Maagbeschermer voor bute

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Coolenes
Berichten: 17
Geregistreerd: 22-10-14

Maagbeschermer voor bute

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-20 19:49

Hoi!
Mijn paard krijgt sinds een aantal dagen bute en het ziet er naar uit dat ze dit de rest van haar leven (waarschijnlijk nog een paar maanden) zal gebruiken. We proberen dit natuurlijk wel zo ver mogelijk af te bouwen en mocht er toch een te hoge dosering nodig zijn dan heb ik met de DA afgesproken om haar te laten gaan :( Ze is altijd super vrolijk en loopt niet kreupel. Haar enige probleem is het moeizaam opstaan door pijn (artrose).
Ze reageert op dit moment super goed maar ik ben toch een beetje bang voor de bijwerkingen. Nu las ik ergens dat je ook een ‘maagbeschermer’ kan bijvoeren. Helpt dit tegen de bijwerkingen en waar koop ik deze?

Fifo
Berichten: 115
Geregistreerd: 12-11-13

Re: Maagbeschermer voor bute

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 19:51

Bij de dierenarts. :)

Coolenes
Berichten: 17
Geregistreerd: 22-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-20 19:52

Fifo schreef:
Bij de dierenarts. :)


Jaa maar mijn vraag is vooral ook of mensen hier ervaring mee hebben :)

Femke_Tweety

Berichten: 11982
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 19:57

Maagbeschermers zijn behoorlijk duur.
Ze werken niet tegen alle bijwerkingen, wel tegen eventuele maagpijn.

De echte maagbeschermer is omeprazol (gastroguard, ulcergold)
Dat geef je 1 maal per dag. Zorgt voor minder maagzuur aanmaak.
Is een geneesmiddel, daarvoor moet je bij de dierenarts zijn.


Dan heb je sucralfaat, legt een soort beschermd laagje over de maagwand.
Is iets van de laatste jaren, en ik denk dat ook dat niet vrij verkrijgbaar is.

Als laatste is er nog gewoon maagzout of bicarbonaat.
Dat is goedkoop en algemeen verkrijgbaar.
Maar eigenlijk onzinnig in dit geval omdat het maar een uur of twee werkt, en de bute wel de hele dag werkt.

(Bicarbonaat wordt soms met krachtvoer gegeven bij paarden waar op dat moment maagpijn speelt, maar in dit geval heeft het dus geen toegevoegde waarde)


Dit is uiteraard de korte uitleg, over al die middelen valt nog heel veel meer te vertellen.


Ik zou -als je bang bent voor maagproblemen- gewoon eens overleggen met je dierenarts.

Als hij verder helemaal geen maagproblemen lijkt te hebben, dan weet ik eigenlijk niet of ik in dit geval maagspul bij zou gaan geven.

nafkedemi

Berichten: 1297
Geregistreerd: 31-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 19:57

Wordt omeprazol niet meestal geadviseerd?

Femke_Tweety

Berichten: 11982
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Maagbeschermer voor bute

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 20:00

Omeprazol zelf is ook niet helemaal onschuldig, dus het is dan echt wel afwegen van noodzaak tegen nadelen.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 20:01

Even overleggen met de DA inderdaad. Mijn pony had een klein zweertje (vermoedelijk door een mechanische oorzaak, niet een medicamenteuze) en kreeg Gastroguard en Sucralan.
Een jaar later stond de Shet op buut en stopte plots met eten, ondanks de onderhoudsdosering Gastroguard. Zij is naar een normale dosering gegaan, maar dit was niet afdoende. Sucralan toevoegen maakte het verschil.

Edit: één van de middelen (Gastroguard of Sucralan) verhindert / blokkeert wel de opname van een mineraal of onttrekt het juist extra. Ik weet even niet meer welke medicatie het was en het mineraal ben ik ook vergeten, maar de Shet had enorme behoefte aan de Himalaya liksteen in haar stal. Even uitzoeken, dan kun je het mineraal wellicht los suppleren ipv dat ie steeds een liksteen oplikt met alle extra mineralen die niet nodig zijn.

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 20:22

Mijn paard heeft jarenlang op bute gestaan zonder enige bijwerking. Het wordt hier (VS) veel gebruikt, in mijn ervaring eigenlijk altijd zonder maagbeschermers. Overleg met jouw DA wat voor jouw paard het beste is, want zij kent jouw paard het beste.

Rambogirl

Berichten: 3588
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Etten Leur

Re: Maagbeschermer voor bute

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 16:47

Bij mijn shetlander die vanwege HB maanden lang op buut heeft gestaan, heb ik groene leem gevoerd.
Dat was voor haar afdoende om dr maag te beschermen.