Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 10:39

Samantha89 schreef:
Even een vraagje, ik voer al een maand of 3 a 4 vitalbix dc met de luzerne van vitalbix. Het valt mij nu ineens op, tijdens het poetsen, dat mijn paard jeuk heeft bij zijn manenkam, over zijn rug en aan zijn hoofd. Ik heb ook allemaal muggenbultjes gevonden en daar jeukt hij ook op. Ga ik verder bij zijn billen, flanken, zijkant buik en onder zijn buik heeft hij geen jeuk. Stel dat de jeuk toch door de vitalbix komt, hoe snel geeft het resultaat als ik stop met voeren van de vitalbix? Pony krijgt het ook, die jeukt ook een klein beetje bij zijn manen, verder niks en geeft ook niet zo’n reactie als bij mijn paard.
Mocht het toch door de vitalbix komen baal ik wel enorm, langslepende tijd achter de rug wat betreft slechte hoeven en abcessen in 1 hoef, ging al de betere kant op gelukkig maar sinds ik overgestapt ben van de hoeveler reformin plus naar vitalbix hebben zijn hoeven echt een enorme sprong vooruit gemaakt!


Ongeveer tien dagen na het stoppen met een product zou je wel verschil moeten zien. Voeding blijft ongeveer 36 uur in het verteringssysteem, maar kan veel langer in de spieren blijven zitten en in de organen. Ongeveer 10 dagen is een reëel uitgangspunt.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 10:59

Het kan ook aan de Lucerne liggen.

Mijn haf schuurt ook van Lucerne als ik dat extra bijvoert.

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 11:10

Dan ga ik er even helemaal mee stoppen denk ik. Heb wel vaker lucerne gegeven maar nog nooit deze jeuk bij hem gezien. Maar ook nog nooit deze jeuk op muggenbultjes gezien. Het valt me nu gewoon ineens op de laatste week. Bedankt iig voor de antwoorden!

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 12:51

Er zitten wel heeeel veel muggen he een plaag nog nooit zo erg geweest als dit jaar. Dus dat is natuurlijk ook heel goed mogelijk.

Schadows17

Berichten: 309
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Het mooie zuiden

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 15:45

jup overal muggen :(.... gelukkig valt het bij die van mij nog heel goed mee met de jeuk, hoe gaat het bij jullie paarden?

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 16:07

Samantha89 schreef:
Dan ga ik er even helemaal mee stoppen denk ik. Heb wel vaker lucerne gegeven maar nog nooit deze jeuk bij hem gezien. Maar ook nog nooit deze jeuk op muggenbultjes gezien. Het valt me nu gewoon ineens op de laatste week. Bedankt iig voor de antwoorden!


Heb je hem wel ingepakt?

Bij ons ook veel beestjes, maar pak de paarden wel in. Als het regent of het koelt even af en er staat wind, doen we alles af en kunnen ze even bloot. Maar had er hier ook al 3 met dikke ogen.

Ene paard is aantrekkelijker dan het andere en zou door het voer kunnen komen, maar ik heb 2 zwarten en die zijn ook weer erg in trek.

Wij bieden ze wel plekken aan om te kunnen schuren. Heb onder het dak van de stal op de hoek 2 plastic matten boven elkaar om de hoek gevouwen en daar schuren ze.
Maar we hebben ook een grote dode boom staan, alleen de stam, die vol vogeltjes en nestjes zit. Daar schuren ze ook tegen en die hebben we ook expres laten staan.

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 16:33

Nee ik heb geen deken, nooit gehad ook voor hem. Daarom ben ik ook zo verbaasd eigenlijk. Hij had altijd wel vaak bultjes van muggen en steekvliegen, maar had er verder nooit echt op gereageerd. Als ik m nu krab op zijn rug reageert hij wel op de jeuk, gaat helemaal raar staan met z’n hoofd en nek en gekke lip bewegingen :') alsook bij zijn manen. Maar ga ik verder naar achteren richting onderrug en billen dan reageert hij niet meer. Als ik naar mezelf kijk, ik ben allergisch voor muggen etc en als ik geprikt ben wordt een klein bultje een grote rode schijf wat jeukt en erom heen ook. Misschien dat dat bij hem ook het geval is. Pony wordt naar mijn idee nauwelijks geprikt, bij hem vindt ik geen bultjes en reageert ook niet zoals mijn paard. “Schuurt” wel heeeeel soms zijn manenkam, maar absoluut niet extreem.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 16:50

Samantha89 schreef:
Nee ik heb geen deken, nooit gehad ook voor hem. Daarom ben ik ook zo verbaasd eigenlijk. Hij had altijd wel vaak bultjes van muggen en steekvliegen, maar had er verder nooit echt op gereageerd. Als ik m nu krab op zijn rug reageert hij wel op de jeuk, gaat helemaal raar staan met z’n hoofd en nek en gekke lip bewegingen :') alsook bij zijn manen. Maar ga ik verder naar achteren richting onderrug en billen dan reageert hij niet meer. Als ik naar mezelf kijk, ik ben allergisch voor muggen etc en als ik geprikt ben wordt een klein bultje een grote rode schijf wat jeukt en erom heen ook. Misschien dat dat bij hem ook het geval is. Pony wordt naar mijn idee nauwelijks geprikt, bij hem vindt ik geen bultjes en reageert ook niet zoals mijn paard. “Schuurt” wel heeeeel soms zijn manenkam, maar absoluut niet extreem.


Ben je niet verhuisd ofzo?

Wij merken wel verschil per plek. Wonen nu hier en eerste zomer. Hebben al eerder veel beestjes gehad en ook wel mider, maar altijd wel een tijdje dat ze ingepakt staan. Soms langer, soms korter. Zo een deken kost niet veel en ze kunnen ze 24/7 dragen, dus zou hem niet met jeuk laten staan.

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 17:31

Nee ook niet, we hebben vorig jaar ons eigen stukje gekocht, maar dat is een stuk wat gelijk naast de stal ligt waar ik ruim 4 jaar heb gestaan, dus in feite nog hetzelfde. Moet wel zeggen dat in de ochtend en in de avond wel heel veel muggen bezig zijn en overdag die rot vliegen.

Kim_W

Berichten: 583
Geregistreerd: 17-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 17:37

superpony schreef:
SBravour schreef:
ik zie hierboven staan dat paarden die 24/7 buitenstaan met enkel hooi en vitamine -> dof en slecht in hun spieren.
Dan denk ik direct 3 stappen verder, zijn deze paarden niet dof vanwege gebrek aan verzorging/wassen en voor TRAINING. Ik zie maar al te vaak in mijn omgeving dat de paarden in een box de enige zijn die fanatiek getraind worden, gewassen worden en weet ik het allemaal.
Ja, mijn paard komt ook dof en zanderig uit de paddock, maar van zodra ik haar heb geborsteld en in training zet is zij vergelijkbaar met de paarden uit een box met scheppen muesli en brok..


Nee, dat is niet wat ze bedoelen. Ik zie en snap wat ze bedoelen.

Dof is niet vies of zand.

Mijn paarden zijn 13 tm 27 en hebben gewoon glans erop. Ook als ze wintervacht hebben of vies zijn. Ze staan hele jaar rond 24/7 buiten en zonder dekens. Of nou ja.........nu vliegendekens dan.

Gebrek aan spieren zou niet moeten gebeuren als ze in goede omstandigheden gehouden worden. Mijn iets te dikke nf is nu juist steeds beter in vorm, door het lopen, de heuvel en niet stilstaan volvreten.

Er zit een wereld van verschil tussen je paard naar buiten gooien met; ze staan buiten.......Of buiten omstandigheden zo maken dat ze daar ook echt in beweging zijn.
In een vierkant paddockje is het echt oersaai. Maar zelfs de wei biedt weinig variatie. Ik zie naast me pony's op de wei die echt verder niks te doen hebben.

Spieren door training is weer extra, maar de basis conditie en bespiering mag niet ontbreken door buiten staan.

En je ziet wel echt veel mensen voor 24/7 buiten kiezen omdat bijv koudbloeden snel te dik zijn. Dan krijgen ze arm hooi en alleen een vit brokje. Of ze hebben ondanks overgewicht nog steeds een tekort Of ze missen beweging.

Daarom vind ik de in shape van Pavo wel een goed doordacht product in eerste instantie. wel afvallen, maar geen eiwit tekort veroorzaken. Vit E zou ik moeten nakijken, want ok dat hebben paarden die weinig eten krijgen en geen of weinig gras snel tekort.


plutolover schreef:
Ik probeer ook m’n paard zo min mogelijk krachtvoer maar als ik merk dat hij bijv spier verlies of niet red met genoeg ruwvoer krijgt hij ook gwn meer krachtvoer

Maar op moment niet nodig

Soms kan het in praktijk ind anders zijn


Dat is ook zo. Maar op het moment dat een paard invalt qua spieren ben je eigenlijk al wat laat.


Mag ik vragen hoe jij jouw paarden buiten hebt staan? Hoe maak jij beweging aantrekkelijk voor de paarden?

Vrijbuiter34

Berichten: 239
Geregistreerd: 03-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 18:38

hmmm, ik wilde reageren dat het bij ons heel erg meevalt qua vliegen maar nu je oogjes benoemt bedenk ik me idd dat die van mij ook met snot-ogen staat. Hij heeft dat eigenlijk altijd wel een beetje (behoorlijk bolle ogen die veel wind vangen zeg maar, haha) en nadat hij in het najaar '19 op PPID getest is, is het niet beter geworden. Maak het iedere dag wel schoon, maar zal eens een vliegenmasker omdoen, wellicht helpt dat wel weer.

Voor wat betreft het invallen van spieren..Ik ben bij de diagnose (PPID) gelijk gestart met prascend. Hij kreeg toen al graanvrij, melassevrij en laag in suiker/zetmeel voer en onbeperkt hooi maar viel echt ontzettend in. Het leek wel een gratenbaal aan het einde van de winter, echt naar om te zien. Ben toen gaan zoeken en nu blijkt zijn vader PSSM2 suspect te zijn, dus ben toen extra eiwitten, amino, vitamine E en magnesium gaan bijvoeren. Hij at het in het begin alleen met seniores priores, wat naar mijn mening niet helemaal 'schoon voer' is, maar hij at het niet met ander voer. Binnen een paar weken echt een wereld van verschil en nu staat er weer een pony die mooi in zn bespiering zit, zelfs zn bovenlijn is bijgetrokken. Nu wel weer overgestapt op een balancer pro plus van JPGEF, hopelijk blijft hij zo goed en anders maar weer wat minder 'schoon voer'. Het oog wil ook wat blijkbaar :Y)

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 02:13

Kim_W, wij hebben een pp aan huis gemaakt. Dus meerdere hooi plekken, een lang recht pad om gas te geven, een pad met krul en tussen het aangelegde bosje door. Daar boomstammetjes om overheen te stappen. We hebben een heuvel daar kunnen ze van 4 kanten op en af. Bovenop een soort platform. De 4 vakken hebben we kruiden plantjes, die ze straks kunnen pakken vanaf de heuvel of het pad dat rondom de heuvel loopt.
We hebben een poel, maar zijn nog niet tevreden. Die wordt aangepast en dan daar ook een pad omheen en bomen.

Op onze huurplek hadden we hooi uit elkaar staan en ook een kleiner rondom pad, maar ik zie duidelijk betere condities en vooral mn obesitas ruin het goed doen.

Vrijbuiter, vorige week zondag 's ochtends niks aan de hand en even later mn merrie met 1 enorm dik oog, potdicht. Gelijk ab zalf kunnen halen en ging snel beter. Daarna begon het bij haar broer. Was bij beiden snel over. Ik had dagje maskers af vanwege regen en mevrouw begon weer een beetje, dus maskers weer op en 0,0 problemen.
Alleen mn ene ruin die had nu ook steeds vieze en iets dikke ogen, maar doet alles af. We smeren de ab zalf en doen gewoon 10x pd het masker weer om.

Maar oudste merrie en shet hebben niks * ff afkloppen* Heb merrie ook masker om gedaan, maar shet niet. Die heeft een mega voorpluk en was nog niet 100% uit de vacht. Had op ppid getest eind 2018, maar was negatief.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 23:14

Ik heb proefjes van Oerbalans.
De mijne vindt het erg lekker.
Die voorlopig maar eens even voeren.

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 11:57

Even melden dat ik inmiddels antwoord heb van pure paardenvoeding, zakken zijn momenteel vers en zouden vrij lang goed blijven. Ik heb gekeken naar jpgef plus ook maar als ik begon uit te rekenen kwam dat op een zak per maand en dat vind ik toch echt te duur gewoon. VS200 komt op 100dagen/zak maar ik dacht er eerder aan om om de dag te geven dus nog wat langer dan.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 12:26

Lori schreef:
Even melden dat ik inmiddels antwoord heb van pure paardenvoeding, zakken zijn momenteel vers en zouden vrij lang goed blijven. Ik heb gekeken naar jpgef plus ook maar als ik begon uit te rekenen kwam dat op een zak per maand en dat vind ik toch echt te duur gewoon. VS200 komt op 100dagen/zak maar ik dacht er eerder aan om om de dag te geven dus nog wat langer dan.


Wat is de reden om het om de dag te geven? Ik zou persoonlijk bij de aanbevolen hoeveelheid blijven

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 13:42

In de zomerperiode omdat ze ook een deel op gras staan, in het najaar wordt dit normaal iedere dag. :)

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 17:30

Zo snel hebben paarden ook geen tekorten hoor. Het wordt vooral verkocht voor de baasjes.

Maartje_M

Berichten: 9365
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 09:12

Ik ben sinds kort overgestapt van Pavo Vital naar Marstall Force (denk nu 2 weken). Ze krijgen nu nog een beetje een mix om de Vital op te maken, maar ik vind dat mijn merrie nogal energieloos is. Nu zijn er nog wat omstandigheden veranderd die dit zouden kunnen veroorzaken, maar nu het beduidend kouder is buiten, is ze echt nog wat tam.
Zijn er meer paarden die sloom/futloos op Force werden of moet ik het ergens anders gaan zoeken?

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 09:17

Maartje_M schreef:
Ik ben sinds kort overgestapt van Pavo Vital naar Marstall Force (denk nu 2 weken). Ze krijgen nu nog een beetje een mix om de Vital op te maken, maar ik vind dat mijn merrie nogal energieloos is. Nu zijn er nog wat omstandigheden veranderd die dit zouden kunnen veroorzaken, maar nu het beduidend kouder is buiten, is ze echt nog wat tam.
Zijn er meer paarden die sloom/futloos op Force werden of moet ik het ergens anders gaan zoeken?


Had ik met de mijne ook, dat gevoel. Ze zat goed in haar vacht ermee, deed het op zich goed, maar vond haar wat tam in het werk - en het is al geen hele vlotte beweger van nature. Dit was op de VS200 die ik daarna ging voeren beter.

Maartje_M

Berichten: 9365
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 11:41

He oliebol, daar had ik niet op gerekend haha. Even aankijken nog en anders toch maar weer op zoek naar ander voer. Mijn ruin krijgt jeuk van de Pavo (vermoed ik ten minste) dus vandaar dat ik iets anders zocht. Nooit saai met paarden :')

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 11:42

Maartje_M schreef:
He oliebol, daar had ik niet op gerekend haha. Even aankijken nog en anders toch maar weer op zoek naar ander voer. Mijn ruin krijgt jeuk van de Pavo (vermoed ik ten minste) dus vandaar dat ik iets anders zocht. Nooit saai met paarden :')


Je zou voor nu kunnen aanvullen met bijv lijnzaadolie/ lijnzaadbrok? dan heb je de zak / emmer niet voor niets gekocht en krijg je misschien weer wat extra energie?

Maartje_M

Berichten: 9365
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 11:43

Ja als het aan houdt, dan gaat ze er voorlopig iets bij krijgen tot de zak leeg is :j

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 13:17

Stom he, en dat merk je ook niet met een proefzakje oid..

Maartje_M

Berichten: 9365
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 13:41

Proefzakje had ik besteld voor mijn moeilijke eter-ruin, die dus nu weer het voer af en toe weigert :+ Lekker stel heb ik hoor

Anoniem

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 13:51

Vitamine brokjes zowel de vital als de force zijn laag in energie. Je geeft er ook maar 100 g van per dag, dus geloof nooit dat dat nou het verschil kan maken in energie. Misschien is het systeem wat overbelast door de verandering of zo?