[CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 17:50

Mooi hoor, Art. Jammer van het neusje, maar niet mega storend, vind ik.

De uitwerking bij de oren vind ik mooi. Ik realiseer me nu ook net dat ik je PM nooit beantwoord heb, sorry :'). Is erbij in geschoten.

@oji, aah okay! Het zijn wel wat duurdere potloden, de winkel hier verkoopt ze voor 2,35 per stuk. Maar eerlijk is eerlijk, ze zijn het absoluut waard :). Proberen is wel handig idd, ik ken wel mensen die de Coloursofts niks vinden, ik teken er al zo lang mee dat ik niet anders meer wil :)).

Afbeelding
Ik ben een stukje verder met m'n valk. En inderdaad, met schets. Ik merk dat ik die oefening weer even nodig heb en ik vind het ook wel leuk om weer te schetsen en het maakt het kleuren makkelijker :P.

Seven

Berichten: 21204
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 18:04

Ziet er goed uit art
Je hond vind ik mooi de oren Ag ik wel maar het stoort me niet gelijk.
De valk is mooi kwa structuur bij de oren.

En ja ik maak ze in opdracht zal je een pb sturen

San
Heel mooi weer prqchtigw diepe kleuren

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 19:49

thnx beide.
San is niet erg. Zouden jullie als finishing touch nog wel een donkere tint erdoorheen doen of dat lichte toch zo behouden zoals aan de oren nu?

inmiddels ook gestart met een andere opdracht. Honden (vooral langharige) gaan me wel sneller af eigenlijk. In het oor zit 3 tinten blauw, zwart, paars (zie je helaas op foto niet) en grijs :D Het paarse wil ik er wel weer feller door laten komen al twijfel ik een beetje. Op de foto zie je beetje een rood/bruinpaarse schijn door lichtinval.

Oog bevat, donkerblauw, lichtblauw, bruin, gele oker, donkerbruin, zwart en wit
Afbeelding

Edit, half uur verder...
+ alle gebruikte krijtjes en potloden tot nu toe

Afbeelding

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 21:19

kan vorig post niet aanpassen, maar inmiddels 40 minuten verder:
Afbeelding

Tallie1979
Berichten: 22751
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 22:08

Wat zijn jullie goed zeg! <3

Wat een prachtige plaatjes komen er weer voorbij!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 01:36

Tallie1979 schreef:
Wat zijn jullie goed zeg! <3

Wat een prachtige plaatjes komen er weer voorbij!

met veel oefenen en filmpjes bekijken van anderen is het mij gelukt haha :)

eindelijk ook eens voor 100% tevreden met een hondenneus :') *\o/*

Als ik deze vergelijk met mijn 2 vorige honden is het bijna niet te geloven dat deze door mezelf getekend is, het verschil is toch echt wel aanwezig, vind deze tekening echt super. En toch alle 3 op hetzelfde formaat getekend, 30x40cm.

Afbeelding

na deze het paard afwerken en dan nog een opdracht beginnen waar ik 3 weken tijd voor heb minstens omdat die collega van mij op verlof is voor 3 weken vanaf maandag, maar er zit sowieso geen tijdsdruk op mijn opdrachten (behalve die eerste berner sennen).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 12:31

Goed bezig met de hond, mooi kleurgebruik :j.

sanneb
Berichten: 681
Geregistreerd: 18-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 13:22

Mijn doelen heb ik allang niet meer gehaald, maar ik schilder toch wel bijna dagelijks en sinds kort ook weer paarden. Die willen natuurlijk wel gedeeld worden op bokt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 15:19

Wat is iedereen productief!!

Ik heb eindelijk de mijne af, dat wil zeggen, ik doe er niets meer aan en de ontvanger is er blij mee.
Afbeelding

Nu heel snel terug naar mijn pastelpotloden :):)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 15:44

Sanneb, heel cool, persoonlijk had ik die 2e zonder paard gedaan denk dat die dan een mooier geheel was, maar da's persoonlijke voorkeur. al neig ik echt niet snel naar mensenschilderijen maar deze vind ik toch echt sprekender als ik het paard weg denk, waarschijnlijk omdat de vrouw qua kleurgebruik veel mooier past in het totale geheel.

Eva, heel mooi eindresultaat :)

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 10:08

_San87_ schreef:
Dank je wel, Jis_.

Mooi werk van je paard, ik vind de achtergrond echt fantastisch <3.

Ik heb mijn knutsels samen gezet:

[ [url=m/uyxrGb.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind t zo tof, dat ik ze in deze opstelling in de slaapkamer ga zetten :D.


oh heb je al eens nagedacht om dit uit te geven als kaarten of posters en te verkopen....echt zo mooi!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 10:17

kwita schreef:
_San87_ schreef:
Dank je wel, Jis_.

Mooi werk van je paard, ik vind de achtergrond echt fantastisch <3.

Ik heb mijn knutsels samen gezet:

[ [url=m/uyxrGb.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind t zo tof, dat ik ze in deze opstelling in de slaapkamer ga zetten :D.


oh heb je al eens nagedacht om dit uit te geven als kaarten of posters en te verkopen....echt zo mooi!

Ja, maar dat ga ik niet doen. Het is te kostbaar om alles te laten printen voor die drie/vier mensen die interesse hebben.

Horse Lexicon heb ik beschikbaar, verder voorlopig niks :).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 12:39

Afbeelding
Afbeelding

Het zilver is helemaal verkleurd/geoxideerd en verdorie, wat is het gaaf <3!

oji

Berichten: 4251
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 19:54

Wow SanneB, heel mooi. Gaaf die felle kleuren. Die bovenste zou ik zo in mijn huis willen hebben hangen.

Ben sowieso jaloers op de mensen die al echt een heel eigen stijl hebben, zoals ook San en Jis die allebei zo'n herkenbare stijl hebben dat je niet eens hoeft te zien van wie het is, je weet het gewoon als je naar het werk kijkt. Zo mooi! Lijkt me heel gaaf om een stijl te hebben gevonden en daarin verder te experimenteren. Maar goed, ik focus me voorlopig nog maar vooral op technieken onder controle te krijgen. Heb sinds de middelbare school (en dat is best lang geleden ha ha) nooit meer getekend of geschilderd tot een half jaartje geleden, dus ik heb een hele hoop in te halen en te oefenen. Ik neus ook veel op internet naar instructievideo's. Zo me heel gaaf lijken om echt schilderles te nemen, maar daar zie ik het komende half jaar tot jaar nog echt geen gat in mijn tijdschema voor.

Maar wel meegedaan met een "Corona-crisis..thuis zitten" facebook training "Thuis leren schilderen" mee gedaan. Heel erg leuk en vooral voor beginners zoals ik heel erg leerzaam. Het van achter naar voren en vooral het van donker naar licht werken waren voor mij wel echte eye openers. Ik was geneigd vooral niet te donker te beginnen, wat lichter op te zetten en dan denken dat donker dat kleur ik wel bij...maar weet nu dat het juist andersom moet. Donker opzetten en het licht toevoegen. Met deze on line training een portret van Frida Kahlo gemaakt.

Afbeelding 30x40 olieverf

Die heb ik nu een tijdje laten rusten en dan zie je weer andere dingen. Ik wil de roosjes in het haar nog verfijnen en ik zie dat de neus wat scheef is, dus dat ga ik ook nog corrigeren. Maar heel veel geleerd van dit portret en superleuk om te doen. Merk dat ik in tegenstelling tot wat ik verwacht had, portretten wel heel leuk vind om te doen.

Na die training verder gegaan met mijn paard en toen wist ik dat ik daarmee helemaal verkeerd begonnen was. Ik had eerst het tuig erin gezet wat dus van voor naar achteren werken is (lijkt wel paardrijden, van voor naar achter is oh zo aantrekkelijk maar van achter naar voren werkt veel beter... ha ha). Ook vooral te licht opgezet. Dat maakte het nogal een struggle. Ook heel erg geworsteld met de "gemarmerde" bles. Sowieso een lastige en heel onregelmatige bles heeft mijn paard...terwijl ik zo van paarden zonder aftekeningen houdt... Maar goed, nog niet helemaal klaar, ik wil nog iets meer expressie in het linker oog, maar ik laat het voorlopig even hierbij want na een tijdje er tegenaan kijken zie je ineens wat er aan scheelt heb ik het idee.

Afbeelding 50x60 olieverf

Maar heb weer een heel gaaf kanaal gevonden met allerlei instructievideo's over wildlife olie schilderen en pastel tekenen (Jason Morgan - Wildlife Art). Een kunstenaar die met olieverf en pastelpotlood echt instructie video's geeft van begin tot eind, dus echt een paar uur film en alle handelingen die hij uitvoert worden uitgelegd. Supergaaf. Ik heb nog een paar hele mooie foto's van mijn reis naar Kenia/Tanzania die ik graag zou schilderen of tekenen. Mede daarom toch mijn pastelpotloden (doos van 24 stuks Faber Castell Pitt) weer een kans gegeven. Ik had tot nu toe alleen op gewoon papier getekend met teleurstellend resultaat. Maar heb inmiddels begrepen dat met pastel de kwaliteit van het papier echt belangrijk is...dus ik heb een blokje pastelmat aangeschaft vandaag en ga daar maar eens mee oefenen.
Wel al een video gevolgd over het tekenen van vacht en oog. Jachtluipaard oog/vacht. Hier had ik nog niet mijn pastelmat papier, dus ben op 3 kwart van de video moeten stoppen omdat mijn papier volledig verzadigd was en ik er niets meer bij op kreeg..... Jammer want juist de detaillering daardoor niet meer kunnen toevoegen, maar de volgende training ga ik dus op mijn pastelmat papier volgen.

AfbeeldingPastelpotlood

Ha ha...als iemand mij een jaar geleden had verteld dat ik helemaal druk zou zijn met tekenen en schilderen, dan had ik die persoon heel hard uitgelachen...niets voor mij. Maar oh wat vind ik het leuk om te doen.

Selina

Berichten: 14297
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-20 20:15

Wat leuk dat je er zoveel plezier in hebt! Ziet er al heel goed uit hoor. Lekker doorgaan zo

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 20:42

oji, wat fijn dat je er zoveel plezier in hebt weer;
Jason Morgan volg ik trouwens ook al een jaar of anderhalf jaar op facebook. Geweldige kunstenaar vind ik hem.

sanneb
Berichten: 681
Geregistreerd: 18-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 20:49

Bedankt Oji, hij is nog beschikbaar, stuur maar een berichtje bij interesse.
Je Frida Kahlo portret is heel goed gelukt. Deze staat ook nog op mijn lijstje om te schilderen. Fijn dat je weer plezier hebt, een eigen stijl komt dan vanzelf. Veel uitproberen en dan goed opletten wat je leuk vind en wat niet.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 23:12

linkerhelft beschouw ik als zijnde afgewerkt:
Afbeelding

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 01:27

en hij is klaar.
Ben er zelf zeer tevreden van :)
In het echt is die nog mooier, komen de kleuren beter uit. Gsm maakt helaas niet erg goede foto's, heb wel gefotografeerd in wit licht (draagbare kleine bouwlamp) dat doet al een heel stuk beter dan in gewoon lamplicht fotograferen.
Is ook al ingekaderd dus foto in daglicht zal ook niet lukken (glas geeft teveel reflectie) en uit de kader halen wil ik liever niet doen.
Afbeelding

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 21:54

Leuk dat geoxideerde zilver San, had je daar rekening mee gehouden?

Wat mooi Oji en frustrerend he als je papier verzadigd is voor je klaar bent! Echt superirritant. Ik durf ook niet meer anders dan pastelmat te pakken hoor!

Art_Ificious, ik vind het grootste deel erg mooi maar het deel rechts naast de neus en daar iets boven echt achterblijven bij de rest, dat vind ik zo zonde!

Ik ben weer iets nieuws begonnen, 50x50cm, pastelpotloden op pastelmat. Het oor heeft een laag of 5,het bovenste deel van het hoofd een laag of 4 en het deel rondom het oog 2 laagjes. Niks nog echt af dus maar vond het toch leuk om te delen.
Afbeelding

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 22:26

op de voorbeeldfoto komt het licht van linksboven (vermoed ik dan) waardoor de hond rechts vooral 1 zwarte vlek was, zo ook de vacht op de rechterborst maar daar heb ik dan wel weer wat duidelijker en meer detail in durven zetten.
Maar omdat ik in de zwarte van het gezicht niet veel kwijt durfde omdat op de tekening het licht ook duidelijk van links afkomstig is dacht ik dat het anders te fel zou worden, maar er zit wel detail in hoor rechts alleen niet zo fel als de vacht links.
Het lukt me alleen niet om een foto te maken die de tekening echt bij de werkelijkheid vertoond (ook in daglicht niet, zowel camera als gsm maken het allemaal te blauwig).

Heb het aan opdrachtgever getoond en zij is echt zeer tevreden hiermee.

Daarnaast vind iedereen die ik ken (vrienden en familie) deze echt de beste hond tot nu toe van al mijn tekeningen doorheen de jaren.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 26-07-20 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 22:36

@Oji, wat een supertof compliment :D! Heel leuk om te lezen, haha.

Ik vind je werken heel leuk, Frida herkende ik meteen, mooie losse stijl. Succes met 't vinden van jouw ding :D.

@Sanneb, je werken kende ik al, ik vind ze 1 voor 1 supergeslaagd :D.

@Eva, je hond vind ik mooi, maar niet je beste werk. Volgens mij ben je het daar zelf ook wel mee eens ;). Ik ben wel benieuwd naar de nieuwe hond met je vertrouwde materiaal, het oog is al prachtig <3. Voor wat betreft Happiness..., ja, ik wist dat er wat zou gebeuren, alleen niet precies welke kleuren :P. Maar ik ben hier wel echt content mee. Dit gaat ook gebeuren met mijn Horse Lexicon serie. Ik denk dat dat gaat bijdragen aan een mooie sfeer. En zo niet, dan gooi ik er een nieuwe laag zilver overheen :)).

@Art_Ificous, je werk begint links heel mooi gedetaileerd, veel kleur en haardetails, dit zet je door naar het oog, het oor en een deel van de hals, de rest lijkt dan weer niks mee gedaan te zijn/afgeraffeld te zijn. Waardoor de zijkant van de neus en de wang plat lijken, geen diepte hebben en levendigheid missen. En dat vind ik dan wel weer zonde van een portret die je zo goed begon.

sanneb
Berichten: 681
Geregistreerd: 18-08-05

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 01:14

Bedankt San

@ Art_ificous, ik ben het met bovenstaande reacties eens. Het linkerdeel is echt van super hoge kwaliteit. Ik denk dat rechts minder is omdat er lijnwerk in zit. De kleurvlakken lopen niet echt lekker in elkaar over.
Desondanks mooi portret.

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 06:45

_San87_ schreef:
@Eva, je hond vind ik mooi, maar niet je beste werk. Volgens mij ben je het daar zelf ook wel mee eens ;).


Jazeker ben ik het daarmee eens. Ik hou het voorlopig bij mijn potloden. Dit was typisch een gevalletje don't bite off more than you can chew :=

Jis_

Berichten: 11598
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 09:02

Vind je Frida helemaal te gek oji! :j En bedankt voor het erg leuke compliment. <3

eva1969 schreef:
Wat is iedereen productief!!

Ik heb eindelijk de mijne af, dat wil zeggen, ik doe er niets meer aan en de ontvanger is er blij mee.
[ [url=m/fwDmP5.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nu heel snel terug naar mijn pastelpotloden :):)


Mooi resultaat Eva. :j