Hengst Bosco v. Benicio

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 57940
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 15:02

janderegelaa schreef:
rien10 schreef:
Het lijkt erop, nogmaals, ik ben een fok leek, dat al die "perfecte" bloederige paarden van glas gemaakt zijn. Om de haverklap een peesblessure en jong aan gort gereden. Ik heb het dan over super gefokte, getalenteerde paarden die niet bij topruiters terecht komen. Dus gewoon, bij de hobby dressuur ruiter met een goed gevulde portemonnee.
Geef mij maar iets met minder talent die gewoon 24 bij mij kan worden. Heb ik persoonlijk veel meer lol aan.

Vraag jezelf af waarom die superfokte paarden bij goede ruiters veel minder vaak een peesblessure hebben.

En waarom een ijzersterke haflinger of fjord bij een amateur óók peesblessures krijgen ;)

Eerlijk gezegd heb ik helemaal niet het idé dat ze minder snel een peesblessure hebben.

En ik denk dat omdat ik 1. vind dat je zwaar overdrijft betreffende hoe neerwaarts hij gebouwd zou zijn en dus ook over hoeveel "extra" gewicht hij op de voorhand heeft. en 2. deze nog een fatsoenlijk/degelijk beenwerk heeft. :)

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 15:17

Nou hoeveel getalenteerde toppaarden bij topruiters worden niet met alles wat los en vast zit aan elkaar gehouden om ze maar aan het lopen te houden? Ff spuitje in een gewricht en we kunnen weer even.. dat paarden bij topruiters nooit wat hebben ben ik het totaal niet mee eens!

Over Bosco ik vind em leuk en ik ben echt benieuwd wat hij op je merrie doet TS! Vind je merrie ook knap :)

Anomien

Berichten: 7388
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 16:17

Misschien heb je gelijk marjanB. Ik loop natuurlijk ook niet dagelijks in een stal van een top ruiter om dat te weten. Al heb ik ooit wel bij een int. Springruiter op stal gestaan.
Denk dat je vandaag best veel risico loopt gesnapt te worden met spuitjes etc

Maar de basis van de ruiters van nu. Is naar mijn mening wel slechter dan 20 jaar geleden.

Ilse_123

Berichten: 3771
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 17:11

Mwah ik denk dat je niet perse heel veel meer kans hebt op een peesblessure als het paard iets op de voorhand loopt. Paarden lopen van nature ook op de voorhand (al scheelt het ruitergewicht natuurlijk ook). Denk dat het meer met de manier van management te maken heeft, zie toch vaak kapotte paarden die netjes opwaarts lopen maar veel op stal staan en alleen op perfecte bodems mogen lopen. Zo train je die pezen ook niet sterk. En dat die dressuurpaarden ook niet meer buiten hun agterbergbodem komen is ook wel iets dat de laatste jaren meer wordt heb ik het idee.

Ik ben blij dat dit topic weer wat gezelliger wordt, vooral voor de mensen die er een merrie drachtig van hebben. Ik ben het erg eens met het bericht van Rien. Er is echt wel een grote markt voor een niet te groot paard met gewoon een fijn karakter. En een speciaal kleurtje is mooi meegenomen.

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 17:26

Ik schop het topic even omhoog..

Er is een kans dat mijn merrie voor lange tijd stil moet staan en wellicht dat ik dr wil laten dekken. En toen dacht ik van wat zou Bosco doen op mijn merrie. Wat denken jullie?

Merrie is breed, braaf, 164en z2 dressuur.


Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 17:40

Ik denk eerlijk gezegd dat hij weinig tot niks gaat verbeteren. Het model van jouw merrie is mooier, haar ruglijn is beter, haar schouder is wat stijl net als haar achterbeen, maar dat heeft Bosco nog erger, dus daar gaat hij denk ik ook niks positief op doen. De draf van jouw merrie is beter dan die van Bosco, eventueel zou hij aan de stap wat meer ruimte en lossigheid toe kunnen voegen.

Als je een leuk gebruikspaard wil fokken met een fijn en braaf karakter, dan zou je Bosco best kunnen overwegen, met een beetje geluk krijg je een leuk kleurtje. Je gaat alleen je merrie niet verbeteren, denk ik. Hoogstens een veulen van gelijkwaardige kwaliteit, of zelfs wat minder goed.

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Hengst Bosco v. Benicio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 17:43

Hmmm ok :) stof tot nadenken

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Hengst Bosco v. Benicio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 17:57

Het is slechts wat ik denk he. Wellicht hebben andere mensen andere gedachten :j.

Anoniem

Re: Hengst Bosco v. Benicio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 18:11

Het ligt een beetje aan je doel qua fokken MarjanB, wat je zoekt in een nakomeling?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 18:12

Ik denk dat je echt een heel lelijke krijgt. Merrie is er wat te ouderwets voor denk ik.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Hengst Bosco v. Benicio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 18:28

Er staat een nieuwe filmpje op instagram. Lijkt heel wat maar als je er op gaat letten dan zie je dat zijn staart heel langzaam beweegt. Filmpje is een tikje terug gezet om het spectaculairder te laten lijken

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 18:44

bobje26 schreef:
Het ligt een beetje aan je doel qua fokken MarjanB, wat je zoekt in een nakomeling?


Braaf en fijn sportpaard hoeft niet de nieuwe toot te worden

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 18:44

De opleiding van de ruiters en paarden is niet meer zo allround als vroeger en dat zie je terug in de basis van de ruiter en in de pezen van het paard (minder verschillende onder gronden).
Paarden hebben veel meer pony hoefjes gekregen in verhouding en dat moet toch alles opvangen, ook dat lijkt mij eerder pees blessures geven.

MarjanB, is een Gelderse of halve Gelderse niets als hengsten keus? Ik zie in Bosco ook geen ideale match qua exterieur.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 19:16

janderegelaa schreef:
Er staat een nieuwe filmpje op instagram. Lijkt heel wat maar als je er op gaat letten dan zie je dat zijn staart heel langzaam beweegt. Filmpje is een tikje terug gezet om het spectaculairder te laten lijken

Ik vind het eigenlijk helemaal niet zo'n prettig filmpje. Hij wordt lang voor, loopt wat uit elkaar, daarnaast ook de mond nog open bij de uitgestrekte draf en nog wat momenten. Bij de eerste schouderbinnenwaarts onregelmatig. Het oogt vooral in draf best zwaar, naar mijn mening. En onrustig in het hoofd.

Volgens mij is het filmpje niet vertraagd, maar dat kan ik ook mis zien. Het is echt niet slecht, maar ik heb betere filmpjes gezien.

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Re: Hengst Bosco v. Benicio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 22:01

Het lijkt net of ie onregelmatig is?

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 22:48

Ik zou het ook niet doen Marjan :n , zou er dan nog eerder een du Bois pony voor kiezen dan Bosco.

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Hengst Bosco v. Benicio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 22:53

Mochten jullie nog tips hebben ik heb laatst een topic aangemaakt. :)

Anomien

Berichten: 7388
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 10:55

MarjanB schreef:
Mochten jullie nog tips hebben ik heb laatst een topic aangemaakt. :)


Vind dat je best wel een goede merrie hebt om mee te fokken. Bosco zou ik idd ook niet doen. Zou zelf meer in de Duitse hoek zoeken. Maar ik ben wel fan van Duits bloed, wellicht daarom wat bevooroordeeld

amsterdam10
Berichten: 592
Geregistreerd: 03-05-16

Re: Hengst Bosco v. Benicio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 18:03

Staat nu een filmpje van een nakomeling in haar 'story', voor de geïnteresseerden.

Anomien

Berichten: 7388
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 18:04

amsterdam10 schreef:
Staat nu een filmpje van een nakomeling in haar 'story', voor de geïnteresseerden.


Leuk!!
Waar? Facebook? Want dat heb ik niet

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 18:23

Knert schreef:
amsterdam10 schreef:
Staat nu een filmpje van een nakomeling in haar 'story', voor de geïnteresseerden.


Leuk!!
Waar? Facebook? Want dat heb ik niet

Op eerste gezicht een leuk veulen met hetzelfde aparte voorbeen maar ook dezelfde bouw als papa helaas...

amsterdam10
Berichten: 592
Geregistreerd: 03-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 18:42

Knert schreef:
amsterdam10 schreef:
Staat nu een filmpje van een nakomeling in haar 'story', voor de geïnteresseerden.


Leuk!!
Waar? Facebook? Want dat heb ik niet


Instagram :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Hengst Bosco v. Benicio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 18:47

Oh, lijkt een leuk veulen. Ben wel benieuwd naar wat meer beeldmateriaal.

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Hengst Bosco v. Benicio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 18:55

Lijkt niet gek te lopen inderdaad, maar in hoog gras vind ik dat altijd lastig te beoordelen.

Zat ook nog even tussen de Bosco filmpjes te kijken en daar zitten wel fijnere filmpjes enz tussen dan die van laatst. Het laatste filmpje vond ik erg terug en strak terwijl ik net een paar galopwissels zag waarbij hij z’n hoeven zowat in z’n oren stopte erg zonde

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 19:04

MarjanB schreef:
Lijkt niet gek te lopen inderdaad, maar in hoog gras vind ik dat altijd lastig te beoordelen.

Zat ook nog even tussen de Bosco filmpjes te kijken en daar zitten wel fijnere filmpjes enz tussen dan die van laatst. Het laatste filmpje vond ik erg terug en strak terwijl ik net een paar galopwissels zag waarbij hij z’n hoeven zowat in z’n oren stopte erg zonde

Hij loopt echt bijna exact zoals Bosco als veulen liep, het veulen lijkt ook dezelfde bovenlijn, kruishoogte en romp te hebben als Bosco heeft, de bovenlijn van de moeder lijkt beter te zijn, dus daar lijkt Bosco niet op verbeterd te hebben.