Straat wordt gebruik als carpool

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Straat wordt gebruik als carpool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-20 17:14

Hoi allemaal,

Ik woon in een straat met vrij weinig parkeerplekken en redelijk veel auto's. Daarnaast is het station op een paar minuten lopen. Het is vrij parkeren bij ons met een rand daaromheen van vergunningsgebied voor het parkeren.

Het viel ons en de andere bewoners uit de straat al een tijdje op dat er in de ochtend iemand komt met een auto, parkeert deze, stapt over naar een werkbus die bij ons staat geparkeerd en aan het eind van de dag is het vice-versa. De bus staat dan geparkeerd en ook voor het hele weekend.

Overigens wordt de bus ook steeds dubbelgeparkeerd waardoor er 2 plekken in beslag worden genomen.
Vandaag liep ik op straat en ik zag iemand uit de bus komen. Ik heb een praatje aangeknoopt en het blijkt dat deze man verderop woont en onze straat gebruikt als een soort carpoolplek.

Hij woont in het gebied voor vergunninghouders en zijn werkgever wil niet een extra vergunning betalen a 35 euro. Daarom parkeert hij bij ons en wisselt de auto's. Ik heb aangegeven dat ik daardoor niet meer kan parkeren en nu ik een baby heb dit echt lastig is met het sjouwen van de spullen.
Meneer ging hier niet op in en liep boos weg.

Ik vrees dat ik er verder niks aan kan doen want het is vrij parkeren, maar vind het behoorlijk onhandig. Ben benieuwd nu hij het weet of hij misschien zijn gedrag gaat aanpassen:)

KimD

Berichten: 20419
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 17:18

Ik zou het bedrijf aanschrijven over de situatie, die zijn daar vaak niet van gediend.

Ik heb dat gedaan richting Essent, bij ons voormalig huis parkeerde er een man ook altijd de bus maar nam maar liefst vier parkeerplaatsen in beslag. In het hoogseizoen helemaal niet handig. Een praatje met hem werkte niet, een praatje met Essent wel.
Laatst bijgewerkt door KimD op 07-08-20 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Renee1991

Berichten: 5980
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 17:19

Tsja, herkenbaar maar heel banketstaaf voor jou; zolang het vrij parkeren is mag dit gewoon. Leuk is het niet.
Misschien eens contact opnemen met de gemeente en kenbaar maken dat dit gebeurt. Wellicht dat ze er (in de toekomst) dan alleen parkeren voor vergunninghouders van maken.

Edit; Bovenstaande optie is ook een goeie inderdaad! :j

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Straat wordt gebruik als carpool

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 17:24

Vaak zie je daarom langzaam maar zeker de schil van vergunningparkeren uitbreiden, de (over)last verspreidt zich steeds weer naar volgende wijken.

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Re: Straat wordt gebruik als carpool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-20 17:32

Tijdens mijn gesprek flapte ik er inderdaad uit dat ik dan wel een klacht bij de werkgever in dien. Dit viel verkeerd want meneer deed direct zijn raampje dicht/omhoog...

Klopt inderdaad, het probleem is een soort olievlek. Maar verderop is een winkelstrip en ik begrijp niet waarom daar dan niet wordt geparkeerd. Is maar 2 straten verder en niemand tot overlast...

KimD

Berichten: 20419
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 17:38

Romeo2007 schreef:
Tijdens mijn gesprek flapte ik er inderdaad uit dat ik dan wel een klacht bij de werkgever in dien. Dit viel verkeerd want meneer deed direct zijn raampje dicht/omhoog...

Klopt inderdaad, het probleem is een soort olievlek. Maar verderop is een winkelstrip en ik begrijp niet waarom daar dan niet wordt geparkeerd. Is maar 2 straten verder en niemand tot overlast...


Gewoon doen en dan erbij aangeven dat de werknemer aangaf dat een vergunning te duur is maar dit ook geen doen is.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Straat wordt gebruik als carpool

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 17:54

Als het parkeervakken zijn, mag het voertuig niet buiten het vak komen, anders mag je er niet staan. Dus als werkgever niet helpt, kan je altijd de politie proberen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 17:56

Renee1991 schreef:
Tsja, herkenbaar maar heel banketstaaf voor jou; zolang het vrij parkeren is mag dit gewoon. Leuk is het niet.
Misschien eens contact opnemen met de gemeente en kenbaar maken dat dit gebeurt. Wellicht dat ze er (in de toekomst) dan alleen parkeren voor vergunninghouders van maken.

Edit; Bovenstaande optie is ook een goeie inderdaad! :j

Niet helemaal. Voertuigen hoger dan 2,4 meter en langer dan 6 meter mogen niet in woonwijken parkeren.

TS, neem even contact op met de gemeente wat wel en niet mag, dat is in de APV geregeld. Het komt voor dat er voor bedrijfswagens alternatieve regels zijn opgesteld, waardoor hij misschien wel niet in de wijk mag parkeren.

Naast dat ik t ook ronduit asociaal vind, je bedrijfsbus bij een ander voor de deur planten...

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Re: Straat wordt gebruik als carpool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-20 17:59

Ook hier in 't Gooi wonen aso's hoor; misschien nog wel erger want ze vinden zichzelf ook allemaal nogal heel wat.

Goed plan: ik ga de werkgever aanschrijven en de APV navragen bij de gemeenten.

Dank allemaal voor de goede tips op deze tropische zomerdag :)

Sansevieria
Berichten: 4200
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Straat wordt gebruik als carpool

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 18:01

Wat San zegt, een bedrijfsbus mag je lang niet overal zomaar parkeren.
Vragen bij de gemeente kost niks.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Straat wordt gebruik als carpool

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 18:12

(Het is maar goed voor mijn buren dat ik niet wist dat bedrijfsbussen enzo niet overal mogen parkeren. Ik denk namelijk dat ik het anders niet had kunnen laten bij mijn vorige woning. Daar stonden op zeker moment 4 bedrijfsauto's... en regelmatig zo dat ze ook nog ruim een parkeerplek aan tussenruimte wisten te claimen.)

frensje
Berichten: 722
Geregistreerd: 12-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 18:52

Gewoon een mailtje/belletje naar zijn werkgever. Een beetje werkgever zal die vergunning dan wel betalen.

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 20:17

Hier ook zo. Ik woon op randje van het dorp waar bewoners een parkeervergunning moeten hebben. Sommige vinden dit te duur dus dan zetten ze in onze straat hun auto's neer in vervolgens een stuk naar huis te gaan lopen. Met als gevolg dat de halve straat vol staat met vreemde auto's en je zelf niet kan parkeren. Met coronatijd helemaal irritant, er heeft 2 maanden een auto MET vergunning voor het dorp voor de deur gestaan maar zo raar geparkeerd dat er 3 auto's konden staan.
2 buurmannen van een straat verderop hebben er een handje van om zo'n grote Stedin bus en een werkbus met soms nog een aanhanger met graafmachine in de straat te zetten. En dan inderdaad, zo geparkeerd dat ze meerdere plekken innemen. Terwijl bij hun voor de deur zat ruimte is. Maar ja, nu hoeven ze zelf natuurlijk niet naar die bus te kijken...

PoelieWoelie

Berichten: 4717
Geregistreerd: 08-12-04

Re: Straat wordt gebruik als carpool

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 20:33

Tsjah, als deze bus uiteindelijk weg is komt er wel weer een andere auto voor in de plaats. Het is gewoon vrij parkeren dus daar heb je helaas niks over te zeggen. Of je moet het aangeven bij de gemeente, dan maken zij er een parkeergelegenheid voor vergunninghouders van maar dan betaal je er ook voor. Maar ik zou het gewoon accepteren, tenzij je graag wil betalen :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 20:49

PoelieWoelie schreef:
Tsjah, als deze bus uiteindelijk weg is komt er wel weer een andere auto voor in de plaats. Het is gewoon vrij parkeren dus daar heb je helaas niks over te zeggen. Of je moet het aangeven bij de gemeente, dan maken zij er een parkeergelegenheid voor vergunninghouders van maar dan betaal je er ook voor. Maar ik zou het gewoon accepteren, tenzij je graag wil betalen :)

Beter een andere auto dan een bus die dubbel geparkeerd staat.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 20:55

Dat is inherent aan het parkeerbeleid. We maken het parkeren een dure aangelegenheid en zodra er overlast gemeld wordt in de volgende wijk dan breiden we het betaaldparkeren gewoon uit.

Beter zouden ze gewoon voldoende parkeergelegenheid kunnen maken dan heb je dit probleem ook niet. Kan iedereen fijn voor zijn eigen deur staan.

Ik zou het dan ook niet melden voordat je het weet mag ook betalen. En het leuke is, elk jaar een paar tientjes meer als ze wat geld nodig hebben.

PoelieWoelie

Berichten: 4717
Geregistreerd: 08-12-04

Re: Straat wordt gebruik als carpool

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 20:58

En als je nou een kaartje onder de ruitenwisser doet zoals handhaving dat ook doet? Eén die heel echt lijkt. Dan krijgt hij geen boete maar hij denkt het wel :P

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Re: Straat wordt gebruik als carpool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-20 21:14

Heb idd weleens gedacht om een mooie nep brief van de gemeente onder de ruiterwisser te doen met een waarschuwing haha

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-20 21:14

Tieme schreef:
Hier ook zo. Ik woon op randje van het dorp waar bewoners een parkeervergunning moeten hebben. Sommige vinden dit te duur dus dan zetten ze in onze straat hun auto's neer in vervolgens een stuk naar huis te gaan lopen. Met als gevolg dat de halve straat vol staat met vreemde auto's en je zelf niet kan parkeren. Met coronatijd helemaal irritant, er heeft 2 maanden een auto MET vergunning voor het dorp voor de deur gestaan maar zo raar geparkeerd dat er 3 auto's konden staan.
2 buurmannen van een straat verderop hebben er een handje van om zo'n grote Stedin bus en een werkbus met soms nog een aanhanger met graafmachine in de straat te zetten. En dan inderdaad, zo geparkeerd dat ze meerdere plekken innemen. Terwijl bij hun voor de deur zat ruimte is. Maar ja, nu hoeven ze zelf natuurlijk niet naar die bus te kijken...


Jeetje joh! Wat een gedoe. Ik zou helemaal gek worden

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Straat wordt gebruik als carpool

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 22:18

Ja en als ze er dan achter komen dat deze brief fake is en vanuit jou komt dan gebruik je illegaal naam van een ander/instantie en dat is strafbaar

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Straat wordt gebruik als carpool

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 22:24

Bij mijn vader is het ook zo'n probleem. Het is sinds kort blauwe zone met 2 uur parkeren, en voor de bewoners die geen plek in de parkeergarage hebben gehuurd zijn er pasjes die ze achter de voorruit leggen. Voor bezoek heeft de bewoner ook een pasje. Sindsdien kunnen we de auto weer kwijt als we op bezoek gaan.

SaskiaB

Berichten: 3278
Geregistreerd: 28-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 08:05

Ik voel met je mee!
Wij woonden in een appartement aan het enige parkeerterrein zonder blauwe streep bij een winkelcentrum en kdv, met als gevolg dat iedereen z'n auto bij ons neerzette voor zaken die geen twee uur duren. Of ze nu kwamen voor een boodschap, kind afzetten bij het Kdv of een drankje doen.

En wij als bewoners moesten dan maar verder weg parkeren, want de blauwe zone is niet handig omdat ik langer dan twee uur thuis wil zijn en dus met spullen (en kind in ons geval) sjouwen. M'n bloeddruk naar grote hoogte en m'n humeur naar een dieptepunt.

Onze oplossing is niet perse de goedkoopste, maar hij bevalt goed: een huis met eigen oprit gekocht :D

Maar goed, dat is niet echt een gangbare oplossing. Ik zou gewoon de gemeente eens informeren en een klacht neerleggen bij het bedrijf.

En voor wie zegt dat vergunningen te duur zijn, ik had met liefde voor een vergunning betaald als ik daardoor normaal kon parkeren in die vijf jaar dat ik daar woonde.

Lynn_Nikita

Berichten: 25460
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Straat wordt gebruik als carpool

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 08:24

hartstikke logisch dat dit vervelend is voor jou maar volgens mij doet hij weinig strafbaars behalve dan extra vakken in gebruik nemen. Het is openbaar parkeren. Ik zou absoluut niet blij zijn al sik ergens parkeerde waar het mocht bewoners "menen" dat die pek van hun is en zelfs mijn baas gebeld zou worden als er een naam op het busje staat.
Alleen al om zoiets ben ik blij dat ik in een dorp woon met zelf 7 parkeerlekken op de oprit en voortuin, geen gedoe

Suzanne F.

Berichten: 49215
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Straat wordt gebruik als carpool

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 08:30

Voor mij eigenlijk de belangrijkste reden om ooit te verhuizen naar een huis met een eigen oprit. Het liefst zou ik mijn huidige huisje zo optillen en meenemen, huisje is prima. Maar ik zou dolgraag mijn auto op mijn eigen terrein kunnen zetten. Scheelt zoveel stress en irritatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 08:56

Ik moet eerlijk toegeven dat ik zelf ook zo'n vervelende parkeerder ben. Voor ons pand is een afgesloten parkeerplaats waar ik een plekje kan huren voor €30,- p/m, terwijl parkeren aan de straat gratis is. Tja, als de baas niet betaalt, ga ik geen €360,- per jaar betalen voor een auto die niet van mij is en die ik soms weken níet mee heb. Dat zal die vent van TS ook wel denken, al is het wel stom dat hij meerdere plekken inneemt.

Maar ik besef me wel dat het vervelend is voor de bewoners en heb er ook wel met ze over gepraat. Als ik veel zware spullen moet uitladen dan zet ik hem vlakbij huis; als ie er langer moet staan (bijv. het weekend) of ik hoef niets te sjouwen, dan zet ik hem zo'n 300 m verderop neer waarvan ik weet dat niemand er last van heeft. Ik zou gewoon nog eens in gesprek gaan en anders inderdaad toch maar een parkeerplaats op kenteken regelen.