Jongeren voor een deel de weg kwijt nu? Rellen tegen politie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 20:25

Je zegt toch zelf dat je het verderop hoort, dan zijn het geen aannames.
Citaat:
en 's avonds hoor ik in de verte wat vuurwerk knallen


Dat is heel wat anders dan:
Citaat:
Bewoners die rond winkelcentrum Rijnbaan in de Utrechtse wijk Kanaleneiland wonen zijn de samenkomsten en rellen voor hun deur helemaal zat. Ze voelen zich bedreigd, een aantal van hen zegt liever vandaag dan morgen te verhuizen


Citaat:
werd pijnlijk duidelijk welke doodsangsten bewoners vrijdagnacht hebben uitgestaan. Eén van hen vertelde dat hij emmers met water vulde en voor zijn raam zette. Omdat hij dacht dat zijn woning elk moment in brand kon vliegen. Vlakbij vernielden jongeren camera’s, staken zij gras in brand


En dan zeg jij dat de boel opgeblazen word in de media? Eerder dat jij het bagatelliseert.

Anoniem

Re: Jongeren voor een deel de weg kwijt nu? Rellen tegen politie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 20:30

Ik vind juist dat ze veel harder moeten optreden. De zachte heelmeester heeft inmiddels erg stinkende wonden gemaakt.
Respect bij de jeugd is vaak ver te zoeken. Vorige week liep ik bij de Appie in Meppel. Lopen er twee jongens van 18-20 jaar de winkel in zonder mandje of karretje. Er werd hen netjes verzocht een karretje te pakken of anders de winkel te verlaten. Nou ze scholden die mevrouw uit, schopten terloops nog even wat spullen omver om dan toch maar te vertrekken. De AH medewerker gaf aan dat dit inmiddels 'normaal' is. Het is toch van de zotte, als mijn zoon dat was geweest, had ik hem ook van jetje gegeven, ipv enkel een standje. Hij had tevens excuses kunnen maken en de schade vergoeden.

Hmm, ze publiekelijk aan de schandpaal nagelen, beter.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 20:59

_San87_ schreef:
Maar is de berichtgeving in het artikel in de OP dan overdreven of niet waar?


Ik heb geen idee over de situatie in Wezep, maar ik vind dat de OP overdramatisch is met 'deel van de jongeren de weg kwijt' en het aan elkaar linken van al die dingen.

Citaat:
Dat vraag ik me dan af. Ik hoor al jaren van verschillende vormen an overlast in Overvecht en Kanaleneiland, juist van kennissen die er wonen/woonden.


Overlast is er wel. Mensen die ergens anders iets anders vinden snap ik prima. (Maar ook als het hier perfect rustig zou zijn, zullen veel gezinnen weggaan naar gezinswoningen.)
Maar het is gewoon niet van de orde dat er de hele tijd geroepen moet worden om inzet van ME of geweld of het leger of wat ik allemaal al voorbij heb horen komen.

Ik kan hier echt heel prima ongestoord leven en gedag zeggen tegen iedereen in de buurt en nergens last van hebben.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 21:56

Ik vind het niet gek dat jongeren zich misdragen tegenover de politie, aangezien de generatie van hun ouders/grootouders ook de politie uitdagen en provoceren:
Ps: neem de titel van de video maar met een korrel zout.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 22:12

Astorga schreef:
Ik vind het niet gek dat jongeren zich misdragen tegenover de politie, aangezien de generatie van hun ouders/grootouders ook de politie uitdagen en provoceren: [ Video ]
Ps: neem de titel van de video maar met een korrel zout.



Hoewel mijn nek haren overeind gaan staan van de bejaarde vrouw, vind ik het toch een sneu filmpje.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Jongeren voor een deel de weg kwijt nu? Rellen tegen politie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 23:31

Het is heel dubbel soms.

Ik weet de dingen die gebeuren in zogenaamde achterstands wijken van dichtbij. Heel vaak hoor en lees ik dan de reacties van mensen die in betere buurten wonen, een beter inkomen hebben etc etc. Die hebben een mening zonder te ervaren waar de anderen van dichtbij over klagen.

En zelf zitten daar ook vaak mensen tussen waar je echt niet graag naast wil wonen.

Maar daar tegenover ken ik ook de vooroordelen over slechte wijken, waar er vaak echt hele lieve, behulpzame mensen wonen.

Soms zie je andere normen en waarden, andere manier van communiceren, anders ontwikkelt etc etc. Dat is niet eens altijd aan leeftijd gerelateerd.

rocky_1995

Berichten: 658
Geregistreerd: 22-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 00:23

_San87_ schreef:
Maar is de berichtgeving in het artikel in de OP dan overdreven of niet waar?

Dat vraag ik me dan af. Ik hoor al jaren van verschillende vormen an overlast in Overvecht en Kanaleneiland, juist van kennissen die er wonen/woonden.



Als je dit artikel leest, dan lijkt het wat minder zwart wit te zijn. https://www.destentor.nl/oldebroek/jan- ... a03a9d6a2/

Maar goed net zoals alles heeft een verhaal altijd 2 kanten.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 01:18

rien10 schreef:
karuna schreef:
Dienstplicht herinvoeren met opkomstpicht. Jaartje discipline opdoen :D zou dat helpen?



Oh Ja! En dan niet alleen voor jongens, ook voor meiden.

Waren jullie in dienst? Vast niet, anders zou je beter weten.
Ik heb van alles geleerd in dienst, maar geen discipline _O-

Marije112

Berichten: 3396
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 06:30

Shadow0 schreef:
_Penotti schreef:
Ja dat is gezelliger dan wat er nu gebeurt. Dat ze die lui maar aanpakken. Ben je op dat moment niets aan het uitspoken hoef je er ook geen angst voor te hebben.


Dit is in het verleden inderdaad altijd zo gegaan. Geweld raakt altijd alleen maar degenen die het verdienen, het gaat nooit naar de verkeerden.

Citaat:
Jij bent bang voor de democratie, niet of je huis in de fik word gestoken en je al emmers klaar hebt staan in de nacht om het eerste te doven. Zoals de buurtbewoners van de rellen

Helemaal geen vergelijk dus, echt niet eens een beetje.


Jawel, want ik woon dus in die wijk! Zelfs nu ik hier woon maak ik me aanzienlijk meer zorgen om het afbraken van de rechtstaat dan om de onrust van vorig weekend. Je doet alsof er hier een staat van beleg is, maar als ik de deur uit loop dan merk ik nu helemaal niks, en 's avonds hoor ik in de verte wat vuurwerk knallen (oh ja, verbied de verkoop van vuurwerk, da's wel een goeie.) Dit wordt echt enorm opgeblazen (pun intended). En ik zou het echt heel fijn vinden, als inwoner van deze wijk, als anderen die hier niks mee te maken hebben dat niet steeds zouden aangrijpen om de tegenstellingen en de roep om tegengeweld luider te maken.

Want nu wordt er druk gezet op onze gemeente en onze politie door buitenstaanders die hier zelf niets mee te maken hebben maar die gewoon een langlopende vete tegen 'hunnie' hebben. Daar maak ik me boos over. Jij woont hier niet, hou je hier dan gewoon buiten!

Als ik het niet eens ben met het beleid dan breng ik dat zelf wel in bij onze gemeente, en dat doen andere mensen ongetwijfeld ook. Maar het zou echt helpen als mensen die er niks van weten en die het ook niks interesseert hoe het echt gaat zich hier buiten houden.


Ik wil eerst even zeggen dat mijn volgende opmerking niet persoonlijk op jou gericht is, moge dat duidelijk zijn :).
Als de wijkbewoners en gemeente het zelf op konden lossen dan zou dit toch niet zo lang aangaan en aanwoekeren? Dan zouden er geen nieuwsberichten zijn etc. Ik ben dus bang dat andere mensen zich er wel mee moeten bemoeien? Of zie ik dat verkeerd

Popstra
Berichten: 13753
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Jongeren voor een deel de weg kwijt nu? Rellen tegen politie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 09:59


_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 10:03

Popstra schreef:

Moooi <3

En hij heeft het al goed in de gaten.
Voor de boeren hier zijn te veel regels en is het te duur.
Ik hoop dat hij gaat slagen met zijn droom in Marokko.

chanicha

Berichten: 12154
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 10:24

Dus Shadow, als jij het niet ziet is het er niet?!
Mijn dochter woont net om de hoek waar het dus wel was Op Overvecht en vrienden wonen in Ondiep precies daar waar de rellen waren.
Heb het zelfs via FaceTime gezien maar fijn voor jou dat jij precies daar woont waar het niet was.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Jongeren voor een deel de weg kwijt nu? Rellen tegen politie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 10:33

Het grappige is dat je van Shadow nooit van eigen ervaringen uit mag gaan ("want omdat jij 1 slecht iemand kent betekent dat echt niet dat ze allemaal slecht zijn" of "omdat jij een slechte ervaring hebt wil niet zeggen dat dat voor iedereen geldt") maar omgekeerd kan het dus wel, omdat Shadow het wel mee vind vallen, valt het dus mee. Ongeacht wat allemaal andere mensen daarvan vinden...
Sorry dat het persoonlijk is, maar ik word daar echt een beetje moe van..

Sinds enige tijd is er veel meer toezicht aanwezig in Scheveningen en de bewoners daar zijn wel degelijk blij dat het nu rustig is.. Zo kan het dus ook, in plaats van adviseren dat ze hun huis maar moeten isoleren en de ramen dichthouden tegen de straatraces en de overlast....

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 10:44

Kuggur schreef:
Waren jullie in dienst? Vast niet, anders zou je beter weten.
Ik heb van alles geleerd in dienst, maar geen discipline _O-


Maar je hebt je wel goed leren vervelen :(:)

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 11:44

Marije112 schreef:
Als de wijkbewoners en gemeente het zelf op konden lossen dan zou dit toch niet zo lang aangaan en aanwoekeren? Dan zouden er geen nieuwsberichten zijn etc.
Ik ben dus bang dat andere mensen zich er wel mee moeten bemoeien? Of zie ik dat verkeerd


Ik denk dat er een heleboel dingen niet ooit opgelost zijn, omdat mensen mensen blijven. Ik denk dat een wijk nooit opgelost is zoals een tuin nooit opgelost is: iets wat voortdurend onderhoud vergt om de boel een beetje goed te laten lopen. Soms gebeuren er nare en vervelende dingen en dan wordt er weer een tandje bij opgegooid, soms laat men de boel wat meer aan zichzelf over (en soms gaat dat goed, en soms raken dingen dan verwaarloosd.)

Ik geloof niet dat er echt van buitenaf bemoeienis hoeft te zijn. (Wel gewoon geld voor woningbouw, zorg en ondersteuning want dat wordt nu soms wel makkelijk bij de grote steden gelegd maar dan zonder budget.)

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 11:50

Cer schreef:
Het grappige is dat je van Shadow nooit van eigen ervaringen uit mag gaan ("want omdat jij 1 slecht iemand kent betekent dat echt niet dat ze allemaal slecht zijn" of "omdat jij een slechte ervaring hebt wil niet zeggen dat dat voor iedereen geldt")


Daar sta ik helemaal achter.

Citaat:
maar omgekeerd kan het dus wel, omdat Shadow het wel mee vind vallen, valt het dus mee. Ongeacht wat allemaal andere mensen daarvan vinden...


Dat is volgens mij niet wat ik bedoel, en ik geloof dat ik ook wat andere bronnen aanhaalde zoals lokale nieuws en politieberichten.
Citaat:
Sinds enige tijd is er veel meer toezicht aanwezig in Scheveningen en de bewoners daar zijn wel degelijk blij dat het nu rustig is.. Zo kan het dus ook, in plaats van adviseren dat ze hun huis maar moeten isoleren en de ramen dichthouden tegen de straatraces en de overlast....


Ik ben ook helemaal niet per se tegen meer toezicht. Ik zou het zelf steeds een combinatie maken van meer toezicht en aandacht voor positieve dingen.

Waar ik tegen ben is het constante oproepen tot hard geweld, keihard aanpakken, ME, leger, dwangarbeid, strafkamp, lijfstraffen. Vast niet allemaal gemeend maar wel in de kern: onverzoenlijk en alleen maar hard harder hardst.

Het meest effectieve beleid is over het algemeen juist een combinatie van verschillende dingen, met toezicht (en daarbij de mogelijkheid om redelijk snel in te grijpen) maar ook manieren waardoor dat toezicht niet het enige is en de confrontatie niet het enige is.

En ik heb zelf dus op een plek gewoond met veel vuurwerkoverlast waar dat enorm goed hielp, maar het is ook gewoon bewezen dat een combinatieaanpak beter werkt. Met als extra pre dat het een stuk goedkoper is, en een stuk leuker voor alle betrokkenen dan alleen maar confrontatie en straf.

Maar nogmaals: dat betekent niet dat ik helemaal geen politie of geen toezicht wil.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-20 06:20

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/08/25/de ... g-a4009765
Mooi artikel van een marokaanse journalist. Ik denk dat hij aardig goed zit met zijn analyse. Als die inderdaad klopt is het een naar en lastig te tackelen oplossing. En is het echt triest achter sommige voordeuren. -O-

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Jongeren voor een deel de weg kwijt nu? Rellen tegen politie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 09:34

Dat artikel kan ik helaas niet lezen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Jongeren voor een deel de weg kwijt nu? Rellen tegen politie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-20 10:35

Mm ik zal eens kijken of ik een kopie kan maken. Nog al een lang artikel. Ik heb ook geen abbonement maar kon hem gewoon lezen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-20 10:38

Citaat:
Vooral Hagenaars met een Marokkaanse achtergrond zouden verantwoordelijk zijn voor de heftige rellen in de Schilderswijk. Dat zou aan de opvoeding liggen, aan het gebrék aan opvoeding. Zolang we gewend zijn te spreken over deze jongeren wordt er gewezen naar hun opvoeders. Waar zijn de ouders? Het argument van falend ouderschap wordt collectief over de Marokkaanse gemeenschap gelegd, ik ken geen andere groep bij wie de ouders de verantwoordelijkheid zo in de schoenen geschoven krijgen. Leden van de Marokkaanse gemeenschap verzetten zich hier dan weer tegen – niemand wordt graag in de miserabele hoek geduwd.


Abdelkader Benali is schrijver.
Wat die falende opvoeding betreft kan ik alleen voor mezelf spreken. Bij ons thuis was er sprake van een avondklok. Om na zonsondergang nog buiten te zijn moest ik heel wat excuses hebben; pas in de late puberteit begon ik uit te gaan. Mijn generatiegenoten zullen zich dit regime wel herinneren.

In de jaren negentig waren er ook straatrellen en schermutselingen tussen jonge Marokkaanse Nederlanders en politie. Het was niet zozeer dat onze ouders niet opvoedden, het was eerder dat ze te véél opvoedden. Wie iets fout deed, moest zich schamen. Wie over de grens ging kon dat beter voor zich houden, op straffe van uitsluiting en spot.

Op jong zijn stond straf
En dan waren er de torenhoge verwachtingen die heersten. We moesten slagen in het leven, maar nog meer moesten we slagen in de familie. Mijn ouders hadden mijn hele leven voor me uitgestippeld, tot mijn huwelijkspartner aan toe. De paradox van de Marokkaanse opvoeding is dat je, ook al ben je omringd door je familie, je heel eenzaam kan voelen.

Dat verstikkende gevoel van geen kant op kunnen uit respect voor de ouders moet heel wat leeftijdgenoten naar de keel gegrepen hebben. Mij in ieder geval wel. Waar was mijn vrijheid?

Omdat veel jongens wisten dat ze zich later toch zouden conformeren aan de gemeenschap, gaven ze zich dan maar over aan excessen: de zomer moest geleefd moet worden voordat de rest van het leven, de herfst, inzette. Drugs, drank en vrouwen. Later zag ik diezelfde playboys en Don Juans dan terug als brave huisvaders, in bezit van vrome baard, nog geen schim van die jongens die ze toen waren. Als we rebelleerden dan rebelleerden we tegen de jeugd die ons niet vergund was. Op jong zijn stond straf.

Citaat:
Wat drijft hen?
Flash forward naar de Schilderswijk van nu, waar jongens voor veel onrust zorgen. Navraag bij opbouwwerkers, verzorgers en politie leert me dat het een kleine groep is die voor een meerderheid van de problemen zorgt. Voor die Marokkaanse jongens van toen zijn andere jongens in de plaats gekomen. Wat drijft hen? Is hun leven nog net zo benauwend en eenzaam als dat van ons, toen? De sociale media stellen hen in staat om binnen luttele minuten heel wat medestanders op te roepen.

Yassine Aberkane is coördinator in Stagehuis Schilderswijk. Voor hem is de wijk de goede weg ingeslagen. Er zijn meer voorzieningen. Speeltuinen en groen maken het aangenaam voor opgroeiende kinderen. Maar zijn ze jongvolwassen dan komt de klad erin. Dan blijkt de strenge, tikkeltje rigide opvoeding hen op geen enkele manier klaargestoomd te hebben voor die flexibele, neoliberale, Nederlandse maatschappij waar het aankomt op het vol inzetten van de individuele kwaliteiten. Een samenleving van voortdurend onderhandelen, compromissen sluiten en oeverloze gesprekken voeren.

Aberkane kent deze jongens die worstelen met de Nederlandse samenleving, hij was er zelf een van. Ze komen uit gebroken gezinnen waar de vader geruisloos is verdwenen om ergens anders een nieuw bestaan op te bouwen. De moeder moet het gezin bij elkaar houden en schoonmaakwerk doen om iets van inkomen te genereren. Soms zijn het gezinnen waar nauwelijks nog met elkaar wordt gesproken. Waar er niet gezamenlijk wordt gegeten. Waar men vreemden voor elkaar is geworden. Wat hij zou willen is dat de tijd van pappen en nathouden voorbij is. Jongvolwassenen hebben veel meer aan levenslessen om hun weg te kunnen vinden in de samenleving. Het schrijven van een goed cv kan al een reuzenstap zijn. Nog veel belangrijker is dat ze de tools aangereikt krijgen om zich te redden in makkelijke en ongemakkelijke gesprekken.

De taal van de keukentafel
Maar hoe ga je thuis het gesprek aan als daar elk gesprek gevoelig ligt? Als de taal van de keukentafel niet de taal van de straat is? Wat als die keukentafel ontbreekt?

Ook ik vertelde op een gegeven moment mijn moeder niet meer waar ik naartoe ging, omdat ik er niet op aangesproken wilde worden. Het was beter dat ze het niet wist, want ze zou me er anders nog dagen mee achtervolgen.

Ik bel met een van de Schilderswijkmoeders die geïsoleerde vrouwen ondersteunen. Ze is zelf moeder van vijf kinderen, onder wie drie zoons. Ze gelooft niet dat de ouders laks zijn in de opvoeding. Ze komt vaak bij jonge moeders thuis die niet of nauwelijks contact hebben met de buitenwereld.


Lees ook het zomeravondgesprek met Nadia Zerouali en Jelle Jolles: ‘Kinderen meer vrij laten was achteraf een fout’
Toen ik voor het eerst over dit fenomeen hoorde, geloofde ik mijn oren niet, maar ook in Amsterdam bleken er honderden vrouwen te zijn voor wie het huis een gevangenis is. Zij hebben de volledige zorgplicht en tegelijk kunnen ze niet bevroeden wat hun kinderen buiten de deur doen of laten, aangezien die buitenwereld verboden gebied voor hen is. Hun leven is een giftige cocktail van armoede, verwaarlozing, analfabetisme, machismo en psychische problemen. Wanneer kinderen in zo’n situatie opgroeien, vaak met een vader die het op gruwelijke wijze laat afweten door zijn heil ergens anders te zoeken, biedt dat weinig hoop voor hun ontwikkeling.


PRAAT MEE MET NRC

Onderaan dit artikel kunnen abonnees reageren. Hier leest u meer over reageren op NRC.nl .
Ervaringen delen op Facebook
Als ouders van hun kinderen niet terugkrijgen in welke wereld zij leven, dan wordt het veel te moeilijk voor de opvoeders om hen te begrijpen. De Marokkaanse steunmoeder die ik sprak stimuleert de ouders om het gesprek met de kinderen aan te gaan. Minder in de gebiedende wijs, meer met een luisterend oor. Meer soft power, minder de harde toon. Het goede voorbeeld wordt al gegeven door talloze jonge vaders die, lering trekkend uit de harde lessen van hun eigen opvoeding, eerder een papa dan een vader willen zijn. Ervaringen en lessen over hoe die opvoeding eruit moet zien worden breed gedeeld op Facebook. Waar vroeger de disciplinerende opvoeding werd geromantiseerd, wordt die inmiddels grotendeels verworpen. Een meer zachte benadering is ervoor in de plaats gekomen, en dat stemt hoopvol.

Dat in de Schilderswijk een generatie ouders is opgestaan die op straat en aan de keukentafel het verbale breekijzer inzet om het gesprek op gang te krijgen, is hoopvol. Marokkaanse ouders zien in dat het kind niet gebaat is bij een opvoeding die ertoe leidt dat een kind ervoor kiest om een parallel leven te gaan leiden. Het gaat met horten en stoten, maar het gaat.

Een gesprek waarin ruimte is voor onderhandeling en compromis past beter bij de Nederlandse samenleving. Het past uiteindelijk ook beter bij het gezin.

chanicha

Berichten: 12154
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 11:09

Ik snap wat er geschreven wordt maar ze zijn al jaren bezig met lief doen, ontspanning verzorgen, overal hulp bij krijgen dus het moet gewoon eens klaar zijn.
Het wordt tijd dat ze zich gaan gedragen.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Jongeren voor een deel de weg kwijt nu? Rellen tegen politie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 11:20

Toen ik 17 was heb ik een Marokkaanse vriend gehad van 24 en kende zijn broertjes en zusjes ook en wat neven en nichten etc. Ze gingen deels op in de Nederlandse vriendenkring, maar ik herken wel veel uit dat artikel.
Mensen oordelen heel snel op wat ze buiten zien, maar hebben geen idee hoe het binnen gaat. Dat praat het niet goed, maar als jeugd hier naar school gaat, wil werken, in aanraking komt met politie etc etc en we weten niet wat er echt speelt thuis bijvoorbeeld, kan de aanpak gewoon niet werken.

Net het vb van ons personeel die een jongen naar huis bracht na poging tot (weer ) een overval en voor haar ogen flink aangepakt werd. Daar was zij wel van geschrokken en of die aanpak helpt?? Denk het niet.

Wij Nederlanders hebben wel de neiging om onszelf netjes en geweldig te vinden. Maar wij hebben hier ook een bepaalde cultuur en andere mensen hebben best moeite met onze manieren van doen, praten en omgang.
Dat buitenlanders die hier komen niet alles begrijpen, niet alles kunnen volgen, mag duidelijk zijn.

Wij hadden een zaak in Amsterdam van voor mn geboorte tm 2006. Er gebeurde best veel in de stad en iedereen klaagde wel; iedereen komt naar Amsterdam, want daar mag alles. Zo stond Amsterdam nationaal en internationaal echt bekend.

chanicha

Berichten: 12154
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 11:46

We hebben het hier over derde generatie hè, dus hier geboren en getogen.
Mijn vriendin en haar ouders, broers en zussen zijn van Surinaamse afkomst en hierheen gekomen, die konden wel hun kinderen opvoeden tot verantwoordelijke volwassenen.
Mijn schoonvader kwam uit Indonesië en heeft hier met zijn vrouw ook een gezin opgevoed dus het kan wel.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 11:48

Precies, de ouders zijn hier al geboren.
Dat ze dan nog steeds op die manier in het leven staan moeten wij daar dan maar voor eeuwig rekening mee gaan houden?

En avondklok? Heet dat zo als je gewoon op normale tijden thuis moet zijn als kind?

Daarnaast hoeveel Nederlandse kinderen komen niet uit een gezin van een alleenstaande moeder die met moeite de eindjes aan elkaar knoopt. Die krijgen de vrijbrief van lopen etterballen niet want ze zijn wit.


Karuna, bedankt voor het volledig plaatsen.

Anoniem

Re: Jongeren voor een deel de weg kwijt nu? Rellen tegen politie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 11:57

Ik verbaas me er telkens over dat er elke keer een plausibel excuus voor het gedrag van deze jongeren wordt gezocht. Het zijn gewoon etterbakkies en dienen gewoon gestraft te worden, niet elke keer dat gedrag vergoeiilijken, omdat we bang zijn te discrimineren.