Ik kocht een telescoop en wat moet ik er nu mee?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Ik kocht een telescoop en wat moet ik er nu mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 08:12

Kun je geen camera ophangen?

pjotrg

Berichten: 1158
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 14:11

Giolli schreef:
Door het kleine ‘scoopje’ hebben we Venus mooi kunnen zien, alleen door de telescoop zelf niet. :n Man dat is nog moeilijker dan gedacht, maar we krijgen hem gewoon niet op beeld!

Wij gaan nog een half uurtje verder prutsen en dan is er morgen weer een dag. :D


Lukt het met de maan wel?

Misschien moet je het zoekertje nog afstellen zodat het echt parallel met de telescoop zit. Dat gaat het beste bij daglicht en terwijl je op iets vers en hoogs (kerktoren of zo) "mikt"

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-20 20:59

Ailill schreef:
Kun je geen camera ophangen?


:o?


pjotrg schreef:
Giolli schreef:
Door het kleine ‘scoopje’ hebben we Venus mooi kunnen zien, alleen door de telescoop zelf niet. :n Man dat is nog moeilijker dan gedacht, maar we krijgen hem gewoon niet op beeld!

Wij gaan nog een half uurtje verder prutsen en dan is er morgen weer een dag. :D


Lukt het met de maan wel?

Misschien moet je het zoekertje nog afstellen zodat het echt parallel met de telescoop zit. Dat gaat het beste bij daglicht en terwijl je op iets vers en hoogs (kerktoren of zo) "mikt"


De maan stond de afgelopen dagen aan de andere kant van ons huis en we wilde dan weer niet op de stoep staan met telescoop. :') Inmiddels krijg ik een beetje door hoe het werkt in spiegelbeeld!

Weet iemand waar dit voor is? (Ja, de maan, maar wat doet het?)

Afbeelding


En gister heb ik in daglicht een foto gemaakt van wat ik zie, ik heb het idee dat er vuil op de lens/ding zit?
Dit is gemaakt bij een kraakheldere blauwe lucht.


Edit: na wat Googlewerk er achter gekomen dat het maan filtertje tegen het scherpe licht van de maan is. :D
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 22:24

Je wordt er steeds handiger mee! *\o/* Gaaf zeg, zo'n ding.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Re: Ik kocht een telescoop en wat moet ik er nu mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-20 22:38

Oh oeps, de edit moest onder de foto staan!

pjotrg

Berichten: 1158
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 17:50

Voor het vuil dat je ziet. Van dat soort vlekjes heb je doorgaans bij het kijken geen last. Je kint ze met een zacht borsteltje of brillendoekje verwijderen als ze aan de buitenkant van de telescooplens zitten.

Ja de maan kan inderdaad fel zijn. De zon is nog tig keer feller. Kijk dus nooit in de zon met een telescoop. Dat kun je namelijk maar twee keer in je leven doen.............1 x met je linkeroog en 1 met je rechter oog

Er bestaan filters voor de zon, maar die kunnen knappen... dus niet doen!!

Om eenvoudig en veilig de zon te bekijken met een telescoop doe je het zo (projectie)


Afbeelding


Afbeelding

Met een beetje mazzel kun je dan nog zonnevlekken zien (die zijn niet altijd te zien)

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-20 23:51

Inmiddels staat de maan aan de achterkant van mijn huis zodat ik dagelijks kan kijken. Blijkt: ik kan het nog steeds niet. :=


Zijn er nog meer mensen in het bezit van een telescoop die ook zoekende zijn/waren?

Amado7

Berichten: 10728
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Ik kocht een telescoop en wat moet ik er nu mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 23:57

Zit het kapje er niet nog op? <<)

Lien_

Berichten: 2495
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 00:40

Zie je uberhaupt wel iets? Iets verkeerd in elkaar gezet? :=

Ik heb wel telescoopdemonstraties gegeven, maar met onze universiteitstelescoop en dan klik je gewoon aan op de computer wat je in beeld wil hebben :')

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-20 07:39

Lien_ schreef:
Zie je uberhaupt wel iets? Iets verkeerd in elkaar gezet? :=

Ik heb wel telescoopdemonstraties gegeven, maar met onze universiteitstelescoop en dan klik je gewoon aan op de computer wat je in beeld wil hebben :')



Ja dat dacht ik ook, maar ik zie het beeld veranderen wanneer ik op een muur/boom/heg richt dus het dopje zit er in elk geval niet voor. := Ik heb zelf maar weinig hoeven doen met in elkaar zetten en verder via de beschrijving gedaan.

Taucha

Berichten: 1169
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Re: Ik kocht een telescoop en wat moet ik er nu mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 12:24

Hoeveel heb je zelf in elkaar moeten zetten? Heel veel kleine dingen? Losse lenzen? Ik heb geen verstand van telescopen, maar vergelijk het dan voor het gemak even met een microscoop, daar kun je je ook onhandig aan verprutsen als je alles los in elkaar moet zetten.
Kan het misschien zijn dat de lens er verkeerd om in zit? Of iets anders dat verkeerd om of net gedraaid zit? Een diafragma dat te ver gesloten is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 12:37

Heeft je woonplaats geen pagina waar je een oproepje voor hulp kan doen? Er zijn vast meer sterrenkijkers in je dorp/stad die je willen helpen :) Of misschien is er een sterrenwacht in de buurt waar je (na corona) heen kan gaan? Is sowieso een heel leuk uitje, door een échte grote telescoop kijken :)

Andere tip; zet je de telescoop wel (ruim, denk een uurtje of twee) voor je hem wilt gebruiken buiten? Ze hebben tijd nodig om aan de temperatuur te wennen :)

En mocht het echt niet lukken, naar de maan kijken is ook heel mooi met een verrekijker :D

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 18:19

julius_juut schreef:
Ik weet niets van die dingen maar wilde even zeggen dat je in post dermate grappig vind dat die de aankoop van de telescoop al waard was. _O-

Hahahahaha dit inderdaad :') . Wat een heerlijk vermakend stuk om te lezen :') .