[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
assebassie
Berichten: 1250
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 20:30

Lo, over het zgn gipsen zijn de meningen zeer verdeeld, en zeker niet altijd positief!!!, ik zou me eerst goed op de hoogte stellen van de verschillende behandelingen, succes!!!
En persoonlijk zou ik nooit, maar dan ook nooit, voor gips kiezen.

Juangi

Berichten: 4685
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Bureaustoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 20:31

Lastig lo! Ze staat in een paddock? Krijgt ze ook bloedverdunners erbij? Toont ze nog veel pijn?

Wat ik zelf mee heb gemaakt is dat het echt een kwestie van uitzitten is. Kijken of ze toch uit zich zelf kan bewegen, desnoods door waterbak en hooi uit elkaar te zetten. De gifstoffen hopen zich op en die moeten nu juist via doorbloeding afgevoerd worden.

dre1968
Berichten: 65
Geregistreerd: 24-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 21:13

Hé Lo,

Mijn paard is afgelopen dinsdag op gips gezet. Ik had hier al van alles gelezen voor en nadelen en voor en tegenstanders maar er was geen andere mogelijkheid. Ze had zo ontzettend veel pijn, kreeg dagelijks 2 zakjes buut, buut in de bloedbaan en ascal maar t werd niet beter. De dierenarts (Bodegraven) was voorstander van gips en hebben daar goede ervaringen mee en omdat ze echt niet vervoerd kon worden heb ik het gedaan. Hoefbeen rechts ook al wat gekanteld en dat gips zou dan dat ook helpen tegengaan. Ik zag er enorm tegenop maar t zat er binnen 30 min onder en ze loopt n soort op hoge hakken met volledige teen vrij. En ze liep hup zo weg zonder pijn. De volgende dag nog steeds (en nu ook). Ze staat op stal, mag 2x t gangpad op en neer stappen, heeft 2 zakjes buut en ascal. En ze is weer alert en loopt goed en heeft ogenschijnlijk geen pijn. Dus ik ben er erg blij mee tot op heden.
Het blijft 3 wkn zitten en dan worden er opnieuw foto’s gemaakt.
Vandaag verder gehoord dat ze geen ir of cushing heeft dus ook bij mij komt t door de inspuiting met cortisonen.

Anoniem

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 22:49

Mijn merrie loopt sinds een aantal dagen in de bochten in ene weer slechter, smid had normale ijzers eronder gedaan i.p.v. break over, hoop en denk dat het wel daardoor komt maar knijp m toch.
Vandaag is het aangepast naar de goede ijzers maar vond haar nog slechter lopen dan gisteren.
Voor de rest geen warme hoeven of iets maar dit lopen had ze ook toen ze voor het eerst bevangen raakte.
Wat denken jullie?

Ook een apart iets maar vind dat haar ‘nieuwe’ hoef raar teruggroeit, zie foto

Afbeelding

Lo1234
Berichten: 27
Geregistreerd: 02-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 08:59

dre1968 schreef:
Hé Lo,

Mijn paard is afgelopen dinsdag op gips gezet. Ik had hier al van alles gelezen voor en nadelen en voor en tegenstanders maar er was geen andere mogelijkheid. Ze had zo ontzettend veel pijn, kreeg dagelijks 2 zakjes buut, buut in de bloedbaan en ascal maar t werd niet beter. De dierenarts (Bodegraven) was voorstander van gips en hebben daar goede ervaringen mee en omdat ze echt niet vervoerd kon worden heb ik het gedaan. Hoefbeen rechts ook al wat gekanteld en dat gips zou dan dat ook helpen tegengaan. Ik zag er enorm tegenop maar t zat er binnen 30 min onder en ze loopt n soort op hoge hakken met volledige teen vrij. En ze liep hup zo weg zonder pijn. De volgende dag nog steeds (en nu ook). Ze staat op stal, mag 2x t gangpad op en neer stappen, heeft 2 zakjes buut en ascal. En ze is weer alert en loopt goed en heeft ogenschijnlijk geen pijn. Dus ik ben er erg blij mee tot op heden.
Het blijft 3 wkn zitten en dan worden er opnieuw foto’s gemaakt.
Vandaag verder gehoord dat ze geen ir of cushing heeft dus ook bij mij komt t door de inspuiting met cortisonen.



Ok bedankt
Ik wacht even tot na het weekend
Ik heb een dierenarts gevonden dienop die manier werkt
Aangezien het Pinksteren is moet ik toch wachten tot dinsdag.

Ik ben erg benieuwd

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 09:09

Romy1234 schreef:
Mijn merrie loopt sinds een aantal dagen in de bochten in ene weer slechter, smid had normale ijzers eronder gedaan i.p.v. break over, hoop en denk dat het wel daardoor komt maar knijp m toch.
Vandaag is het aangepast naar de goede ijzers maar vond haar nog slechter lopen dan gisteren.
Voor de rest geen warme hoeven of iets maar dit lopen had ze ook toen ze voor het eerst bevangen raakte.
Wat denken jullie?

Ook een apart iets maar vind dat haar ‘nieuwe’ hoef raar teruggroeit, zie foto

[ [url=m/C2ihsh.jpg]Afbeelding[/url] ]


Kan het niet komen dat er te veel van de zool is gehaald door de smid bij het bekappen? En dan 2 keer andere ijzers in korte tijd kan misschien ook een reden zijn dat ze nu slechter loopt.
Weet niet of ze een erg dunne zool heeft en normaal ook snel gevoelig loopt na het bekappen?

Bij de smid die ik eerst had liep mijn paard ook minimaal 3 dagen gevoelig, bij mijn huidige liep hij nooit meer gevoelig en kon ik gewoon dezelfde dag rijden.

Anoniem

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 10:04

Ze heeft inderdaad dunne en gevoelige zolen, en wil wel eens wat moeilijker lopen als de smid geweest is maar op moment dat ze bevangen was ook bijna meteen na de smid toen geweest was.
En ze heeft nooit typisch bevangen gestaan, is mij nooit opgevallen alleen dat na de smid toen ze giga kreupel liep (dachten eerst vernageld of hoefzweer), en pas met foto’s maken kwamen we achter de hb

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 10:23

Als je twijfelt of ze weer in het beginstadium van bevangenheid is zou ik zo snel mogelijk toch de dierenarts laten komen voor de zekerheid. Die van mij stond ook nooit typisch bevangen met zijn benen naar voren, behalve vorige week dan. En zoals ik van jou hoor is het vooral ook in de bochten dat je paard slechter loopt en dat is vaak ook wel een teken.

Bij mij was mijn gevoel helaas ook goed als ik het vermoeden had, nu hoefde ik bij die van mij niet eens te voelen of hij een digitale pols had, want bij hem zag ik het aan de binnenkant van zijn been veel hoger gewoon kloppen en begon hij eerst al met 1 voet licht kreupel te lopen. Andere mensen zagen er dan bij wijze van spreken nog niets aan. Daardoor was ik er wel snel bij en kon ik zo snel mogelijk met de behandeling starten.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 19:20

Dat ziet er inderdaad bijzonder uit Romy. Al lijkt het links bovenaan op de foto wel normaal te groeien?

hwn
Berichten: 4706
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 19:27

lique68 schreef:
Moest nog denken..sproei je je weiland miss met bv sloot- of grondwater? Ivm verhoging vh ijzergehalte?


Sorry, had over je vraag gelezen. Nee, wordt niet gesproeid hier: geen sloot in de buurt, en grondwater zit op 100m diep. Maar heb gehoord dat dit type bodem wel wat ijzerrijker is, en doordat paardlief bij momenten 3x zo snel eet als een normaal paard, heeft ze dan ook 3x zoveel binnen.

Blijft hier gelukkig de goede kant op gaan, valt al helemaal niet meer op dat ze HB is/was, speelt al kat-en-muis spelletje met mij als ik haar hoeven wil afkoelen. Ik had hier nog enkele pakken wilgentakken die ik wou laten hakselen. Heb één pak ervan in haar paddock gegooid, en ze heeft er al heel wat van opgepeuzeld. Morgen krijgt ze nog, is ook ontstekingsremmend.

Ze is trouwens deze week ook bekapt, stond netjes op het beton, met geen enkele voet moeilijk gedaan, was nochtans amper 2 dagen na de diagnose. Bij haar geen terugval na het bekappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 20:16

IngridM schreef:
Dat ziet er inderdaad bijzonder uit Romy. Al lijkt het links bovenaan op de foto wel normaal te groeien?

Ja is ook alleen aan de voorkant, zijkanten zijn wel normaal zeg maar.


Blackberry28 schreef:
Als je twijfelt of ze weer in het beginstadium van bevangenheid is zou ik zo snel mogelijk toch de dierenarts laten komen voor de zekerheid. Die van mij stond ook nooit typisch bevangen met zijn benen naar voren, behalve vorige week dan. En zoals ik van jou hoor is het vooral ook in de bochten dat je paard slechter loopt en dat is vaak ook wel een teken.

Bij mij was mijn gevoel helaas ook goed als ik het vermoeden had, nu hoefde ik bij die van mij niet eens te voelen of hij een digitale pols had, want bij hem zag ik het aan de binnenkant van zijn been veel hoger gewoon kloppen en begon hij eerst al met 1 voet licht kreupel te lopen. Andere mensen zagen er dan bij wijze van spreken nog niets aan. Daardoor was ik er wel snel bij en kon ik zo snel mogelijk met de behandeling starten.


Klopt, ze loopt alleen iets moeilijk met bochten, op het rechte niks te zien.
Ze liep vandaag trouwens wel al wat beter dan gisteren, dus hoop stiekem dat het toch gewoon komt doordat de smid in korte tijd 2x ijzers eronder gedaan heeft.
Ijzers zijn nu netjes eronder en ze loopt hier makkelijker mee weg.
Digitale pols kan ik bij haar elke keer niet vinden/voelen, ook niet na een filmpje over hoe het beste te doen.
Waar checkt de da op dan bij vermoeden?

lique68
Berichten: 331
Geregistreerd: 12-03-18

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 22:08

Fijn dat ht beter gaat hwn!

Da checkt ook de digitale pols..laat lopen (op eieren lopen) en bochtjes lopen, hb 'ers willen vaak niet achterwaarts. Ene voet ontlasten dan de andere (wiebelen)
Tenminste dit is waar de Da by mijn pony destijds naar keek

_Mir
Berichten: 1358
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 21:59

In hoe veel procent van de gevallen kan een HB paard niet meer geholpen worden (en dus inslapen) ? Vroeg ik me af.

Hier ook ervaring met HB paard ( vorige paard ) uiteindelijk gelukkig met diverse homeopathische supplementen en voldoende beweging en stengelig hooi hem pijn vrij gekregen en hij doet het nog steeds super. Loopt gewoon lekker ijzer loos ook.

swatch
Berichten: 1384
Geregistreerd: 08-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 07:59

_Mir schreef:
In hoe veel procent van de gevallen kan een HB paard niet meer geholpen worden (en dus inslapen) ? Vroeg ik me af


Ik denk dat dat van meerdere factoren af hangt.
- hoe erg is het hoefbeen gekanteld
- wordt er direct een goed beleid ingezet met medicatie/ aangepast voer etc.
- wat is de oorzaak van de hb?
- blijvende aanpassing in huisvesting en voedingsmanagement
- eigenaar of pensionhouder die daar extra tijd voor vrij maakt.
- portie geluk

Je leest minder succes verhalen en over de jaren heen zie je toch wel eens een terugval.

Ik laat binnenkort weer x -foto's maken van de hoeven. Het gaat goed nu, volop aan het rijden en geen klachten. Ik wil nu graag zien hoe zijn hoeven zijn in een stabiele periode. Het is nu 14 maanden geleden dat mijn paard hb heeft gekregen.

Juangi

Berichten: 4685
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Bureaustoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 08:51

_Mir schreef:
In hoe veel procent van de gevallen kan een HB paard niet meer geholpen worden (en dus inslapen) ? Vroeg ik me af.

Hier ook ervaring met HB paard ( vorige paard ) uiteindelijk gelukkig met diverse homeopathische supplementen en voldoende beweging en stengelig hooi hem pijn vrij gekregen en hij doet het nog steeds super. Loopt gewoon lekker ijzer loos ook.


Gegevens vanuit de US geven zo’n 5% van de paarden aan met hoefbevangenheid die worden ingeslapen. In hoeverre de data gelijk zijn aan die van Nederland, weet ik niet.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat hoefbevangenheid vaak terug komt. Alhoewel je als eigenaar de symptomen wel steeds eerder zal gaan zien, waardoor je er eerder bij kan zijn.

Zelfs na jaren, want bij die van mij is het 5-6 jaar geleden en deze zomer was het toch mis. Terwijl hij al die jaren daarvoor ook overdag op gras stond.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 09:20

Ik vind 5% een heel positief nummer.
5% per aan aanval misschien. Maar per paard (die vaak meerdere aanvallen krijgen, soms ook verdeeld over 10 jaar of meer) is het zeker meer als ik om mij heen kijk.

Ik denk dat de helft (grove gok) uit eindelijk ingeslapen word door hoefbevangenheid, maar vaak niet de 1e aanval omdat er dan vaak nog niet enorme schade is.
Het is en blijft een verhaal van veel onzekerheid en van de lange adem.

Slmt9

Berichten: 4803
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 11:32

Ik meld mij helaas ook weer -O-

Drie jaar geleden was mijn paard voor het laatst HB. Hij is toen ook gecheckt op cushing (negatief), IR (negatief) en foto's gemaakt (geen kanteling). 2,5 jaar terug behandeling bij Eric Laarakker gestart en hij knapte fantastisch op, maar helaas kwamen er toen 2 jaren met veel stress (veel te mager, kuddestress, uiteindelijk kunnen verhuizen, dus eerst verhuisstress, opnieuw kuddestress, onbeperkt ruwvoer en ik liet hem af en toe grazen) waardoor ik wel ringen zag in de hoef, maar nog geen echte bevangenheid. Drie weken terug zag mijn smid met bekappen dat zijn witte lijn verbreed is en nadat ik starte met een verkeerde kruidenmix (teveel ontgiftende kruiden) zette de HB toch door.

Hij toont geen pijn, hij glanst, niet meer te magen maar mooi op gewicht, hij speelt, hij rent als een gek de track rond, hij eet en drinkt goed. Afwisselend soms pulsatie, soms niet. Mijn paard zwelt ook erg op, hij kan de gifstoffen niet verwerken in de dikke darm en dan krijgt hij gasvorming. Daardoor loopt hij ook stijver. Hij krijgt nu microcomp ter ondersteuning darmen en glucobalance. Mocht hij wel pijn laten zien, dan krijgt hij uiteraard pijnstilling. De smid komt elke vier weken om zijn voeten te ondersteunen.

Ik had niet verwacht dat hij nu nog zo heftig op voorjaargras zou reageren, ook al is het maar 5min. Het is in combinatie met de andere stressfactoren en de kruidenmix dat het doorgezet is. Mijn paard komt dus gewoon ook niet meer voor 5 min op gras en ook stap ik af van het aanmeten van kruidenmixen. Ik gaf dit sinds 8 maanden, juist ter ondersteuning om dit soort dingen te voorkomen, maar nu werkte het dus compleet de verkeerde kant op. Mijn tip aan iedereen: denk er goed om wat je je paard geeft, baat het niet, schaadt het niet gaat lang niet altijd op.

hwn
Berichten: 4706
Geregistreerd: 26-05-13

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 12:24

@Slmt9, is het wel verstandig om hem dan op onbeperkt ruwvoer te zetten? De mijne trekt dat ook niet, hoor. Vorige zomer vaak discussie gehad met mijn pensionklanten hierover, omdat ik niet naar onbeperkt ruwvoer wou. Klanten zijn uiteindelijk vertrokken, gelukkig maar, anders had zij (en wss nog enkele andere paarden, ook pensionpaarden) wss al vorig jaar weer bevangen gestaan.

Slmt9

Berichten: 4803
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 12:35

Ja hoor, gaat hartstikke goed. Hij overeet absoluut niet. Ik monitor hem heel consequent op gewicht, als het niet zou kunnen zou ik dat ook absoluut niet doen.

Mijn fout is geweest dat hij met ondergewicht (100 kilo te licht), van 4x ruwvoer naar onbeperkt ging. Ik had hem beter eerst op gewicht kunnen krijgen en dan weer op onbeperkt.

assebassie
Berichten: 1250
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 14:44

Welke kruiden heb je gegeven slm?

Slmt9

Berichten: 4803
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 15:01

assebassie schreef:
Welke kruiden heb je gegeven slm?


Ik heb een kruidenmix op maat laten maken. Ze meten dan uit aan welke kruiden (ook olie en wat andere supplementen) je paard behoefte heeft.
Dit was de derde keer en toen kwam eruit: lijnzaadolie 30ml, keltisch zout, berkenblad, goudsbloem, groene thee Sencha, kleefkruid, rode klaver, magnesium. Deze hebben positieve eigenschappen om te ondersteunen bij nieren, lever, stofwisseling etc maar werken ook allemaal ontgiftend.
Tevens kwam eruit dat hij een forse behoefte zou hebben aan een bepaald paardenvoer, helaas kreeg hij hier mok van en ging zn manen schuren. Ondanks dat dit voer voor eczemers, hb’ers en ir’ers erg geschikt lijkt qua waarden.

Ik ben dus van die methode afgestapt, hoe zo’n fan ik ook ben van het idee achter het uitmeten en ga weer terug naar behandeling volgens Den Hoek.

assebassie
Berichten: 1250
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 15:38

Dank je!.

En hoe werd dat opgemeten? gewoon uit belangstelling.

Het klinkt wel goed, maar jammer dat het niet goed werkte bij jou paard.
Ik geef ook wel kruiden maar dan vers geplukt, en een enkel kruid tegelijk.
Vorig jaar heb ik een cursus fytotherapie bij dieren gevolgd, daar heb ik heel wat van opgestoken en probeer dat ook toe te passen, maar net wat je schrijft, het is niet baat het niet, dan schaad het niet, want kruiden zijn minder onschuldig dan het lijkt.
En in de meeste kant en klare kruidenmixen zitten teveel kruiden, en het wordt te langdurig gegeven, ook niet juist volgens onze docente.

Fijn dat het nu goed gaat 8-)

Slmt9

Berichten: 4803
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 15:47

Met een biotensor. Ze meten circa 5 kruiden uit, a 4gr per kruid voor 5 a 6 weken.

Door Den Hoek ben ik ook helemaal onder de indruk geraakt van fytotherapie. De phytonics producten zijn echter ook meerdere kruiden in een, daarom sprak het mij ook zo aan dat dit per kruid wordt uitgemeten.
Zoals jij het doet, zo zou ik het in de toekomst ook willen doen. Maar ik wil ook eerst zelf een cursus fytotherapie gaan volgen :)

dre1968
Berichten: 65
Geregistreerd: 24-08-11

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 18:09

Hoe meten jullie het gewicht van je paard?

Ik heb besloten om mijn paard naar een kleine pensionstal te doen waar ze een uitloop krijgt. Daar kan ze lekker revalideren en dan zien we wel hoe het loopt. Ze voeren daar x p dag ruwvoer van eigen land. Ik moet nog even bespreken met de dierenarts of we dat moeten laten doormeten omdat we nu nog op arm hooi zitten (zijn ook nog maar 1.5 week onderweg). Het gips zit er nu een week onder en woensdag gaan we besluiten om de pijnstilling omlaag te brengen. Ze lijkt nu pijnvrij

Slmt9

Berichten: 4803
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 18:14

Als je de mogelijkheid hebt zou ik je hooi zeker laten meten. Ik hoor toch veel om me heen dat ruwvoer wat arm zou moeten zijn, toch vol suiker zit.
Meten = weten ;)

Het meten doe ik met een meetlint die je bij wormkuren kan krijgen. Dit zal er vast een 10% naast zitten, maar mij ging het erom dat ik kon meten valt wekelijks af of komt hij aan en hoeveel.
Ik kreeg hem gratis bij de dierenarts, maar volgens mij zijn ze wel te koop bij agradi.