Jager schiet paard dood in Duitsland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34636
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 08:52


Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Jager schiet paard dood in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 08:56

Wat een rare timing. Dat is gewoon vragen om geiten die per ongeluk worden geschoten.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34636
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 09:06

Maar een jager gaat niet het bos in om zomaar te schieten, die kennen de omgeving als hun broekzak. Weten wat voor wild er precies zit en waar. Gaan een paar dagen goed observeren, voor ze het schot plaatsen. En doen dan ook nog check, check dubbel check bij wijze van spreken.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Jager schiet paard dood in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 09:20

Zo lang jagers mensen doodschieten omdat ze dachten dat het een ritselend everzwijn was, sta ik van niets meer stom. Dan is een Haflinger en een hert praktisch een en hetzelfde dier.

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 09:37

Ibbel schreef:
Het is volop voortplantingsseizoen. Als je met een kaliber schiet waarmee je een paard kunt doden, dan schiet je dus op groot wild. Bij mijn weten is het geen jachtseizoen als er kalfjes en biggetjes bij lopen.
Kan me niet voorstellen dat je in Duitsland wél jaarrond op grootwild mag jagen.


Laat ik me even uit je illusie halen... Wij wonen al 6 jaar in Duitsland en helaas mag er hier wel het jaar rond geschoten worden. Nu moet ik zeggen dat onze jagers gedisciplineerd zijn en dus geen dieren schieten die drachtig zijn of jongen hebben. Maar het jagen op zich, mag dus wel gewoon.

De jacht staat mij meer en meer tegen. Ja, kan zijn dat het nodig is om het bestand op peil te houden, maar wij hebben de natuurlijke leefomgeving van het wild afgenomen en dan schieten we ze maar neer omdat ze "ons" (vee)voeder komen opeten. Tja...

mino1
Berichten: 363
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Thuis

Re: Jager schiet paard dood in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:00

Wat jij verteld is dikke onzin tess_84 ieder diersoort heeft een periode dat er opgejaagd mag worden dat is in Duitsland en ook in Nederland zo.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:02

Mijn paard werd ook beschoten in de wei,en Ja expres,ik was er zelf bij.Ik liep voorbij het paard en de metalen ruif toen ik een schot achter me hoorde en iets op de ruif hoorde afketsen.Het kwam vanuit de bosjes langs het weiland bij GGZ.Het paard is keihard weg gerent en is nog heel lang bang geweest voor dichte struiken,ze durfde er niet langs.
Dit was zeker niet per ongeluk,een of andere gestoorde vond het leuk.Heb nog gezocht of ik de kogel kon vinden,maar dat was een vlo in een hooiberg. Had wel aangifte gedaan bij politie.

Ik denk dat ze er nooit achter komen of het per ongeluk of bewust is gebeurt door de jager.

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:04

mino1 schreef:
Wat jij verteld is dikke onzin tess_84 ieder diersoort heeft een periode dat er opgejaagd mag worden dat is in Duitsland en ook in Nederland zo.


Zeg ik ergens dat er op alle dieren geschoten mag worden? Ik zeg dat er het jaar rond geschoten mag worden.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:04

mino1 schreef:
Wat jij verteld is dikke onzin tess_84 ieder diersoort heeft een periode dat er opgejaagd mag worden dat is in Duitsland en ook in Nederland zo.
Als je iets verder kijkt, dan heeft ze wel degelijk een heel sterk punt. Wij mensen nemen steeds meer van onze omgeving, en daar moeten anderen diersoorten dan voor wijken.

Eigenlijk best heel egocentrisch.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34636
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:12

Dat is niet de enige reden. Er is geen top predator. Die paar wolven die er nu lopen kunnen de populatie herten, zwijnen, reeën onvoldoende uitdunnen. Daar is de jacht ook voor.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:13

oomens schreef:
mairead schreef:
Ik heb ooit eens gehoord dat jagers in Duitsland wel houden van een borreltje vóór de jacht...

Ik heb wel eens gehoord dat Nederlandse bokkers maar héél weinig nodig hebben om volop te gaan speculeren en generaliseren.



mwa, laat dat Nederlandse en bokkers maar weg; is puur een menselijk trekje en is al zo oud als de mensheid bestaat; speculeren bij weinig informatie


en om dan mee te doen met speculeren; als die man al onderweg was naar zn auto ( en dus waarschijnlijk naar huis ging), hoe heeft hij dan dat wapen vast gehouden dan, dat je per ongeluk een haflinger dood schiet? Geladen en met de loop naar voren?
Nu ben ik absoluut niet op de hoogte wat betreft de regels die gelden voor lopen met een geladen geweer, maar je maakt mij niet wijs dat dat met de loop naar voren is....of dat het sowieso conform de regels is om met een geladen geweer rond te blijven lopen als je met je jacht klaar bent. Lijkt mij dat de regel dan is dat het wapen ontladen wordt en met de loop naar beneden lopen

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:15

SusanH schreef:
Dat is niet de enige reden. Er is geen top predator. Die paar wolven die er nu lopen kunnen de populatie herten, zwijnen, reeën onvoldoende uitdunnen. Daar is de jacht ook voor.


En als er dan een paar wolven zijn, beginnen de boeren te klagen dat ze een gevaar zijn voor hun vee. Tja :x
Bovendien is het om dezelfde reden die ik boven al noemde, dat de wolf weg was: natuurlijke habitat ingenomen door de mens. Als wij gaan knoeien met de natuur, "moet" je natuurlijk meer en meer ingrijpen.

Nezzie

Berichten: 476
Geregistreerd: 28-02-05
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:18

Nissima schreef:
De politie gaat er vanuit dat er geen opzet in het spel was, maar doet nog wel onderzoek. Waarom het heeft plaatsgevonden is ook nog niet duidelijk. Toen de jager naar zijn auto liep loste hij een schot, waarmee hij de Haflinger raakte.

Er moet nog worden opgehelderd of er een technisch defect in het wapen is of een fout in de bediening. Er waren geen getuigen.


Misschien een domme vraag betreffende het 'per ongeluk af gaan': loopt een jager als hij klaar is met de jacht en op weg is naar de auto dan met een geladen wapen? Waarom?

Edit: Wat xxCYNNxx dus ook al zegt... Ik was spuit 11
Laatst bijgewerkt door Nezzie op 17-06-20 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34636
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:18

Wat betreft lopen met geladen geweer. Niet om het goed te praten. Maar het was 4.30. Mensen die nachtdiensten draaien weten dat dat de tijd is om in te kakken. Dikke kans dat hij niet helemaal helder was.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:20

tess_84 schreef:
SusanH schreef:
Dat is niet de enige reden. Er is geen top predator. Die paar wolven die er nu lopen kunnen de populatie herten, zwijnen, reeën onvoldoende uitdunnen. Daar is de jacht ook voor.


En als er dan een paar wolven zijn, beginnen de boeren te klagen dat ze een gevaar zijn voor hun vee. Tja :x
Bovendien is het om dezelfde reden die ik boven al noemde, dat de wolf weg was: natuurlijke habitat ingenomen door de mens. Als wij gaan knoeien met de natuur, "moet" je natuurlijk meer en meer ingrijpen.

uiteraard klagen die boeren, want die wolf is liever lui dan moe.
Die gaat naar het lopend buffet, die gaat niet achter een ree aan rennen als de schapen zo hapklaar staan.
Dus voor de wildstand heb je daar niets aan.


Nu ben ik dus niet op zich tegen jagers, maar als ik zie wat voor sukkels er hier een wapenvergunning hebben, dan vraag ik me inderdaad ook af hoe dat ongeluk daar heeft kunnen gebeuren.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:24

SusanH schreef:
Dat is niet de enige reden. Er is geen top predator. Die paar wolven die er nu lopen kunnen de populatie herten, zwijnen, reeën onvoldoende uitdunnen. Daar is de jacht ook voor.
Ja en als er dan vervolgens wel wolven komen, dan moeten die weer dood want het vee van diersoort mens komt in gevaar :roll:

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:36

mairead schreef:
Ik heb ooit eens gehoord dat jagers in Duitsland wel houden van een borreltje vóór de jacht...

Hoe dan ook; heel veel sterkte voor de eigenaat van het paard. Lijkt me vreselijk om op deze manier je paard te moeten verliezen. ;(

Klopt wel hoor,zullen niet alle jagers zijn. Maar mijn vriendin woont in duitsland en de buren zijn een jagersvereniging. Voor dat ze het bos in trekken word er eerst flink aan de borrel gezeten. Een haflinger tussen de bomen heeft al gauw de kleur van een ree.

Bij mijn vriendin in de buurt is ook al eens een hond van een boer doodgeschoten die in de weien liep te struinen van de boer zijn land.Een ridgeback die heeft ook zo een ree kleur. Soms schieten ze op alles wat beweegt.
Mijn vriendin zegt altijd het voordeel is dat ik zie of ze vertrekken of vertrokken zijn,dan blijf ik uit de bossen.

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:37

_Penotti schreef:
tess_84 schreef:

En als er dan een paar wolven zijn, beginnen de boeren te klagen dat ze een gevaar zijn voor hun vee. Tja :x
Bovendien is het om dezelfde reden die ik boven al noemde, dat de wolf weg was: natuurlijke habitat ingenomen door de mens. Als wij gaan knoeien met de natuur, "moet" je natuurlijk meer en meer ingrijpen.

uiteraard klagen die boeren, want die wolf is liever lui dan moe.
Die gaat naar het lopend buffet, die gaat niet achter een ree aan rennen als de schapen zo hapklaar staan.
Dus voor de wildstand heb je daar niets aan.


Nu ben ik dus niet op zich tegen jagers, maar als ik zie wat voor sukkels er hier een wapenvergunning hebben, dan vraag ik me inderdaad ook af hoe dat ongeluk daar heeft kunnen gebeuren.


Dan moeten die boeren er maar voor zorgen dat de wolf niet aan hun vee kan. Sorry hoor, maar als een wolf een schaap/lam/whatever pakt, is het zielig (voor wie??), maar als datzelfde schaap/lam/whatever twee dagen later naar de slacht gaat, is het... (Vul zelf maar in)

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:38

:n

Hoe kortzichtig kan iemand zijn.

Maar lees eens bij in de lopende wolven topics, hier niet de plaats lijkt me.
Laatst bijgewerkt door _Penotti op 17-06-20 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34636
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:39

Schieten op alles wat beweegt is niet exemplarisch voor jagers. Zo iemand zou geen jacht vergunning mogen hebben.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 11:16

Qimm schreef:
Blussem schreef:
Ik blijft heel raar vinden dat jagers gewoon mogen schieten met vuurwapens in openbare ruimte. Echt bizar dat dit gewoon mag.


Waar moeten ze anders wild schieten?

Automobilisten rijden ook wel eens perongeluk paarden aan. Ongelukken gebeuren en dat is altijd triest

Nou als burger mag ik niet met een pistool over straat lopen, laat staan schieten. Ik vind echt heel bizar dat jager dit wel mag.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 11:17

SusanH schreef:
Wat betreft lopen met geladen geweer. Niet om het goed te praten. Maar het was 4.30. Mensen die nachtdiensten draaien weten dat dat de tijd is om in te kakken. Dikke kans dat hij niet helemaal helder was.

Zeker mogelijk, maar moderne vuurwapens hebben een beveiliging er op zitten zodat ze niet zomaar af gaan, normaal is vinger pas aan de trekker als je echt weet waar je op richt, wat er achter is en je dat inderdaad wil/mag schieten. En dan hebben we het nog niet over waarom dat wapen gericht was op een punt in de verte zonder intentie te schieten ipv op de grond (uitgaande van zachte grond die een kogel veilig zou opvangen). Naar de basis veiligheidsregels omgang vuurwapen kijkend zijn ze alle 4 overtreden en dan moet je vragen stellen bij welke gewoontes en reflexen deze persoon had qua omgang met een vuurwapen, want juist vermoeid zou je daarop terugvallen.

Popstra
Berichten: 13751
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Jager schiet paard dood in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 11:36

Hier jagen ze ook. Heel het jaar rond in de weides op hazen en reeen en dan smorgens als het net schemert. Ik ben er nooit zo blij mee als mijn paarden In de wei staan...

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 12:44

Er zullen vast prima jagers bestaan, maar degene die ik ken dat zijn vooral schietgrage oude kerels die er lol in hebben om een wedstijdje 'wie schiet er de meeste' te houden..
In een wei in de buurt van waar mijn paard vroeger stond liepen er twee van die figuren.. vooral in het voorjaar waren die regelmatig op kraaien aan het schieten. En als er dan een uit de lucht viel dan hoorde je ze lachen.
En er werd regelmatig met de loop zo'n kraai gevolgd en dan richting onze wei en zelfs richting het dorp uit de lucht geschoten. Hoe vaak we daar niet kwaad naartoe zijn gelopen, en die mensen hadden ook constant buurtbewoners en politie in de wei staan. Maar zo lang er geen gewonden vallen moet dat maar kunnen schijnbaar.
Zo hingen er ook af en toe geschoten konijnen in de bomen, walgelijk :=

Als zo'n jager zonder na te denken een vogel uit de lucht probeert te schieten, of desnoods een wegspringende ree, en daar staat een paard achter.. levensgevaarlijk.

Popstra
Berichten: 13751
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 14:06

Jep, en dan ook met een borrel op.
Dat tafereel is hier elk jaar in december net voor kerst. Dat is kennelijk traditie voor hen. Een man of 10 die drijfjacht doen op de weides om hazen te schieten. Allen aardig op leeftijd en een dikke rode neus.
Heb zelf er naast staan kijken vanaf mijn erf hoe ze een haas met de vuist dood sloegen omdat deze aangeschoten was.
In mijn weides komen ze niet. Krijgen ze geen toestemming voor van ons.