zand tegenhouden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

zand tegenhouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-20 12:24

Naast ons huis komt een aanbouw. Die staat nu al zo goed als.......

Daar tegenaan komt de nieuwe garage. Er stond eerder een losse garage, maar we willen de nieuwe garage dus vast aan de aanbouw.

Helaas ligt de grond echt wel een stuk lager, dus wordt er een flinke laag zand gestort binnenkort. daarop wordt de garage neergezet.

Naast de garage staan de palen en het gaas waar achter de paarden lopen.

Maar om gelijk te komen met de straat en de aanbouw en het huis, moet er zoveel zand op, dat het er onderuit weg kan lopen. We moeten het aan de zijkant en achterkant dus gaan tegenhouden.

Degene die de garage zou plaatsen zei; steenschot.
Degene die zand komt storten zegt; beton keringen zoals van de mesthoop zeg maar.

Op zich kan ik daar tegenaan weer een berg aarde laten storten en het laten begroeien. Maar dat is pas later dan.

Iemand nog goede of creatieve tips?

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: zand tegenhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 12:53

Je kan ook damwand intrillen. Nadat je (na de bouw van je garage) er grond tegenaan hebt aangebracht en nadat dat goed is ingeklonken en begroeid kun je de damwand zonodig weer verwijderen.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-20 13:16

Ibbel schreef:
Je kan ook damwand intrillen. Nadat je (na de bouw van je garage) er grond tegenaan hebt aangebracht en nadat dat goed is ingeklonken en begroeid kun je de damwand zonodig weer verwijderen.


Dat dacht ik zelf ook eerder. Enige nadeel is dat we aan die kant er achteraf nog best heel moeilijk bij kunnen.

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 14:32

Je kan een damwand ook laten zitten. Voordeel is dat het weinig ruimte inneemt en dat je er vrijwel niets van ziet als je er grond tegenaan doet. Met silo-elementen zit je met een flinke betonvoet, waar je regenwater niet door kan zodat in nattere periodes je planten verzuipen, en steenschotten moet je ook met stevige (betonnen) palen in de grond zetten willen die een flinke druk van het zand kunnen opvangen.

Alternatief is het hele stuk direct ophogen met grond, dat zou in principe natuurlijk ook moeten kunnen. Afhankelijk van hoe toegankelijk het dan nog is voor bouwverkeer.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: zand tegenhouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-20 16:40

Ik denk dat ze hem dan op die betonvoet wilden plaatsen? Ipv de betonrand die ze normaal gebruiken?

Ernaast is nog een puntje voor de paarden. Dat loopt tot onze berm en is denk ik nog 25m breed zoiets. Dat ligt allemaal lager.

Achter ons huis ligt de tuin en de schuur ook lager eigenlijk. We hebben al iets opgehoogd met grond die uit de grond kwam voor de fundering, maar waar de paarden lopen is het pad 15cm afgegraven en met zand gestort.

Aan de berm staat een mage hoge laurier tussen de garage en waar de paarden lopen, maar dan vooraan zeg maar. Daar kan je niet langs of omheen. En dan voor bij de paarden 3 jonge bomen.

Maar het kan ook misschien wel er tussendoor als we gaas weghalen of er overheen met een flinke kraan.

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: zand tegenhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 17:17

Ik zou ook zeggen 'damwand', hoef je ook niets af te graven zoals bij beton poeren/storten.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-20 19:46

DubbelDun schreef:
Ik zou ook zeggen 'damwand', hoef je ook niets af te graven zoals bij beton poeren/storten.


Met wat voor palen zou je dat doen, en hoe diep/hoe lang?

Ik neig zelf ook naar damwand, maar degene die zand stort en hier voor de aanbouw de fundering heeft gegraven begon over die betonbak dingen.

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 20:02


superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: zand tegenhouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-20 01:38

Oke, dat is wel grove damwand. Had ze laatst nieuwe zien plaatsen bij het kanaal en vond dat er wel heel netjes uitzien. Ik ga eens van dichtbij kijken hoe die geplaatst zijn.
Ik dacht erin geheid, maar ook palen om de x meter.

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: zand tegenhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 09:03

Je zult er verschillende maten in hebben, dit is gewoon een voorbeeldplaatje :)