Wat te doen met aanschaf zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yvette81

Berichten: 462
Geregistreerd: 29-08-15

Wat te doen met aanschaf zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-20 10:10

Ha.
Ik heb sinds een paar weken een jonge merrie van 4 jaar. Ze is bereden. Basis zou ze moeten kennen. Op dit moment heeft ze een veulen van 10 weken. Tijdens de dracht is ze de laatste maanden niet gereden.
Ik wil het rijden weer oppakken maar heb geen zadel.
Ik wil graag recreatief gaan rijden. 2/3 keer per week in de bak of in het bos.
Nu zit ik met een dilemma.

Optie 1
Zadelpasser laten komen en samen een zadel uitzoeken. Ze is al lang niet meer gereden dus ik ga er niet zomaar op om alle gangen voor te rijden. Longeren is ook geen optie.
Kan een zadel dan wel voldoende aangemeten worden?
Zadelpasser gaf aan dat het zadel later steeds aangepast kan worden als haar vorm verandert door het rijden.
Kost een hoop geld.

Optie 2
Ik koop een zadel in een lagere prijsklasse in haar maat en ga beginnen met rijden. Dan kan ik later het zadel laten aanpassen of een ander zadel nemen.

Voorlopig is het veulen er nog bij dus zal het rijden niet zo intensief zijn. Pas na het afspenen kan ik het echt op gaan pakken.

Wat zouden jullie doen?
Of heeft iemand nog een andere optie?

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 10:19

Waarom is longeren geen optie?

Voor mijn jonge paard toen deze nog niet bereden was heb ik ook de zadelmaker laten komen zonder te rijden. Want dat ging uiteraard niet :+
Ik wilde dat haar eerste opstap moment niet een naar moment zou worden door een niet passend zadel.
Uiteraard zal het niet helemaal goed te beoordelen zijn. Maar je rijd bij zo'n groene natuurlijk ook geen uren en is eerst 15 minuten al weer veel. Als het dan grotendeels goed past geloof ik niet dat je een paard dan echt pijn gaat doen.
Met longeren kun je wel zien hoe het blijft liggen in alle gangen, dat heb ik dus wel gedaan.

Later toen ze verder onder het zadel was heb ik weer laten controleren met rijden.
Met stap en draf kom je dan natuurlijk ook al een heel eind.
Dat gaat bij jou al wel zoals ik begrijp uit je berichtje?

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Wat te doen met aanschaf zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 10:24

Ik zou voor optie 2 gaan. Nu een 2e hands zadel kopen (uiteraard wel passend!) en dan als het kan een wat ouder duurder merk, die blijven veel meer waardevast. (dus bijv. passier, stubben, euroriding etc). Die moet je voor een 400-500 euro makkelijk kunnen vinden. Misschien is er wel een zadelpasser bij je in de buurt die zoiets verkoopt en mee kan kijken.
Dan merrie eerst op trainen. Een merrie die drachtig geweest is, is zo veranderd van type, en gaat waarschijnlijk ook weer terug veranderen. Daar zou ik geen splinternieuw zadel voor kopen. daar zou ik minimaal 1 jaar mee wachten (tenzij je er mee wil fokken, dan zou ik er van uit gaan dat ze snel weer in dit model terug gaat).
Dan kun je daarna na het op trainen wel een nieuw zadel aan laten meten, en kun je je tweedehandse zadel waarschijnlijk met niet al te veel verlies weer verkopen.

Maar goed, hier op bokt kopen de meeste liever ieder half jaar een nieuw zadel ;-) Dus dat zul je wel het meeste geadviseerd krijgen.......

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Wat te doen met aanschaf zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 10:27

Oh bij optie 1 ging ik ook uit van tweedehands :D
Nieuw zadel bij paard in de groei vind ik persoonlijk ook echt zonde.

Inderdaad goed merkzadel rond de 500 euro, ben je er zuinig op is deze na een (half) jaar nog steeds 500 euro.

Nieuw zadel zakt 500 euro na 1 keer gebruiken. ;)

MarliesV

Berichten: 15195
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Wat te doen met aanschaf zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 10:30

Ik zou eerst het longeren oppakken om zo weer wat basis conditie en spieren te kweken, bij voorkeur in de dubbele longe.

En dan voor optie 1 gaan. Zou optie 2 niet overwegen, als je ze kapot rijdt met een slecht passend goedkoop zadel ben je voor het herstel een berg meer kwijt aan geld en tijd ben ik bang.

Fangio

Berichten: 2560
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: Wat te doen met aanschaf zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 10:44

Ik heb bij mijn jonge paard zelf tweedehands een wintec gekocht, zadelpasser laten komen en laten aanpassen op zn rug (zo goed mogelijk dus, was toen nog niet zadelmak, kende de longeersingel wel). Daarna met dit zadel hem zadelmak gemaakt. Eens dat stap/draf/galop erop zat is de zadelpasser teruggekomen en nog wat aanpassingen gedaan nu ik wel voor kon rijden. Nu is hij 5 en heeft hij z'n eerste leren zadel gekregen.
Ik heb zelf goede ervaringen met wintec kwa de aanpasbaarheid voor jonge paarden, al is het ook niet op ieder paard passend te krijgen. Ook zijn ze tweedehands niet duur en kun je ze na een paar jaar redelijk makkelijk door verkopen.

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Re: Wat te doen met aanschaf zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 11:13

Misschien boomloos?
Mn jonge paard eerst begonnen met longeren en lessen gevolgd met werken aan de korte teugel. Mn oudere paard had al een boomloos zadel van Barefoot, heb er toen 1 in de juiste maat voor mn jonge paard bij gekocht. Eerste periode hier mee zadelmak gemaakt en verder door gereden, boomloos past zich perfect aan als je paard veranderd, zit alleen een pommel in met een vaste maat die evt verwisseld moet worden als je paard erg veranderd. Ben zelf alleen dressuurzadels gewent, maar met het model Barrydale zat ik alsof in dressuurzadel zat en kon er ook alles zelfde mee, bleef ook netjes liggen. Daarna een (boom)dressuurzadel gekocht met een boom welke aanpasbaar is in de pers, die kan als goed is alle veranderingen aan komende jaren (Erreplus model Adelinde)

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Wat te doen met aanschaf zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 14:01

Ik zou voor een goed boomloos zadel gaan. Voor dezelfde prijsklasse (zeg tot 600 euro) is daar de kwaliteit en pasvorm vaak beter van dan met boom en het is minder kritisch. Dan kan je later altijd nog een boomzadel doen. Barefoot en Ghost zijn mij het best bevallen.

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Wat te doen met aanschaf zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 07:37

Optie 2 en dan een oudere Stubben ofzo. Met een bontje. Dan rij je niets kapot en als het rijden weer goed gaat kun je volgend jaar ofzo verder kijken. Een oudere stubben verkoop je ook zo weer. Voor 100 euro vind je ze wel en ze houden de waarde ook vast. Passen daarna op behoorlijk veel paarden. Voor 200 euro vind je al nieuwere Stubbens.

Boomloos vind ik niets en is niet goed voor je eigen houding is mijn ervaring. Ook krijg je piekbelasting en is opstijgen zonder krukje lastiger (en dat moet je ook gewoon kunnen bij een val, ik stap zeker nog geregeld zonder krukje op, sterker nog, ik oefen die zelfs aan de rechterkant om mezelf lenig te houden).

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Wat te doen met aanschaf zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 07:46

Bij sommige zadelmaker kun je ook zadels leasen.. Misschien is dat een optie?

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 07:51

Ik koop al jaren geen nieuw zadel meer maar goede tweedehands. Die laat ik op maat maken door de zadelfitter. Als het niet meer passend te krijgen is zijn de betere merken weer goed te verkopen zonder al te veel verlies.

Voor het rijden laat ik altijd het zadel al controleren/aanpassen. Zo start je met goed passend materiaal. Als ik wat kan rijden dat laat ik ze wel weer terugkomen voor een volgende controle. Even aan de longe laten zien heeft wel een meerwaarde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 07:52

Ik zou dan voor nu voor optie 2 gaan als je zelf genoeg kennis hebt van de maten.

Ik heb overigens zelf ook een zadel aangeschaft bij een zadelmaker zonder eerst voor te rijden, wel er op gezeten maar iemand er naast die vast hield en gewoon binnen. Helaas past dat zadel niet (dus als je nog een zadel zoekt in de prijsklasse 300-400 euro).