Dikke ronde bult op pees

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
silverapple
Berichten: 65
Geregistreerd: 31-03-17
Woonplaats: Nederland

Dikke ronde bult op pees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-20 11:26

Hoi allemaal!
Ik heb jullie hulp nodig!
Afgelopen maandag kwam ik bij mijn paarden en toen viel mij iets bijzonders op.
Ik heb een 24 jarige kwpn ruin die al wat rare beentjes heeft. ( we hebben hem gekocht zodat hij van zijn pensioen kan genieten bij ons) Maar toen zag ik dat hij een bal ter grootte van een stuiterbal achter op zijn voor been bij zijn pees had.
De bal zit echt vast op de pees/het bot en is niet warm of gevoelig. Hij loopt ook helemaal niet mank en reageert ook niet als wij er aan zitten of er wat druk op uitoefenen.

Ik heb al aan verschillende dingen gedacht, schiefer of een abces. Maar bij schiefer is het vaak warm en gevoelig, bij een abces kan de bal rollen en moet het op een gegeven moment zacht worden.
De bal zit er denk ik van af halverwege vorige week.
Ik weet niet of ik hier de DA voor moet bellen aangezien hij er geen last van heeft. Heeft iemand hier vaker van gehoord of enig idee wat dit zou kunnen zijn? Ik hoor graag van jullie!
Groetjes!

Afbeelding

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Dikke ronde bult op pees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 22:00

Kan een hematoom (bloeduitstorting) zijn. Voor een schiefel vind ik hem vrij ver (te ver) naar achter zitten. Bij een abces van die grootte verwacht je ook wel meer ontstekingsreactie (warm/pijn) en inderdaad verandering.

Earth

Berichten: 7914
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 22:00

Het lijkt toch op een schiefel. Maar op zo'n plek zou ik wel ff willen weten wat het is.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 22:23

het lijkt wel op een ganglion wat mensen wel kunnen hebben.
dan is het een overvulling van het gewrichtskapsel.
kan verder geen kwaad, maar zou dit even in de gaten houden en eventueel na laten kijken

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Dikke ronde bult op pees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 22:32

Een ganglion zit aan het einde van een peesschede (ook wel bekend als een gal). De sesamschede zit net boven de kogel dus daarvoor zit het te hoog. En het zit te laag om een uitloper te zijn van de voorknie...

poown
Berichten: 271
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 22:33

Er zit daar geen gewricht dus overvulling is niet waarschijnlijk. Zou eerder een schieffel zeggen.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 22:56

ik zeg ook niet dat dat het is.
ik zeg dat het er op lijkt ;)

ik zou dit sowieso even na laten kijken.