Olympiade-paard Zindane overleden in cross

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14043
Geregistreerd: 20-04-16

Olympiade-paard Zindane overleden in cross

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-20 16:05

Horses.nl
Sport

Afbeelding
Zindane, hier met Theo van de Vendel. Foto: MBShots


In de 3*-cross op de Dutch Open Eventing heeft voormalig Olympiadepaard van Theo van de Vendel Zindane (v. Kreator) vanmorgen zijn been gebroken. De zestienjarige ruin werd gereden door Florinoor Hoogland en kwam, met de finish al in zicht, ongelukkig door een wending. Vanwege de ernst van de breuk was er geen andere optie dan Zindane te euthanaseren.

Lees het hele artikel hier: Horses.nl

Popstra
Berichten: 13752
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 16:15

Hoe is het mogelijk dat deze cross door is gegaan eigenlijk?? Wedstrijden zouden boven de 35 graden toch niet meer mogen voor dierenwelzijn heb ik eerder dit jaar gelezen!?
Naar mijn weten is het overal in het land wel 35 graden behalve aan de kust

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 16:25

Heftig, en verdrietig...

Ik ga er vanuit dat het daar wel flink warm moet zijn geweest inderdaad, weet niet of ze tijden hebben aangepast, maar ik weet niet of ik zou starten, zeker met een cross, behoorlijk pittig met dit weer...

Esmee_RS

Berichten: 4880
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 16:27

Popstra schreef:
Hoe is het mogelijk dat deze cross door is gegaan eigenlijk?? Wedstrijden zouden boven de 35 graden toch niet meer mogen voor dierenwelzijn heb ik eerder dit jaar gelezen!?
Naar mijn weten is het overal in het land wel 35 graden behalve aan de kust

In Opglabbeek (BE) is het op dit moment 37 graden..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 16:27

Dit had natuurlijk niets met de temperatuur te maken gok ik, (of zijn de botten, spieren etc dan minder bestand tegen klappen etc?). Maar ik ben het ermee eens dat het welzijn van dieren ten alle tijden voor de wedstrijd moet gaan.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 16:32

Nouvel schreef:
Heftig, en verdrietig...

Ik ga er vanuit dat het daar wel flink warm moet zijn geweest inderdaad, weet niet of ze tijden hebben aangepast, maar ik weet niet of ik zou starten, zeker met een cross, behoorlijk pittig met dit weer...


Volgens mij weinig aanpassingen. Ze zijn heel de middag aan het rijden geweest. Geen idee of het al afgelopen is nu.
En morgen is er ook wat te doen geloof ik. Ik zou als ruiter toch echt niet starten zo midden op de dag. Voor 10 uur misschien wel maar later toch echt niet. Maar goed ik heb makkelijk praten want ik rij geen wedstrijden.

Zonde voor het paard.
En alle andere die zo'n pittige prestatie moeten leveren met deze warmte.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Olympiade-paard Zindane overleden in cross

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 16:35

Triest voor zowel ruiter als paard. Maar volgend jaar zijn de OS en dam zal het ook zo heet worden.

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 16:37


esje01

Berichten: 4896
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: op een uniek plekje in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 16:39

Paard kwam ongelukkig door een wending was bijna bij de finish.
Waarschijnlijk uitgegleden of gestruikeld/ verstapt

Dit kan altijd gebeuren.

Heeft het warme weer ermee te maken?
Kan, minder concentratie , sneller vermoeid of .....wie zal het zeggen.
Vreselijk als het je gebeurt.
Veel sterkte voor de betrokkenen en de ruiter

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 16:39

Cayenne schreef:
Dit had natuurlijk niets met de temperatuur te maken gok ik, (of zijn de botten, spieren etc dan minder bestand tegen klappen etc?). Maar ik ben het ermee eens dat het welzijn van dieren ten alle tijden voor de wedstrijd moet gaan.

hangt er ook vanaf hoe het is gebroken

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 16:40

Cayenne schreef:
Dit had natuurlijk niets met de temperatuur te maken gok ik, (of zijn de botten, spieren etc dan minder bestand tegen klappen etc?). Maar ik ben het ermee eens dat het welzijn van dieren ten alle tijden voor de wedstrijd moet gaan.

Dat weet je niet.
Door uitputting kan een paard ook minder goed neer komen en dan struikelen of de landingsklap niet goed opvangen. Zich vergalopperen, wat dan ook, wat hij anders wel kan en nu niet meer.

Zeer slechte zaak dat dit door is gegaan.
En protocol is 35 graden, absurd, veel te hoog.
In andere landen heb je vaak lange tijd warm en zijn paarden dat veel meer gewend dan hier.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 16:42

Ik vroeg me dat ook af, is een paard onstabieler door de hitte, breken botten sneller, maken ze eerder een misstap...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 16:45

Schandalig dat dit doorgaat. Echt dieptriest, geef die ruiters allemaal een schop en laat ze een stuk hardlopen nu. Eens kijken hoe ze zich daarna voelen.
Inderdaad Penotti, het is niet gezegd dat de hitte niets met die val te maken heeft.
Ik krijg steeds meer genoeg van de paardensport op deze manier :\.

Elisa2

Berichten: 37161
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Olympiade-paard Zindane overleden in cross

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 16:51

Ik denk ook wel dat er eerder problemen ontstaan door de hitte..vind het ook onverantwoord dat het door is gegaan. Arm paard...

Berdien

Berichten: 64521
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Olympiade-paard Zindane overleden in cross

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 17:04

Arm dier. En inderdaad volledig onverantwoord dat ze met deze temperaturen een eventing wedstrijd door hebben laten gaan. Absurd.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57940
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Olympiade-paard Zindane overleden in cross

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 17:08

En dit zijn gebeurtenissen die mij elke keer doen beseffen dat we eigenlijk geen paarden verdienen.
Van hitte en vermoeidheid gaan ze vaak toch iets minder handig worden dus ja, ik durf eigenlijk wel te stellen dat de extreme hitte hier zeker een factor in geweest is. We hebben het over een OS paard dus een ervaren paard dat in normale omstandigheden zijn werk heus wel kent. Geen slungelige jonge snaak die de bochten nog mis in schat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 17:16

Absurd dat de wedstrijd door ging en ook dat de ruiter zijn paard hieraan bloot stelt. Eventing met deze temperaturen 8)7
Protocol 35 graden is sowieso ook veel te hoog.
Als dit paardensport is tegenwoordig, dna mag het om mij ophouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 17:18

Weer eens het bewijs dat het vanaf een bepaald niveau nog alleen maar om presteren gaat. Het welzijn van het paard wordt volledig genegeerd. Uiteraard speelt de hitte een grote rol. Hier staan alle 4 de paarden al sinds deze voormiddag op hetzelfde plekje stil door de hitte. Wie haalt het in zijn hoofd om daar nu nog inspanningen van te vragen.

Dan zeggen ze in het journaal nog: Code rood, blijf binnen, zoek verkoeling, doe geen zware inspanningen bla bla bla. En dan denken de ruiters: Nou, wij doen even een cross! Ik kan er met mijn hoofd niet bij.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-08-20 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

crow
Berichten: 2427
Geregistreerd: 12-05-07

Re: Olympiade-paard Zindane overleden in cross

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 17:21

Zeer triest, en ook ongelooflijk dat dergelijke topprestaties geleverd moeten worden bij deze hitte.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 17:24

Ukkel is Belgie, dat gaan ze in Kronenberg niet aanhouden, dat zal Arcen zijn.

Anoniem

Re: Olympiade-paard Zindane overleden in cross

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 17:25

Ik heb het al verwijderd :j Ik las Opglabbeek en was even in de war :)

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Olympiade-paard Zindane overleden in cross

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 17:26

Maakt niet uit, temperatuur was gelijk :)

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Olympiade-paard Zindane overleden in cross

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 17:34

Arm dier :(

In Belgiƫ zijn diverse wedstrijden gewoon doorgegaan. Mijn vriendin had een dressuurwedstrijd. Ze had zich afgemeld omwille van de temperatuur want ze moest om 16h starten. Resultaat: niet enkel het inschrijvingsgeld kwijt maar daar bovenop een boete net zo hoog als het inschrijvingsgeld. Euh 8)7 ? Paardenwelzijn ??

Getup

Berichten: 8278
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Olympiade-paard Zindane overleden in cross

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 17:36

Boete? Omdat je je keurig afmeldt na he betalen inschrijfgeld? dat is apart!

Verder kan het een simpele uitglijder zijn ook....maar ik vind het te warm om te starten.

Justme_Lisaa

Berichten: 2170
Geregistreerd: 27-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 17:37

Het is warm ja, maar volgend jaar met Tokio gaan we ook allemaal kijken. Dan is het wat betreft temperaturen nagenoeg vast even warm.
Dit vreselijke ongeluk zal vast wel samenhangen met de hitte, maar zeker ook in combinatie met vreselijke pech. Neemt niet weg dat het voor alle betrokkenen een dieptrieste Situatie is.. Y;(
Laatst bijgewerkt door Justme_Lisaa op 08-08-20 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt