[VOLG] Trektocht door Luxemburg, ga je mee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mvdende

Berichten: 5742
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: [VOLG] Trektocht door Luxemburg, ga je mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 22:35

Afbeelding

Bedoelde je met musketon deze?

Zo ja, dat heet eigenlijk geen musketon maar karabiner/ carabiner en dit type specifiek heet een snapper. (Zonder beveiligde sluiting)

Wanneer ging je ook alweer weg?

Ik heb er nog een zooi te koop, heb een webshop in dat materiaal :D

Suliko

Berichten: 4346
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-20 22:39

mvdende schreef:
[ [url=m/kHtyJD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bedoelde je met musketon deze?

Zo ja, dat heet eigenlijk geen musketon maar karabiner/ carabiner en dit type specifiek heet een snapper. (Zonder beveiligde sluiting)

Wanneer ging je ook alweer weg?

Ik heb er nog een zooi te koop, heb een webshop in dat materiaal :D


Ja, dan wel een klein formaat en juist zonder beveiligde sluiting zodat ze makkelijk te openen zijn. We gebruiken ze bijvoorbeeld om de buiksingel aan de ring van de singel te bevestigen, als reserve clipjes van teugels/leadrope maar ook om de ringetjes van de ortliebzadeltassen aan de ringetjes van het zadel te bevestigen.
Hoe groot zijn die van jou?
Heb ze donderdag wel nodig, was nu van plan om morgen langs de Bever te gaan.

Had eerst karabijn op mijn lijst gezet maar toen twijfelde ik juist :Y)

mvdende

Berichten: 5742
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 22:45

Suliko schreef:
mvdende schreef:
[ [url=m/kHtyJD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bedoelde je met musketon deze?

Zo ja, dat heet eigenlijk geen musketon maar karabiner/ carabiner en dit type specifiek heet een snapper. (Zonder beveiligde sluiting)

Wanneer ging je ook alweer weg?

Ik heb er nog een zooi te koop, heb een webshop in dat materiaal :D


Ja, dan wel een klein formaat en juist zonder beveiligde sluiting zodat ze makkelijk te openen zijn. We gebruiken ze bijvoorbeeld om de buiksingel aan de ring van de singel te bevestigen, als reserve clipjes van teugels/leadrope maar ook om de ringetjes van de ortliebzadeltassen aan de ringetjes van het zadel te bevestigen.
Hoe groot zijn die van jou?
Heb ze donderdag wel nodig, was nu van plan om morgen langs de Bever te gaan.

Had eerst karabijn op mijn lijst gezet maar toen twijfelde ik juist :Y)


Ik ben nog anderhalve week lekker op vakantie, dus donderdag gaat t m niet worden.

Ik heb ze in verschillende maten. Kleine Snappers en grotere Snappers.

Die dingen zijn echt onwijs handig! Ik gebruik ze veel tijdens het klimmen (Duh..)

Maar heb ook 1 snapper en 1 twistlock "afgeschreven" voor het klimmen en deze gebruik ik nu voor mijn hond. Echt super fijn.

Bever is een goede optie en anders online bestellen bij mijn concurrent Klimwinkel.nl of Bergfreunde.nl

ikke

Berichten: 37626
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 22:46

Duidelijk Suliko.
Ik zie sommige details anders maar als dit voor jullie zo werkt, is dat goed. Iets met wegen en Rome en zo :D Ook zinvol om die argumenten te lezen. Je bent een bepaalde manier van reizen gewend maar je weet nooit dat je het eens anders doet.

Suliko

Berichten: 4346
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: [VOLG] Trektocht door Luxemburg, ga je mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-20 08:57

Top @mvdende, ik ga vandaag langs de bever, heb daar eerder van die hele bakken vol gezien, dus dat moet goed komen!

@Ikke, fijne reactie! Helemaal mee eens. Sommige overwegingen zullen ook erg persoonlijk zijn, anderen moeten later misschien weer herzien worden. Daarnaast zijn het niet mijn eigen paarden natuurlijk, qua harnachement had ik dingen misschien heel anders gedaan als het om een eigen paard ging. Zo zie ik zelf ook vaak het nut niet in van borsttuig, als je zadel past en de tassen in balans zijn, zou het niet mogen schuiven. En wanneer een borsttuig dat moet voorkomen, moet je het vaak zo strak zetten dat dat het paard weer belemmert. Dus het voelt meer als een soort schijnveiligheid. Maar goed, het is een licht biothaan borsttuig, waar de paarden verder geen last van hebben.

Zadeltassen aanmeten
Mijn voortas is de barefoot pommeltas, speciaal ontworpen voor barefoot zadels, maar laat het Franco zadel van Milo nou ook een goede pommel hebben! Past perfect en er gaat nog verrassend veel in die tasjes. Alle belangrijke kleine dingetjes zal ik hierin opbergen. Mijn mobiel en portomonnee heb ik altijd in mijn heuptasje.
Als achtertassen heb ik een stel degelijke Ortlieb tassen kunnen lenen, dezelfde soort tassen heeft mijn medereisgenootje, het ging vandaag dus vooral om het juist afstellen van deze tassen omdat ze normaal aan een Engels zadel hangen.
Afbeelding

Milo heeft een korte burioni pad, hierdoor liggen de tassen achter ook een stuk van de pad af. De pad willen we niet wisselen, want die is veel te fijn in combinatie met zijn zadel en heeft hij al zoveel kilometers 'plekjesvrij' mee kunnen maken. Daarom wil ik deze oude singelhoezen tot beschermende pad naaien.
Afbeelding

Hoe het totaalplaatje er dan uit ziet. De tassen zijn hier nog zo goed als leeg, het ging echt om de juiste hoogte en bevestigingspunten instellen. Donderdag gaan we met bepakking testen, dan zal het er al heel anders uit zien. Een deel van de tent komt er nog bovenop te liggen, als de tassen gevuld zijn zal de tent een bruggetje vormen erover en bevestigd worden met zo'n bagagespin voor fietsen.
De buiksingel komt nog meer naar voren te liggen, het gespje wat eronder bungelt wordt bevestigd aan het ringetje onder de gewone singel.
Afbeelding

Aan deze kant zit ook mijn bidonhouder van stowaway.
Afbeelding

De zijkant van de tas wordt bevestigd aan een singelstoot
Afbeelding

De bovenkant met een ringetje aan het zadel, links onderin de foto zit nog een ringetje bevestigd aan een zadelringetje. Bovenop komen de 2 banden samen tot een kruis. Dit kruis ligt precies op de achterkant van het zadel. Om te voorkomen dat dit alsnog naar achteren schuift wil ik een extra gesp over of onder het zadel laten lopen die aan de pommel bevestigd wordt.
Afbeelding

fransje23

Berichten: 15414
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 09:12

Borsttuig is er voor om te voorkomen dat het zadel naar achter schuift bij een flinke klim. Zadel kan perfect liggen, is ook essentieel voor een trektocht , maar bij echt steil stukken toch wat naar achter schuiven. Je wilt niet meemaken wat voor reactie een paard geeft als het zadel richting de flanken schuift.

ikke

Berichten: 37626
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 09:17

@Suliko: veel dingen zijn persoonlijk en afhankelijk van allerlei omstandigheden en je eigen ervaring.

In dat licht en vanuit mijn perspectief zou ik de achtertassen lager en verder naar voren hangen, zodat de bovenkant min of meer in je knieholte valt (niet te letterlijk!). Er vanuit gaand dat het zadel je die mogelijkheid biedt.
Je kunt proberen of het bij jouw optoming past om de voorste draagband van je achtertassen over je zadel te leggen (onder je billen door dus). Aandachtspunt is dan of je daar tijdens het rijden last van krijgt. Sommige billen zijn wat gevoeliger dan andere.


fransje23 schreef:
Borsttuig is er voor om te voorkomen dat het zadel naar achter schuift bij een flinke klim. Zadel kan perfect liggen, is ook essentieel voor een trektocht , maar bij echt steil stukken toch wat naar achter schuiven. Je wilt niet meemaken wat voor reactie een paard geeft als het zadel richting de flanken schuift.

Jij zegt het....

Suliko

Berichten: 4346
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-20 10:14

fransje23 schreef:
Borsttuig is er voor om te voorkomen dat het zadel naar achter schuift bij een flinke klim. Zadel kan perfect liggen, is ook essentieel voor een trektocht , maar bij echt steil stukken toch wat naar achter schuiven. Je wilt niet meemaken wat voor reactie een paard geeft als het zadel richting de flanken schuift.


Klopt. Maar als je dat wilt voorkomen met borsttuig moet het vaak zó strak zitten, dat het eigenlijk niet meer prettig zit voor het paard... dus we hebben borsttuig, doen dit ook zeker wat strakker, maar niet te strak.


ikke schreef:
@Suliko: veel dingen zijn persoonlijk en afhankelijk van allerlei omstandigheden en je eigen ervaring.

In dat licht en vanuit mijn perspectief zou ik de achtertassen lager en verder naar voren hangen, zodat de bovenkant min of meer in je knieholte valt (niet te letterlijk!). Er vanuit gaand dat het zadel je die mogelijkheid biedt.
Je kunt proberen of het bij jouw optoming past om de voorste draagband van je achtertassen over je zadel te leggen (onder je billen door dus). Aandachtspunt is dan of je daar tijdens het rijden last van krijgt. Sommige billen zijn wat gevoeliger dan andere.


fransje23 schreef:
Borsttuig is er voor om te voorkomen dat het zadel naar achter schuift bij een flinke klim. Zadel kan perfect liggen, is ook essentieel voor een trektocht , maar bij echt steil stukken toch wat naar achter schuiven. Je wilt niet meemaken wat voor reactie een paard geeft als het zadel richting de flanken schuift.

Jij zegt het....


Verder naar voren en eventueel wat lager ben ik het zeker mee eens! Toen ik vanochtend nog even deze foto’s bekeek, viel me dat ook op.
Band over het zadel heb ik ook aan gedacht, ik denk dat ik dat morgen ook ga proberen,
maar ben bang dat ze dan weer te veel naar voren komen te liggen met dit type zadel. Mijn reisgenootje heeft dezelfde soort tassen wel altijd erachter bevestigd, wat ook goed ging. Even foto gezocht van onze vorige trektocht. Daar liggen ze ook meer naar voren zoals je ziet.
Dus lager en dichter naar de singelstoten toe, dat in ieder geval!
Afbeelding

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: [VOLG] Trektocht door Luxemburg, ga je mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 11:01

Wat gaaf!!! Volgend jaar wil ik met jullie mee :P

Zoiets is echt een droom. Nu nog het lef zien te vinden.. Ik ben heel benieuwd naar jullie avonturen onderweg!

ikke

Berichten: 37626
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 11:03

Selka schreef:
Wat gaaf!!! Volgend jaar wil ik met jullie mee :P

Zoiets is echt een droom. Nu nog het lef zien te vinden.. Ik ben heel benieuwd naar jullie avonturen onderweg!

Dat is simpel: opstappen en vertrekken.
Je hoeft niet naar Luxemburg voor een mooie reis; dat kan ook gewoon vanaf je eigen stal.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 11:05

ikke, ja maar ja maar... ze staan aan huis in de polder en in mijn eentje een trektocht.. nee ik zal eerst meer lef moeten verzamelen :+ Ik ben nu heel 'stoer' ahum in mijn uppie steeds een ander stukje bos aan het verkennen. Alleen laden en lossen is nog een dingetje.

ikke

Berichten: 37626
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 11:20

Selka schreef:
ikke, ja maar ja maar... ze staan aan huis in de polder en in mijn eentje een trektocht.. nee ik zal eerst meer lef moeten verzamelen :+ Ik ben nu heel 'stoer' ahum in mijn uppie steeds een ander stukje bos aan het verkennen. Alleen laden en lossen is nog een dingetje.

Begin met "ja, maar..." uit je woordenboek te schrappen.

Als je nu eens door dat bos naar de andere kant rijdt, daar blijft slapen en de volgende dag weer terug.
Dan ben je twee dagen op trektocht geweest.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: [VOLG] Trektocht door Luxemburg, ga je mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 12:04

Idee! Ben al op zoek naar adressen voor oktober. Komende tijd wordt t veel te heet.

TS, hoe warm is het bij jullie? Nog wel te doen?

VogeltjeM

Berichten: 3760
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 19:26

Selka schreef:
Idee! Ben al op zoek naar adressen voor oktober. Komende tijd wordt t veel te heet.


Ik ga mee :D

Suliko

Berichten: 4346
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-20 20:33

@Selka vind een rijmaatje! Ik heb geen eens eigen paarden en onderneem alsnog zulke avonturen. En inderdaad, maak kleine stapje, ga 1 nachtje weg in bekend gebied en weer terug. Echt een kwestie van kilometers maken en juist op een tocht krijg je zoveel vertrouwen in elkaar!

Ik hou het weer nauwlettend in de gaten. De plekken waar we heen gaan wordt het gelukkig minder heet dan hier, maximaal 28/30 graden en wat eronder. We passen gewoon ons ritme erop aan, erg vroeg vertrekken, in de middag al aankomen op bestemming en relaxen. Dan vroeg naar bed, gelukkig koelt het in de heuvels wat sneller af in de avond.

Vandaag enkel gevoerd en de paarden een ‘douche’ gegeven door met een emmertje water uit de waterbak over ze te gieten. Dat konden ze wel waarderen! Rechts Amy, die best wat spekjes heeft gekregen de afgelopen tijd door vers gras + bijvoeren, maar dat is helemaal niet erg met haar leeftijd. Op die manier hoeft ze niet in te leveren tijdens zo’n onderneming. Milo lekker aan het rollen.
Afbeelding

swartbeessie

Berichten: 2146
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 21:33

Heel gaaf om te lezen allemaal. Tof dat je op een Franco zadel zit, die dingen zijn niet zo bekend. Zoiets heb ik in gedachten voor later...

Blijf ons maar spammen }:0

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 09:42

VogeltjeM schreef:
Selka schreef:
Idee! Ben al op zoek naar adressen voor oktober. Komende tijd wordt t veel te heet.


Ik ga mee :D


Daar houd ik je aan! Wanneer gaan we *\o/* Die van ons lopen tenminste hetzelfde tempo haha

Suliko, je hebt helemaal gelijk. Gaaf dat je zonder eigen paard dit allemaal kunt doen.
Daar gelukkig niet zo extreem dan. Hopelijk ook wat schaduw onderweg.

Heerlijke plek zo met die beschutting van bomen.

koend
Berichten: 1263
Geregistreerd: 10-11-03

Re: [VOLG] Trektocht door Luxemburg, ga je mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 10:17

Interessant! Ik volg.

Mag ik ook een vraag stellen?

Hoe zit het daar met de dazen?
Hier in het bos (West-Vlaanderen) is het in de zomer echt niet leuk meer. Ik maakte ook al een trektocht met de fjord & huif in Drenthe en ook daar was het op sommige dagen niet te doen. Dazenmiddeltjes hielpen, maar niet afdoende.

ikke

Berichten: 37626
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 10:27

koend schreef:
Interessant! Ik volg.

Mag ik ook een vraag stellen?

Hoe zit het daar met de dazen?
Hier in het bos (West-Vlaanderen) is het in de zomer echt niet leuk meer. Ik maakte ook al een trektocht met de fjord & huif in Drenthe en ook daar was het op sommige dagen niet te doen. Dazenmiddeltjes hielpen, maar niet afdoende.

Correctie op die laatste zin: in sommige omgevingen is het niet te doen.

Dat kan zo erg zijn (hier in het bos, bijvoorbeeld) dat je een paar honderd m2 wil vermijden en in de rest van het bos kun je ze tellen op de vingers van een hand!

Getup

Berichten: 8319
Geregistreerd: 27-01-07

Re: [VOLG] Trektocht door Luxemburg, ga je mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 12:44

Ik heb in t noorden van Luxemburg bijna nooit last van dazen, gelukkig.

Suliko

Berichten: 4346
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-20 16:19

swartbeessie schreef:
Heel gaaf om te lezen allemaal. Tof dat je op een Franco zadel zit, die dingen zijn niet zo bekend. Zoiets heb ik in gedachten voor later...

Blijf ons maar spammen }:0


Ik ben ook echt fan geworden van de Franco zadels! Heerlijk compacte, degelijke en lichte zadels. Ook ideaal voor korte ruggen. Milo heeft een Franco Normandy, toevallig heeft mijn andere verzorgpaard Mano (zie openingspost) ook een Franco, maar dan de Renegade. Lijken heel erg op elkaar, maar net iets anders, maar te weinig verschil om te zeggen welke ik fijner vind.

koend schreef:
Interessant! Ik volg.

Mag ik ook een vraag stellen?

Hoe zit het daar met de dazen?
Hier in het bos (West-Vlaanderen) is het in de zomer echt niet leuk meer. Ik maakte ook al een trektocht met de fjord & huif in Drenthe en ook daar was het op sommige dagen niet te doen. Dazenmiddeltjes hielpen, maar niet afdoende.


Wat we tot nu toe gehoord hebben van ons beginpunt is dat het erg meevalt met de dazen! Zij rijdt veel in het grens gebied en noorden van Luxemburg. Gelukkig maar, want soms is het echt niet leuk meer inderdaad. We nemen wel een spuitbusje mee voor de zekerheid.
Het verschilt ook zo per gebied, want een bekende van ons reed een paar weken geleden in de Eifel (wat niet zo heel ver van ons beginpunt is) en daar werden ze echt belaagd door dazen.
Daarin ben ik het eens met @ikke, bij ons in 'eigen bos' is het op bepaalde stukjes ook niet te doen en dan een paar honderd meter verder is er geen daas meer te bekennen. Al vind ik het tot nu toe erg meevallen dit jaar.

Fijn om te horen @Getup dat jij het kan bevestigen!

Bepakking testen
Vandaag een testritje gemaakt met de bepakking, inclusief draf en galop. Alles zat goed stabiel en in balans! Ik heb de achtertassen zo ver mogelijk naar voren getrokken, maar niet veel lager gehangen want dan zou de tent er niet meer mooi tussen passen. Ook draf en galop ging prima, veel galop zal er niet in zitten maar soms is dat wel erg lekker voor de paarden als de paden het toelaten. Draven zullen we doen wanneer het kan.
De achtertassen zaten nu op 3.8 kg per tas, bijna helemaal vol, er komt nog een beetje eten bij (ontbijt en avondeten spul). De tent is opgedeeld in tweeën en woog zo'n 1.6 kilo, in totaal zal het dan tussen de 9 en 10 kilo komen voor de achtertassen. De voortassen waren nu nog zo goed als leeg, hier komt eten in voor onderweg, belangrijke spullen (powerbank, kaart), kleine dingetjes (zakdoekjes, aansteker, mondkapjes, ehbo etc) en extra waterflesjes.

Afbeelding

Hier lijken de tassen wat scheef te hangen, maar Milo stond ook scheef :Y)
Afbeelding

Afbeelding

De achterkant van de tassen met beschermend bontje, echt ideaal!
Afbeelding

En met mij er tussen :D
Afbeelding

Gisteravond mueslirepen gemaakt, 18 stuks, van gepofte quinoa, dadels, gedroogde appel, havermout, lijnzaad, cashewpasta en kaneel. Erg lekker en een stuk goedkoper dan mueslirepen uit de winkel.
De rest van de boodschappen gaan we morgen doen. :)
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Suliko op 06-08-20 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Berichten: 37626
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 16:23

Recept van die muesli-repen graag :9

joke165

Berichten: 519
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Groningen

Re: [VOLG] Trektocht door Luxemburg, ga je mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 16:27

Je zit mooi ingebouwd tussen de tassen :-). Ik vraag me ineens af hoe lastig opstijgen is met al die bepakking. Of valt dat mee?

Emori

Berichten: 13127
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Fryslân

Re: [VOLG] Trektocht door Luxemburg, ga je mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 16:33

Ah zien er lekker uit die repen!

Straks veeel foto’s plaatsen van onderweg. Ik heb heimwee ;(

ikke

Berichten: 37626
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 16:33

joke165 schreef:
Je zit mooi ingebouwd tussen de tassen :-). Ik vraag me ineens af hoe lastig opstijgen is met al die bepakking. Of valt dat mee?

Nadat je drie keer op je muil gegaan bent, wordt je er handig in :)) :))