[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 37554
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 13:01

rina schreef:
ikke schreef:
Als je genoeg biedt heb ik er eentje staan van 2002 met 335k op de klok en goed onderhouden.
Nagenoeg full option, type direct onder de R-design.


Moet wat inruilen waar jij geen interesse in hebt ;) Een XC90 diesel.

Nee, inderdaad. Als er hier een Diesel komt, is het een kleintje voor woon-werkverkeer. V40 of zo.
Hoewel ik laatst ook wel een hele mooie Saab 9-3 Cabrio Diesel zag staan......

ikke

Berichten: 37554
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 14:06

Toch even een waarschuwing aan iedereen die hier leest: Ik kreeg een bericht van een bevriende Bokker wiens familielid tegen een dikke prent aangelopen is omdat ie ook de fout maakte in de optelling van gewichten bij B-rijbewijs.

Het is TMM auto + TMM aanhanger < 3500kg

ALTIJD!!!

Waarbij Toegestane Maxium Massa = Leeg gewicht + toegestaan laadvermogen.

Freyr
Berichten: 693
Geregistreerd: 20-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 15:49

ikke schreef:
Toch even een waarschuwing aan iedereen die hier leest: Ik kreeg een bericht van een bevriende Bokker wiens familielid tegen een dikke prent aangelopen is omdat ie ook de fout maakte in de optelling van gewichten bij B-rijbewijs.

Het is TMM auto + TMM aanhanger < 3500kg

ALTIJD!!!

Waarbij Toegestane Maxium Massa = Leeg gewicht + toegestaan laadvermogen.


E halen is nog altijd de meest handige en veilige optie naar mijn mening ook.

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 16:36

Mm ik wou binnenkort gaan oefenen met mijn auto en een trailer voor ik af ga voor E.

Mijn auto is tmm 2240 dus moet een trailer vinden met tmm 1200 en een beetje?

Trailer zou sowieso leeg zijn hoor.
Hopen dat een stalgenootje die me wou helpen de goeie trailer heeft..

De trailer die ik anders zou huren heeft een tmm van 1600. Dus dan kom ik officieel gezien in de problemen? :(

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 20:48

ikke schreef:
Toch even een waarschuwing aan iedereen die hier leest: Ik kreeg een bericht van een bevriende Bokker wiens familielid tegen een dikke prent aangelopen is omdat ie ook de fout maakte in de optelling van gewichten bij B-rijbewijs.

Het is TMM auto + TMM aanhanger < 3500kg

ALTIJD!!!

Waarbij Toegestane Maxium Massa = Leeg gewicht + toegestaan laadvermogen.


Blijven herhalen want het komt nog regelmatig voor dat men het niet weet.
Hoe vaak ik niet 1,5 paardstrailers te huur zie geschikt voor B rijbewijs... _-:( :list:
Hangt er toch echt vanaf wat voor auto je ervoor hangt of je met B mag rijden.

Freyr
Berichten: 693
Geregistreerd: 20-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 21:34

Sterre98 schreef:
Mm ik wou binnenkort gaan oefenen met mijn auto en een trailer voor ik af ga voor E.

Mijn auto is tmm 2240 dus moet een trailer vinden met tmm 1200 en een beetje?

Trailer zou sowieso leeg zijn hoor.
Hopen dat een stalgenootje die me wou helpen de goeie trailer heeft..

De trailer die ik anders zou huren heeft een tmm van 1600. Dus dan kom ik officieel gezien in de problemen? :(



Ja, wat jij zegt klopt! Vanaf een tmm van 1259 kom je in de problemen met een b-rijbewijs. Eerlijk gezegd denk ik dat je je trailer dan terug moet gaan keuren, een trailer met deze maximum tmm is er voor mijn gevoel niet makkelijk te vinden. Of je E dus halen

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 21:37

Ja er komt dus een 2paards, dus voor E moet ik sowieso.

Maar ik wou dus beetje oefenen met een lege trailer om gewoon even wat handigheid te krijgen voor ik weer een dagcursus doe.

Dus als ik een trailer kan vinden met tmm tot +-1200 zou het goed moeten komen?

ikke

Berichten: 37554
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 21:54

Sterre98 schreef:
Ja er komt dus een 2paards, dus voor E moet ik sowieso.

Maar ik wou dus beetje oefenen met een lege trailer om gewoon even wat handigheid te krijgen voor ik weer een dagcursus doe.

Dus als ik een trailer kan vinden met tmm tot +-1200 zou het goed moeten komen?

Maar om in de basis het gedrag van een aanhangertje te leren, voldoet een boedelbakje van 750kg TMM ook en dat mag altijd.

De grootste fout die gemaakt wordt bij achteruit rijden is draaien aan het stuur. Eerst kijken, dan corrigeren, weer kijken, weer corrigeren, weer kijken, enz.

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 22:24

Ja is dat voldoende? Want ik hoor van heel veel mensen dat een enkel asser en een dubbel asser heel anders rijden.

Maar anders huur ik zo'n boedelbak :)

Want het gaat mij echt even over het opfrissen van aan en afkoppelen en bijzondere verrichtingen :)

ikke

Berichten: 37554
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 22:33

Sterre98 schreef:
Ja is dat voldoende? Want ik hoor van heel veel mensen dat een enkel asser en een dubbel asser heel anders rijden.

Maar anders huur ik zo'n boedelbak :)

Want het gaat mij echt even over het opfrissen van aan en afkoppelen en bijzondere verrichtingen :)

Nee, het principe blijft gelijk alleen is een tandemasser een soort lui trekpaard en een enkelasser een soort race-arabier.

Maak je een fout bij een enkelasser, staat ie vrijwel meteen dwars achter je auto. Een tandemasser is trager en geeft je dus veel ruimer de tijd om te reageren.

Undefined
Berichten: 3766
Geregistreerd: 18-01-09

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 22:40

Mijn ervaring is dat zon kleine aanhanger lastiger is dan een grote trailer. Ik heb zelf achteruit leren rijden op een quad bike met een klein aanhangertje en vond dat veel moeilijker dan de grote bus met 4 paards trailer/oplegger erachter.

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 22:44

Oh top dankjulliewel! Dan ga ik binnenkort maar eens samen met iemand die me beetje wou helpen een boedelbak huren en rijden. Dan maar zo snel als ik kan weer af voor mijn E. Wil m nu gewoon echt hebben :+

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 07:48

Mijn zoon heeft het geleerd met een karretje achter zijn skelter :D

Boedelbak is dus prima oefenmateriaal.

Een aanhanger met as voor en as achter reageert idd anders dan een enkel- of een tandemasser. Dat komt omdat de voorste as draaibaar is. Voor E achter B wordt altijd een tandemasser gebruikt.

Optiwolk

Berichten: 4783
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 08:04

ikke schreef:
Sterre98 schreef:
Ja is dat voldoende? Want ik hoor van heel veel mensen dat een enkel asser en een dubbel asser heel anders rijden.

Maar anders huur ik zo'n boedelbak :)

Want het gaat mij echt even over het opfrissen van aan en afkoppelen en bijzondere verrichtingen :)

Nee, het principe blijft gelijk alleen is een tandemasser een soort lui trekpaard en een enkelasser een soort race-arabier.

Maak je een fout bij een enkelasser, staat ie vrijwel meteen dwars achter je auto. Een tandemasser is trager en geeft je dus veel ruimer de tijd om te reageren.


Is het ook niet de lengteverhouding trekkend voertuig - oplegger die dat voor een stuk maakt?
Zo vind ik mijn combi auto-trailer veel fijner dan met de auto van mijn man voor.
Die auto is net wat langer en daardoor draait de trailer wat sneller.

Net zo met kleine boedelbakjes, die zullen veel sneller scheef gaan achter een lange stationcar dan achter een panda, toch?

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 17:47

Volgens mij doel je op de afstand tussen de achter as van de auto en de plek van een trekhaak?

Die afstand wil je inderdaad zo kort mogelijk hebben. Maar je kunt niet stellen dat die afstand altijd korter is bij een korte auto. Dat hangt van de bouw af van de auto.
Dan heb je ook nog de afstand bij een auto van tussen de voor en achter as (wielbasis). Hoe groter deze afstand hoe stabieler een auto rijdt. Ook hier in kan het voorkomen dat een kleine auto toch een langere wielbasis heeft dan een grote auto. het hangt maar net wat voor verhoudingen de frabrikant heeft gehanteerd.

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 14:51

Examen staat gepland! Dus nu mooi oefenen :+

Merexa

Berichten: 1164
Geregistreerd: 08-10-16
Woonplaats: Dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 13:23

Ik ga Zaterdag bij een Mitsubishi Outlander kijken die 1500 mag trekken. *\o/* Deze is van een automonteur die zijn boot er wel eens achter hing en wist dat ik een sterke Benzineauto zocht. Dus gelijk nieuwe APK er op en weet dat hij in orde is. Mocht de koop door gaan ga ik naar een 1,5 paards trailer zoeken en kan ik er op uit, maar eerst ook even oefenen zonder paard.

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 17:14

Nou vandaag geoefend met een aanhanger, ging grotendeels best goed, maar na een paar keer oefenen met bochtjes achteruit begon ik spontaan bijna te scharen.

Hebben jullie tips daarvoor? Ga binnenkort nog even oefenen met iemand die meer snapt dan mijn moeder :+

De eerste paar keren stuurde ik te weinig in waardoor ik heel weinig reactie had, en de bocht heel groot en lomp werd.
Opeens had ik een keer dat ie super goed + strak werd, en vervolgens werd de hoek tussen aanhanger en auto te klein.

Wat gaat er dan mis, en waar kan ik nog mee oefenen?

Heb 31 juli mijn cursus dag voor E, maar wou even goed oefenen weer.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 18:00

Waarschijnlijk rijd je te hard.
En veel mensen sturen teveel.
Probeer nóg langzamer te rijden. ;)

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 18:01

Auto sloeg bijna af omdat ik zo langzaam wegreed :+

Nee maar nog een paar keer oefenen, was er vandaag wel klaar mee haha

Optiwolk

Berichten: 4783
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 18:12

Kleine correcties

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 14:05

Sterre98, wat bij mij enorm hielp is weten waartoe ik moet sturen. Er zitten bij mij lampjes op de trailer. Gaat de trailer te veel naar rechts? Moet ik sturen naar het rechterlampje en andersom. Werkt ideaal.

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 14:14

Mijn BE instructeur zei altijd om scharen te voorkomen zoek een punt op je aanhanger trailer waarbij je moet gaan mee sturen. Misschien dat je met een letter van je boedelbak in je spiegel een punt kan vinden voor het gaat scharen? Ik moest bij de aanhanger als ik de N op de zijkant in mijn spiegel zag gaan mee sturen. Dat heeft in het begin echt heel goed geholpen, later wist het het zonder daarop te letten.

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 15:15

Ja dat zei de mijne idd ook! Sturen naar het probleem. Dat deed ik dus ook, maar dat had uiteindelijk geen zin meer -O-

ikke

Berichten: 37554
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 16:49

Lenexa schreef:
Mijn BE instructeur zei altijd om scharen te voorkomen zoek een punt op je aanhanger trailer waarbij je moet gaan mee sturen. Misschien dat je met een letter van je boedelbak in je spiegel een punt kan vinden voor het gaat scharen? Ik moest bij de aanhanger als ik de N op de zijkant in mijn spiegel zag gaan mee sturen. Dat heeft in het begin echt heel goed geholpen, later wist het het zonder daarop te letten.

En dat punt vind je door volledig ingestuurd een rondje te rijden. Kijk naar een herkenningspunt in je spiegel. Gaat de aanhanger voorbij het punt dat je dan ziet, dan schaart de boel (en ben je dus te laat).