[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 20:21

Hier weer opgedaan na ze vanmorgen af te hebben gedaan, het wordt koud en ze geven nog meer regen af. Zolang het niet boven de 15 graden wordt blijven ze op

simongek

Berichten: 5342
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 20:31

Regendeken ongevoer of 150 gram overdag buiten. Op stal zomerdeken.

Hij is 2 weken geleden geschoren.

_pauline_
Berichten: 1609
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 21:32

Toevallig iemand die weet of de pasvorm de Bucas Irish en Sun Shower overeenkomt? En of de hals van een Irish daar op past?
De Anniversary komt overeen met de Irish, maar kan geen hals op. Zit nu in dubio.

De smartex dekens lijken niet helemaal lekker te liggen namelijk.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 22:45

geen idee, weet wel dat mijn power turnout perfect past en dat ik van de zebra rain een maatje kleiner had moeten nemen

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 09:28

_pauline_ schreef:
Toevallig iemand die weet of de pasvorm de Bucas Irish en Sun Shower overeenkomt? En of de hals van een Irish daar op past?
De Anniversary komt overeen met de Irish, maar kan geen hals op. Zit nu in dubio.

De smartex dekens lijken niet helemaal lekker te liggen namelijk.


Ik heb de smartex, maar wel één ouder model. De Sunshower lijkt vergelijkbaar te passen op mijn merrie, terwijl de vliegen deken (Buzz off) van bucas echt voor geen meter past. Rare is, de vliegendeken met dicht rugpand (Buzz off rain) ligt dan weer vergelijkbaar met de sunshower.

_pauline_
Berichten: 1609
Geregistreerd: 11-08-06

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 09:50

Hmm wordt er niet makkelijker op zo. Hopelijk zijn er meer mensen met ervaring die willen reageren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 09:57

Ik vind het toch maar lastig dekenweer. Als de zon schijnt vind ik het echt te warm voor de regendekens, maar in de schaduw of als de zon weg is, is het redelijk fris.

Ik heb geen ervaring met de Bucas dekens. Ja, in zoverre dat ik de pasvorm van alle bucas dekens slecht vind. Van voren te strak en vaak korter dan andere merken.

Popstra
Berichten: 13766
Geregistreerd: 21-06-08

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 10:43

Ik had mijn paarden een poosje dekens op/af gedaan en in de laatste warme periode af gelaten. Staan alleen snachts op stal.
Sommige zijn nu gewoon weer in hun vacht geschoten! Ik baal daar van want ze waren mooi verhaard.
Hebben nu ook hun dekens weer om.
Het weer is ook zo achterlijk, afgelopen dinsdag nog 28 graden en vrijdag was het maar 11 graden..

_pauline_
Berichten: 1609
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 10:47

Joman schreef:
Ik vind het toch maar lastig dekenweer. Als de zon schijnt vind ik het echt te warm voor de regendekens, maar in de schaduw of als de zon weg is, is het redelijk fris.

Ik heb geen ervaring met de Bucas dekens. Ja, in zoverre dat ik de pasvorm van alle bucas dekens slecht vind. Van voren te strak en vaak korter dan andere merken.


Bovenstaand indd. Paard staat lekker buiten maar geeft duidelijk aan met deken fijner te vinden in dit weer. Dus dan gaan we opzoek.

De bucas Irish past m echt perfect. Nu dus in dubio of ik die in de light versie koop, de sun shower of Anniversary.
Ze hebben verschillende plus en min punten. Mijn ervaring met regendekens die alleen de nylon voering hebben is dat ze sneller zweten of vochtig onder worden. En dat wil ik juist weer niet.

Ik dub nog even verder.

Qazplm
Berichten: 66
Geregistreerd: 05-12-10

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 14:53

Ik gebruik voor mijn paard de amigo bravo 6.9 0 grams regendeken. met rechte sluiting (wat ouder model)
Nu is ze met pensioen en lijkt de deken wat te gaan schuren op de schoft en lijkt de deken ook wat laag te sluiten bij de borst... kan dat komen door verandering van bouw door minder spieren? Hebben jullie tips welke dekens ik anders zou kunnen gebruiken? Ik blijf het liefste wel Horseware gebruiken maar sta open voor andere tips! mijn paard is verder best breed/rond geribt.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 15:10

_pauline_ schreef:
Joman schreef:
Ik vind het toch maar lastig dekenweer. Als de zon schijnt vind ik het echt te warm voor de regendekens, maar in de schaduw of als de zon weg is, is het redelijk fris.

Ik heb geen ervaring met de Bucas dekens. Ja, in zoverre dat ik de pasvorm van alle bucas dekens slecht vind. Van voren te strak en vaak korter dan andere merken.


Bovenstaand indd. Paard staat lekker buiten maar geeft duidelijk aan met deken fijner te vinden in dit weer. Dus dan gaan we opzoek.

De bucas Irish past m echt perfect. Nu dus in dubio of ik die in de light versie koop, de sun shower of Anniversary.
Ze hebben verschillende plus en min punten. Mijn ervaring met regendekens die alleen de nylon voering hebben is dat ze sneller zweten of vochtig onder worden. En dat wil ik juist weer niet.

Ik dub nog even verder.


Dat vind ik wel weer het fijne van de sunshower, daar zit gaas tussen deken en paard waardoor de deken veel beter ventileert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 15:39

Qazplm schreef:
Ik gebruik voor mijn paard de amigo bravo 6.9 0 grams regendeken. met rechte sluiting (wat ouder model)
Nu is ze met pensioen en lijkt de deken wat te gaan schuren op de schoft en lijkt de deken ook wat laag te sluiten bij de borst... kan dat komen door verandering van bouw door minder spieren? Hebben jullie tips welke dekens ik anders zou kunnen gebruiken? Ik blijf het liefste wel Horseware gebruiken maar sta open voor andere tips! mijn paard is verder best breed/rond geribt.


Ik zou denken dat in dat geval niets van Horseware lekker gaat passen. Rhino en Rambo met v-sluiting zijn naar mijn idee breder van voren dan de amigo met rechte sluiting. Misschien bucas?

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 18:13

Hoe oud is de deken? Soms is de pasvorm er ook ‘gewoon’ uit en kan een nieuwe wel weer lekker liggen. Soms zelfs een (halve) maar kleiner?

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 20:38

Vraagje aan de Summer series eigenaren, houdt die deken het werk van afgelopen dagen goed vol? Of lekt ie dan toch zijlings door?

_pauline_
Berichten: 1609
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 20:45

Weidebloem schreef:
Dat vind ik wel weer het fijne van de sunshower, daar zit gaas tussen deken en paard waardoor de deken veel beter ventileert.


Ja ventileert ie echt zo goed? Ik heb m vandaag in handen gehad, maar twijfel nog steeds. :') Ik ben zo bang dat ie klam komt te staan en dat wil ik echt niet.

Heb jij m in gebruik?

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 21:16

_pauline_ schreef:
Weidebloem schreef:
Dat vind ik wel weer het fijne van de sunshower, daar zit gaas tussen deken en paard waardoor de deken veel beter ventileert.


Ja ventileert ie echt zo goed? Ik heb m vandaag in handen gehad, maar twijfel nog steeds. :') Ik ben zo bang dat ie klam komt te staan en dat wil ik echt niet.

Heb jij m in gebruik?


Ja, paard heeft de summerdeken afgelopen dagen op gehad. Maar eerlijk gezegd heb ik haar nog nooit zwetend of klam onder een deken aangetroffen. Heb wel het idee dat de deken ventileert. Doordat het gaas net iets strakker in de deken zit, ligt de stof niet overal op de vacht. Het is niet zo dat de wind erdoor heen waait, maar helpt allicht een beetje. Het is ook geen hoge denier deken en was met de bucas Turnhout ook flink afgeknapt op de kwaliteit van Bucas, gezien deze deken bij mij compleet door lekte (net nieuw). De summer houdt tot nu toe dit jaar en vorige twee seizoen de zomerse stortbuien goed tegen. Regent alleen een klein beetje in bij de nek.

Qazplm
Berichten: 66
Geregistreerd: 05-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 21:20

RianneH schreef:
Hoe oud is de deken? Soms is de pasvorm er ook ‘gewoon’ uit en kan een nieuwe wel weer lekker liggen. Soms zelfs een (halve) maar kleiner?



De deken heb ik nu 2 jaar. Daarvoor had ik precies dezelfde en die lag wel goed (maar paard werd toen ook nog bereden....) Qua lengte heeft ze deze maat wel nodig. Bij een maatje kleiner heeft ze net blote billen als ze aan het grazen is.


Joman schreef:
Ik zou denken dat in dat geval niets van Horseware lekker gaat passen. Rhino en Rambo met v-sluiting zijn naar mijn idee breder van voren dan de amigo met rechte sluiting. Misschien bucas?

Als winterdeken heb ik nu deze: https://www.horseware.com/product/amigo-bravo-12-plus/ Met v-sluiting en die ligt wel goed en drukt niet op de schoft.. Lastig! Lijkt dan toch alsof de pasvorm uit de Amigo Bravo regendeken is.. Kwaliteit van dit specifieke exemplaar was ook niet echt best, al vrij snel meerdere (>5) kleine gaatjes.

Wat is jullie ervaring met de Wug van Rhino? Is dat wellicht het proberen waard?

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 21:48

RianneH schreef:
Vraagje aan de Summer series eigenaren, houdt die deken het werk van afgelopen dagen goed vol? Of lekt ie dan toch zijlings door?


Bij mij was paard een paar keer doorweekt onder de summer bij zware buien -O-
Het vocht trok door het gaas omhoog in de softshell stof die bovenop de rug zit.
Bij heftige regen doe ik ‘m dus niet meer op.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 21:50

Hmmm daar was ik wel wat bang voor... Dan houd ik het toch maar bij een gewone regendeken voor de nachten denk ik. En evt een regenliner voor onder de Protector.

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 21:55

Gisteren de Bucas power turnout light op en dat was met vele regen en wind prima. Fijne aan die deken is dat als de zon schijnt het niet zo warm wordt (wit dek). Vandaag was het iets warmer maar wel flinke buien dus vliegendeken met regenliner eronder op.

Connaisseur
Berichten: 293
Geregistreerd: 31-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 23:12

Weidebloem schreef:
_pauline_ schreef:
Toevallig iemand die weet of de pasvorm de Bucas Irish en Sun Shower overeenkomt? En of de hals van een Irish daar op past?
De Anniversary komt overeen met de Irish, maar kan geen hals op. Zit nu in dubio.

De smartex dekens lijken niet helemaal lekker te liggen namelijk.


Ik heb de smartex, maar wel één ouder model. De Sunshower lijkt vergelijkbaar te passen op mijn merrie, terwijl de vliegen deken (Buzz off) van bucas echt voor geen meter past. Rare is, de vliegendeken met dicht rugpand (Buzz off rain) ligt dan weer vergelijkbaar met de sunshower.


Ik heb precies hetzelfde, heb de recuptex, sunshower, anniversary, power turnhout, freedom twill sheet, buzz of Rain en buzz off allemaal 6.6 alles ligt goed behalve de buzz off die had een maat kleiner gemoeten..

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 23:37

Ik heb mijn vliegendekens van horseware ook een maat kleiner, ik denk dat het aan de stof ligt. Beide (RSIH en Protector) liggen prima in 6.0 terwijl de regendeken echt een 6.3 moet zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 00:31

Qazplm schreef:
RianneH schreef:
Hoe oud is de deken? Soms is de pasvorm er ook ‘gewoon’ uit en kan een nieuwe wel weer lekker liggen. Soms zelfs een (halve) maar kleiner?



De deken heb ik nu 2 jaar. Daarvoor had ik precies dezelfde en die lag wel goed (maar paard werd toen ook nog bereden....) Qua lengte heeft ze deze maat wel nodig. Bij een maatje kleiner heeft ze net blote billen als ze aan het grazen is.


Joman schreef:
Ik zou denken dat in dat geval niets van Horseware lekker gaat passen. Rhino en Rambo met v-sluiting zijn naar mijn idee breder van voren dan de amigo met rechte sluiting. Misschien bucas?

Als winterdeken heb ik nu deze: https://www.horseware.com/product/amigo-bravo-12-plus/ Met v-sluiting en die ligt wel goed en drukt niet op de schoft.. Lastig! Lijkt dan toch alsof de pasvorm uit de Amigo Bravo regendeken is.. Kwaliteit van dit specifieke exemplaar was ook niet echt best, al vrij snel meerdere (>5) kleine gaatjes.

Wat is jullie ervaring met de Wug van Rhino? Is dat wellicht het proberen waard?



Ik heb de rhino wug, en ik vind deze een stuk ruimer vallen dan de amigo bravo bijvoorbeeld en deze lijkt ook langer daardoor.
Ben zelf groot dan van amigo bravo, ligt op beide paarden goed.

hveen
Berichten: 44
Geregistreerd: 23-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 21:53

Ik ben erg benieuwd naar die speciale dekens :)

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 23:29

Heeft iemand hier ervaring met de dekens van Fedimax, bijvoorbeeld de Free moving XL.