Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 15:49

Magrathea schreef:
Premier Rutte hamerde op vertrouwen in de wetenschap. Hoe is het daarmee gesteld?
https://www.volkskrant.nl/a-b3b3e7d8

Leuk artikel waarin ook complotdenken wordt besproken

Dit artikel is alleen voor abonnees, ik kan het dus niet lezen.

nps
Berichten: 1984
Geregistreerd: 12-09-11

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 16:13

Ik ook niet, zou je de tekst willen / kunnen plakken hier? Lijkt me een interessant artikel!

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 16:23

nps schreef:
Ik ook niet, zou je de tekst willen / kunnen plakken hier? Lijkt me een interessant artikel!

Volgens mij mogen artikelen niet gekopieerd en geplaatst worden als ze achter een paywall zitten. Heb dat laatst in een hulk gelezen.

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 11:28

Wordt er ergens in dit topic ook ingegaan op wat iedereen met "complot" bedoelt? De definitie ervan?
Vind het wel interessant, maar als je gelooft dat de aarde plat is of gelooft dat er andere redenen zijn voor bepaalde oorlogen dan ons voorgeschoteld worden vind ik dat wel echt twee hele verschillende dingen.

Edit:
Staat wel in het topic:
"Een complottheorie of samenzweringstheorie is een theorie of opvatting dat een bepaalde gebeurtenis, ontwikkeling of toestand op sociaal, politiek of economisch gebied het resultaat is van een samenzwering. Volgens dit geloofssysteem spannen immorele en voor niets terugdeinzende individuen of groeperingen heimelijk samen om hun kwalijke doelen te realiseren."
Laatst bijgewerkt door FiveSports op 23-06-20 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 11:31

Afbeelding
Vind deze foto wel treffend.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 11:32

Ja dat is toch wel heel duidelijk. _O- In de hens met die dingen.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 11:48

FiveSports schreef:
Wordt er ergens in dit topic ook ingegaan op wat iedereen met "complot" bedoelt? De definitie ervan?
Vind het wel interessant, maar als je gelooft dat de aarde plat is of gelooft dat er andere redenen zijn voor bepaalde oorlogen dan ons voorgeschoteld worden vind ik dat wel echt twee hele verschillende dingen.


Als je stelselmatig alle wetenschappelijk goede bewijzen door de plee spoelt en alleen bewijzen gelooft die wetenschappelijk onderuit gehaald zijn, en/of daarbij nog wijst op ‘illuminatie’, ‘big pharma’, ‘de machthebbers’, ‘de overheid’, ‘het grote geld’ die ons allemaal willen onderdrukken en uitroeien, dan gaat het over complottheorieën.

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 11:51

Hoe zien de conspiracy critici* hier de oorlog in Irak? Volgens mij weet iedereen heel heel heel goed met welke hoofdreden het land aangevallen is...

*Ik denk dat elk verhaal apart bekeken kan worden, het ene verhaal lijkt mij compleet verzonnen bla, maar andere weer niet.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 11:56

Ik heb totaal geen verstand van de oorlog in Irak en je bedoelt denk ik Amerika?

Maar wat is daar conspiracy aan?

Princess_

Berichten: 5647
Geregistreerd: 27-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 12:01

FiveSports schreef:
Hoe zien de conspiracy critici* hier de oorlog in Irak? Volgens mij weet iedereen heel heel heel goed met welke hoofdreden het land aangevallen is...

*Ik denk dat elk verhaal apart bekeken kan worden, het ene verhaal lijkt mij compleet verzonnen bla, maar andere weer niet.


Is dat een conspiracy dan? Dacht dat het inmiddels welbekend was dat die oorlog gestart was onder valse voorwendselen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 12:03

Princess_ schreef:
Is dat een conspiracy dan? Dacht dat het inmiddels welbekend was dat die oorlog gestart was onder valse voorwendselen.

Dat is dan toch een conspiracy waarbij een groep mensen (geheime diensten, politici, militair adviseurs) door middel van een samenzwering hun kwalijke doelen realiseren (Irak binnenvallen)?

laliz
Berichten: 2197
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 22:13

Hmm, ik vind het nogal arrogant van mezelf om te denken dat ik de absolute waarheid in pacht heb. Ik vind het fijn om kritisch na te denken, buiten de standaarden en bij overweegbare opmerkingen dan te bepalen dát ik het niet goed kan bepalen en zolang probeer kritisch te blijven (zwevende kiezer zeg maar).

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-20 22:15

Dat is nu juist het verschil met complotdenkers . Zelf kritisch nadenken ipv achter de grote complotdenkers aanlopen.

nps
Berichten: 1984
Geregistreerd: 12-09-11

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 08:22

Die roepen wel op tot kritisch nadenken zolang het maar niet over hun eigen gedachtegoed is. Ik vind het omgekeerd weer arrogant te denken dat je het beter weet dan experts na een rondje googelen.

Wat vinden jullie van de theorie dat Corona is gemaakt om de zwakkeren uit te roeien en macht over mensen uit te oefenen? Er zijn een aantal mensen in mijn directe omgeving die hier echt in geloven...

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 08:45

ik vraag me af of zwakkeren uitroeien macht uitoefent over mensen. Hadden ze beter een virus kunnen ontwikkelen dat de sterkste uitroeit :+

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 08:58

secricible schreef:
ik vraag me af of zwakkeren uitroeien macht uitoefent over mensen. Hadden ze beter een virus kunnen ontwikkelen dat de sterkste uitroeit :+

Hahaha ja he :+

Ik vraag me ook altijd af wat mensen nou precies denken dat "macht" doet. Alsof Mark Rutte de hele dag venijnig in zijn handen zit te wrijven omdat hij minister-president is. Wat bereikt hij met zijn machtspositie?

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 08:59

Tja om kosten te besparen door de zwakkeren uit te roeien was nog een optie geweest. Alleen heeft dit hele coronagebeuren verschrikkelijk veel geld gekost, dus dat idee is ook niet reëel.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 11:04

Magrathea schreef:
secricible schreef:
ik vraag me af of zwakkeren uitroeien macht uitoefent over mensen. Hadden ze beter een virus kunnen ontwikkelen dat de sterkste uitroeit :+

Hahaha ja he :+

Ik vraag me ook altijd af wat mensen nou precies denken dat "macht" doet. Alsof Mark Rutte de hele dag venijnig in zijn handen zit te wrijven omdat hij minister-president is. Wat bereikt hij met zijn machtspositie?


Doekoe :7

Maar macht in de verkeerde handen kan natuurlijk gevaarlijk worden.
Daar hebben ze gelijk in. Maar hier in NL ligt de macht nooit bij een persoon. Dus ik snap ook nooit hoe zo’n complot dan ultrageheim blijft en dat al die ‘machthebbers’ de boel geheim kunnen houden en er nooit wat uitlekt.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 11:11

Een minister-president verdient misschien wel veel tov een putjesschepper bij wijze van spreken, maar hij zou als topman ergens aan de slag kunnen waar hij nog wel 3x zoveel verdient := en ik heb nou ook niet het idee dat het heel makkelijk is om aan de top van de politiek te komen, daar gaan heel wat uurtjes campagne voeren en beleidsbaantjes aan de onderkant aan vooraf :=

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 11:55

Ik heb iemand op Facebook die heilig gelooft in alle theorieën en ben nu op een pagina beland over de 99%

De dingen die erop staan zijn te gek voor woorden. Meeste over corona maar zag ook een artikel over dat Japan hybride versies tussen mens en dier mag kruisen. Moraal van het artikel was natuurlijk dat ze dieren mogen gebruiken voor het groeien van menselijke organen. Maar plak daar een raar plaatje bij van een zeehond/mens en iedereen gelooft het.

Dacht dat ze fake news wilde bannen daar?

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 00:42

enzino schreef:
Princess_ schreef:
Is dat een conspiracy dan? Dacht dat het inmiddels welbekend was dat die oorlog gestart was onder valse voorwendselen.

Dat is dan toch een conspiracy waarbij een groep mensen (geheime diensten, politici, militair adviseurs) door middel van een samenzwering hun kwalijke doelen realiseren (Irak binnenvallen)?


Dat dacht ik ook... Maar misschien dat iemand nog kan uitleggen waarom dit geen conspiracy is?

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 08:56

Dat is geen samenzweringstheorie, omdat we met feiten kunnen onderbouwen dat er gelogen is. Daar is al heel lang geen discussie meer over, zelfs de Amerikaanse regering geeft toe dat er geen massavernietigingswapens waren.

Anoniem

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 09:57

Het was wel degelijk een samenzweringstheorie tot het moment dat het bewezen is en dan is het geen theorie meer en alleen nog een samenzwering.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 10:26

Het was een samenzwering. Een groot deel van de wereld had vanaf dag één grote twijfels, landen als Duitsland, Frankrijk en België hebben daarom ook nooit meegedaan. Ze vonden de feiten waarop de VS zich baseerde veel te zwak.

Een samenzweringstheorie is iemand die zegt allerlei onbekende feiten over meestal een overheid te hebben, die dat niet door feiten kan onderbouwen, daarvoor in de plaats moet je hem geloven. En als je het niet gelooft, dan ben je een schaap, dat in de verhaaltjes van de overheid trapt. Dat hele mechanisme heeft bij de tweede golfoorlog nooit gespeeld. Eerder het omgekeerde, de VS beweerde, zonder goede onderbouwing, dat Irak massavernietigingswapens had en als je dat niet geloofde, dan trapte je in de verhaaltjes van de axis of evil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 12:15

Karl66 schreef:
Een samenzweringstheorie is iemand die zegt allerlei onbekende feiten over meestal een overheid te hebben, die dat niet door feiten kan onderbouwen, daarvoor in de plaats moet je hem geloven. En als je het niet gelooft, dan ben je een schaap, dat in de verhaaltjes van de overheid trapt.

Dat lijkt me jouw eigen invulling, niets mis mee, maar sommige mensen pakken het wat anders op en noemen dat juist een voorbeeld van een samenzwering wat eerst een theorie was en daarna een feit werd.