Voedingswaarde gerstestro?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Voedingswaarde gerstestro?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-20 13:13

Ik voer beperkt weidehooi (beperkt weidegang ook) en ongelimiteerd tarwestro uit netten.
Dit gaat al jaren zeer goed. Het enige probleem met tarwestro is dat ik toch nog wel veel verspilling heb.
Nu heb ik gerstestro getest, en dat vinden ze vele malen smakelijker.

Nu zit ik dus te denken een switch te maken naar gerstestro en dit onbeperkt aan te bieden zodat ze minder rommel laten liggen.
De voedingswaarde is een fractie hoger lees ik overal terug, maar hoe verhoudt zich dat tot weidehooi? En hoeveel meer is het werkelijk?

Vind het zonde wanneer ze straks weer dichtgroeien omdat de baas weer dacht iets 'magers' te voeren ;-)

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Re: Voedingswaarde gerstestro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 13:25

vergeleken met weidehooi ligt de voedingswaarde veel lager, wij raden het vaak aan als aanvulling op het hooi als paarden snel te dik worden. Tarwestro als voermiddel ben ik geen fan van, geeft nog wel eens problemen met verstopping, daar heb je met gerstestro geen last van

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-20 07:57

trustHim schreef:
vergeleken met weidehooi ligt de voedingswaarde veel lager, wij raden het vaak aan als aanvulling op het hooi als paarden snel te dik worden. Tarwestro als voermiddel ben ik geen fan van, geeft nog wel eens problemen met verstopping, daar heb je met gerstestro geen last van


Tarwestro gaat hier op zich al jaren goed, maar het geeft meer rommel.... ze eten niet alles op en gooien en er dan mee ;-)
Gisteren gerstestro getest, dat ging erin als koek. Fijn product hoor.
Ik ga dat toch maar eens een poosje bijvoeren.

Kimmej

Berichten: 737
Geregistreerd: 07-01-07

Re: Voedingswaarde gerstestro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 08:04

Als je een beetje thuis bent in analyses lezen, kan je de twee zelf bekijken in de cvb-voedingstabellen, online gewoon beschikbaar.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 08:06

Kan je niet beter graszaadhooi bijvoeren ipv stro?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-20 08:25

Kimmej; ik ben niet goed in analyses lezen.... Maar je kunt alles leren nietwaar? Ik heb het document opgezocht en voor de aardigheid graszaadhooi (wat ze hier graszaadstro noemen) er ook bij gezet.
Voor mij zijn de energiewaarde en het suikergehalte van belang.
Volgens mij moet ik sowieso naar Vrep kijken? Daar zie ik al een aanzienlijk verschil tussen tarwe/gerste & graszaad. De laatstgenoemde bevat, is mijn ervaring, soms ontzettend veel suiker.....

Sowieso dank voor deze tip. Ik heb ook wat waarden van weidehooi doorgekeken, ook soms veel suiker en energie als ik het goed lees....
Interessant dit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

shadowstar

Berichten: 340
Geregistreerd: 13-12-14

Re: Voedingswaarde gerstestro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 09:08

Zeer interessant dit, ik wil ook graag geretestro bijvoeren maar waar vinden jullie dat? Kan in Friesland nergens wat vinden

mino1
Berichten: 363
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Thuis

Re: Voedingswaarde gerstestro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 10:34

Gerstestro heeft een iets hogere voederwaarde dan tarwestro (vem).
Vrep heeft met eiwit temaken daar hoeft je niet naar tekijken stro zit laag in eiwit.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Voedingswaarde gerstestro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 10:37

ewpa is energie (energie waarde paard). Vrep is eiwit (verteerbaar ruw eiwit paard). Vem is verteerbaar energie melkvee, daar kijk je alleen naar als vep (verteerbaar energie paard, oude eenheid) en ewpa niet beschikbaar zijn.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-20 11:20

Mmm, die waarden staan niet in de afbeeldingen die ik heb bijgesloten hè?
Daar staan gemeten eenheden over het jaar 2019 op.





Mizora schreef:
ewpa is energie (energie waarde paard). Vrep is eiwit (verteerbaar ruw eiwit paard). Vem is verteerbaar energie melkvee, daar kijk je alleen naar als vep (verteerbaar energie paard, oude eenheid) en ewpa niet beschikbaar zijn.

Carol10

Berichten: 146
Geregistreerd: 17-05-15

Re: Voedingswaarde gerstestro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 11:36

Gerstestro kan je prima voeren, mijn paarden vinden hat ook erg lekker maar verspillen nog steeds erg veel. Onbeperkt doe ik niet want ze eten dat maar door en dat deden ze met tarwestro niet.
Graszaadhooi kan je ook bijvoeren maar daar worden mijn pony’s toch wel dikker van.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 11:49

Ninx schreef:
Mmm, die waarden staan niet in de afbeeldingen die ik heb bijgesloten hè?
Daar staan gemeten eenheden over het jaar 2019 op.


Jawel, midden onder staat een kopje paarden (alleen vep staat er niet tussen). Ik moet ook altijd even goed zoeken ernaar.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-20 12:23

Mizora schreef:
Ninx schreef:
Mmm, die waarden staan niet in de afbeeldingen die ik heb bijgesloten hè?
Daar staan gemeten eenheden over het jaar 2019 op.


Jawel, midden onder staat een kopje paarden (alleen vep staat er niet tussen). Ik moet ook altijd even goed zoeken ernaar.


Die VEP idd niet nee.... Zie nu idd de EWPA.

Suikergehalten (althans: gemiddelden) kun je hier niet terug zien he?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-20 09:10

Carol10 schreef:
Gerstestro kan je prima voeren, mijn paarden vinden hat ook erg lekker maar verspillen nog steeds erg veel. Onbeperkt doe ik niet want ze eten dat maar door en dat deden ze met tarwestro niet.
Graszaadhooi kan je ook bijvoeren maar daar worden mijn pony’s toch wel dikker van.


Onbeperkt lijkt vooralsnog ongeveer te stoppen bij 2 goede plakken. Dus hun hooi gemengd met 2 forse plakken gerstestro.
In de ochtend ligt er dan nog steeds wat. Dus dit lijkt voldoende.

Kimmej

Berichten: 737
Geregistreerd: 07-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 13:00

Ninx schreef:
Kimmej; ik ben niet goed in analyses lezen.... Maar je kunt alles leren nietwaar? Ik heb het document opgezocht en voor de aardigheid graszaadhooi (wat ze hier graszaadstro noemen) er ook bij gezet.
Voor mij zijn de energiewaarde en het suikergehalte van belang.
Volgens mij moet ik sowieso naar Vrep kijken? Daar zie ik al een aanzienlijk verschil tussen tarwe/gerste & graszaad. De laatstgenoemde bevat, is mijn ervaring, soms ontzettend veel suiker.....

Sowieso dank voor deze tip. Ik heb ook wat waarden van weidehooi doorgekeken, ook soms veel suiker en energie als ik het goed lees....
Interessant dit.

[ [url=m/bNOf4m.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/FxvRMT.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/AElA8D.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dat sowieso natuurlijk! Maar let wel op, er staat ook een hoop onzin op internet. Ik ben er zelf aardig in thuis - zit in de mineralen op maat voor melkvee (en Probarn heeft ook een paardentak) en we bekijken altijd het gehele rantsoen omdat het allemaal natuurlijk samen speelt. En ja, iedereen is gek van hooi want voordroog zou altijd veel rijker zijn, maar dit is echt niet altijd waar. Wel is het in vertering voor het paard anders, maar dat is weer een ander onderwerp.

Wat Mizora zegt klopt, en ook wanneer er bepaalde 'paardengehaltes' missen, kun je veel herleiden uit de rundveegehaltes zoals de VEM. Daarbij is RE - ruw eiwit, SUI - suiker, SW - structuurwaarde (voor paarden natuurlijk ook van belang) en nog zat meer. Gemiddelde mineralen en sporen staan er ook op.

Als je meer info wilt mag je altijd pb'en.