Nieuw jong paard direct de baas

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faily
Berichten: 249
Geregistreerd: 09-09-11

Nieuw jong paard direct de baas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-20 13:03

Hallo allemaal,

Ben benieuwd naar jullie mening. Ik heb van de week mijn nieuwe jonge merrie opgehaald. Ze hebben de eerste dag met 2 lijntjes er tussen, daarna een dag met 1 lijntje er tussen gestaan. Toen ze rustig samen stonden te grazen, rustig met elkaar opliepen heb ik het lijntje eruit gehaald. Kennismaking ging rustig.

Ik heb 2 oudere merries van 24 zij is altijd overal in iedere groep de baas en een merrie van 30+ zij is rustig en altijd in iedere groep de underdog.

Van de nieuwe merrie begreep ik al dat ze een sterk karakter heeft. Maar zij is dus dezelfde middag al de baas over de andere paarden. Ze jaagt niet maar als ze in de buurt komen slaat ze achteruit naar de paarden toe.

Vanmorgen kwam ik toen had één van de oudere paarden een flikke schop gekregen.

Ben benieuwd naar jullie ideeën hierover, want ik vraag me eigenlijk af is dat normaal voor een 4 jarige? Ik zou denken dat die juist als ze net nieuw aankomen steun zoeken bij de andere paarden.

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Nieuw jong paard direct de baas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 13:05

Dat kan zeker Ja. Gezien de leeftijd van de 2 andere merries ook best logisch, die zijn nu gewoon zwakker aan het worden

Earth

Berichten: 7914
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 13:06

ja hoor, dat is heel normaal. Een jonge merrie kan ook een alfamerrie zijn. Sterker nog, ik ken een jaarling die de baas was in een groep van 6 volwassen paarden. En wat is een flinke schop gekregen? Is ze kreupel? Of een wond?

Faily
Berichten: 249
Geregistreerd: 09-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-20 13:10

Earth schreef:
ja hoor, dat is heel normaal. Een jonge merrie kan ook een alfamerrie zijn. Sterker nog, ik ken een jaarling die de baas was in een groep van 6 volwassen paarden. En wat is een flinke schop gekregen? Is ze kreupel? Of een wond?


Een hoef in haar schouder, die geschaafd is in haar huid (je ziet wel bloed maar meer zoals je van een fiets zou vallen en een bloedende schaafwond hebt. Niet kreupel.

Oh dat had ik echt niet verwacht. Ik heb geprobeerd er iets over op te zoeken naar kon niet echt iets vinden. Interessant. Dankjewel.
Laatst bijgewerkt door Faily op 25-08-20 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 13:10

Over het algemeen zijn dit niet paarden die van nature een stabiele ‘baas’ zijn in een groep. Meer onzekere types die heel hard om zich heen slaan en zo een plek in de groep opeisen. Soms eindigen ze dan bovenaan, maar je merkt een zekere onrust in dergelijke groepen die een groep met een echte stabiele leider niet zal hebben.

Tenzij oudere merrie goed fit is kan het wel zijn dat ze niet de energie/behoefte heeft dit paard te corrigeren. Dat is ook een stukje zelfbescherming. In dergelijke samenstellingen, zeker als de groep groter is zie je wel dat er twee groepen ontstaan, en ze elkaar uit de weg gaan.

Wat heel goed kan is dan zodra de jonge merrie zich wat prettiger voelt en stabieler is de oudere merrie de groep weer gaat leiden. Het kan ook zijn dat de jonge merrie deze plaats op eist, maar mogelijk nooit echt op haar plek is zo hoog in de groep. Of pas wordt wanneer ze zelf ouder, wijzer en stabieler is, waar training ook in mee helpt.

Oftewel, het kan nog alle kanten op, maar let wel op dat ze elkaar heel houden.

Faily
Berichten: 249
Geregistreerd: 09-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-20 13:12

troi schreef:
Dat kan zeker Ja. Gezien de leeftijd van de 2 andere merries ook best logisch, die zijn nu gewoon zwakker aan het worden



Dankjewel voor je reactie. Ja, de 24 jarige is nog helemaal fit, vorige week was hier iemand haar paard van 20 is net Z2 gestart, ze zei jouw 24 jarige paard ziet er stukken beter uit qua bespiering en energie dan de mijne. Maar blijkbaar voor ons oog nog jong maar in de ogen van een ander paard toch bejaard.

Caira
Berichten: 26066
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 13:14

Is ze echt de baas of is het angst dominantie? De mate van agressie die ze nodig heeft om haar positie te verdedigen doet mij het tweede vermoeden.

Faily
Berichten: 249
Geregistreerd: 09-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-20 13:16

[/quote]
Tenzij oudere merrie goed fit is kan het wel zijn dat ze niet de energie/behoefte heeft dit paard te corrigeren. Dat is ook een stukje zelfbescherming. In dergelijke samenstellingen, zeker als de groep groter is zie je wel dat er twee groepen ontstaan, en ze elkaar uit de weg gaan.

Wat heel goed kan is dan zodra de jonge merrie zich wat prettiger voelt en stabieler is de oudere merrie de groep weer gaat leiden. Het kan ook zijn dat de jonge merrie deze plaats op eist, maar mogelijk nooit echt op haar plek is zo hoog in de groep. Of pas wordt wanneer ze zelf ouder, wijzer en stabieler is, waar training ook in mee helpt.

Oftewel, het kan nog alle kanten op, maar let wel op dat ze elkaar heel houden.
[/quote]

Dankjewel. Ze is een aantal weken geleden zadelmak gemaakt, op die stal gaven ze al aan dat het wel dametje is. Ze was daar ook de baas in de groep. Gekker nog, als ze van iets schrikt, springt ze een meter opzij en dan gaat ze in galop naar datgene waar ze van schrok. Ze is nogal overmoedig de eerste dagen hier.

Faily
Berichten: 249
Geregistreerd: 09-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-20 13:18

Caira schreef:
Is ze echt de baas of is het angst dominantie? De mate van agressie die ze nodig heeft om haar positie te verdedigen doet mij het tweede vermoeden.


Moet eerlijk zeggen dat ik met angst dominantie geen ervaring heb. Dus ik weet het niet zo goed.

Hoe kun je dat herkennen?

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Nieuw jong paard direct de baas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 13:32

Dergelijke overdreven reactie is dat wel vaak.

Ik heb een tijdje in een groep met merries gestaan waarbij er eentje heel aanwezig was. Minste of geringste bemoeide ze zich mee, stond dan bokkend en stampend de boel op te jutten, heel dominant en aanwezig. Maar onder die dominantie schil, eigenlijk heel erg onzeker. Ze stond dan naast de werkelijke leider van de groep die dusdanig stabiel was dat ze zich niets van dit paard aan trok. Dus bokkend naast haar, dat verdiende niet eens een correctie, want dit paard wist precies hoeveel afstand ze moest nemen om niet gecorrigeerd te worden.
Een onervaren oog zou dat paard hebben aangewezen als de dominante leider van de groep, het paard dat zich overal mee moet bemoeien en haar mening moet doorzetten. Maar eigenlijk was juist de rust zelve, die verderop stond te eten degene die bepaalde wat er gebeurde in de groep, echter werd dit getolereerd.

Zo'n extreem geval heb ik in alle groepen die ik ervoor en erna gezien heb (grote stallen, maar ook opfok bedrijven, fokkerij, pensionstallen etc) niet meer gezien, maar gaf voor mij wel heel duidelijk het voorbeeld dat uiterlijke dominantie niet altijd een stabiel paard betekend.

Faily
Berichten: 249
Geregistreerd: 09-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-20 13:38

RianneH schreef:
Dergelijke overdreven reactie is dat wel vaak.

Ik heb een tijdje in een groep met merries gestaan waarbij er eentje heel aanwezig was. Minste of geringste bemoeide ze zich mee, stond dan bokkend en stampend de boel op te jutten, heel dominant en aanwezig. Maar onder die dominantie schil, eigenlijk heel erg onzeker. Ze stond dan naast de werkelijke leider van de groep die dusdanig stabiel was dat ze zich niets van dit paard aan trok. Dus bokkend naast haar, dat verdiende niet eens een correctie, want dit paard wist precies hoeveel afstand ze moest nemen om niet gecorrigeerd te worden.
Een onervaren oog zou dat paard hebben aangewezen als de dominante leider van de groep, het paard dat zich overal mee moet bemoeien en haar mening moet doorzetten. Maar eigenlijk was juist de rust zelve, die verderop stond te eten degene die bepaalde wat er gebeurde in de groep, echter werd dit getolereerd.

Zo'n extreem geval heb ik in alle groepen die ik ervoor en erna gezien heb (grote stallen, maar ook opfok bedrijven, fokkerij, pensionstallen etc) niet meer gezien, maar gaf voor mij wel heel duidelijk het voorbeeld dat uiterlijke dominantie niet altijd een stabiel paard betekend.


Interessant. We hebben 3 hooibakken staan, één in de voorste paddock, één in de wei, één in de achterste paddock bij de bomen en de schuilstal, het valt me wel op dat ze niet wil dat de andere paarden daarbij komen. Zodra ze hooi willen eten, komt zij eraan om ze weg te jagen. De bakken staan ruim uit elkaar. Ze hebben onbeperkt hooi en gras.

Ik heb dit nog nooit gezien, ook niet op andere stallen waar ik heb gestaan. Misschien te menselijke overbezorgde gedachten hoor, maar vind het naar gedrag.

josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Nieuw jong paard direct de baas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 13:47

Dominante paarden zijn meestal geen leiders, zoals hier al eerder gezegd. Als je niet langer gaat kijken met een blijk van hierarchie, zie je paarden die dat verdedigen wat het meeste van belang voor hun is. Dat kan eten zijn, of ruimte, of een vriendje. Ik heb ook zo'n controlfreek merrie in mijn groep. Denkt zich overal mee te moeten bemoeien! De anderen leren er mee om te gaan, zij is nu eenmaal zo. Als de nieuwe merrie langer gewend is bij je, kun je misschien ook ander gedrag bij haar zien als ze merkt dat die overspannen reactie eigenlijk niet nodig is.

Faily
Berichten: 249
Geregistreerd: 09-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-20 13:50

josien_m_ schreef:
Dominante paarden zijn meestal geen leiders, zoals hier al eerder gezegd. Als je niet langer gaat kijken met een blijk van hierarchie, zie je paarden die dat verdedigen wat het meeste van belang voor hun is. Dat kan eten zijn, of ruimte, of een vriendje. Ik heb ook zo'n controlfreek merrie in mijn groep. Denkt zich overal mee te moeten bemoeien! De anderen leren er mee om te gaan, zij is nu eenmaal zo. Als de nieuwe merrie langer gewend is bij je, kun je misschien ook ander gedrag bij haar zien als ze merkt dat die overspannen reactie eigenlijk niet nodig is.


Dankjewel voor je reactie. Ik ga het de tijd geven en kijken hoe gaat. Dankjewel.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 13:52

RianneH schreef:
Over het algemeen zijn dit niet paarden die van nature een stabiele ‘baas’ zijn in een groep. Meer onzekere types die heel hard om zich heen slaan en zo een plek in de groep opeisen. Soms eindigen ze dan bovenaan, maar je merkt een zekere onrust in dergelijke groepen die een groep met een echte stabiele leider niet zal hebben.

Tenzij oudere merrie goed fit is kan het wel zijn dat ze niet de energie/behoefte heeft dit paard te corrigeren. Dat is ook een stukje zelfbescherming. In dergelijke samenstellingen, zeker als de groep groter is zie je wel dat er twee groepen ontstaan, en ze elkaar uit de weg gaan.

Wat heel goed kan is dan zodra de jonge merrie zich wat prettiger voelt en stabieler is de oudere merrie de groep weer gaat leiden. Het kan ook zijn dat de jonge merrie deze plaats op eist, maar mogelijk nooit echt op haar plek is zo hoog in de groep. Of pas wordt wanneer ze zelf ouder, wijzer en stabieler is, waar training ook in mee helpt.

Oftewel, het kan nog alle kanten op, maar let wel op dat ze elkaar heel houden.

Precies dit.
Vind klappen uitdelen ook niet wijzen op een leider maar op een onzeker paard.
De leider hoeft meestal maar een boze blik te werpen en de rest druipt af.

Maar oudjes die leiderschap handhaven gaat ook niet altijd zonder slag of stoot.
Ik had dus zo'n leider, maar die begon zijn leiderschap te verliezen en ging toen ineens wel aanvallen eb trappen.
Geeft mooi weer aan, paarden die dat doen zijn eigenlijk onzeker.

Dus kan jou oude paard het aan, dimt de jonge wel in.
Maar pas inderdaad wel op, gaat niet altijd even vriendelijk.

Faily
Berichten: 249
Geregistreerd: 09-09-11

Re: Nieuw jong paard direct de baas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-20 14:23

Ik heb denk ik wel een voorbeeldje, als ik in de ochtend de paarden voer, dan zat ik ze apart.

Ik heb 2 paddocks aan elkaar die kun je afsluiten en daarom heen een wei.

De 30+ eet niet meer zo snel. Ik zet haar in een deel van de paddock, die sluit ik af zodat ze rustig kan eten. Haar fibrebeet, slobber en andere dingetjes.

De jonge krijgt maar een handje brok, in de voorste paddock.

De andere in de wei.

Zodra de jonge merrie haar brok op heeft en naar het hek van de oudste loopt, stopt mijn paard die altijd de leider is/was, met eten en gaat als een gek naar de achterste paddock. Daar blijft ze heen en weer draven.
Dat gebeurt alleen als de jongere merrie naar het draad komt.

Zodra ik de paddock van de oudste open zet, zodat de oudere samen zijn is ze rustig.

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Nieuw jong paard direct de baas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 14:52

Dit is niet gedrag dat je van een 'leider' verwacht.
Ik denk dat die nieuwe merrie zeker nog geen leider is, maar dat de kudde rangen nog niet stabiel zijn nu.
Ieder paard wat erbij komt of eruit gaat, dan moet de kudde opnieuw zijn rangen bepalen.
Het kan zijn dat de nieuwe merrie denkt voor zichzelf op te moeten komen, maar het kan ook zo zijn dat het gewoon een etterbak is die andere paarden liever het licht uit de ogen slaat als iets haar niet zint. Uiteraard kan je het gewoon even afwachten en hopen dat het stabiliseert, maar ik denk wel dat de oudere merrie de leider blijft.
een natuurlijke leider die weet wat hij doet, hoeft enkel zijn oren naar achter te leggen, of een bepaalde lichaamshouding aan te nemen zodat alles weer kalmeert en weet waar ze aan toe zijn.
Een echte leider vecht pas wanneer er gevaar is of echt getornt wordt aan het gezag.

Denk heel eerlijk dat deze nieuwe merrie eens op haar plek moet worden gezet, maar als je geen paard hebt dat dat kan of durft te doen heb je een etter.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 14:57

Ik zou alle gedachtes over dominantie aan de kant zetten. Paarden hebben sowieso geen lineaire rangorde. Agressie is meestal gerelateerd aan onzekerheid, stress en gevoel van schaarste over eten.

Een verhuizing naar een nieuwe groep kan heel spannend zijn. Niet alle paarden hebben een sociale opvoeding gehad.
Klinkt ook alsof ze gewend is dat ze haar eten moet verdedigen. Hopelijk wordt dat minder zodra ze doorheeft dat er genoeg eetplekken zijn en er altijd genoeg hooi is.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 14:57

Klink mij als een "gevalletje" blufpoker/angst in mijn oren. Verzorg een dominante merrie en het enig wat ik haar zie doen is met een oor verdraaiend de anderen wegsturen zonder verder enig commentaar.
Zou je paard met rust benaderen en goed kijken hoe ze op alles reageert, dus ook onder de man en op stal.
Een alfamerrie is iets heel anders die leidt de kudde en is niet perse de dominante. Houdt zich met van alles bezig behalve iets voor zichzelf op te eisen.
ook dit is met observeren te herkennen.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 15:14

je nieuwe merrie is er net een week?
moet gewoon even wennen.
ze kent jouw paarden niet, wie weet waar ze eerder mee samen stond en dat ze daarom dit nu doet.
wennen en de rust vinden duurt meestel een maand of 2 en dan is het in orde.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 15:22

Faily schreef:
Interessant. We hebben 3 hooibakken staan, één in de voorste paddock, één in de wei, één in de achterste paddock bij de bomen en de schuilstal, het valt me wel op dat ze niet wil dat de andere paarden daarbij komen. Zodra ze hooi willen eten, komt zij eraan om ze weg te jagen. De bakken staan ruim uit elkaar. Ze hebben onbeperkt hooi en gras.

3 hooibakken kan wel voor een boel onrust zorgen in de zin van over en weer lopen. Hooi in groep geven kan ook al voor onrust zorgen; want paarden zijn grazers en door hen in groep aan een hoop hooi te laten eten dring je hen feitelijk een eetpatroon van een roofdier op. Zeg maar dat de hoop hooi de 'prooi' voorstelt en van nature uit hebben paarden geen scenario om daar mee om te gaan. Want wat je ziet als paarden samen in de wei grazen is dat er ook wel eens eentje is die de ander wat wegjaagt, maar die gaat dan gewoon een paar meter verder rustig voortgrazen. Voor een spriet gras gaan ze geen ruzie maken, maar voor het eigenaarschap van een berg hooi wordt dat wat anders.
Met het groepje wat jij beschrijft zou ik hen samen op de wei zetten maar op het moment dat er hooi bijgevoerd wordt de 2 oudjes samen en de jonge merrie apart zetten. Ook omdat oude en jonge paarden vaak niet op dezelfde manier eten: in het algemeen zijn oudjes sneller voldaan en gaan jonge paarden vaker dooreten.

Jessix

Berichten: 16435
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 15:28

Faily schreef:
Ik heb denk ik wel een voorbeeldje, als ik in de ochtend de paarden voer, dan zat ik ze apart.

Ik heb 2 paddocks aan elkaar die kun je afsluiten en daarom heen een wei.

De 30+ eet niet meer zo snel. Ik zet haar in een deel van de paddock, die sluit ik af zodat ze rustig kan eten. Haar fibrebeet, slobber en andere dingetjes.

De jonge krijgt maar een handje brok, in de voorste paddock.

De andere in de wei.

Zodra de jonge merrie haar brok op heeft en naar het hek van de oudste loopt, stopt mijn paard die altijd de leider is/was, met eten en gaat als een gek naar de achterste paddock. Daar blijft ze heen en weer draven.
Dat gebeurt alleen als de jongere merrie naar het draad komt.

Zodra ik de paddock van de oudste open zet, zodat de oudere samen zijn is ze rustig.

Ik denk dat jouw leidende merrie nog steeds de baas is, maar er is duidelijk een "verstoring" in haar kudde. Ze is nu vooral bezig met de oudste merrie te beschermen tegen de jongste. De jongste maakt een hoop herrie, wat paarden vaker doen in die leeftijd. Veel bravoure! Dan lijkt het heel wat, maar dat is het eigenlijk niet.

Houdt jouw leidende merrie wel goed in de gaten. Dit geeft best wel wat stress namelijk. Als het goed is stabiliseert het ook wel weer hoor, maar houdt haar gewicht even in de gaten en kijk of ze inderdaad nog wel de tijd neemt om te eten.

"De baas" is inderdaad niet altijd makkelijk herkenbaar in een groep. Ik heb hier twee pony's samen staan, waarbij de een heel dominant is. Helemaal tegenover de paarden van de andere groep, hij doet echt heel lelijk. Het liefst zou hij willen dat de pony waarmee hij samen staat op stal blijft zodat hij hem kan afschermen. De pony laat dat allemaal toe. Totdat je aankomt met de voerbakjes... Dan zijn de rollen ineens omgedraaid. :D

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Nieuw jong paard direct de baas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 15:43

Ze is gewoon de jongedame in een groepje ervaren dames, die even denkt dat ze zich met een grote bek wel even kan bewijzen.

Dat zie je bij mensen ook en is gewoon onzekerheid.

Je oudere merries kijken het hoofdschuddend aan en blijven uit de buurt als ze echt te veel opspeelt.

Je jonge merrie zal snel snappen dat ze met de dames mee mag doen als ze normaal doet.

Faily
Berichten: 249
Geregistreerd: 09-09-11

Re: Nieuw jong paard direct de baas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-20 22:40

Bedankt voor alle reacties. Vanmiddag heb ik les gehad in grondwerk. Voor mij een hele nieuwe ervaring. Ik moet eerlijk zeggen dat het me niet zo aantrok, maar ik heb er veel van en over mijn paard geleerd.

Degene die de les kwam geven vertelde dat mijn paard heel erg in haar zelf is gekeerd en geen respect toonde.

Ze reageerde in het begin ook snel erg boos en ging in de verdediging door te happen en te steigeren. Dat was van korte duur, toen begon ze te ontspannen.

Na de grondwerk les, ik geloofde het zelf niet kwam er toch een beetje een ander paard de wei in.

Ze zocht voor het eerst echt contact met de anderen. Ze zocht ze later ook op in de paddock bij een hooibak. Waarbij ze de bak wel voor zich zelf eiste maar de anderen niet weg jaagde. Het lijkt te mooi om waar te zijn.

Ik ben benieuwd hoe het morgen verder gaat.

Faily
Berichten: 249
Geregistreerd: 09-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-20 22:46

Sclimpre schreef:
Faily schreef:
Interessant. We hebben 3 hooibakken staan, één in de voorste paddock, één in de wei, één in de achterste paddock bij de bomen en de schuilstal, het valt me wel op dat ze niet wil dat de andere paarden daarbij komen. Zodra ze hooi willen eten, komt zij eraan om ze weg te jagen. De bakken staan ruim uit elkaar. Ze hebben onbeperkt hooi en gras.

3 hooibakken kan wel voor een boel onrust zorgen in de zin van over en weer lopen. Hooi in groep geven kan ook al voor onrust zorgen; want paarden zijn grazers en door hen in groep aan een hoop hooi te laten eten dring je hen feitelijk een eetpatroon van een roofdier op. Zeg maar dat de hoop hooi de 'prooi' voorstelt en van nature uit hebben paarden geen scenario om daar mee om te gaan. Want wat je ziet als paarden samen in de wei grazen is dat er ook wel eens eentje is die de ander wat wegjaagt, maar die gaat dan gewoon een paar meter verder rustig voortgrazen. Voor een spriet gras gaan ze geen ruzie maken, maar voor het eigenaarschap van een berg hooi wordt dat wat anders.
Met het groepje wat jij beschrijft zou ik hen samen op de wei zetten maar op het moment dat er hooi bijgevoerd wordt de 2 oudjes samen en de jonge merrie apart zetten. Ook omdat oude en jonge paarden vaak niet op dezelfde manier eten: in het algemeen zijn oudjes sneller voldaan en gaan jonge paarden vaker dooreten.


Dankjewel voor je advies. Ze hebben alleen onbeperkt hooi en gras en een eigen kleine bosje met wilgenbomen. De bakken zijn altijd vol. Zodat ze zelf kunnen beslissen wat ze willen eten.

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 08:27

Wat goed TS! Als er na zo'n korte tijd al verbetering is dan komt het vast goed.

sanne83 schreef:
Ik zou alle gedachtes over dominantie aan de kant zetten. Paarden hebben sowieso geen lineaire rangorde. Agressie is meestal gerelateerd aan onzekerheid, stress en gevoel van schaarste over eten.

Een verhuizing naar een nieuwe groep kan heel spannend zijn. Niet alle paarden hebben een sociale opvoeding gehad.
Klinkt ook alsof ze gewend is dat ze haar eten moet verdedigen. Hopelijk wordt dat minder zodra ze doorheeft dat er genoeg eetplekken zijn en er altijd genoeg hooi is.


Ik quote Sanne even want ik denk dat dit idd belangrijk is om in je achterhoofd te houden. Paarden hebben geen groepsrangorde, paarden hebben 1:1 afspraken over wie de baas is.
Je merrie klinkt een beetje hetzelfde als mijn ruin. Hij heeft baat bij een hele stabiele groep, genoeg afleiding (training, denkwerk) en genoeg voeding. Het duurt een aantal maanden maar dan wordt hij rustig en houdt hij op met de hele groep te stieren. Het is bij hem heel belangrijk dat je als ruiter ook duidelijk de leiding neemt, dat geeft hem rust in het koppie. Denk dat dat voor jouw merrie ook geldt.