Senior poes; wanneer is het genoeg?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bloemm

Berichten: 225
Geregistreerd: 11-07-06

Senior poes; wanneer is het genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-20 12:47

Hoi allen,

Ik heb een oudere poes thuis, 4 jaar geleden geadopteerd uit het asiel met het idee, laten we haar nog een goed laatste jaar geven (ze had toen staar, slecht gebit). Ze is gevonden en naar het asiel gebracht dus geschiedenis niet bekend, de DA schatte haar toen rond de 14. Staar ging snel beter en voor haar gebit is ze onder narcose geweest en zijn 8 kiezen getrokken.

Ze is altijd erg honkvast geweest op haar mandje op de bank, haar voerbakje wat ernaast staat en het enige uitje wat ze maakte was naar te kattenbak of op onze schoot. Ze is inmiddels 2x met ons mee verhuisd. Sinds een paar maanden loopt ze op eens overal op de benedenverdieping, mauwend om aandacht/voer (vlees;)). Soms als we haar vlees hebben gegeven staat ze na 1 min (terwijl haar bak nog vol is) weer op tafel te mauwen. Ze wordt ook steeds brutaler, als ik mijn eten even op tafel zet springt ze er in 1 seconde op om het zelf op te eten. Na een paar keer dr af te hebben gejaagd doet ze het nog steeds :+ .

Van de week waren we haar ook kwijt, ze was opeens naar boven gelopen en daar op bed gaan liggen, dit had ze vroeger nooit gedaan. Soms hoor je haar ook paniekerig mauwen als ze weer eens op een nieuwe plek staat, dan weet ze niet meer waar ze is. Ik denk dat ze een beetje dementerend is. Naast het mentale stuk valt ze laatste tijd erg veel af en verzorgt ze haar vacht niet meer (snel klitten). Ook spuugt ze minimaal 1x in de 2 dagen haar voer uit. Afgelopen jaren ook vaak met haar naar de dierenarts geweest omdat ze bloed bij ontlasting had en daarbij veel overgaf. Na metacam en anti-kots pillen ging het vaak snel beter. Laatste tijd heeft ze hier geen last meer van (wel al minstens 4*300 euro uitgegeven omdat de dierenarts toch elke keer alles wilde onderzoeken.. urine, bloed, dag ter observatie etc.). Ze eet nog wel en, op af en toe een ongelukje na doet ze het ook nog op de kattenbak.

Ik vraag mij vaak af; wanneer is het genoeg voor haar en waar trekken we de lijn. Zolang ze eet, naar de kattenbak gaat, actief is en om aandacht vraagt is het voor mij nog geen reden om haar te laten gaan. Maar toch, dat ze af en toe zo in paniek is, overgeeft en zichzelf helemaal niet is is toch dierenarts materiaal.

Hebben jullie iets soortgelijks meegemaakt? Wat deden jullie in deze situatie? Ik ga vanmiddag sowieso de dierenarts nog even bellen voor advies. Ik wil alleen wel grenzen stellen met wat we nog aan haar willen behandelen omdat ze enorm veel stress heeft van een ritje naar de dierenarts.
Laatst bijgewerkt door bloemm op 31-08-20 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Senior poes; wanneer is het genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 12:54

Ik vind het bij katten altijd zo lastig omdat ze pas ontzettend laat hun eigen pijn aangeven. Onze oude kat hebben we laten inslapen toen ze niet meer zelfstandig op de bank kon springen, maar achteraf gezien durf ik wel te zeggen dat dat te laat was.

Zijn er wat aanpassingen die jullie binnenshuis kunnen doen om het iets dementerende kat-proof te maken? Denk bijvoorbeeld aan het afsluiten van een ruimte zodat ze niet ineens op een voor haar onbekende plek staat? En kan er met voeding nog iets gewonnen worden? Als ze snel afvalt zou je kunnen kijken naar een brok waar ze juist van aankomt in combinatie met het verse vlees.

bloemm

Berichten: 225
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-20 13:00

Emmaa_ schreef:
Ik vind het bij katten altijd zo lastig omdat ze pas ontzettend laat hun eigen pijn aangeven. Onze oude kat hebben we laten inslapen toen ze niet meer zelfstandig op de bank kon springen, maar achteraf gezien durf ik wel te zeggen dat dat te laat was.

Zijn er wat aanpassingen die jullie binnenshuis kunnen doen om het iets dementerende kat-proof te maken? Denk bijvoorbeeld aan het afsluiten van een ruimte zodat ze niet ineens op een voor haar onbekende plek staat? En kan er met voeding nog iets gewonnen worden? Als ze snel afvalt zou je kunnen kijken naar een brok waar ze juist van aankomt in combinatie met het verse vlees.


We laten de tussendeur nu dicht zodat ze niet meer naar boven kan. Brok en vers vlees(goede kwaliteit) eet ze ook nog goed. Toch blijft ze afvallen. Ik belde net mijn man en die gaf ook aan dat ze vanmorgen en gisteren ook al heeft gespuugd. Net waar ik bij was dus ook al. :( probeer nu de dierenarts te bellen om te vragen of hij langs wil komen voor visite, hij kan haar toch het beste beoordelen hier denk ik.

Solleke_Noah

Berichten: 11080
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 13:48

Zichzelf niet meer verzorgen wijst toch vaak op tandproblemen, is haar tandvlees nog goed?

Moeilijk, wij hebben ook zo'n oudje geadopteerd en recent moeten laten gaan. Een zelfde parcours als jullie, vaste klant bij de dierenarts, enkele chronische aandoeningen waardoor ze dagelijks medicatie nodig had etc, maar ze was nog happy dus wanneer is het genoeg? We hebben haar laten inslapen toen haar nierwaarden enorm verslechterden, de dierenarts gaf aan dat we het in principe nog wel enkele weken konden rekken, maar daar deden we haar geen plezier mee.

Sterkte!

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 13:51

Het kan ook wijzen op nierproblemen. Daar hebben wij onze oude dame (18) in april door moeten laten gaan. Die vertoonde vergelijkbaar gedrag. Van nierproblemen worden ze misselijk, dus dan eten ze een paar hapjes omdat ze honger hebben en dan houden ze er weer mee op omdat ze misselijk zijn. :(:)

Solleke_Noah

Berichten: 11080
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 13:52

Imre schreef:
Het kan ook wijzen op nierproblemen. Daar hebben wij onze oude dame (18) in april door moeten laten gaan. Die vertoonde vergelijkbaar gedrag.


:j was bij ons oudje (bericht erboven) ook zo, haar nieren gingen ineens pijlsnel achteruit, ze moest ook veel overgeven.

bloemm

Berichten: 225
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-20 14:22

Solleke_Noah schreef:
Zichzelf niet meer verzorgen wijst toch vaak op tandproblemen, is haar tandvlees nog goed?

Moeilijk, wij hebben ook zo'n oudje geadopteerd en recent moeten laten gaan. Een zelfde parcours als jullie, vaste klant bij de dierenarts, enkele chronische aandoeningen waardoor ze dagelijks medicatie nodig had etc, maar ze was nog happy dus wanneer is het genoeg? We hebben haar laten inslapen toen haar nierwaarden enorm verslechterden, de dierenarts gaf aan dat we het in principe nog wel enkele weken konden rekken, maar daar deden we haar geen plezier mee.

Sterkte!


Inderdaad, herkenbaar.. happy dus liever niet naar de dierenarts ;( dit is echt het meest vreselijke aan huisdieren hebben.

Heb zojuist gebeld, we gaan morgen even langs. Assistent zei ook meteen nieren.

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Senior poes; wanneer is het genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 14:29

Nieren inderdaad :j
Of spuugt ze echt hele brokken uit? Dan kan het ook zijn dat haar maag de ongekauwde brokken gewoon niet trekt. Alleen vlees geven is dan misschien nog een optie.
Maar ik zou zeker laten onderzoeken op nierfalen op die leeftijd. En mijn ervaring is daarmee dat je misschien kunt rekken, maar het snel afgelopen is ;(

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Senior poes; wanneer is het genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 14:47

Je laat ze eerder te laat gaan dan te vroeg. Als ik terug kijk naar onze oude kat hadden we er achteraf gezien beter aan gedaan eerder afscheid te nemen. De kwaliteit van leven in de laatste dagen (weken?) voor we die beslissing durfden te nemen was minimaal.

Sterkte.

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 14:50

Of iets met de schildklier? Daar ging onze vorige kat zich apart van gedragen.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 14:53

precies rex rolfo, vaak blijven mensen toch te lang wachten. beter een paar weken, maanden?, te vroeg dan weken ellende voor je kat. dieren kunnen hard zijn voor zichzelf waardoor je denkt dat het nog wel gaat.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Senior poes; wanneer is het genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 15:40

En het klinkt misschien cynisch, maar de dierenarts geeft niet per definitie het beste advies. Zij verdienen aan een ziek dier, niet aan een dood dier. Ik heb al een paar keer meegemaakt dat ik het idee had dat dit toch een rol speelde. Dat de DA verder wilde dokteren terwijl het diertje zelf het eigenlijk al opgegeven had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 15:44

Rex_Rolfo schreef:
En het klinkt misschien cynisch, maar de dierenarts geeft niet per definitie het beste advies. Zij verdienen aan een ziek dier, niet aan een dood dier. Ik heb al een paar keer meegemaakt dat ik het idee had dat dit toch een rol speelde. Dat de DA verder wilde dokteren terwijl het diertje zelf het eigenlijk al opgegeven had.

Ik denk dat het sowieso dubbel is, veel huisdiereigenaren willen ook gewoon ontzettend lang doorkutten. Logisch want in veel gevallen hecht je je super erg aan een dier, ik moet er niet aan denken dat ik die keuze moet maken voor mijn kat. Maar wat het beste is voor jou als mens en wat het beste is voor een dier zit wel echt een heel groot verschil tussen.

Goof

Berichten: 28795
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 15:53

Erg veel afvallen is niet goed.

Mijn 'oudje' (15) viel een aantale weken geleden ook ineens veel af. Ik vermoedde dat het stress was omdat ik thuis aan het verbouwen was, maar heb hem uiteindelijk toch laten onderzoeken. Hij bleek helaas vol tumoren te zitten en ik heb hem dezelfde dag nog laten gaan.

Nou hoeft het natuurlijk niet hetzelfde te zijn bij jouw kat, maar afvallen is per definitie niet goed.
Sterkte.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 15:54

Rex_Rolfo schreef:
En het klinkt misschien cynisch, maar de dierenarts geeft niet per definitie het beste advies. Zij verdienen aan een ziek dier, niet aan een dood dier. Ik heb al een paar keer meegemaakt dat ik het idee had dat dit toch een rol speelde. Dat de DA verder wilde dokteren terwijl het diertje zelf het eigenlijk al opgegeven had.

Je hebt helemaal gelijk hoor. Duur voer voor de nieren en na een paar maanden gaan ze alsnog. Zelfde als een kat met diabetes.

Wistaire

Berichten: 265
Geregistreerd: 05-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 16:02

Mensen zeggen vaak dat de kat demeterend is terwijl er dan meestal iets met de schildklier aan de hand is. Dan vallen ze vaak af en gaan ze miauwend/schreewend het huis door. Voor de zekerheid even algemene check-up bij de dierenarts? Ook ivm nieren/gebit, dat kunnen ook oorzaken zijn voor het overgeven/afvallen/slecht poetsen.

Ik heb zelf nog nooit meegemaakt dat de dierenarts het langer probeerde te rekken... Altijd heel realistisch. Als ze al aangeven dat het nog heel even kan zijn ze ook duidelijk dat het dan echt is om afscheid te nemen en dat het niet persé het beste is voor het dier.

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: Senior poes; wanneer is het genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 16:12

Mijn kat had ik 6 jaar geleden van andere mensen overgenomen. Wist niets van, behalve dat hij al een beste leeftijd had.

Het afgelopen jaar was hij erg aan het afvallen. Het was een boerderij kat en het was winter, dus ik heb hem toen ontwormd, meer binnen gehaald en speciaal voer gegeven. Hij genoot van de extra aandacht en kwam ook wel weer iets aan, maar dit ging er net zo snel weer vanaf.

Uiteindelijk begon zijn oog te ontsteken en kreeg hij een wond op zijn neus.
Dus ik maakte een afspraak bij de dierenarts om dit te laten checken en medicijnen te halen.
Eenmaal daar onderzocht bleek niet alleen zijn oog ontstoken te zijn, ook zijn neus, interne bloedingen en mogelijke tumor in de neus, hartruis en had hij nierfalen.
Het feit dat ik hem zoveel extra had gevoerd, maakte dat ik niks had gemerkt. Hij rende altijd achter je aan, genoot van de aandacht, huppelde vrolijk op zijn eten af, stal eten van tafel etc. Het enige was dat hij minder mauwde, normaal gezien kon hij de hele dag wel mauwen. Maar ik dacht dat dit minder werd omdat hij meer eten kreeg en ouder werd.

Helaas heb ik hem dus ongeveer een maand geleden in laten slapen. Ik kon het nog wat uitstellen op deze manier, maar ik vond het oneerlijk om hem te laten leiden en eenzaam te laten sterven..

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 16:16

Ik vind het zelf ook heel moeilijk, vooral bij katten. Ik heb er nu ook eentje die vage klachten heeft maar waar qua onderzoek (meermaals) niets uitkomt. Voor mijn gevoel zijn de klachten niet groot genoeg om nu te laten gaan, maar eigenlijk zit het me niet lekker en vraag ik me af wat de meerwaarde voor hem nog is. Maar mijn DA zou hem volgens mij echt nog niet laten gaan, daar is hij echt te 'goed' voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 16:29

Ik vond dat ook altijd erg lastig bij mijn katten, en heb achteraf wel eens het gevoel gehad dat het te laat was. Maar de dierenarts vond toen dat er nog van alles te proberen was, overigens geloof ik bij die dierenarts helemaal niet dat dat om geld ging. Maar dat maakte dat ik mezelf maar een slecht baasje vond, want je wil er wel alles aan gedaan hebben natuurlijk. Een andere keer is een andere kat bij de spoedkliniek ingeslapen in het weekend, en dat voelde weer te vroeg. Maar diezelfde dierenarts heeft mij toen verzekerd dat ik de juiste beslissing had genomen. Het blijft gewoon enorm lastig, en het wordt ook niet makkelijker is mijn ervaring.

Century

Berichten: 5969
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 16:39

janderegelaa schreef:
Rex_Rolfo schreef:
En het klinkt misschien cynisch, maar de dierenarts geeft niet per definitie het beste advies. Zij verdienen aan een ziek dier, niet aan een dood dier. Ik heb al een paar keer meegemaakt dat ik het idee had dat dit toch een rol speelde. Dat de DA verder wilde dokteren terwijl het diertje zelf het eigenlijk al opgegeven had.

Je hebt helemaal gelijk hoor. Duur voer voor de nieren en na een paar maanden gaan ze alsnog. Zelfde als een kat met diabetes.


Dat laatste ben ik niet mee eens. Mijn kat heeft diabetes, maar met insuline geven en diabetes-voer doet hij het echt prima. Ik verwacht eigenlijk dat ie nog jaren mee gaat. Een paar maanden heeft ie in ieder geval ruimschoots gered. Hij is 12 nu.

Eef_Bam

Berichten: 4097
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 16:49

Ik ga mee met de rest, klinkt als schildklier en/of nieren. Ik heb een 14 jaar oude kat geadopteerd die veel overgaf, afviel, en onrustig was om niets. Bleek zijn schildklier (moet je apart aanvragen bij bloedonderzoek), en met medicatie was dit goed te managen en bloeide hij op.

2 jaar later helaas weer veel braken en minder eten, toen bleken het zijn nieren te zijn. Nog overgeschakeld op speciaal voer maar hij bleef misselijk. Met eetlustopwekkende medicatie at hij weer en voelde zich top, maar dit effect duurde steeds korter. Besloten hem te laten inslapen voor hij te zwak zou worden om nog te genieten van zijn rondje door de tuin (viel nog steeds af).

Kortom, laat sowieso de schildklier en nieren checken als dat nog niet gedaan is, 1 van de 2 valt goed te behandelen, de ander is een stuk lastiger.. Als jij het gevoel hebt dat het niet meer goed komt dan is inslapen de beste keuze. Bij mij hielp deze bokt-wijsheid: "een dier weet niet wanneer je te vroeg bent, maar wel wanneer je te laat bent".

maessie

Berichten: 5747
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: Senior poes; wanneer is het genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 17:55

Ik snap je dilemma helaas. Hier ook een kat met nierfalen. Hij spuugt ook regelmatig, en is niet heel erg zindelijk meer helaas. (Veel scheetjes, en laat weleens per ongeluk wat lopen) Op zich is hij verder redelijk zichzelf, wel ook afgevallen, en zit iets vaker op schoot. Loopt ook wat met ingetrokken kont, dus dat zit toch wat dwars. Maar ja, hij is pas 11..
Medicijnen ook geprobeerd, maar dan word hij helaas staatsgevaarlijk, dus ook geen doen, allemaal extra stress. Het is een bengaal, die zijn ook wel wat over the top met zulk soort dingen.
Sterkte met je besluit, het blijft heel dubbel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 18:08

maessie schreef:
Ik snap je dilemma helaas. Hier ook een kat met nierfalen. Hij spuugt ook regelmatig, en is niet heel erg zindelijk meer helaas. (Veel scheetjes, en laat weleens per ongeluk wat lopen) Op zich is hij verder redelijk zichzelf, wel ook afgevallen, en zit iets vaker op schoot. Loopt ook wat met ingetrokken kont, dus dat zit toch wat dwars. Maar ja, hij is pas 11..
Medicijnen ook geprobeerd, maar dan word hij helaas staatsgevaarlijk, dus ook geen doen, allemaal extra stress. Het is een bengaal, die zijn ook wel wat over the top met zulk soort dingen.
Sterkte met je besluit, het blijft heel dubbel!

Zijn dit dan niet z'n darmen? Als hij met ingetrokken kont loopt en het laat lopen? Die van mij had dat ook, dachten heel lang dat het Giardia was maar uiteindelijk had hij 'gewoon' een voedselallergie en doet hij het als een trein op speciaalvoer.

maessie

Berichten: 5747
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: Senior poes; wanneer is het genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 18:48

Emmaa nee helaas niet hoofdoorzaak, wel een bijprobleempje omdat alles in de war is.

Marilu
Berichten: 1246
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 19:02

Wij hebben een kat (gecastreerde kater) die 19 jaar is op het moment.
Hij is de laatste tijd ook erg vermagerd en zijn pels ziet er pluizig uit.
Hij heeft ook soms van die momenten dat hij wat dwaas voor zich uit zit te kijken. Volgens de dierenarts is dat omdat de impulsen van de hersenen niet meer zo snel tot bij zijn ledematen geraken (als ik me alles wat hij gezegd heeft goed herinner !). Hij heeft duidelijk ook artrose, maar volgens de dierenarts heeft hij daar geen pijn (meer) aan. Springen kan hij wel niet zo goed meer, alleen kleine niveauverschillen doet hij nog.
Hij is dus duidelijk aan zijn laatste weken of maanden bezig, maar aangezien hij nog graag en goed eet en ook nog goed drinkt, laten we hem nog rustig doen. Hij doet ook niet veel anders meer dan slapen en eten, maar geeft nog altijd een tevreden indruk. Dat vind ik toch nog steeds de norm voor mezelf : zodra hij duidelijk pijn zou lijden, kunnen we nog overgaan tot het laten inslapen.
Ik vergelijk het op dat punt toch ook wel met een mens. Het is niet omdat iemand oud en versleten is, dat hij daarom wil sterven.