Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 14:10

Karl66 schreef:
Extremisme in elke vorm is fout. Het probleem met mensen zoals Jordan Peterson is dat ze alleen het extremisme aan de andere kant zien en het extremisme aan eigen kant vergeten. Dat is vaak het probleem in een discussie, er wordt alleen naar de andere kant gewezen en de eigen kant wordt vergeten.



Precies. Er wordt bijvoorbeeld geroepen dat je kritisch moet zijn op MSM qua bronnen. Wat in principe een goed iets is. Maar kritisch zijn waar hun eigen bronnen zijn ze niet, waardoor ze dit soort gedachtegoed erop na houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 14:12

Karl66 schreef:
Extremisme in elke vorm is fout. Het probleem met mensen zoals Jordan Peterson is dat ze alleen het extremisme aan de andere kant zien en het extremisme aan eigen kant vergeten. Dat is vaak het probleem in een discussie, er wordt alleen naar de andere kant gewezen en de eigen kant wordt vergeten.

Ik denk dat je weinig inzicht hebt in waar Jordan Peterson voor staat, want hij ziet het extremisme wel degelijk aan beide kanten en heeft er in veel gevallen ook nog eens onderzoek naar gedaan en in onderwezen (klinisch psycholoog en professor in de psychologie).

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 14:22

enzino schreef:
Ik denk dat je weinig inzicht hebt in waar Jordan Peterson voor staat, want hij ziet het extremisme wel degelijk aan beide kanten en heeft er in veel gevallen ook nog eens onderzoek naar gedaan en in onderwezen (klinisch psycholoog en professor in de psychologie).


En dat terwijl het toch een tameljik extreme mafkees is :+ Wetenschap is nuttig, maar niet iedere wetenschapper is ook echt een goede wetenschapper / iemand met zinnige boodschappen / iemand die zich goed bewust is van zijn eigen biases en tekortkomingen.

Anoniem

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 14:26

Als de waarheid vertellen en de maatschappij een spiegel voorhouden je een extreme mafkees maakt, dan denk ik dat het een eretitel is waar hij trots op mag zijn.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 14:27

En dan zijn we weer terug bij het begin, want wat is waarheid?

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 14:36

enzino schreef:
Karl66 schreef:
Extremisme in elke vorm is fout. Het probleem met mensen zoals Jordan Peterson is dat ze alleen het extremisme aan de andere kant zien en het extremisme aan eigen kant vergeten. Dat is vaak het probleem in een discussie, er wordt alleen naar de andere kant gewezen en de eigen kant wordt vergeten.

Ik denk dat je weinig inzicht hebt in waar Jordan Peterson voor staat, want hij ziet het extremisme wel degelijk aan beide kanten en heeft er in veel gevallen ook nog eens onderzoek naar gedaan en in onderwezen (klinisch psycholoog en professor in de psychologie).


Maar als je het dan maar aan één kant als probleem ziet en alleen maar op die kant blijft hameren, dan heeft het niet zoveel nut om te zeggen dat het een onafhankelijke wetenschapper is, die alles van verschillende kanten bekijkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 14:42

Karl66 schreef:
Maar als je het dan maar aan één kant als probleem ziet en alleen maar op die kant blijft hameren, dan heeft het niet zoveel nut om te zeggen dat het een onafhankelijke wetenschapper is, die alles van verschillende kanten bekijkt.

Discussie om te discussiëren?

Wat heeft Jordan Peterson precies te maken met conspiracy theorieën?
Ik gebruikte zijn quote slechts om aan te geven dat er meer opties zijn om met problemen om te gaan dan te ontkennen dat er een probleem is. Sommige mensen kiezen er voor zich op externe problemen te focussen om problemen dichter bij huis weg te stoppen.

mysa

Berichten: 10485
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 15:57

Ik geloof niet in zijn 'generally'. Zijn uitleg gaat op voor enkele fanatici. Maar niet voor de meerderheid. Ook mensen die geen issues hebben en een relatief prettig leven, hebben vaak een bepaalde focus.
Denk aan mensen die zich volledig in hun werk kunnen verliezen (roeping) Of in een liefhebberij. Kijk alleen maar naar onze paardenhobby. Voor sommige mensen gaat dat heel ver. En zo zijn er nog honderden andere dingen te noemen waarop men zich enorm kan richten, zonder slecht in het vel te zitten en zonder uit te zijn op succes of macht.

Anoniem

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 16:44

Maar opgaan in een paardenhobby heeft toch niets te maken met "pseudo-moralistic stances on large-scale social issues"?

mysa

Berichten: 10485
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 16:47

Jawel, het is maar waar je je op richt. Ik heb wel eens oneerbiedig gedacht over dergelijke moralisten: joh, zoek een hobby. ;) (of ga aan het werk).

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-20 21:02


IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 21:16

bigone schreef:
Maatschappelijke onrust rondom coronadebat heeft aandacht van veiligheidsdiensten

https://www.ad.nl/binnenland/maatschapp ... ~a6c5b276/


Er blijken nogal wat mensen in ons land te geloven in complotten.


Best heftig.

Ipsos schreef:
"Ongeveer 4% van de Nederlanders gelooft dat de uitbraak van het
coronavirus te maken heeft met de aanleg van het 5G mobiele internet
netwerk. We zien een lichte oververtegenwoordiging van aanhangers
van de PVV en de SP onder deze groep. En ongeveer 5% van de
bevolking gelooft dat Bill Gates iets te maken heeft met het
coronavirus. PVV’ers zijn oververtegenwoordigd onder burgers die in
deze claim geloven"


Er vanuitgaande dat dit een representatief onderzoek is (en ze geven aan van wel), zijn dat zo'n 680.000 tot 850.000 Nederlanders.

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-20 21:33

Och, ik denk dan maar dat er altijd nog miljoenen zijn die er niet in geloven .

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 21:35

bigone schreef:
Och, ik denk dan maar dat er altijd nog miljoenen zijn die er niet in geloven .


Klopt, maar dit is wel een behoorlijke groep. Stel dat deze 850.000 allemaal de Coronacijfers massaal aan hun laars gaan lappen...

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 21:45

Ongelooflijk :\
Ik begrijp ook gewoon echt niet hoe je in zoiets kan geloven.

Best eng dat er zoveel mensen om ons heen zulke bizarre onzin geloven. Op zich is dat niet zo spannend, maar wel als BN’ers hun volgers gek gaan maken met gekke info en gaan opruien :\

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-20 22:15

IMANDRA schreef:
bigone schreef:
Och, ik denk dan maar dat er altijd nog miljoenen zijn die er niet in geloven .


Klopt, maar dit is wel een behoorlijke groep. Stel dat deze 850.000 allemaal de Coronacijfers massaal aan hun laars gaan lappen...

Ik vermoed dat dat er nog heel wat meer zijn. Maar inderdaad , wanneer een miljoen mensen er zich totaal niets van aantrekken da mag je alleen maar hopen dat de meesten al Corona gehad hebben .

nps
Berichten: 1984
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 08:26

Ik vind het toch fascinerend en toch wel een beetje eng dat mensen zo vatbaar zijn voor dit soort theorieen... Het lijkt wel zo te zijn dat tijdens een crisis (zoals nu met corona) mensen vatbaarder worden omdat er zoveel gebeurt wat men niet begrijpt en geen invloed op heeft. Je moet er maar op vertrouwen dat de overheid het beste met je voorheeft en dat is en blijft voor sommigen heel lastig. Zoals bigone zegt, er zijn altijd nog veel meer mensen die er níet in geloven. De kleine hoeveelheid mensen die er wel in geloven (denk Viruswaanzin, denk Lange Frans & Ossenbaard) krijgen echter wel veel aandacht een een groot platform. Mensen worden erg bang en onzeker gemaakt.

Ik vind het lastig, en ben benieuwd hoe jullie erin staan - wat moet je ermee? We leven in een vrij land (toch echt wel!) dus iedereen mag zeggen wat hij wil. Toch word ik heel ongemakkelijk van de hoeveelheid crap die op het internet verspreid wordt maar ook van BN'ers en / of influencers die best invloed hebben. Facebook en Twitter hebben al maatregelen genomen (Twitter verwijdert bijvoorbeeld berichten over QAnon en zet berichten neer bij vermoedelijk nepnieuws).

Ook interessant vond ik dit artikel:
https://www.trouw.nl/nieuws/complotten- ... ~b2138a0d/

Welke stemmers het meest vatbaar zijn voor complotten. Geen verassing, wel leuk.

** Edit **
Over waarom mensen zo graag in complottheorieen, hier een video van Dr. Jan-Willem van Prooijen (sociaal psycholoog) van de Universiteit van Nederland:
https://youtu.be/6ZDeJSWWxVE

Hieruit blijkt ook weer het standaardrecept - een algeheel wantrouwen tegen de "elite" (media, overheden, grote bedrijven). Er wordt ook ingegaan op zelfonderzoek en de geschiedenis van complottheorien. Ik vond hem erg interessant - ik vind het nog steeds heel fascinerend wat mensen drijft om in complotten te geloven en wat je met dat wantrouwen kan doen.
Laatst bijgewerkt door nps op 10-08-20 08:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 08:33


Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 09:08

EMF = electromagnetic frequencies, dus voor wanneer je naast een elektriciteitsstation of onder zo'n hoogspanningskabel woont ofzoiets

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 09:31

Magrathea schreef:
EMF = electromagnetic frequencies, dus voor wanneer je naast een elektriciteitsstation of onder zo'n hoogspanningskabel woont ofzoiets

Oh, ik heb teveel tv gekeken denk... ik dacht dat je met een EMF reader geesten kon opsporen :+

nps
Berichten: 1984
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 09:40


8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 09:53

[ video ] link [ / video ]

Ik vind het wel opvallend dat volgens dat artikel in Trouw er schijnbaar steeds minder mensen in complottheorieën geloven. Toch lijkt het alsof het er alleen maar meer worden.. Misschien omdat ze zo goed zijn in trollen op internet?

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 09:56

8nnemiek schreef:
[ video ] link [ / video ]

Ik vind het wel opvallend dat volgens dat artikel in Trouw er schijnbaar steeds minder mensen in complottheorieën geloven. Toch lijkt het alsof het er alleen maar meer worden.. Misschien omdat ze zo goed zijn in trollen op internet?


Hmm interessant. Misschien worden het er inderdaad steeds minder maar krijgen degenen die het geloven het zelfvertrouwen om het ook te gaan delen, omdat andere gelovigen ook de media opzoeken? Daardoor kom je het vaker tegen en lijkt het te groeien?

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-20 10:17

Ik denk dat de BN ers heel veel fans/volgers hebben die niet verder nadenken dan hun neus lang is en gewoon alles geweldig vinden wat hun idool doet of zegt. Alleen in deze tijd is dat verschoven naar wat die bn ers denken/zeggen ipv hoe ze er uit zien.

Heel vroeger probeerde je andere zaken te imiteren wanneer je fan was , je haar en kleding bvb . Nu zijn het de denkwijzen .

Bvb Doutzen is wakker dus de fans gillen dat ze dat ook zijn.
Ik liep in de tijden van Grease rond met kapsel van Olivia en dito stoere kleding .
Het eerste voorbeeld is wat minder onschuldig want mensen waar je fan van bent val je op social media niet snel af dus gil je mee in de grote meute. En is er een risico dat ze mensen in hun omgeving aansteken met hun complottheorieën.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 11:00

Cer schreef:
Qua aantallen... als je er handig mee omgaat, kan je nog best lekker winst maken aan sommige dingen:

https://farko.nl/products/anti5gketting
anti 5g ketting voor 30 euro

Ongeveer hetzelfde, anti EMF ketting,
https://www.rauwnaaktengezond.nl/produc ... e-ketting/
Ik weet niet wat EMF is, maar voor slechts 270 euro heb je er geen last meer van :D

Hoe heette dat vroeger ookalweer..biostabiel? Ook nooit geweten wat het was... #nogsteedsnietwoke -O-



als stille meelezer viel ik van mijn stoel van die eerste link

Citaat:
Hier zijn enkele bewezen redenen waarom je de Anti 5G-Ketting™️ nodig hebt om jezelf te beschermen:

3) Dit is een 100% natuurlijk en op aarde gemaakt product.


eh. say what?

*stille meelezer duikt weer onder haar steen*