[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ti_Amo

Berichten: 941
Geregistreerd: 16-06-08
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 11:09

Hallo allemaal :)

Ik ben er een tijdje tussenuit geweest maar weer terug :)

Ik ben benieuwd wat voor supplementen jullie aan jullie friesjes geven en waarvoor?


Afbeelding

boemel

Berichten: 8414
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 11:16

Mijn Friezen krijgen geen brok. Wel een complete balancer. Dus vitamine met mineralen in een klein brokje.

De merrie van 6 krijgt alleen Pavo Vitaal. Als ze werkt krijgt ze ook Magnesium ivm nerveus zijn.

De merrie van 11 krijgt Agrobs met een beetje Pavo Vitaal (lust ze niet zo graag). Ze krijgt het samen met de ruwvoermix van Pavo met een beetje extra Luzerne van Subli en wat Vlozaad.

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 11:21

Haha Anne :P Zit me nou niet ook op te stoken :P

Welkom terug :D
Mijn Friese hengst met artrose krijgt 2x per dag een half schepje basisbrok met vitaminekorrel, lijnzaadolie en MSM-poeder.
Oude Friese merrie krijgt seniorvoer en lijnzaadolie.
Jonge Friese hengst in groei en beleerproces krijgt 2x per dag half schepje merriebrok, verder niets.

Imke95
Berichten: 322
Geregistreerd: 12-06-20

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 13:47

Mijn merrie krijgt Agrobs Muesli & Mash, daarnaast van Vitalbix de Active+ als toevoeging. Het enigste supplement die ze krijgt is Darmbalancer aangemeten door m'n dierenarts/osteopaat.

xHylkje

Berichten: 29
Geregistreerd: 22-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 11:47

@Sannahtris, ja heel erg balen inderdaad! We houden haar dit jaar, als straks de scan nog goed is, ook extra in de gaten.. Wat leuk dat jou merrie ook drachtig is! Welke combinatie verwachten jullie volgend jaar? :)

Wat betreft het zadel, als je inderdaad verwacht dat ze nog veel verandert zou ik ook geen nieuwe doen.. Als je een tweedehands zou kunnen proberen/na laten kijken, heb je een goedkopere 'tussenoplossing'. Ik ga er een beetje van uit dat het bij mij toch maatwerk moet worden, helaas... Dan valt tweedehands af, en dan maar direct goed :+

@Boemel, ja daar zat ik eerst ook wel wat mee, met de groei.. Mijn merrie is nu 7, en verwacht niet dat die nog veel meer zal gaan groeien. Die spurt heeft ze in de afgelopen vier jaar nog wel gehad (van 1.67 naar minimaal 1.75 denk ik).

@Nadia, ja erg balen.. Maar nieuwe kans, wie weet lukt het nu wel ;) En ik hoor inderdaad ook veel goede verhalen over K&M!

@AnneJ1995, gefeliciteerd! Mooi beeld!

@Utopia, ja klopt... Helaas, ik hoop het ook! Houd jullie wel op de hoogte :D

@Ti_Amo, wat een leuke foto! Plezier spat er af! Wij voeren hier enkel havens basisbrok en met verharen wat lijnzaadolie, verder geen supplementen!

boemel

Berichten: 8414
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 12:38

xHylkje schreef:
@Sannahtris, ja heel erg balen inderdaad! We houden haar dit jaar, als straks de scan nog goed is, ook extra in de gaten.. Wat leuk dat jou merrie ook drachtig is! Welke combinatie verwachten jullie volgend jaar? :)

Wat betreft het zadel, als je inderdaad verwacht dat ze nog veel verandert zou ik ook geen nieuwe doen.. Als je een tweedehands zou kunnen proberen/na laten kijken, heb je een goedkopere 'tussenoplossing'. Ik ga er een beetje van uit dat het bij mij toch maatwerk moet worden, helaas... Dan valt tweedehands af, en dan maar direct goed :+

@Boemel, ja daar zat ik eerst ook wel wat mee, met de groei.. Mijn merrie is nu 7, en verwacht niet dat die nog veel meer zal gaan groeien. Die spurt heeft ze in de afgelopen vier jaar nog wel gehad (van 1.67 naar minimaal 1.75 denk ik).



Dan heb je een mooi groot paard :D

xHylkje

Berichten: 29
Geregistreerd: 22-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 13:00

Ja hou ik wel van! Ik ben zelf ook vrij lang, dus dat is een mooie match. Het is alleen met rijden en lichaamsgebruik wel wat lastig, die benen vliegen soms overal heen, en buiging met zo’n lang lijf is hard werken. Maar gelukkig hebben we alle tijd, en donderdag hopelijk een passend zadel :D

Maar zijn ook veel mensen die haar te groot vinden voor een Fries :+

boemel

Berichten: 8414
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 13:26

xHylkje schreef:
Ja hou ik wel van! Ik ben zelf ook vrij lang, dus dat is een mooie match. Het is alleen met rijden en lichaamsgebruik wel wat lastig, die benen vliegen soms overal heen, en buiging met zo’n lang lijf is hard werken. Maar gelukkig hebben we alle tijd, en donderdag hopelijk een passend zadel :D

Maar zijn ook veel mensen die haar te groot vinden voor een Fries :+



Ja, ik reed vroeger een 3 jarige KWPN-er van 180cm.
Was ook hard werken :o.
Ik vind grote paarden mooi,maar doe mij voor t gemak maar een maatje kleiner

Rodevlinder

Berichten: 2266
Geregistreerd: 16-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 14:03

Ti_Amo schreef:
Hallo allemaal :)

Ik ben er een tijdje tussenuit geweest maar weer terug :)

Ik ben benieuwd wat voor supplementen jullie aan jullie friesjes geven en waarvoor?


[ [url=m/KIS0DA.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een vrolijke foto!
Staat jouw paard ook in Rozenburg?

Mijn merrie staat nu 24/7 op de wei, krijgt hooi bijgevoerd en ik geef haar basisbrok met een beetje muesli.

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 14:13

Ti_Amo schreef:
Hallo allemaal :)

Ik ben er een tijdje tussenuit geweest maar weer terug :)

Ik ben benieuwd wat voor supplementen jullie aan jullie friesjes geven en waarvoor?


[ [url=m/KIS0DA.jpg]Afbeelding[/url] ]


Mooie Fries! Lijkt echt enorm :wow:

Hier krijgt ze s ochtends vitaminebrokjes (voorheen Pavo Vital, maar sinds kort over op Vitalbix Balancer) en s avonds een goede hand muesli (voorheen Fiberforce, maar sinds kort Vitalbix Active+). Voer dit pas een week, dus nog geen idee of het ‘werkt’ :D. Ben overgestapt i.v.m. suikers, maar wel wat energie tekort. Dus ik hoop dat ze wat meer energie krijgt van de sportmuesli. Als ik zelf voer, krijgt ze er lijnzaadolie overheen (op m’n nieuwe stal voer ik niet zo vaak meer..).
Verder krijgt ze eens in de zoveel tijd een kuur psylliumvezels en heeft ze altijd een zoutblok hangen waar ze veel gebruik van maakt.

kusvoorjou
Berichten: 1937
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: drenthe

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 20:27

Hier krijgt Floris, een 3 jarige ruin Oerbalans poeder, met een halve schep basis brok, handje luzerne voor het mixen van alles met een scheut lijnzaad olie. Dit moet wel door elkaar gemixt worden met elkaar anders is hij te kieskeurig en eet dan alleen z’n basis brok op en de oer balans niet. Daarom luzerne er door, zo word sorteren minder makkelijk.

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 22:49

Floris <3

ThornForest
Berichten: 528
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 08:00

Ik voer Sierou op dit moment merriebrok omdat ze een veulen aan de voet heeft maar anders voer ik haar eigenlijk nooit bij. Aan ruwvoer heeft ze genoeg en zomers 24/7 gras. Soms krijgt ze wat natural balance maar dat is niet omdat ze het nodig heeft, puur voor de lekker. :D

Kleine veulens worden groot.
Afbeelding

Afbeelding



Afbeelding

kusvoorjou
Berichten: 1937
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 08:16

xXutopiaXx schreef:
Floris <3

*\o/* *\o/* *\o/* :+

_evelien_

Berichten: 1583
Geregistreerd: 25-04-05

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 21:56

Ti amo wat een blije foto!
Mijn paard kreeg magnesium omdat ze in het begin dat ik haar had erg nerveus was. Nu gaat het heel goed en is ze heerlijk ontspannen. Daar dus weer mee gestopt. Nu krijgt ze enkel wat lijnzaadolie over haar brokken tijdens het verharen.

kusvoorjou
Berichten: 1937
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: drenthe

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 23:36

Nou oei, ik had vandaag wat! Voor de tweede keer op Floris gezeten. Nu ipv links om draaien, eens rechts om draaien. Toen ging die dus aan de kletter. Ik heb een flinke smakkerd gemaakt! Gelukkig goed afgelopen en daarna weer voorzichtig op gestapt. Maar ik zei van te voren ; ik ga hem zelf zadelmak maken mits ik het vertrouw. Dat is dus nu beschadigd en ik weet van dat een nerveuze ruiter met onbekeerd paard geen goede combinatie is. Dus voor alle veiligheid, gaat Floris in training bij iemand die zadelmak maakt en veel ervaring heeft met Friese paarden ook. Erg benieuwd hoe hij het gaat doen! Ik ga hem dinsdag heen brengen. Het is nu goed afgelopen (ben wel beurs, schouder en nek, en staart botje). Maar veiligheid voor alles en dit durf ik geen tweede keer aan. Hoe rustig hij was in het filmpje wat ik hier uploade, zo gek deed hij vanmiddag. Heel apart, maar dat kan gevaarlijk worden. Dus hij mag lekker met een ervaren iemand verder knutselen en komt dan weer lekker naar huis. Ik mag alles volgen dus dat is erg fijn!

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 23:48

kusvoorjou schreef:
Nou oei, ik had vandaag wat! Voor de tweede keer op Floris gezeten. Nu ipv links om draaien, eens rechts om draaien. Toen ging die dus aan de kletter. Ik heb een flinke smakkerd gemaakt! Gelukkig goed afgelopen en daarna weer voorzichtig op gestapt. Maar ik zei van te voren ; ik ga hem zelf zadelmak maken mits ik het vertrouw. Dat is dus nu beschadigd en ik weet van dat een nerveuze ruiter met onbekeerd paard geen goede combinatie is. Dus voor alle veiligheid, gaat Floris in training bij iemand die zadelmak maakt en veel ervaring heeft met Friese paarden ook. Erg benieuwd hoe hij het gaat doen! Ik ga hem dinsdag heen brengen. Het is nu goed afgelopen (ben wel beurs, schouder en nek, en staart botje). Maar veiligheid voor alles en dit durf ik geen tweede keer aan. Hoe rustig hij was in het filmpje wat ik hier uploade, zo gek deed hij vanmiddag. Heel apart, maar dat kan gevaarlijk worden. Dus hij mag lekker met een ervaren iemand verder knutselen en komt dan weer lekker naar huis. Ik mag alles volgen dus dat is erg fijn!


Poeh! Niet niks!
Wel knap dat je er zo realistisch naar kan kijken :)

_evelien_

Berichten: 1583
Geregistreerd: 25-04-05

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 12:18

Heftig zeg! Snap dat je het nu aan een ander overlaat. Fijn dat je mee kan kijken hoe het gaat.

xHylkje

Berichten: 29
Geregistreerd: 22-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 12:46

Balen kusvoorjou... Maar wel heel goed van je dat je inderdaad voor de verstandige en veilige oplossing kiest! Erg jammer dat hij zo'n verschil toont met de vorige keer, gelukkig is het nu voor beide goed afgelopen. Ga je daar ook nog heen wanneer 'ie zo goed als klaar is om naar huis te gaan? Zodat je het daar nog eens kan proberen? Vond ik destijds wel heel fijn, om de persoon die haar verder klaar had gemaakt het mij uit te laten leggen zegmaar. :)

En ThornForest, wat wordt Nanne al groot! Fijn dat het weer goed met hem gaat! <3

_evelien_

Berichten: 1583
Geregistreerd: 25-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 13:08

Heftig zeg! Snap dat je het nu aan een ander overlaat. Fijn dat je mee kan kijken hoe het gaat.

kusvoorjou
Berichten: 1937
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 14:31

xHylkje schreef:
Balen kusvoorjou... Maar wel heel goed van je dat je inderdaad voor de verstandige en veilige oplossing kiest! Erg jammer dat hij zo'n verschil toont met de vorige keer, gelukkig is het nu voor beide goed afgelopen. Ga je daar ook nog heen wanneer 'ie zo goed als klaar is om naar huis te gaan? Zodat je het daar nog eens kan proberen? Vond ik destijds wel heel fijn, om de persoon die haar verder klaar had gemaakt het mij uit te laten leggen zegmaar. :)

En ThornForest, wat wordt Nanne al groot! Fijn dat het weer goed met hem gaat! <3


Ja zeker! De tweede week mag ik kijken, de eerste week filmt ze alles. En dan inderdaad na 2 weken daar er zelf op onder haar begeleiding.. als die dan goed voelt nog een x rijden daar of mee naar huis, maar dat kijken we dan!

Ja vind het een lastige beslissing. Hij is heel erg op me gefocust en kent op stal staan niet. Hij staat bij mij 24/7 buiten met een schuilstal.. zou wel wennen zijn voor hem maar goed, het moet eventjes.

Rodevlinder

Berichten: 2266
Geregistreerd: 16-02-16

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 11:03

Wat balen van Floris, komt hij wel in de buurt te staan?

Gister echt heerlijk gereden, ik was alleen in de bak en had ook geen pottenkijkers. Had haar lekker aan het lopen en echt een fijn tempo.
Ze is echt zo braaf.
Ik vind het erg lastig om op vakantie te gaan, maar ik moet maar op mijn verzorgster vertrouwen. Die gaat de komende tijd met haar aan de slag met dubbele lijnen.

kusvoorjou
Berichten: 1937
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 12:51

Zonnebloem92 schreef:
Wat balen van Floris, komt hij wel in de buurt te staan?

Gister echt heerlijk gereden, ik was alleen in de bak en had ook geen pottenkijkers. Had haar lekker aan het lopen en echt een fijn tempo.
Ze is echt zo braaf.
Ik vind het erg lastig om op vakantie te gaan, maar ik moet maar op mijn verzorgster vertrouwen. Die gaat de komende tijd met haar aan de slag met dubbele lijnen.



Ja zeker, het is ongeveer 15 minuten rijden dus dat is goed te doen! Hij zou gister avond heen gaan, maar helaas is die afspraak afgezegd omdat de gene die zadelmak maakt iets in haar oog heeft gehad en een hoornvlies beschadiging heeft. Morgen moet ze voor controle en laat me dan meer weten wanneer Floris gebracht kan worden.

Fijn dat het rijden goed ging! En die vakantie, lekker van genieten komt vast goed!

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 21:33

Thornforest wat een knap veulen!

Kusvoorjou hopelijk ben je zelf verder ongedeerd en kan Floris in goede training.

Zonnebloem fijn dat het rijden zo goed ging!

Tjitske heeft voor het eerst een vliegenkop om gehad super goed ! Ben benieuwd of die blijft zitten.

En een longeer singel. Ze gaf geen kick! Alleen wel raar dat hij er niet zomaar af viel (mevrouw liep beetje naar achteren)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 11:20

Ahh kusvoorjou, wat bizar dat ie ineens zo anders was!! Jammer zeg, maar gelukkig ben je nog steeds degene die voor het eerst op z'n rug is gekropen <3 Nu ff een goeie basis geven en dan kunnen jullie straks weer lekker samen verder :+:

Spannend hè zonnebloem om het uit handen te moeten geven.. probeer alsnog een beetje te genieten van je vakantie :D

Ik heb Dije laatst weer eens op de foto gezet, gaaf dier is 't toch <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding