toch niet helemaal voor ons.

Liekemo
Berichten: 133
Geregistreerd: 21-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-20 17:57

Anita158 schreef:
Ik zie dat je moeder gisteravond heeft gebeld hopelijk is daar iets uitgekomen. Mogelijk dat nog een keer kijken jullie over de streep trekt of dat je juist denkt dit is het toch niet helemaal voor ons.


We hebben nu afgesproken dat als de koper van vandaag een bod doet dat ze die dan niet gaat afslaan maar als dat niet zo is dat we komend weekend afspreken.... spannend!!