Nog meer jongeren die altijd moe zijn?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Nog meer jongeren die altijd moe zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 09:19

Hallo allemaal,

Ik vroeg mij af of er nog meer jongeren zijn die altijd moe zijn. En hoe gaan jullie hiermee om? En wat is de oorzaak?

Bij mij komt omdat ik in het verleden zware vitamine te korten heb gehad. Injecteer nu frequent vitamine b12. En daarnaast hou ik mijn vitamine d, foliumzuur, ferritine en hb goed in de gaten.

En sinds begin dit jaar ben ik enorm ziek geweest. Eerst werd het op bronchitis, overspannen met spanningshoofspijn gegooid. Maar inmiddels is er toch een vermoeden dat het corona is geweest. En sindsdien is mijn energielevel nog lager :+ en sinds ik zo ziek ben geweest, heb ik veel moeite met inslapen

Zelf merk ik dat ik het lastig vind om mijn vermoeidheid te accepteren.

Zie alleeen enorm tegen mijn opleiding op. Doe nog verzorgende ig. Maar heb op maandag de hele middag les. Dinsdag eerst 's middags thuis online les. En dan van 18.30 tot 22.15 les op school.

Ben dan 23.15 thuis. En andere ochtend gaat om 05.30 de wekker weer. Omdat ik om 07.00 op stage moet zijn.
En heb 24 uur per week stage.

Dus ben enorm bang dat ik dit niet ga trekken.

Dus het leek mij leuk om elkaar tips en adviezen te geven. Misschien kunnen we elkaar zo helpen.

Groetjes, [***]

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 09:21

Jeetje, met zo’n rooster hoef je geen vermoeidheidsprobleem te hebben om bang te zijn het niet vol te houden...

Wat een rare schooltijden, dan hoor je toch al op bed te liggen :?

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 09:30

Niet kunnen slapen, terwijl je zo vermoeid bent, is een teken van overbelasting!!

B12 kan deze klachten geven, maar dat hou je goed bij, zeg je.

Ik zou dus echt RUST nemen! Je lichaam de tijd geven.

Dat is soms héél moeilijk, maar helpt je wel.

Ik heb 3 jaar terug een zware burn-out gehad. De alarmbellen bij d dokter gingen rinkelen toen ik zei dat ik niet kon slapen, maar ik ben stug blijven werken en ....
Uiteindelijk ben ik letterlijk door de knieën gegaan!
Dus echt, rust en tijd is heel belangrijk!

darkangel23
Berichten: 115
Geregistreerd: 27-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 09:32

Inmiddels geen jongere meer, maar wel al vanaf de middelbare school chronisch moe. Zo'n opleiding als die van jou zou ik niet eens aan beginnen met zo'n rooster. Ik heb verschillende opleidingen gedaan en bij allemaal er langer over gedaan. Ook op school aangegeven dat ik gezondheidsklachten had. Ik koos er voor niet alle vakken tegelijk te volgen, maar een deel een jaar later of in de herkansing (wel lessen volgen maar geen tentamens maken). Daarnaast mocht ik langer over mijn stage doen (20 uur stage lopen per week ipv 30 en dan meer weken). Informeert eens bij je opleiding wat de mogelijkheden zijn bij gezondheidsklachten.

Anoniem

Re: Nog meer jongeren die altijd moe zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 09:49

Om 23:15 thuis zijn terwijl om 5:30 de wekker gaat zou bij mij ook zorgen voor vermoeidheidsklachten. Dat kan school toch niet verlangen?

Ik ben jaren terug ook extreem vermoeid geweest. Als ik thuis kwam wilde ik het liefst niks meer doen. Zelfs paardrijden deed ik nog maar incidenteel terwijl ik voorheen zo vaak ging als ik maar kon. Uiteindelijk op mijn 16 ook b12 tekort geconstateerd. Injecties gekregen en het ging iets beter maar nog steeds niet de energie die ik voorheen had. Uiteindelijk viel ik op school regelmatig bijna in slaap. Dit viel de leraren uiteindelijk ook op. Vervolgens naar de b12 kliniek in rotterdam gegaan en daar behandelplan aangepast. Nu heb ik weer energie en kan ik best een week op 6 uur slaap Per nacht leven terwijl ik voorheen zelfs met 9 uur slaap vaak doodmoe was.

Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 09:58

Dit topic zet me in ieder geval wel ontzettend aan het denken. Ik heb al jaren weinig energie, slaap veel overdag als ik daar tijd voor heb. Wel de laatste tijd erover nagedacht om de dokter te bellen maar gooi het dan uiteindelijk altijd op het druk zijn. Twee jaar terug een keer bloed laten prikken om te kijken of ik geen pfeifer had, maar dat was het niet. Daarna niet meer de moeite genomen om te kijken waar het wel aan kan liggen.

Misschien toch maar weer eens de dokter bellen. Alleen ben oprecht ook wel heel druk op dit moment. Ongeveer 30 uur werken per week, scriptie schrijven, 2/3 uur per dag druk bij het paard en dan ook nog dingen plannen met vriendlief en vriendinnen. Eerder werkte ik zo'n 20 uur per week, maar ook toen was ik altijd moe.

Wat ik vooral merk is dat ik eigenlijk nergens energie voor heb en het toch maar doe allemaal.
Ik probeer altijd rond 23 uur te gaan slapen en de wekker gaat meestal tussen 6.30 en 7.30 uur.

Nu ik dit topic zie denk ik weer, oke zal ik dan toch maar gaan bellen of moet ik gewoon even kijken hoe het over 2 maand gaat als mijn studie afgerond is en ik dus meer tijd heb.

Vind het ook altijd heel vervelend als mensen in mijn omgeving zeggen dat ik altijd moe ben.. -O- Is al vervelend genoeg.

Suzanne F.

Berichten: 49215
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Nog meer jongeren die altijd moe zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 10:43

Ik was als jongere ook erg moe. Dan praat ik over 16-17-18 jaar. Achteraf gezien was ik misschien te druk in combinatie met te weinig vitaminen en mineralen. Ik ben later een multivitamine gaan slikken en extra magnesium en toen is het beter gegaan.
Maar veel jongeren lopen hier tegenaan begreep ik. Misschien een bepaalde levensfase?

Anoniem

Re: Nog meer jongeren die altijd moe zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 10:47

Ik had/heb dit ook. Op de middelbare school en later ook op het HBO kon ik letterlijk tijdens de lessen of een lezing in slaap vallen. Ergste was een keer bij een opdrachtgever.
Het is na zo'n slaapje altijd wel weg. Lijkt alsof mijn hersenen even rust nodig hebben en vallen dan letterlijk uit :')
Ik heb dit wel alleen bij inactiviteit, dus zitten en luisteren. Ik denk dat in zo'n geval een rondje wandelen wel goed zou doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 11:03

brokjes schreef:
Ik had/heb dit ook. Op de middelbare school en later ook op het HBO kon ik letterlijk tijdens de lessen of een lezing in slaap vallen. Ergste was een keer bij een opdrachtgever.
Het is na zo'n slaapje altijd wel weg. Lijkt alsof mijn hersenen even rust nodig hebben en vallen dan letterlijk uit :')
Ik heb dit wel alleen bij inactiviteit, dus zitten en luisteren. Ik denk dat in zo'n geval een rondje wandelen wel goed zou doen.

Ik had dit inderdaad ook bij zitten en luisteren. Ik had alleen daarom een hekel aan school. Zolang ik bezig was was niks aan de hand. Als het echt te erg was ging ik even naar het toilet en een rondje lopen.

Anoniem

Re: Nog meer jongeren die altijd moe zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 11:11

Iedereen bedankt voor de berichten.

Ik ben al sinds mijn 14e vermoeid. Gelukkig is het al veel minder geworden, nu ik mijn vitamines op peil hou. Sta ook onder behandeling van de b12 kliniek in Amsterdam, omdat mijn vorige huisarts niet de juiste behandeling wou geven.

Alleen sinds dit jaar zijn de klachten weer verergerd. Terwijl mijn bloedwaardes goed zijn. Deze laat ik regelmatig checken en vraag dan zelf om een uitdraaitje. Omdat ik al paar keer gehad heb, dat er werd gezegd dat de waardes goed waren. Maar dat sommige waardes toch te laag waren :+

Ik zal vandaag toch maar gesprek aanvragen met mijn loopbaancoach (mentor) om te kijken of er mogelijkheden zijn om aangepast les te krijgen.

merijn06

Berichten: 183
Geregistreerd: 01-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 11:30

Jeetje wat een tijden :wow: Ik kan me niet voorstellen dat iemand zonder vermoeidheidsklachten dat makkelijk volhoudt.
Zelf ben ik sinds mijn 9de bekent met de ziekte van Crohn, wat inhoud dat ik ook eindelijk altijd vermoeid ben. Wat bij mij helpt is om goed mijn rust te plannen. Dus als ik op maandag een drukke dag zou hebben, zou ik op zondag al niks actiefs meer gaan doen. Al ik denk dat je dat al zelf ook al bedacht had.
Ik hoop vooral dat jouw rooster nog aangepast kan worden, want dat lijkt me echt geen doen.

tijger22

Berichten: 747
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Lochem

Re: Nog meer jongeren die altijd moe zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 11:36

Ik ben ook jaren zwaar vermoeid geweest, ik had ook ernstig vitamine B12 en ijzertekort. Dus ik moet nu ook regelmatig een B12 injectie. Erg vervelend is het wel :(

Popstra
Berichten: 13752
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 11:57

Ik mis wel nog een grote veroorzaker van vermoeidheid hier namelijk het constant op Social media zitten!
Heeft men pauze, social media.. onder het eten, social media...voor je gaat slapen, social media....echt velen zijn er ongemerkt enorm verslaafd aan geworden en het betekend dat je brein dus eigenlijk nooit rust heeft. Dit resulteerde in moe zijn en daar gaat je lichaam weer op reageren.
Zo is ook de behoefte aan sex onder de jongeren flink gedaald omdat ze constant op hun mobiel zitten te loeren ipv naar elkaar.
Best een dingetje om over na te denken.

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 12:05

love_western schreef:
Zie alleeen enorm tegen mijn opleiding op. Doe nog verzorgende ig. Maar heb op maandag de hele middag les. Dinsdag eerst 's middags thuis online les. En dan van 18.30 tot 22.15 les op school.

Ben dan 23.15 thuis. En andere ochtend gaat om 05.30 de wekker weer. Omdat ik om 07.00 op stage moet zijn.
En heb 24 uur per week stage.

Dus ben enorm bang dat ik dit niet ga trekken.


Heel eerlijk? Ik vind dit geen moordend rooster. Ja die dinsdag laat en de dag erna vroeg is waardeloos. Maar maandag heb je maar een halve dag les, alleen de middag zeg je. Dinsdag ook pas vanaf de middag. En 24 uur stage, dat is toch niet gek veel uren?

Misschien indd even kijken naar je vitamine inname en je eetgewoontes?

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 12:08

Zijn die lessen en je stage voor dezelfde opleiding ? Dan mag dat niet eens zo weinig rusttijden er tussen in.
Dus als dat zo is zeker aangeven bij de mentor, en denk dan niet zometeen willen ze mij niet meer, ze hebben je hard nodig hoor in de zorg! Al denk ik met chronische vermoeidheid je misschien het verkeerde beroep gekozen hebt. Zonder een onderliggende ziekte ben je in deze beroepsgroep al chronisch moe.

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 12:10

Hoe is voor de rest je slaap en opstaan ritme?

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 12:14

Popstra schreef:
Ik mis wel nog een grote veroorzaker van vermoeidheid hier namelijk het constant op Social media zitten!
Heeft men pauze, social media.. onder het eten, social media...voor je gaat slapen, social media....echt velen zijn er ongemerkt enorm verslaafd aan geworden en het betekend dat je brein dus eigenlijk nooit rust heeft. Dit resulteerde in moe zijn en daar gaat je lichaam weer op reageren.
Zo is ook de behoefte aan sex onder de jongeren flink gedaald omdat ze constant op hun mobiel zitten te loeren ipv naar elkaar.
Best een dingetje om over na te denken.


Dit inderdaad.
Ik heb een paar jaar terug een lezing bijgewoond over burnout / extreme vermoeidheid door een prof in de neuropsychologie.
De hersenen van een mens zijn niet mee geëvolueerd met de razendsnelle ontwikkelingen in de IT. En zijn dus bijgevolg ook niet in staat om altijd op standje '' aan '' te staan. Met alle gevolgen vandien.

Mensen erkennen dit niet graag en gaan eerst jarenlang zoeken in de fysische hoek, waar meestal niets uitkomt maar ondertussen blijf je wel doodop terwijl de oplossing ligt in het grondig aanpassen van het gedrag. Wat natuurlijk niet evident is voor jongere generaties want die zijn hiermee opgegroeid.
Maar het is wel een zwaar onderschat probleem aan 't worden.