Opfok of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Emperor

Berichten: 196
Geregistreerd: 19-12-10

Opfok of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-20 21:53

Hoi allen, ik sta voor een dilemma en dacht dat ik hier door ervaringen van andere paardenmensen te horen er wel uit kan komen… dus hierbij…

Ik heb voor het eerst een veulen aangekocht en sta nu voor de keuze om haar weg te brengen voor een opfok of niet. Thuis heb ik ook de mogelijkheden om een veulen te houden, maar ik vraag mij af of dit verstandig is. Op dit moment heb ik thuis mijn rijpaard staan, een ruin van 13 jaar oud. Voorheen stond hij met een maatje, maar deze is helaas ingeslapen in mei. Nu staat hij dus (tijdelijk) alleen. Ik denk dat er de volgende keuzes zijn:

- Thuishouden en zorgen voor een leeftijdsgenootje waarmee hij kan opgroeien
- Wegbrengen naar een kennis waar zij met 3 andere veulens komt te staan (dicht bij huis gestald)
- Wegbrengen naar een opfok in een grotere groep en verder van huis

Het voordeel van het thuis houden vind ik de controle om het management heen. Wij beschikken over goed hooi, gewonnen van eigen grasland. Ik weet dus precies wat hieraan is gedaan. Daarnaast heb ik er zelf zicht op en zou ik het veulen a-b-c kunnen aanleren (natuurlijk moet ik hier niet te veel aan doen op jonge leeftijd!). Verder is het bijkomend voordeel dat mijn ruin omringt is door soortgenoten en ik hierdoor niet apart opzoek hoef naar een maatje voor stalling.

Een nadeel is echter alleen dat het veulen niet opgroeit in een grotere kudde. Dit is toch wel het stukje ontwikkeling waar ik mee in de knoop zit. Is het echt een must om in een grotere kudde te staan? Worden ze daar later echt zo veel beter van?

Van de tweede optie is het voordeel dat ik weet bij wie het veulen komt te staan en hoe men daarmee om gaat. De derde optie vind ik moeilijk, ik geef dan toch mijn veulen uit handen kwa verzorging en heb hierop verder weinig zicht. Voordeel is wel dat het veulen dan in een grotere groep komt om het kuddegedag te leren.

Wat zouden jullie doen? Of wat doen jullie met jullie eigen veulens? Wegbrengen of zijn er een aantal die hen veulen thuis laten opgroeien?

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Re: Opfok of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 22:01

Ik heb zelf toen mijn 10 maanden oude veulen op een grote pension stal neergezet met veel jonge paarden tegen zijn leeftijd neergezet en aangezien ik er ook veel oudere paarden waren kon hij daar het stukje opvoeding mooi mee oppakken dat vond ik toch wel belangrijk. Hij staat in de zomer met 3 andere ruinen op de wei hij is nu 2,5 en staat nu met een 3,5 jarige en 2 van 15 en 16 met die 2 oudste staat ie al vanaf het begin mee samen en daar heeft hij wel echt respect voor. Ze spellen met hem maar laten ook zien als hij te ver gaat. En dat vond ik eigenlijk wel belangrijk.
In de opfok of alleen maar met leeftijd genootjes zelf vind ik maar niks je doet je eigen kinderen ook niet naar school zonder juf of meester die ze wat leren. En wat ik ook fijn vond hij kwam dagelijks in handen werd met binnen en buiten zetten elke dag aan de hand meegenomen.

Is het mogelijk bij je kennis/vriendin daar een volwassen paard nog bij te doen? Want dat lijkt mij het mooist heb je het zelf nog in handen

Emperor

Berichten: 196
Geregistreerd: 19-12-10

Re: Opfok of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-20 22:10

Dankjewel voor je mening!

Nee dat is helaas geen mogelijkheid.. Het is daar echt een klein groepje van drie jonge paarden bij elkaar.

Ik nijg nu eigenlijk om het veulen bij huis te houden. Mijn ruin heeft altijd in een kudde gestaan en is sociaal. Wel iets dominant, maar absoluut geen trappen. Hij kent die kudde regels wel. In het begin zou hij dan eventueel ook in een aparte wei er naast kunnen lopen en het liefste dan op ten duur bij elkaar.

Toch hoor ik veel verhalen dat een veulen echt in de kudde moet met leeftijdsgenoten om van elkaar te leren. Dit zal ook het beleren ten goede komen wanneer ze die leeftijd hebben bereikt. Maar is dit echt zo?

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 22:15

Il heb mijn paard met 1.5 gekocht en in een pp gezet ipv opfok. Elke dag werd ze binnen en buiten gezet voor de nacht en ik deed een paar keer per week wat met haar. Meestal kort en gewoon simpele dingen als poetsen en aan de hand buiten wandelen. Dit heb ik uitgebouwd naarmate ze ouder werd en tegen de tijd dat ik haar inreed had ze al veel van de wereld gezien, was ze bomproof en zaten alle stemhulpen er netjes bevestigd op. Het was opstappen en wegrijden alsof we het al jaren deden. Ik zou dus mijn veulen in eigen beheer met soortgenoten laten opgroeien maar wel zorgen dat ze regelmatig in hand komt. In jou situatie zou ik er of nog 1 bijkopen en haar bij je ruin zetten of bij de kennis in de kleine groep. Afhankelijk van of je er nog 1 bij wilt of niet. Alleen als ze dominant is over je ruin zou ik haar ergens anders neerzetten. Weinig dingen zijn irritanter in training dan een veulen hebben die de leider van de kudde is. Daar heb je nog jaren last mee.

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 22:18

Dat zou ook mooi zijn heb je toch nog 2 leeftijd genootjes die met elkaar kunnen spellen en door een volwassen opgevoed kunnen worden.

Ik ben van mening van niet. We hebben nu 2 paarden vanuit de opfok op stal gehad ( zijn ook trouwens hengsten geweest waarvan 1 wel vroeg gecastreerd was en de ander pas laat) dat je toch merkt dat ze weinig in handen zijn geweest vergeleken met een paar die “thuis” hebben gestaan die van mij is eigenlijk vrij makkelijk omdat ik toch af en toe met hem wandel gelijk in het begin gedaan af en toe meepakken maar niet te vaak. En vorige maand ofzo gelongeerd dat pakte die ook makkelijker op omdat er toch een band is gekomen heb ik het idee. Mijn stalgenootje probeerd nu met die van haar te longeren maar daar zit toch wel een koppie een beetje dominant en niet snappen wat haar lichaamstaal doet. Maar ik durf niet met 100% te zeggen omdat het komt omdat ie in de opfok heeft gestaan of niet net als die mij. Het kan ook per paard verschillen denk ik.

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 22:20

Sas_Mon schreef:
Il heb mijn paard met 1.5 gekocht en in een pp gezet ipv opfok. Elke dag werd ze binnen en buiten gezet voor de nacht en ik deed een paar keer per week wat met haar. Meestal kort en gewoon simpele dingen als poetsen en aan de hand buiten wandelen. Dit heb ik uitgebouwd naarmate ze ouder werd en tegen de tijd dat ik haar inreed had ze al veel van de wereld gezien, was ze bomproof en zaten alle stemhulpen er netjes bevestigd op. Het was opstappen en wegrijden alsof we het al jaren deden. Ik zou dus mijn veulen in eigen beheer met soortgenoten laten opgroeien maar wel zorgen dat ze regelmatig in hand komt. In jou situatie zou ik er of nog 1 bijkopen en haar bij je ruin zetten of bij de kennis in de kleine groep. Afhankelijk van of je er nog 1 bij wilt of niet. Alleen als ze dominant is over je ruin zou ik haar ergens anders neerzetten. Weinig dingen zijn irritanter in training dan een veulen hebben die de leider van de kudde is. Daar heb je nog jaren last mee.



Nou dit doe ik dus ook ik rij die van mij nog niet maar tijdens het wandelen heb ik bijvoorbeeld het woordje draf aangeleerd en is ie ook nog is verkeersmak geworden.

Fillis
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 22:40

Emperor schreef:
Dankjewel voor je mening!

Nee dat is helaas geen mogelijkheid.. Het is daar echt een klein groepje van drie jonge paarden bij elkaar.

Ik nijg nu eigenlijk om het veulen bij huis te houden. Mijn ruin heeft altijd in een kudde gestaan en is sociaal. Wel iets dominant, maar absoluut geen trappen. Hij kent die kudde regels wel. In het begin zou hij dan eventueel ook in een aparte wei er naast kunnen lopen en het liefste dan op ten duur bij elkaar.

Toch hoor ik veel verhalen dat een veulen echt in de kudde moet met leeftijdsgenoten om van elkaar te leren. Dit zal ook het beleren ten goede komen wanneer ze die leeftijd hebben bereikt. Maar is dit echt zo?

Ik geloof niet zo dat dit echt zo'n must is. Ons veulen hebben we tot 5 maand bij de moeder op pensionstal gehad (zonder leeftijdgenoten), daarna voor het afspenen bij vrienden in klein groepsverband, ook met volwassen paarden, waaronder 1 oudere merrie met een natuurlijk overwicht (daar was nooit gezanik: die merrie regelde alles op kalme wijze), voor de rest ruinen. Onze merrie is echt sociaal geworden, kan met beleid prima met andere paarden, en is ook veel in de hand geweest tijdens veulen- en pubertijd, wat alleen maar voordelen heeft gehad.

Ik zou dus ook neigen naar optie 1 of 2, maar zeker niet de opfok.

Edit; opfok kan natuurlijk, maar er is m.i. wel meer risico op verwonding, vaak (niet altijd, maar meestal) komen ze weinig in de hand, en dit is "schade" die wel ingehaald moet worden. Mocht je hier voor kiezen zou ik je echt aanraden om vervolgens zeker een half jaar, maar liever een jaar, echt aan de basis op de grond te werken zodat het inrijden minder stressvol wordt voor zowel paard als ruiter..

hwn
Berichten: 4700
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Opfok of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 23:02

Mijn laatste zelfgefokt veulen is ook in een oudere kudde opgegroeid, stoeide toch wel wat met oudere paarden hoor, en denk dat het voor hem goed was om door de oudere dames en heren op zijn plek gezet te worden, was nogal een plaaggeest (in de kont bijten van de andere paarden en zo). Ben het eens met de voorgaande posts: beter dat ze opgevoed worden door een ouder paard, dan dat ie bijv. de dominantste van een jonge groep is en later uitgroeit tot een etterbakje die denkt dat ie met alles kan wegkomen.

Lunamoon
Berichten: 82
Geregistreerd: 12-01-15

Re: Opfok of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 00:05

Ik heb al mijn veulens aan huis gehouden. Ze stonden uiteraard niet alleen maar wel in een gemengde groep van max 4. Het voordeel is dat de oudere paarden rust brengen en een beetje mee opvoeden, het is ook veel makkelijker om ze zadelmak te maken. Dit is mijn persoonlijke ervaring hoor. Ze kennen al een hoop commando’s voor ze echt opgeleerd moeten worden op die manier. Als je andere paard samen kan staan met je veulen zou ik niet twijfelen en ze aan huis laten. Naar opvoeding toe geeft dat alleen maar voordelen.

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 00:13

Ik heb een paard dat waarschijnlijk een jeugd in kudde heeft gemist, en zij heeft daar haar hele leven last van. 1 op 1 kan zij goed met een ander paard, maar functioneren in een kudde vindt zij heel ingewikkeld.

Ik durf alleen niet te stellen dat dit representatief is voor veulens die niet in een kudde opgroeien.

Is je veulen een hengst of een merrie?
Ik vind één ander paard als maatje wel heel beperkt, dan zou ik eerder voor het groepje veulens gaan. Als het een hengst is zou ik hem in de opfok doen.

Er zelf over gaan is leuk, maar vraagt ook een grote verantwoordelijkheid en kennis van zaken. Vooral bij (warmbloed) hengstjes.

Hutcherson

Berichten: 7354
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Opfok of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 01:19

Mijn 6 jarige is wel tot 3,5 jaar in opfok geweest. Hij is een fantastisch stabiel paard die zich niet gek laat maken. Hij wil graag aandacht en dolt graag maar als hij geen zin heeft dan weet je dat ook.

Mijn jaarling doe ik niet naar de opfok, puur omdat ik hem op eigen weide heb en kan houden. Overal om ons heen staan paarden en hij is inmiddels al 4x verhuist van eigenaar en plek in zijn korte leven. Ook weet ik dat mijn ruin hem prima manieren bij kan brengen. Ik doe het menselijke stuk wel. Laat ze ook met een gerust hart achter samen. Ik heb alle vertrouwen dat mijn hengst ook een heel fijn paard wordt. Het is ook een beetjje 'monkey see is monkey do'. Als de ruin niet schrikt, schrikt die kleine ook niet. Dat kun je heel fijn gebruiken als je n stabiel paard hebt.

Mijn ruin speelt ook nog graag en heeft flinke spieren dus daar moet de kleine behoorlijk moeite voor doen :p
Overigens is 'de kleine' evengroot als de grote.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Opfok of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 01:37

Lastige keus in jouw situatie.

Ik vind qua spelen dat er vaak wel een duidelijk verschil is in hengstjes en merries. Maar qua opvoeding is het voor beiden echt belangrijk om minimaal 1 leeftijdsgenootje te hebben en 1 goede opvoeder. Maar dat moet niet ten koste gaan van ruimte, bewegen, goed ruwvoer etc etc.

Ons ideaal is dat een merrie met veulen al met merries en veulens loopt. Daar begint de opvoeding al.

Je koopt een afgespeend veulen, dus dan is het ook belangrijk wat de fokkers hebben gedaan. Zelf zeg ik; veulen abc moet al wat basis gedaan zijn en dan is het puur contact blijven houden en kort herhalen, soms iets nieuws introduceren spelenderwijs etc. Maar zeker in de periode dat ze puberen niet teveel willen doen.
Als het abc erin zit, ze dagelijks mensen zien, is opvoeding van andere paarden het beste.

Ik weet niet hoeveel ruimte je hebt en wat je portemonne zegt, maar misschien is voor jou thuis wel fijn, mits je daar dus een veulen bij kan zetten. En je ruin er leuk op reageert. Hij mag best eens geirriteerd zijn en duidelijke taal spreken.

Er zijn maar weinig echt goede opfok plekken en die zitten ruim van tevoren al vol. Je ziet vaak teveel jong spul op te weinig ruimte, geen volwassen opvoeders en qua voer zie ik ook niet het beste ruwvoer voorbij komen.

Een plek met alleen 3 veulens zou ik niet doen. Een of meerdere volwassen paarden zijn echt belangrijk.

Het enige nadeel is dat als het veulen abc niet of niet goed is gedaan, het veulen met alleen moeders heeft gelopen en te vroeg is afgespeend, je al begint met een achterstand. Dat soort dingen los je niet op met meer doen dan nodig is. Je hebt jaren de tijd, dus neem die tijd dan ook. Mensen willen teveel en te snel.
Paarden krijgen soms/vaak een slechte naam, geheel onterecht.

Zelfde als het vroege afspenen. Merries staan alleen met hun veulen en dat is best een belasting. Moeders, tante's en oma's helpen elkaar.
Veel komen 's avonds op stal en een veulen wordt groter wil spelen, bewegen etc. Ja, dan zie je de merrie narrig reageren. Maar dan is ze niet haar veulen zat.........Het zijn vaak gewoon de niet ideale omstandigheden.
Daar heb je altijd nadeel van. Maar het is niet iets wat je even snel snel moet oplossen. Goede omstandigheden en tijd en geduld doet heel veel.

Voordeel van een opfok met veel ruimte is wel dat ze vaak echt sterker worden. Mist dus een goede start in het leven en rondom de ruimte ook een goed management.

MallyBelly

Berichten: 3532
Geregistreerd: 23-12-08

Re: Opfok of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 06:29

Optie 1 of 2.
Hier lopen de twee veulens, met oudere dieren van 25/21/11/2 . In het verleden ook altijd gehad en altijd als super fijn ervaren.
Ik heb geen ervaring met de opfok maar ik voel me(en de veulens ook) goed bij lekker kleinschalig in de kudde thuis.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 07:57

mijn haflinger heeft vanaf 6 maanden tot 2 jaar in de opfok gestaan. eerste jaar vanaf november tot weideseizoen stonden veulens samen in een loopstal en elke dag in de paddock. Tijdens weideseizoen gingen ze 24/7 naar buiten en stonden ze met de 1/2 en 3 jarige hengsten samen en een paar oudere ruinen. Dus het is niet zo dat bij alle opfokken er geen oudere paarden aanwezig zijn. De winter daarop stond mijn toen 1 jarige haflinger tussen de 2/3 jarige in grote loopstal met aansluitend een paddock.
En dan in de zomers kwamen de oudere er weer bij.

Ik heb hem met 2 (dit jaar) verhuisd naar de kudde van mijn andere paard (22 jarige haflinger) en een opfokgenootje is mee gegaan. Deze kludde bestaat voornamelijk uit oudere paarden, en ook paar jonge paarden van 2-5 jaar. Aantal rond de 10-20 jaar en een paar boven de 20jaar.

Mijn haflinger speelt regelmatig met mijn 22 jarige haflinger. maar heeft ook leeftijd genoten ik zelf vind die persoonlijk de fijnste samenstelling.

dus je zou kunnen kijken naar een opfok waar wel oudere paarden bij aanwezig zijn. Anders zou optie 1 aan huis met een speelmaatje ook zeker een oplossing kunnen zijn

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 08:00

Een grote kudde zie ik niet perse als noodzaak.
Een leeftijdgenootje is wel erg goed.
Dus in jou geval zou ik hem lekker naar huis halen en er een veulentje bij zetten en je 13 jarige dan die dat jonge tuig mooi wat op kan voeden }>

opfok vind ik goed als mensen anders geen andere mogelijkheden hebben en zo'n klein ding tussen alleen maar oudere op pension zetten met vaak beperkt weidegang.

Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Opfok of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 08:08

Ik vind optie 2 het mooist klinken. Maar optie 1 met een leeftijdsgenootje erbij moet ook prima kunnen.

Naar een opfok brengen zou ik persoonlijk niet doen als je deze andere opties hebt.

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Re: Opfok of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 08:17

Ik snap je dillema TS.

Hier een hengstveulen van april dit jaar. Heb al van een paar mensen het advies gekregen om hem in de opfok te doen, maar gaat zo tegen mijn gevoel in. Ik kan hem prima hier houden, samen met zijn moeder en mijn ruin van 14, hoewel ik merk dat m'n ruin zich wel wat op de kop laat zitten. Dat is wel een dingetje waar ik me zorgen om maak.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 08:21

Amy223,
Zonder leeftijdsgenootje zou ik dan weer niet voor kiezen.
Als je ziet hoe die spelen, met dezelfde krachten, zelfde snelheden, dat uitdagen met elkaar dat lukt niet met een oudere.

5 jaar terug heb ik ook een veulen gekocht. Had toen een 21 jarige en een 8 jarige staan, maar heb er dus bewust een veulentje bij gekocht.
En dan zie je toch dat die veel met elkaar optrekken.

martinev

Berichten: 2586
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Re: Opfok of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 09:41

Interessant topic dit! TS, ik begrijp je dilemma goed!

Ons inmiddels 6-jarige eerste zelfgefokte veulen heeft van 5 maanden tot 3,5 in een fantastische opfok gestaan, ze is daar uitgekomen als een enorm sociaal en evenwichtig paard.

Nu hebben we dit jaar weer een veulentje gefokt, zij is inmiddels bijna 2 maanden oud. Vorig jaar zijn we verhuisd naar een fantastische plek waar de paarden aan huis staan, ideaal dus! We hebben in het begin erg getwijfeld over wel of niet naar een opfok, maar de geweldige opfok van ons eerste veulen houdt op te bestaan, en een andere opfok willen we eigenlijk niet, en thuis kunnen we alles bieden, dus ze mag lekker hier opgroeien! We hebben een kudde van 5 paarden, merrie (10) met veulen, eigen gefokte merrie van inmiddels dus 6 en twee mini's van 1 en 5 jaar, ook beide merries. Het veulen is heel gek met de mini's, die ondernemen met zijn drieën van alles, echt top! De 6-jarige merrie helpt perfect mee met de opvoeding, ideale kudde dus!

Enige waar wij nog mee zitten is het afspenen straks. Dat gaat op eigen terrein niet lukken. Hiervoor zouden we haar dus voor een half jaartje naar een opfok kunnen doen, maar buiten dat dat heel lastig is, ze willen, begrijpelijk, de veulens voor 3 jaar, willen we haar eigenlijk niet in zo'n grote drukke groep met alle risico's van dien zetten. Hiervoor zijn we nu aan het denken over een oplossing! Merrie wordt al wel weer gereden, dus ze zijn regelmatig gescheiden voor een korte tijd en dat gaat heel goed.

Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Opfok of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 10:04

Kun je ze niet in gescheiden land zetten met een hoop ruimte er tussen met het liefst bebouwing erop?

Ik doe mijn veulen met maatje in het land waar ze de merrie niet meer kan zien. Die staat nml op stal. Horen wel. Als veulen en maatje rustig zijn na enkele uren gaat de merrie in haar eigen land. Ze kunnen elkaar dan niet zien, maar wel horen.
Gaat prima.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Opfok of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 10:37

Ik zou met kennis overleggen of zowel veulen als ruin er naar toe kunnen. Ruin staat dan niet alleen, de 4 veulens hebben een opvoed "opa" en ze kennen elkaar al als ze weer naar huis gaan.
Wil je ze aan huis hebben, dan zou ik zoeken naar 1-2 extra goed sociale vriendjes, mag ook shetjes oid zijn, om meer verschillende dieren gewend te zijn.
Goed sociaal worden is lastig in een groepje leeftijdsgenootjes, maar ook met maar 1 voorbeeld. Mix van beide zou mijn voorkeur hebben.

martinev

Berichten: 2586
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 10:40

Cioccolato schreef:
Kun je ze niet in gescheiden land zetten met een hoop ruimte er tussen met het liefst bebouwing erop?

Ik doe mijn veulen met maatje in het land waar ze de merrie niet meer kan zien. Die staat nml op stal. Horen wel. Als veulen en maatje rustig zijn na enkele uren gaat de merrie in haar eigen land. Ze kunnen elkaar dan niet zien, maar wel horen.
Gaat prima.


Oh goed om te horen, ik dacht dat ze toch ook wel buiten gehoorsafstand moesten staan. Er is een kans dat ze voor een paar maanden bij de buren twee huizen verderop mag staan in het land, dan doen we de twee mini's daarbij. Ze zijn dan wel uit het zicht, maar niet buiten gehoorsafstand. Top dat dit dus wel een optie kan zijn!

Emperor

Berichten: 196
Geregistreerd: 19-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-20 19:13

Dank jullie wel voor delen van jullie meningen! Ik denk dat ik er ondertussen wel uit ben.

Ik heb met meerdere mensen gepraat in mijn omgeving en zoals het nu lijkt wordt het een mengelmoes tussen optie 1 en 2 of 1 en 3. Het veulen zal in de winter thuis verblijven met een leeftijdsgenootje en dus mijn ruin. In de zomer zal zij of bij het kleinere groepje blijven of juist in een grotere groep. Hier ben ik nog niet helemaal tussenuit. In ieder geval heb ik al een plekje achter de hand dus dat is fijn!

De reden voor deze keuze is omdat er voordelen zitten in het thuis verblijven:
- Minder risico op beschadigingen (met een grotere groep is hier toch net meer kans op, daarnaast zitten ze in de winter vaak met veel paarden in een loopstal waardoor deze kans vergroot wordt)
- Meer zicht op management
- Toch ook weer tegelijkertijd maatjes aanwezig voor mijn ruin
- Niet geheel onbelangrijk, ook beter voor mijn portemonnee

Maar tegelijkertijd wil ik ook graag dat het veulen iets bijleert in een kudde, dus vandaar de keuze om zomers wel de weide op te doen met meerdere leeftijdsgenoten. Het is alleen nog lastig om voor dit idee iemand te vinden die hier ook mee eens is en aan mee wilt doen. Ik kan nog een paar mensen vragen in mijn omgeving dus dat ga ik ook zeker doen. Als dit echt niet te regelen is kan ik nog kijken of het mogelijk is om een (kleiner) ponyveulen aan te schaffen. Deze zal dan zomers bij mijn ruin verblijven als veulen naar de weide gaat.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Opfok of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 20:41

Teveel paarden op een te kleine ruimte moet je gewoon niet voor kiezen. Net als goedkope opfok stallen die veel veulens in een loopstal proppen.

Bij een goede groep met opvoeders op genoeg ruimte heb je net zoveel kans op blessures als een kleine groep aan huis bijv.

Goede opfok kost misschien wat meer, maar is het wel waard.

Sla echt niet de volwassen opvoeders over. En dan echt wel paarden die zelf boven de puber leeftijd uit zijn, dus 8/10+

Jelle1236
Berichten: 707
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 21:58

Begin dit jaar kwam onze jongste telg op ons pad. Samen met 2 ruinen en oma De Fries doet ze het top! Ze wordt opgevoed door de kleinste pony en oma, het ravotten doet ze met onze e pony. Toen ze net kwam namen de pony’s een beschermende rol op hun. Als ze in het land lag Stond de ene voor haar en de andere achter haar. Zo schattig.

Afbeelding

En ze komt elke dag door de handen. Dat vind ik ook wel fijn. Nu niet bang voor een vliegendeken, masker, poetsen, spuitbussen, afspoelen enz.



Ze is nog geen 1,5 jaar (wel een knoepert en dat voor een totilas) en is helemaal blij met haar familie.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding