[TEK] Gouden paardje Xandra

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nevony

Berichten: 3961
Geregistreerd: 20-12-05

[TEK] Gouden paardje Xandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-20 14:43

Wat zijn het toch leuke paardjes om te zien en te tekenen, die haflingers! Crème-kleurig in de zomer en mooi rood goud in de winter.

Toen ik jong was, wilde ik later heel graag een haflinger... Het paard dat ik nu rijd, is ongeveer het tegenovergestelde :)) , maar des te leuker dat ik de opdracht kreeg om dit gouden paardje Xandra op papier te zetten.

De tekening is gemaakt met pastelkrijtjes (van het merk Rembrandt) en pastelpotloden (van de merken Faber Castell en Caran d'acte) en is 30 x 30 cm groot.

De achtergrond had ik zelf liever iets anders gezien (ik ben meer van de wat vagere achtergronden, met alleen kleur), maar de eigenaar wilde graag de hele scene met de winterbomen op de achtergrond, dus dat heb ik gedaan en het uiteindelijke eindresultaat mag er best zijn, vind ik zelf.

Ik ben benieuwd of jullie nog tips of tricks hebben als critici. De tekening vertrekt volgende week naar z'n 'baasjes' dus ik kan nog e.e.a. aanpassen.


Afbeelding


Xandra
Pastel
30 x 30


Nog een vraag voor de tekenaars onder ons: waar doen jullie je foto's uploaden? De foto hierboven is veel minder scherp van het origineel.. ;( en het is al zo lastig om tekeningen recht te doen op foto's.

En voor wie het leuk vindt nog een aantal tussenstappen:


Afbeelding
Detail van het oog en voorhoofd


Afbeelding

Afbeelding
De opbouw van het neusje ( <3 <3 paardenneusjes zijn echt de allerleukste neusjes om te tekenen)

maylotje

Berichten: 2177
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 00:04

Wauw ik herken het paard gewoon direct! Heb jaren terug voor het paard werd geleast door de huidige mensen nog op haar gereden. Geweldig paard. Heb je al prachtig vastgelegd.

Edit: Wauw wat is de wereld klein. Spiek in je profiel getriggerr door de naam Gullit in je onderschrift en herkende je meteen van stal. Jaren terug heb ik daar dus gelest :')

mariettek

Berichten: 1697
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Re: [TEK] Gouden paardje Xandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 00:10

Prachtig gedaan! Mooie weergave van de vachtstructuur. De bomen vind ik goed bij de tekening passen, zeker omdat er ook in het paard duidelijk perspectief zit.

Zelf kijk ik een beetje gek naar het "hapje" uit het achterbeen linksonder. Ik vermoed dat het volledig klopt, maar aangezien het net daar wordt afgesneden, valt het wat meer op.

Persevero

Berichten: 2349
Geregistreerd: 17-09-05

Re: [TEK] Gouden paardje Xandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 00:11

Zo knap gedaan, daar zal flink wat tijd in hebben gezeten

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: [TEK] Gouden paardje Xandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 14:05

Wauw wat heb je die Haf prachtig getekend. Die ogen werkelijk fotografisch +:)+

Ik vind de achtergrond afbreuk doen aan het geheel. Vooral de dikke en 2 dunne stammen links. Als je die wat donkerder aan zou zetten vooral de onderste helft dan ziet het denk ik al heel anders eruit ;)

vikawiek

Berichten: 1513
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Re: [TEK] Gouden paardje Xandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 17:35

Ik zeg, niets meer aan doen +:)+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41710
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [TEK] Gouden paardje Xandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 17:47

Ik vind m echt prachtig <3. Wel snap ik henny haar opmerking voor wat betreft de achtergrond, en ben het er ook mee eens.

Jis_

Berichten: 11658
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 22:58

<3 Gaaf! Mooi geheel vind ik, en wat de opdrachtgever wilde, gaat hier vast en zeker blij van worden. :j Prachtig die kleuren in de vacht ook!

Iniminie puntje, de net wat andere kleur op de linker dikke boom, daar bleef mijn aandacht even hangen. Een iets groenige gloed, mooi vind ik dus dat ook ietsje meer toevoegen bij de andere stammen? Of wat veiliger, dat stukje net wat minder groenig maken?

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Re: [TEK] Gouden paardje Xandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 23:36

Mooi! Grappig hoe iedereen een ander detail ziet waar het wellicht nét nog wat mooier kan. Mijn aandacht werd getrokken door de bovenkant van neusband halster. Voor mijn gevoel klopt het niet helemaal dat onder én boven een donkere lijn zit. Alsof je schaduwwerking van twee kanten hebt. Maar superknap, die ogen ook!

Nevony

Berichten: 3961
Geregistreerd: 20-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-20 14:05

Wat een leuke reacties, dank daarvoor! En grappig om te zien dat iedereen inderdaad weer iets anders ziet. Daarom is het altijd zo fijn om een tekening op Bokt te kunnen plaatsen, veel ogen zien meer dan twee :D

maylotje schreef:
Wauw ik herken het paard gewoon direct! Heb jaren terug voor het paard werd geleast door de huidige mensen nog op haar gereden. Geweldig paard. Heb je al prachtig vastgelegd.

Edit: Wauw wat is de wereld klein. Spiek in je profiel getriggerr door de naam Gullit in je onderschrift en herkende je meteen van stal. Jaren terug heb ik daar dus gelest :')

Wat leuk dat je haar meteen herkende Maylotje en de wereld is inderdaad klein :)) grappig zeg! Dankjewel voor je leuke reactie.

mariettek schreef:
Prachtig gedaan! Mooie weergave van de vachtstructuur. De bomen vind ik goed bij de tekening passen, zeker omdat er ook in het paard duidelijk perspectief zit.

Zelf kijk ik een beetje gek naar het "hapje" uit het achterbeen linksonder. Ik vermoed dat het volledig klopt, maar aangezien het net daar wordt afgesneden, valt het wat meer op.

Dankjewel voor je compliment over de vacht, dat vind ik ook het allerleukste om te doen moet ik zeggen. Ik ga nog even naar het achterbeentje kijken, die afsnijding is misschien net wat ongelukkig, waardoor het er vreemd uitziet. Gelukkig komt dat randje straks onder de passe-partout, maar het is goed om in ieder geval even te controleren of het helemaal klopt.

Persevero schreef:
Zo knap gedaan, daar zal flink wat tijd in hebben gezeten

Bedankt voor je reactie Persevero. Het vergt inderdaad iedere keer weer heel wat tijd om een tekening te maken. Daar vergis ik me toch altijd weer in :)) zeker omdat de achtergrond nu een stuk uitgebreider is dan dat ik normaalgesproken doe.


henny_w schreef:
Wauw wat heb je die Haf prachtig getekend. Die ogen werkelijk fotografisch +:)+

Ik vind de achtergrond afbreuk doen aan het geheel. Vooral de dikke en 2 dunne stammen links. Als je die wat donkerder aan zou zetten vooral de onderste helft dan ziet het denk ik al heel anders eruit ;)

Leuk, dankjewel! Aan de ogen besteed ik altijd veel tijd, lekker frustselen op de halve centimeter :D :D Ik ga nog even kijken naar de achtergrond wat jij zegt. grappig, want iemand anders suggereert juist het lichter maken van de stammen, zo leuk om te zien dat iedereen er weer een andere kijk op heeft! Maar er moet nog even wat aan gebeuren, dat is duidelijk!

vikawiek schreef:
Ik zeg, niets meer aan doen +:)+

:D Dankjewel!

_San87_ schreef:
Ik vind m echt prachtig <3. Wel snap ik henny haar opmerking voor wat betreft de achtergrond, en ben het er ook mee eens.

Dankjewel voor de leuke reactie. Ik ga inderdaad nog even naar de achtergrond kijken om te zorgen dat de boomstammetjes wat meer een geheel vormen. Ik vind het zelf wel mooi dat het blauw het oranje van het paard zo lekker complementeert, maar het is een wat gedetailleerdere achtergrond dan dat ik meestal teken en ik snap nu weer waarom :D :))

Jis_ schreef:
<3 Gaaf! Mooi geheel vind ik, en wat de opdrachtgever wilde, gaat hier vast en zeker blij van worden. :j Prachtig die kleuren in de vacht ook!

Iniminie puntje, de net wat andere kleur op de linker dikke boom, daar bleef mijn aandacht even hangen. Een iets groenige gloed, mooi vind ik dus dat ook ietsje meer toevoegen bij de andere stammen? Of wat veiliger, dat stukje net wat minder groenig maken?

<3 Dankjewel! Ik heb ondertussen een reactie terug en ze zijn er helemaal blij mee, dus dat is alvast super. Nu nog even de laatste puntje op de i wat betreft de achtergrond. Leuk om jouw visie daarop ook te horen, ik ga nog even naar die gloed kijken en ik denk dat ik ervoor kies om 'm wat af te zwakken.

J_emma schreef:
Mooi! Grappig hoe iedereen een ander detail ziet waar het wellicht nét nog wat mooier kan. Mijn aandacht werd getrokken door de bovenkant van neusband halster. Voor mijn gevoel klopt het niet helemaal dat onder én boven een donkere lijn zit. Alsof je schaduwwerking van twee kanten hebt. Maar superknap, die ogen ook!

Ja, leuk is dat hè! Daarom is het zo goed om een tekening te laten zien op Bokt, dan krijg je weer lekker veel nieuwe perspectieven/inzichten, waardoor ik weer even met andere (kritische) ogen naar mijn tekening kan kijken. En het is grappig om te zien dat de een een deel liever donkerder zou zien en een ander bijv. juist lichter. Zo zie je dat 'zoveel mensen zoveel wensen' zeker ook opgaat voor tekeningen en dat vind ik mooi! Dank ook voor jouw commentaar. De boven- en onderrand van het halster zijn geen schaduwen, maar het onderleg. Dat mag dus ook nog wat duidelijker :)) Ik denk dat ik een nog wat donkerder schaduwtje aan de onderkant van het bruine onderleg ga plaatsen op de neusbrug zeg maar, dan is het onderscheid duidelijker waarschijnlijk.

Ondertussen heb ik de foto ook naar de opdrachtgevers gestuurd en die zijn er gelukkig hartstikke blij mee (altijd spannend), dus nog een de laatste puntjes op de i en dan gaat de tekening naar z'n nieuwe 'huis'.

Jis_

Berichten: 11658
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 21:35

Ik zou ook kiezen voor afzwakken, :j naar wat donker gaan is makkelijker met pastel denk ik, kost minder tijd, en is zeker niet minder mooi.

Die haartjes ook rond de mond en neus. <3 Doe je dat dan aan het eind met een wit?

Nevony

Berichten: 3961
Geregistreerd: 20-12-05

Re: [TEK] Gouden paardje Xandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-20 22:10

Het is net de wat veiligere weg denk ik :j
Die witte haartjes maken het voor mij altijd helemaal af! Ze zitten ook bij de oogjes. Ik doe het inderdaad bijna helemaal aan het eind, daarom zie je die ook nog niet op de detailfoto’s :))

Ik teken ze inderdaad met een wit pastelpotloden, die van Catan d’Ache, omdat die potloden lekker veel pigment hebben en dus overal ‘overheen walsen’. Heeeel scherp slijpen en dan niet te veel over nadenken en gaan met die banaan!

Jis_

Berichten: 11658
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 22:49

:)) Ohhja! bij de ogen zien ik nu pas dat het aan het eind is toegevoegd. :P

Ben zo verliefd op olie en acrylverf maar pastelpotloden lijkt me wel erg leuk om eens te proberen, wel eens een paar dingen met pastelkrijt gemaakt maar dat is een stuk minder verfijnd.
Heb je verschillende merken of alleen Catan d’Ache?