Welke planten in paludarium

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VenoSnorlax

Berichten: 4521
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Welke planten in paludarium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-20 19:00

Ik weet het, een specifieke vraag voor mogelijk een kleine groep bokkers.

Na een maand research over gifkikkers hebben we een offerte laten maken voor het terrarium. 50 x 50 x 80 ( exl. 10 cm lampenkap) Nu gaat het leuke gedeelte beginnen, de planten onderzoeken. We gaan zelf de achterwand maken met diverse schuilplekken en locaties voor de kikkers maar zit met een aantal vragen voor de planten.

Is er verschil in planten in het tuincentrum en die in de dierenwinkel (behalve het formaat en prijskaartje)
Naast varens en bromelia's zijn er nog meer soorten planten die jullie kunnen aanraden? Het zal namelijk voornamelijk tuinieren worden en een groot decorstuk.

Als er nog dingen zijn die ik mis hoor ik het heel graag, er komen dus kikkers in samen met springstaartjes pissebedden fruitvliegjes en mogelijk later nog meer

Laurora

Berichten: 2641
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 19:50

Planten in tuincentra zijn vaak bespoten tijdens de kweek of juist vlak voor de verkoop (om ze mooi en vers te houden)
Ik gebruik ze in elk geval liever niet in mn terraria.
Met palidaria heb ik geen ervaring, maar op reptielenbeurzen zie ik vaak stands staan met speciale terrariumplanten. Deze zijn allemaam 100% veilig voor je dieren, maar er zit vaak wel een prijskaartje aan.
kijk voor de gein eens op https://www.araflora.nl zij hebben veel planten speciaal voor terraria/palidaria

Wendy_Komen

Berichten: 6300
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Welke planten in paludarium

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 19:54

Ik zou zelf investeren en een paludarium door Frogs and More laten maken. Bij de prijs zitten dan ook voor meer dan €100,- aan planten.

VenoSnorlax

Berichten: 4521
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-20 20:18

Laurora schreef:
Planten in tuincentra zijn vaak bespoten tijdens de kweek of juist vlak voor de verkoop (om ze mooi en vers te houden)
Ik gebruik ze in elk geval liever niet in mn terraria.
Met palidaria heb ik geen ervaring, maar op reptielenbeurzen zie ik vaak stands staan met speciale terrariumplanten. Deze zijn allemaam 100% veilig voor je dieren, maar er zit vaak wel een prijskaartje aan.
kijk voor de gein eens op https://www.araflora.nl zij hebben veel planten speciaal voor terraria/palidaria


Dat is een goede website, ik ga daar even rondkijken dankjewel! Intratuin word het sws niet dus. Ondanks dat ik m eerst 3 maanden wil laten draaien is dat het niet waard


Wendy_Komen schreef:
Ik zou zelf investeren en een paludarium door Frogs and More laten maken. Bij de prijs zitten dan ook voor meer dan €100,- aan planten.


Ik heb een offerte opgevraagd bij Blue Lagoon, ben daar fantastisch geholpen met 2 uur alle informatie krijgen praten en eerlijke adviezen. Voor planten en de dieren zelf wel een goede!

VenoSnorlax

Berichten: 4521
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Re: Welke planten in paludarium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-20 17:17

Misschien nog meer mensen tips of ervaring met welke verschillende soorten tegen vochtige omgeving kunnen

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Welke planten in paludarium

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 17:28

Anubias nana; ijzersterk, houdt van véél vochtigheid, trekt het zelfs helemaal ondergedoken, hoewel het van nature een moerasplant is. Vrij kleine bladeren, en langzaamgroeiend, maar zoals gezegd zo goed als niet dood te krijgen.

Minimus

Berichten: 1759
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 17:51

Het ligt eraan wat je wilt. Sommige puristen willen echt alleen planten uit zuid amerika om het 'net echt' te houden. Bromelia's sowieso wel een aantal, maar dan zou je soorten moeten hebben die niet al te groot worden.

Een ficus misschien? Ik had een klimmende ficus (pumila) die heel mooi mijn achterwand begroeide voor het ene deel. Een klimbegonia zorgde voor bedekking van het andere deel, en hij gaf hele mooi fijne roze bloempjes eens in de zoveel weken :D Kleine orchideetjes houden ook van vochtigheid en als je ze op de achterwand weet te prikken hoef je ze ook niet te sproeien. Dan halen ze alles uit de lucht. Verder zorgen varens voor de nodige beschutting en kun je dode bladeren (heeft Blue Lagoon ook wel) als bodembedekking toplaag gebruiken. Vinden de springstaartjes in de bodem heel fijn en de kikkertjes vinden de beschutting ook fijn. Hoe meer beschutting, hoe meer ze zich laten zien :')

Heb ergens een topic geplaatst over mijn terrarium. Ik had geen water er in verder. Eerder wel gehad maar had geen zin meer in de filters en pompjes enzo haha.

Terrated.nl heeft ook nog mooie voorbeelden voor planten om te gebruiken in terraria.

VenoSnorlax

Berichten: 4521
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-20 18:04

Minimus schreef:
Het ligt eraan wat je wilt. Sommige puristen willen echt alleen planten uit zuid amerika om het 'net echt' te houden. Bromelia's sowieso wel een aantal, maar dan zou je soorten moeten hebben die niet al te groot worden.

Een ficus misschien? Ik had een klimmende ficus (pumila) die heel mooi mijn achterwand begroeide voor het ene deel. Een klimbegonia zorgde voor bedekking van het andere deel, en hij gaf hele mooi fijne roze bloempjes eens in de zoveel weken :D Kleine orchideetjes houden ook van vochtigheid en als je ze op de achterwand weet te prikken hoef je ze ook niet te sproeien. Dan halen ze alles uit de lucht. Verder zorgen varens voor de nodige beschutting en kun je dode bladeren (heeft Blue Lagoon ook wel) als bodembedekking toplaag gebruiken. Vinden de springstaartjes in de bodem heel fijn en de kikkertjes vinden de beschutting ook fijn. Hoe meer beschutting, hoe meer ze zich laten zien :')

Heb ergens een topic geplaatst over mijn terrarium. Ik had geen water er in verder. Eerder wel gehad maar had geen zin meer in de filters en pompjes enzo haha.

Terrated.nl heeft ook nog mooie voorbeelden voor planten om te gebruiken in terraria.


Water ga ik inderdaad ook niet doen. Enige ervaring is mn luipaardgekko en compleet andere koek :') Begrijp ik hieruit dat je ervaring hebt? Zie graag wat je ervan gemaakt hebt! Mijn doel is 3 kikker "levels" maar voornamelijk heel veel planten. Vastpinnen heb ik ook over gehoord blijven ze dan in leven?


Kuggur schreef:
Anubias nana; ijzersterk, houdt van véél vochtigheid, trekt het zelfs helemaal ondergedoken, hoewel het van nature een moerasplant is. Vrij kleine bladeren, en langzaamgroeiend, maar zoals gezegd zo goed als niet dood te krijgen.


Gelijk op mijn lijstje gezet, mooie plant!


Voor nu iig mensen weten te regelen om ons te helpen met de achterwand. Maken vanalles in de fantasy wereld echt nu al zin in. Mijn idee is om in de achterwand schedels te verwerken van verschillende dieren als extra schuilplekken (en is mooi :'))

anjali
Berichten: 15084
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Welke planten in paludarium

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 18:30

Als je schedels wilt gaan gebruiken als schuilplaatsen voor je kikkers,let er dan wel op dat ze niet zijn schoongemaakt met stoffen die schadelijk kunnen zijn. Verder had iemand het hier over bromelia's,dat zijn leuke planten omdat ze in het bladerhart een waterreservoir hebben.Wel kunnen die inderdaad flink groot worden maar daar ben je zelf bij om de jonge scheuten te stekken.

VenoSnorlax

Berichten: 4521
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Re: Welke planten in paludarium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-20 19:05

Jaa het stukje bijhouden stekken zien groeien is het gene waar ik enorm veel zin in heb. Schedels die ik ga gebruiken zullen die van Exo Terra zijn. Anders is het of niet goed schoon of idd met alcohol en bleek

Minimus

Berichten: 1759
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Welke planten in paludarium

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 23:46

Afbeelding

Dit was hem halverwege groeiprocess. Kan even geen foto's vinden van later, maar misschien staan die nog wel in het topic :) Vastpinnen is heel makkelijk. Ik gebruikte daar eerder sateprikkers voor. Ik weet het fijne niet van orchideen, maar heb ze wel eerder gezien in terraria. Hou er rekening mee dat je kleintjes moet hebben, en dat je ze niet in de wortels prikt.

Echt ervaring kan ik ook niet zeggen, maar mijn ex had stellingen vol thuis met verschillende gifkikkersoorten en heb de liefde overgenomen. Ik heb zelf nooit kikkers gehad omdat ik veel weg was/ben van huis en de beestjes dus niet de zorg en aandacht kan geven wat ze verdienen.

Ik had mijn bak op een automatische cyclus staan met twee tl. Een uv-a en een uv-b. Deels voor de plantjes, maar zeker ook voor evt kikkers. Ze hebben dat nodig. Verder had ik een maanlamp die ook zorgde voor wat extra warmte snachts en een mooie gloed in de bak als ik savonds laat thuis kwam van mn werk. Ik had twee levels. Een grotje links in de 'boomwortel' en rechts een grotje in het ornament in de hoek. Hele wand is van piepschuim bedekt met aquariumkit en daarin heb ik een mix van mos, kokosgrond en varenwortelgruis ingedrukt. Ik had een laag hydrokorrels onderop, een vel worteldoek en als bodem turf en kokosgrond. Uiteindelijk groeide er mos op mijn achterwand en had ik verschillende plantsoorten in mijn terrarium waar ik je echt de naam niet meer van zou kunnen zeggen :')