Wedstrijdtips dressuurproef!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Phebe
Berichten: 23
Geregistreerd: 27-05-20

Wedstrijdtips dressuurproef!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-20 13:50

Hey! Morgen ga ik op oefenwedstrijd, en zondag doe ik op dezelfde locatie de officiële mee. Hebben jullie een paar ultieme wedstrijdtips/tricks/hacks? Laat maar horen, ik ben benieuwd!

MerelV

Berichten: 1765
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Noord-Limburg

Re: Wedstrijdtips dressuurproef!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 13:55

Zorg dat je goed voorbereid bent, weet hoe je moet aanmelden ter plaatse, ben op de hoogte van het algemeen wedstrijdreglement en het discipline reglement, dan kom je niet voor verrassingen te staan.

Verder gewoon lekker genieten!

Jorex

Berichten: 9946
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Wedstrijdtips dressuurproef!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 14:03

Het uitstellen tot nadat het niet meer tropisch heet is, dus de oefen overslaan en de echte wedstrijd wel rijden. Ik vind het echt niet fair om ze te gaan verplaatsen in een trailer boven de 30 graden.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 14:05

Zorg dat je de dag van te voren je spullen al ingepakt hebt, dan hoef je je daar op de wedstrijddag niet meer druk om te maken. Ik vlecht ook vaak al de dag van te voren, dat scheelt een hoop zenuwen. Op de dag zelf hoef ik de knotjes hooguit wat bij te werken, paard inladen en vertrekken.

En zorg dat je je proefjes goed kent. Het gebeurt vaak zat dat een voorlezer nét te laat leest of dat jij het volgende onderdeel even niet goed hoorde etc.

_Phebe
Berichten: 23
Geregistreerd: 27-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-20 14:16

Jorex schreef:
Het uitstellen tot nadat het niet meer tropisch heet is, dus de oefen overslaan en de echte wedstrijd wel rijden. Ik vind het echt niet fair om ze te gaan verplaatsen in een trailer boven de 30 graden.


Paarden doen werken bij 30 graden ben ik ook niet akkoord mee! Ik kom zelf uit België & mijn proef is 's ochtends vroeg. Volgens het weerbericht gaat het 21°C zijn op dat uur.

Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Wedstrijdtips dressuurproef!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 14:20

Gebruik je hoeken en de korte zijden om impuls en nageeflijkheid te checken. Rij als je een rechte lijn opkomt, iets naar voren, dan heb je de minste kans op scheefheid. Bij het binnenkomen in de ring wat tempowisselingen rijden, is hij goed aan je hulpen? En genieten!

Mariloulou
Berichten: 250
Geregistreerd: 15-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 14:55

Zorg ervoor dat je voldoende water bij je hebt om je paard met dit weer te laten drinken en om hem/haar na het rijden te kunnen afsponzen. Probeer ook in de schaduw te parkeren, indien dit niet mogelijk is zorg er dan voor dat je paard maar kort op de trailer hoeft te blijven staan.

Ken je proeven uit je hoofd. rijd een stuk rustiger en dan is je voorlezer alleen maar ter ondersteuning.
In je proef zelf gebruik maken van de stukken tussen de oefeningen om nageeflijkheid en impuls te verbeteren. Bereid je oefeningen zelf goed voor, werk ze netjes af en rijd op de letters.

Bereken hoeveel tijd je nodig hebt om los te rijden, op te zadelen en aan te melden.
Kijk goed hoeveel reistijd je nodig hebt, bedenk hoeveel tijd je voor vertrek nodig (incl. laden, wassen/poetsen, vlechten, omkleden, toilet bezoek etc) hebt en maak dan een planning hoe laat je moet beginnen.
Ik calculeer altijd 15min extra voor iets onvoorziens.
Niks is erger dan tijdstress als je op concours gaat, komt je prestatie niet ten goede.

Rijd verder met je eigen doel de ring in, bijvoorbeeld voor de eerste keer: ontspannen rond komen.
En geniet van je rit, plezier hebben is het allerbelangrijkste!

Succes

Organicgirl

Berichten: 6
Geregistreerd: 09-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 01:22

_Phebe schreef:
Jorex schreef:
Het uitstellen tot nadat het niet meer tropisch heet is, dus de oefen overslaan en de echte wedstrijd wel rijden. Ik vind het echt niet fair om ze te gaan verplaatsen in een trailer boven de 30 graden.


Paarden doen werken bij 30 graden ben ik ook niet akkoord mee! Ik kom zelf uit België & mijn proef is 's ochtends vroeg. Volgens het weerbericht gaat het 21°C zijn op dat uur.



Ocharme, vind ik ook niet kunnen

xxxmh

Berichten: 3487
Geregistreerd: 21-06-11

Re: Wedstrijdtips dressuurproef!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 07:33

21 graden is toch prima te rijden..

Jorex

Berichten: 9946
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Wedstrijdtips dressuurproef!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 07:37

Oh dan valt het wel mee inderdaad. Veel succes en plezier vandaag ts. Gewoon rustig blijven ademen en ook als je een foutje maakt gewoon weer door gaan met het volgende figuur.

Wijsje
Berichten: 464
Geregistreerd: 06-06-16

Re: Wedstrijdtips dressuurproef!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 07:53

Tel mee met de volte in galop, dat wordt het geen ei. Volte bij A wordt dan bijv 3 galopsprongen bij A, dan van de hoefslag af. Drie galopsprongen tussen F en B op de hoefslag, en er weer af. Dan 3 op de X, 3 tussen E en K, daarna mik je weer op de A.
Na de A rij je weer gewoon de hoek door want de volte is klaar.

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Re: Wedstrijdtips dressuurproef!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 10:47

Rij de proef van te voren een keer thuis en geniet. Op een eerste wedstrijd moet je vooral genieten en niet teveel bezig zijn met perfectioneren of hacks. Dat komt later wel als je wat routine krijgt in het starten. Genieten van wat je doet met je paard is zoveel belangrijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 10:50

losrijden niet anders doen dan thuis, paard moet het allemaal kunnen herkennen - dezelfde hulpen voor een onderdeel -, ga je ineens anders rijden is het verwarrend

succes en geniet vooral

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 10:53

Geniet!
Foutjes in de proef zal elke ruiter wel eens gebeuren. Zelfs met een fout in je proef kun je nog een winstpunt rijden, dus jaag jezelf niet op de stang.

En van tevoren even een trainingsbroek over je rijbroek. Dan blijft je rijbroek in ieder geval wit totdat je op je paard stapt.
Ik weet ook niet wie dat ooit bedacht heeft; witte kleding aan bij paarden... ;)

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Wedstrijdtips dressuurproef!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 13:33

- zorg dat je er minimaal een uur van tevoren bent.
- maak een checklist voor je spullen, zodat je zeker niks vergeet
- neem babydoekjes mee, mijne poept in de trailer altijd precies dr witte voetje vies :\. Met babydoekjes krijg je (bijna) elke vlek er last minute wel uit.
- qua proef is het een B proef denk ik? Probeer je paard goed voorwaarts te houden, nagefelijk als dit lukt en focus je op jullie sterke punten, bijv bij de overgang, halsstrekken, stap. Goed de hoeken inrijden en op de letter rijden. Dan komt het helemaal goed!
- niet te lang en niet te kort warm rijden. Dit is wel even ontdekken, maar misschien dat je morgen kunt kijken wanneer je paard echt fijn wordt, goed voor het been is en los in zn lijf. Als je te lang rijdt, dan is alle fut er vaak uit, en is je paard niet zo scherp. Te kort dan is je paard nog erg kijkerig of strak en dat is ook vervelend. Ik houd zelf meestal 20-30 minuten aan, maar per paard verschilt dit ook.
En vergeet niet te lachen haha. En genieten, maar dit kon ik zelf pas na de proef :P.

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 15:51

Nu ben ik wel benieuwd hoe het is gegaan op beide dagen. Heb je er van kunnen genieten? En is het ook goed gegaan?

_Phebe
Berichten: 23
Geregistreerd: 27-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-20 20:14

Fleury schreef:
Nu ben ik wel benieuwd hoe het is gegaan op beide dagen. Heb je er van kunnen genieten? En is het ook goed gegaan?


Gisteren hebben we al onze tweede officiële wedstrijd gereden!

Paardlief is nog van veel dingen bang, waardoor de proeven nog niet schitterend gaan (zowel onze eerste wedstrijd twee weken geleden als gisteren). Ik heb hem alleszins wel al beter onder controle ondertussen! Door dat verschieten & de spanning zijn mijn scores niet zo hoog, maar de twee jury's gisteren zeiden dat Nosje een heel goed paard was! Ik vind op wedstrijd gaan ontzettend leuk, maar het is toch ook nog met veel stress. Maar dat gaat denk ik wel beteren! De komende twee weken staat weer elke zondag een wedstrijd op de planning. :)