Ervaringen petrie rijlaarzen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 09:00

Kairos schreef:
Vergen die veters nou ook wat van onderhoud of een speciale behandeling? Of is het gewoon normaal dat ze na 3 maanden weer kapot gaan? :') Het is geen werelds bedrag, maar voor 1x in de week manegeles vind ik de snelheid hoe snel ze kapot gaan eigenlijk wel absurd.


Elastiek erin doen, scheelt een stuk.Maar ik deed er altijd best lang mee.

Kairos
Berichten: 2713
Geregistreerd: 07-08-17

Re: Ervaringen petrie rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 09:09

Thanks voor de tip!

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Re: Ervaringen petrie rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 14:13

Ik heb sinds gisteren een paar Petrie Melbourne op de kop getikt voor 160 euro. Zaten lekker dus dacht oke dan neem ik ze mee! Nooit gedacht dat ik ooit Petrie's zou kopen :+

Maar zag op de doos staan dat er geen zadelzeep gebruikt mag worden.. Weet iemand wat de reden hiervan is? Moet ik echt perse die cleaner van Petrie zelf aankopen dan?

nereids

Berichten: 503
Geregistreerd: 01-05-17

Re: Ervaringen petrie rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 15:24

Ik weet niet waarom zadelzeep niet gebruikt mag worden. Maar ik heb mijn Rome laarzen nu 1 jaar en onderhouden met het spul van Petrie, het leer ziet er nog goed en gevoed uit en ik denk dat ik 1/3e gebruikt heb van de cleaner en de crème (met regelmatig poetsen). Ze geven bij Petrie aan dat de cleaner het zweet weghaalt zonder het leer aan te tasten en de crème het leer afstotend maakt. Andere cleaners etc heb ik geen ervaring mee.

Je moet niks natuurlijk. ;)

mavantos

Berichten: 3598
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: Ervaringen petrie rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 16:05

Zadelzeep kan de kleur van je laarzen afhalen. Ook zadelvet is heel slecht voor je laarzen. Zijn laarzen, geen zadels :+

Ik neem ze zelf altijd af met een vochtige doek en als ze dan goed droog zijn smeer ik ze in met zwarte schoensmeer.

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Re: Ervaringen petrie rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 18:40

Bedankt! Ik vroeg me af of er een speciale reden voor was. Ik deed altijd alles gewoon met leerzeep en dan een cream van leovet. Leervet vind ik niks.. Was toevallig daarstraks even in de ruitershop en zag dat die setjes van petrie daar stonden en heb er eentje meegenomen.

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Ervaringen petrie rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 18:49

Leer voor laarzen is anders gelooid en veel dunner.Vaak ook opgebouwd uit meerdere lagen en deze laten los als je met vet smeert.
Hoewel ik vroeger altijd mijn laarzen schoonmaakte met zo’n blok zeep en dat ging prima.Maar ik verslijt ze ook binnen 1,5 jaar.

Gewoon schoenpoets is trouwens ook prima hoor, maar de Petrie bootcleanset is wel erg fijn.

germie

Berichten: 25954
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Ervaringen petrie rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 12:39

Toen ik 17 was heb ik mijn eerste paar leren rijlaarzen gekocht. Altijd met vet ingesmeerd. En hoewel het leer nu wel bladdert doen de laarzen het nog steeds (al denk ik wel dat het binnenkort over is). Ik ben nu 40. Meerdere keren laten verzolen. Petrie perfect en Petrie standaad gaan bij mij dus zo lang mee (bij de perfect trekt er geen vet in het leer, maar de schoen zeg maar was altijd van leer wat je wel moest vetten).

Anoniem

Re: Ervaringen petrie rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 13:46

Nee vet is anders dan zadelzeep! De tweede is een stukje 'bijteriger' dan vet, vet is meer dan prima!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Ervaringen petrie rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 13:51

Het is vaak te vet zeker voor de wat stuggere laars. Zeker bij de naden kan dat ook voor schade zorgen omdat het daar tussen de verf en het kruipt en ook de stiksels zacht maakt. Als je dan ooit een herstelling moet doen, is het leer soms te zompig geworden en is er geen naaien meer aan. Niettemin vet ik ook wel eens met vet. Als mijn laarzen er heel dorstig uitzien :D de petrie set alleen vind ik soms te droog.

Esaqar

Berichten: 3178
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 18:36

In zadel zeep zit glycerine, dat droogt het leer uit van je laarzen.

RachelB
Berichten: 29
Geregistreerd: 04-09-20

Re: Ervaringen petrie rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 10:51

Ik gebruik de Petrie bootcleanset en deze vind ik erg fijn.

LaDonna75

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Ervaringen petrie rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 17:37

Zouden de maten die in mijn huidige Petries staan klakkeloos kunnen gebruikt worden voor nieuwe laarzen? Mijn oude laarzen zitten op zich heel goed, maar zijn wel op leeftijd en ik wil graag een keer een paar wedstrijdlaarzen erbij. Ik kan via marktplaats een paar heel mooie laarzen overnemen, vrijwel nieuw, en de maten die erin staan, zijn idem aan mijn huidige laarzen vandaar mijn vraag ;)

miss_lizje

Berichten: 6262
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Re: Ervaringen petrie rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 18:50

Ik zou eerst adviseren om je laarzen na te meten. De kuit omvang van mijn oude laars kwam niet meer overeen met de maat die in de laars stond. Door de jaren heen had ik bijna 2 cm bij.

patricia2403
Berichten: 371
Geregistreerd: 28-10-09
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 19:03

Ik heb sinds kort de petrie riva, heeel gedoe qua maten maar na 4 maten eindelijk de goed passende. Ik vind ze echt fantastisch lopen, met rijden drukt de bovenzijde (waar veter zit) bij 1 voet wat, is wat gevoelig maar heb er pas 2x mee gereden en heb ze nog niet ingelopen. Met lopen zitten ze heeerlijk, geen blaren oid. Ben wel van mening dat je met petrie echt heel secuur moet zijn met de maat, ze moeten echt goed passen anders krijg je last.

Marrit13

Berichten: 3383
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: een Friezin in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 19:23

LaDonna75 schreef:
Zouden de maten die in mijn huidige Petries staan klakkeloos kunnen gebruikt worden voor nieuwe laarzen? Mijn oude laarzen zitten op zich heel goed, maar zijn wel op leeftijd en ik wil graag een keer een paar wedstrijdlaarzen erbij. Ik kan via marktplaats een paar heel mooie laarzen overnemen, vrijwel nieuw, en de maten die erin staan, zijn idem aan mijn huidige laarzen vandaar mijn vraag ;)


Ligt ook erg aan het model. Heb 2 paar Melbournes die ruimer zitten, en 2 paar Luca’s (met zelfde maten dus) die echt krapper/nauwer zitten. Zelfs tussen de Luca’s zelf zit nog weer verschil.

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Ervaringen petrie rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 03:42

Ik koop gerust via mp laarzen, merk qua kuit en hoogte geen verschil met de oudere laarzen.
Wel is de leest vd oudere laarzen anders, smaller en wat puntiger.
Het kan idd wel dat je laarzen flink uitgelopen zijn en daardoor nog lekker zitten terwijl je eigenlijk een grotere maat nodig hebt.

Marrit13

Berichten: 3383
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: een Friezin in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 08:12

Ja mee eens dat kuit en hoogte overeenkomt :j De schoen zelf verschilt soms wel echt qua model vind ik.

LaDonna75

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Ervaringen petrie rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 09:12

Dank allemaal!

In mijn oude laarzen staat 4 1/2 48 36 5
Schoenmaat 4 1/2 is maat 37+, dit klopt nog steeds.
48 is de hoogte, die laarzen zitten me prima (al ongeveer 20 jaar :+)
36 is de kuitomtrek, ik heb ze ooit al eens iets laten oprekken, zijn nu denk ik 37 en mijn kuiten zijn zeker niet groter. Als ik ze meet over mijn rijbroek en -sokken zit ik op 35 cm (strak erom). Dan is een laar 37 kuit toch prima?

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 09:16

Kuitmaat kun je het beste over je huidige laarzen over dikste punt van je kuit nameten, dan weet je het zeker.
Dit omdat de kuit toch uitgerekt kan zijn. Als de schacht te wijd is kun je er een paar cm smaller voor bestellen. Zou je voet ook even in cm in de lengte bij vermelden, die zou best anders kunnen vallen na 20 jaar, mijn ervaring dat tegenwoordig de maten wat krapper vallen, laarzen van 15 jaar geleden pas ik in maat 6,5, maar nieuwere laarzen zijn dan te krap en moet ik 7,5 hebben.

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Ervaringen petrie rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 16:47

Als je de laarzen buitenom de schacht meet dan kom je sowieso ruimer uit.
Je moet je kuit ff zittend op een stoel meten.Met je dikste broek.Als het stugge laarzen zijn is het niet erg als ze wat ruim zijn, maar slappe laarzen met rits moeten wel echt goed aansluiten.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Ervaringen petrie rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 19:04

En meet ze verschillende keren. Ochtend, middag, warm weer, na een dag staan en lopen etc.

Esaqar

Berichten: 3178
Geregistreerd: 22-05-13

Re: Ervaringen petrie rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 08:29

Kuit gewoon staand laten meten door iemand anders. Je voeten naast elkaar plaatsen.

Ik heb inmiddels +/- 20 Petrie customize laarsen aangemeten en meet altijd staand. Dat leggen de vertegenwoordigers etc. van Petrie zelf ook zo uit.
Niet strak meten, het lintje niet aantrekken. Maar gewoon aansluitend aan je been om je kuit heen.

Heeft de laars van marktplaats elastiek of niet?

Het is logisch dat jou laarzen anders zitten @Marrit. De Melbourne en de Luca zijn 2 compleet verschillende laarzen. Melbourne is een laars voor iedereen, Luca is heel slank gesneden en pas je met brede enkels of een dikke kuit niet in. :)
Waarom in je Lucas verschil zit weet ik niet.

LaDonna75

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Ervaringen petrie rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 21:12

Dank je Esaqar! Ik heb vrij smalle enkels en als ik kritisch kijk, zijn mijn huidige laarzen eigenlijk iets te wijd ook aan de kuit. Ik ga eerst maar eens mijn kuitmaat en -hoogte laten opmeten bij een verkooppunt. Bij Petrie zelf doen ze het zeker niet?

Esaqar

Berichten: 3178
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 09:38

LaDonna75 schreef:
Dank je Esaqar! Ik heb vrij smalle enkels en als ik kritisch kijk, zijn mijn huidige laarzen eigenlijk iets te wijd ook aan de kuit. Ik ga eerst maar eens mijn kuitmaat en -hoogte laten opmeten bij een verkooppunt. Bij Petrie zelf doen ze het zeker niet?

Haha dat is heel logisch als de kuitmaat van je laars groter is dan jouw kuitmaat.
Nee, je kan niet zo naar Petrie gaan. Maar elke dealer zou het moeten kunnen.
Je kan het ook laten doen door een huisgenoot of vriend. Gewoon een cm lintje om het dikste punt van je kuit, netjes aangesloten om je been en dan lezen. Heel makkelijk! Kan niet mis gaan. :D