Roadtrip naar/van Portugal met paard: adresjes?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Luckystory
Berichten: 3467
Geregistreerd: 13-12-05

Roadtrip naar/van Portugal met paard: adresjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-20 11:22

Een vriendin van mij zou in november een veulen willen gaan ophalen in Portugal.
Wegens een aantal reden (klimaat-corona-slechte ervaring met prof transport-geen zin in trein etc.) zou ze zelf erheen willen rijden om het dier te gaan bekijken en dan meteen met de trailer mee terug nemen naar België.
Ik zou haar vergezellen en dan maken we er meteen een soort roadtrip van.
Het zou gaan over een 24uur on the road over een traject van zo'n 2100km.
We bekijken het traject: Parijs-Bordeaux-Burgos-Salamanca-Grândola

Zeker op de terugweg willen we genoeg stops inlassen zodat het veulen even kan bekomen.
Wie kent er langsheen dit traject fijne adresjes waar we zouden kunnen stoppen?
Graag een plaats waar de trailer en auto veilig kunnen staan en waar het paard even de beentjes kan strekken en languit in het stro kan liggen.
En voor ons een B&B in de buurt ofzo.
Ik vermoed dat we toch zeker halfweg Spanje en halfweg Frankrijk een stopplaats moeten voorzien voor het paard. Op de heenweg zonder paard zijn we minder gebonden...
Aangezien het al een behoorlijke trip is, willen we liefst niet te veel afwijken van het traject.
We staan open voor alle suggesties.

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 11:44

Zoek even contact met ElCid @ Bokt. Zij heeft hier ervaring mee en weet ook accomodaties waar het paard kan overnachten.

Edit: 2 stops is te weinig. Uit m'n hoofd mag een paard niet langer dan 8u achter elkaar op de trailer(en sowieso moet je dat ook niet willen.)

Luckystory
Berichten: 3467
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-20 11:53

Mijn vriendin woont in het uiterste zuiden van België. Dus als je uitgaat van 8 uur, dan zouden we er net komen met 2 stops.
Maar je zou adviseren om het nog korter te houden en een extra stop met afladen in te lassen?

Ik zal eens horen bij ElCid, merci voor de tip ;)

guppekop

Berichten: 1963
Geregistreerd: 12-02-07
Woonplaats: Amersfoort

Re: Roadtrip naar/van Portugal met paard: adresjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 12:15

In Frankrijk is een stadje; Chantilli, wat gebouwd is om paarden, zit volgens mij richting Parijs.
Verder geen ervaring met de route maar ik zou denken daar wel B&B's met stallen zullen zitten

Marije_jiplover

Berichten: 25337
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 12:36

rider schreef:
Zoek even contact met ElCid @ Bokt. Zij heeft hier ervaring mee en weet ook accomodaties waar het paard kan overnachten.

Edit: 2 stops is te weinig. Uit m'n hoofd mag een paard niet langer dan 8u achter elkaar op de trailer(en sowieso moet je dat ook niet willen.)

Dat is niet waar.
Met een eigen paard in je eigen trailer mag je onbeperkt reizen, daar is geen wetgeving voor.

Dat geldt als privé vervoer en de wetgeving is geschreven voor commercieel transport.
En dan nog, wanneer er beperkingen gelden, zijn die er pas 24 uur, niet na 8 uur al.

De vraag is alleen of een trailer achter een auto een geschikt transportmiddel is voor zo'n lange reis met een veulen.

Maar dat is niet de vraag van TS, dus daar zal ik verder niet op ingaan.

Aan overnachtingsplaatsen kan ik je niet helpen, maar er is dus iig op het moment dat je zelf met je eigen paard op pad bent geen beperkende wetgeving voor de transportduur, wat betekent dat je de reis zo in kunt plannen als het uitkomt met je overnachtingsplaatsen, ongeacht of je dan een keer 9 of 10 uur onderweg bent.

Lagonda

Berichten: 1735
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Gorinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 12:49

Je kan het zo gek maken als je wilt. Ik heb eens 2 paarden (wel in een paardenbusje) van midden Nederland naar zuid Portugal vervoerd met 1 stop bij Bordeaux. Paarden kwam fris aan, we hadden rustig gereden en regelmatig gestopt voor water en hooinet vullen.

Mocht je interesse hebben: ik heb een tijdje voor een transportbedrijf voor paarden gewerkt en had als projectje een bestand met rustplekken gemaakt in Europa, in google maps gezet dus zeer overzichtelijk. Moet ik even zoeken, kan hem zo snel niet vinden, hopelijk bestaat die nog :+

Lithya

Berichten: 2507
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 12:58

Er is een nieuwe app, grooms to go, daar staan ook adressen voor overnachtingen in. Misschien dat jullie daar wat aan hebben? Is ontwikkeld door een wedstrijdgroom van een internationale ruiter en hij wil de app graag up to date houden. Alles is recent erin gezet.

Luckystory
Berichten: 3467
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-20 13:04

@ Lagonda: Dat zou super zijn!

Mijn vriendin rijdt wel met een mooie stevige combinatie. En de trailer kan ingericht worden voor merrie met veulen dmv een lange baar en verwijderen van het binnenwerk. Dan zou het veulen de hele trailer als rijdende box kunnen benutten. We moeten bekijken wat het handigste is.

Haar vorige paard die van Portugal is gekomen, is zwaar gewond afgeleverd door een professioneel transportbedrijf. En ik ken in mijn directe omgeving nog zo'n geval waarbij een paard zo beschadigd geraakt is op transport vanuit Spanje waardoor hij levenslang grasmaaier is moeten worden. Dus ik snap haar reservaties wel om dit nog eens opnieuw te wagen.

Daarnaast zou ze sowieso met de auto erheen rijden om het veulen te bezichtigen. (klimaat-redenen) Dus dan lijkt het mij inderdaad niet gek om meteen de trailer mee te nemen.

Chantilly ken ik. (al geweest) Maar ik denk dat dat nog net wat te kort tegen België zit om daar al te stoppen.

Luckystory
Berichten: 3467
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-20 13:05

Lithya schreef:
Er is een nieuwe app, grooms to go, daar staan ook adressen voor overnachtingen in. Misschien dat jullie daar wat aan hebben? Is ontwikkeld door een wedstrijdgroom van een internationale ruiter en hij wil de app graag up to date houden. Alles is recent erin gezet.


Ik ga het bekijken! thanks

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 15:24

Ik heb je een antwoord gestuurd op je PB.
Wij zijn in 2015 naar Lissabon gereden met 2 paarden, 5 overnachtingen gedaan op verschillende plekken. Totale afstand was ca. 2500 km en we deden tussen de 350 en 600 km per dag. Wel een keer een ( te) lange rit moeten maken ( 10 uur) wegens een probleem aan de auto, verdwalen en vast komen te zitten op de peripherique van Parijs daardoor..........in de spits........met een combinatie pick-up / trailer van ruim 12 meter lang ;-). Dus mijdt de peripherique ten allen tijde, is echt een drama, maar neem "La Francillienne" die gaat iets ruimer om Parijs en is veel minder druk en probeer dan toch om daar rond 12.00 uur 's middags te komen; die kan nl. ook flink vollopen.


Wij hadden alleen stallen voor de paarden nodig, grote trailer met living. Er zijn op een aantal plekken, o.a. in Spanje vlakbij Palencia/ Burgos ( prachtige plek met mooie ruime boxen) , speciale "transit stallen" die bijv. ook gebruikt worden door internationale transporten. .

Hier staat ook de nodige informatie op http://www.horsehotel.eu/index.html

Wij hadden ook wat kleinere stallen gevonden, o.a gewone pensionstallen maar ook particulieren.