[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
san4nie
Berichten: 3567
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 18:45

Goeie, daar had ik nog helemaal niet aan gedacht, de donkere kleur. De horseware dekens zijn inderdaad wel echt goed en blijven dat ook lang (meestal).
Bucas heb ik nog nooit gepast.. heb het idee dat die best hoog sluiten.

Ufurio4e

Berichten: 1394
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Giesbeek

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 18:37

Ik heb even een vraag. Ik wil graag een nieuwe vliegendeken voor mijn paard. Nu zit ik te denken aan de bucas buzz of rain. Maar is die waterdichte stof niet heet in de zomer?

sarablack

Berichten: 97
Geregistreerd: 19-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 23:40

san4nie schreef:
[ [url=m/OQD3MF.png]Afbeelding[/url] ]
Iemand ervaring met deze deken? De pasvorm en de kwaliteit? Deze is nu maar 40 euro.
Normaal gesproken heeft m’n paard amigo/ Rambo met v sluiting. Zo’n waterdichte rug lijkt me ideaal. Maar is dit wat? Of geef ik beter wat meer uit aan een horseware deken?

Ik vind zelf de horseware dekens toch beter va n kwaliteit, de stof voelt ook fijner aan.

Mando

Berichten: 15695
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 06:51

Saaams schreef:
Na aanleiding van de leuke foto in dit topic heb ik de shires besteld

Normaal hebben we 175/125. Nu is deze maatvoering wat anders zag ik. Dus voor 180/130 gegaan. Iets ruim maar niet te groot. Enorm blij mee. Hij is vooral breed genoeg en dat is vaak een issue met alle dekens.


[ [url=m/71TQCs.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/adK5WK.jpg]Afbeelding[/url] ]



Hè mijn haflinger is verhuisd _O-


Fijne deken. Ik ben er bij mee.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 07:07

Ufurio4e schreef:
Ik heb even een vraag. Ik wil graag een nieuwe vliegendeken voor mijn paard. Nu zit ik te denken aan de bucas buzz of rain. Maar is die waterdichte stof niet heet in de zomer?


Voor buien afgewisseld met zon bij een max temperatuur van 20 graden vind ik het een hele fijne deken. Maar bij hogere temperaturen gebruik ik hem niet, vind ik het ook niet nodig.

Er zit gaas onder het waterdichte rugdeel waardoor hij wel luchtig is.

Sintara

Berichten: 7398
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 13:12

Heeft een van jullie ervaring met bucas Smartex bij smalle paarden (Engels volbloed)?

Connaisseur
Berichten: 293
Geregistreerd: 31-10-18

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 14:04

Heeft er iemand ervaring met de Amigo Bug Buster? Ik heb momenteel de Bucas buzz off maar die ligt echt voor geen meter, komt volgens bucas omdat die te groot is. Kan kloppen, terwijl al mijn andere bucas dekens wel goed liggen in die maat. Ook vind ik de deken rond de 30 graden te warm worden.. de amigo lijkt wat luchtiger alleen lijkt de hals vrij kort als ze gaan grazen. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Tips voor een andere, luchtige vliegendeken met buikflap zijn welkom!

san4nie
Berichten: 3567
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 10:44

sarablack schreef:
san4nie schreef:
[ [url=m/OQD3MF.png]Afbeelding[/url] ]
Iemand ervaring met deze deken? De pasvorm en de kwaliteit? Deze is nu maar 40 euro.
Normaal gesproken heeft m’n paard amigo/ Rambo met v sluiting. Zo’n waterdichte rug lijkt me ideaal. Maar is dit wat? Of geef ik beter wat meer uit aan een horseware deken?

Ik vind zelf de horseware dekens toch beter va n kwaliteit, de stof voelt ook fijner aan.


Bedankt. Jullie zijn het er allemaal over eens. Dat wordt dus een horseware. Jammer dat ze zo duur zijn.. :(

Pieneappel

Berichten: 493
Geregistreerd: 29-03-10

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 22:28

Hoi,
Ik wil dit najaar mijn fjord voor het eerst in jacht/dekenmodel scheren (nr 8 op het bekende plaatje)
Wanneer het kouder wordt in het najaar staat ze overdag buiten en gaat ‘s avonds en ‘s nachts op stal.
Hoeveel gram deken is er dan nodig? Zal een 0 gram regendeken voldoen voor de hele winter?Moet er bij een bepaalde temperatuur meer grams bij op?

Spenk
Berichten: 21783
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 22:29

Een nul grams geeft geen warmte dus dat helpt alleen wat tegen regen.

Ik zou er iets van 100 grams opleggen.

Pieneappel

Berichten: 493
Geregistreerd: 29-03-10

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 22:48

Kan 100 grams dan gewoon het hele seizoen door?

Anoniem

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 13:26

Ik kom even binnenvallen in dit topic na een aantal paginas te hebben gelezen. Wanneer beginnen jullie met het opgooien van dekens? En hoeveel grams? Ik mag mij hier dit jaar ook voor het eerst druk om gaan maken.

Situatie: 11 jarige hengst die nu momenteel 3 tot 4 keer per week licht opbouwend bereden wordt maar ontzettend snel zweet. Paard staat veel in (buiten)stal (geen commentaar aub, het is niet mijn paard) en is nu wat schraal in bespiering en vet. Ik ben hem nu bij aan het voeren en wil eigenlijk voorkomen dat die straks in de winter teveel energie moet verspillen in het warm houden van zichzelf en voorkomen dat hij teveel haar aanmaakt waardoor hij het met rijden te snel warm krijgt.

Kan ik dan het beste starten met een 100 gram en daarna als het kouder wordt 200 gram? Wanneer starten jullie met de 100 gram?

Tips zijn welkom!

Spenk
Berichten: 21783
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 13:57

Voorkomen van een vacht lukt je eigenlijk niet. Al helemaal niet in een buitenstal.

Ik zou scheren en dan dekens op.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 14:46

Pieneappel schreef:
Kan 100 grams dan gewoon het hele seizoen door?


Hangt heel erg van je paard af. Heeft ie veel vacht van zichzelf, dan is die 100 grams mogelijk al te veel en kan je met 0 grams wel af. Maar het kan ook te weinig zijn en dan moet je wel bij leggen.

Afhankelijk van wanneer je wilt beginnen is het handig beide dekens te hebben, of te werken met onderdekens/liners.
Ik start meestal pas met dekens als het ‘s avonds heel nat is en dusdanig af koelt. Meestal is dat een aantal keer in september, heb je weer goede dagen dan doe ik de deken ook gerust weer een aantal dagen af. Maar mijn paard staat 24/7 buiten, heeft dus geen verplicht staltijd om op te drogen.
Afgelopen twee winters kon ik toe met voornamelijk de 100grams deken, heel af en toe 100 gram extra bijgelegd. Maar, mijn paard is inmiddels met pensioen en hoeft dus geen werk mee te doen. Ze heeft een deken om d’r energie te sparen, maar mag vacht ontwikkelen zoveel ze wil.

simongek

Berichten: 5342
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 15:37

Yvank_ schreef:
Voorkomen van een vacht lukt je eigenlijk niet. Al helemaal niet in een buitenstal.

Ik zou scheren en dan dekens op.


Toen mijn ponies in de sport liepen redde ik dat prima. Waren open buiten stallen en ongeisoleerd.

Gewoon op tijd beginnen en opbouwen. Als je te last was of te weinig op had liggen schoten ze in het haar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 16:31

simongek schreef:
Yvank_ schreef:
Voorkomen van een vacht lukt je eigenlijk niet. Al helemaal niet in een buitenstal.

Ik zou scheren en dan dekens op.


Toen mijn ponies in de sport liepen redde ik dat prima. Waren open buiten stallen en ongeisoleerd.

Gewoon op tijd beginnen en opbouwen. Als je te last was of te weinig op had liggen schoten ze in het haar.

Dat was mijn gedachte inderdaad. Om op tijd te beginnen. Dat ze iets van vacht krijgen vind ik geen probleem. Zolang het maar geen teddybeer wordt.

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 16:32

Pieneappel schreef:
Kan 100 grams dan gewoon het hele seizoen door?


Dat ligt aan het paard
Mijn fries x tinker scheer ik niet en kan vrijwel het gehele seizoen doen met een ongevoerde deken. Alleen bij heel guur weer gaat de 100 gram op. Kies eventueel een horseware 0 gram en dan met een liner erbij. Dan kan je wisselen indien nodig.

san4nie
Berichten: 3567
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 16:50

Het is toch ook altijd een beetje proberen en experimenteren. Vorig jaar jachtmodel geschoren en meestal 200 gram op. Kreeg snel weer haar en ook van die hele lange stekelige haren onderaan zijn hals en bij zijn baard. Toch te koud gehad denk ik, dus dit jaar warmer en eventueel een hals. Al doende leert men. Wat advies hier is super handig, maak ik ook heel graag gebruik van. Maar elk paard en elke situatie is anders. Hoeveel staan ze buiten, met wat voor beschutting? Als ze op stal gaan, hoe warm is die stal?

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 18:21

Ik begin vroeg met dekens. Voor mijn oude merrie begin ik meestal bij temperaturen rond de 15 graden met 50 gram en bouw op. Maar die heeft het snel koud.

Mijn rijpaard laat ik langer staan die heeft het dan nog te warm onder d'r deken. Daar heb ik nu wel al een zweetdeken voor klaarliggen. Zweten doen ze toch wel na het rijden is mijn ervaring.

Anoniem

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 18:30

Zweetdeken heb ik inderdaad ook al klaar liggen. Ik zat zelf ook te denken om rond de 15 graden te beginnen met een deken en kijken of hij het te warm krijgt of niet. Het is de eerste winter dat ik dit paard rij. Over het algemeen heeft hij het snel warm. Hij stond ook als een van de weinige paarden te zweten de afgelopen dagen met die warme temperaturen zonder dat die aan het werk was.

Spenk
Berichten: 21783
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 18:35

simongek schreef:
Yvank_ schreef:
Voorkomen van een vacht lukt je eigenlijk niet. Al helemaal niet in een buitenstal.

Ik zou scheren en dan dekens op.


Toen mijn ponies in de sport liepen redde ik dat prima. Waren open buiten stallen en ongeisoleerd.

Gewoon op tijd beginnen en opbouwen. Als je te last was of te weinig op had liggen schoten ze in het haar.

Nou dat geldt echt niet voor elk paard hoor!

Veel paarden hebben het gewoon veel te warm eerst nog.

Je pakt ze veel te snel te warm is dat is best slecht voor ze.

Dan moet je eigenlijk nu al starten. Genoeg paarden die nu al vacht aanmaken.

Heb ook een fjord gereden die in augustus altijd al 1e keer geschoren werd zo warm! Met warme weer altijd dik zweten op de wei.

Als je die in september al deken omdeed dreef die daar uit.

Persoonlijk vind ik het dan meestal een nog steeds niet fijn werkbare situatie.

Ik laat ze gewoon naakt of regendeken met vies weer en dan oktober scheren. Iets van 200 grams erop afha van het weer. En dan tot 400/500 grams.

Muze
Berichten: 5274
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 22:18

Weet iemand welke 100 grams onderdeken netjes Onder een bucas irish past?
Zonder uitstekende delen en wel met genoeg borst ruimte

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 22:20

Muze schreef:
Weet iemand welke 100 grams onderdeken netjes Onder een bucas irish past?
Zonder uitstekende delen en wel met genoeg borst ruimte

Amigo liner! Die doe ik er altijd onder

Muze
Berichten: 5274
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 22:21

Normale amigo zit echt ruk. Maar misschien past de li er wel..

Spenk
Berichten: 21783
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 22:24

Dan past dit ook niet verwacht ik. Je hebt van bucas 150 grams onderdekens, is dat niks?