Advies scheren pony met veel vacht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iirene
Berichten: 129
Geregistreerd: 31-10-06

Advies scheren pony met veel vacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 14:42

Ik heb jarenlang een kwpn-er gehad met een heerlijk dun vachtje. Nooit hoeven scheren, ik legde er op tijd een deken op en dan bleef ie heel dun in zijn vacht. Nu heb ik sinds augustus een Connemara pony en dat is hele andere koek...ik heb haar in eerste instantie geen deken op gedaan, maar in oktober kreeg ze rainrot en die kreeg ik slecht onder controle. Het bleef heel broeierig onder haar dikke vacht met relatief warm weer. Heb haar dus na een paar weken geschoren (op 1 november) en toen was de rainrot heel snel weg, gelukkig. Uiteraard sinds het scheren ook onder een deken gezet. Haar vacht was enorm snel terug, na een paar weken al. En op dit moment zit ze nog niet helemaal in haar zomervacht. Ze maakt dus snel en veel vacht aan en komt pas laat in de zomervacht. Ik merk dat ze last heeft van de warmte. Met rijden, maar bij warm weer ook zonder inspanning.

Mijn instructrice stelde voor om haar nu nog te scheren. Ik heb inmiddels besloten om dat niet te doen (nu al die tijd al aan het verharen, einde is in zicht...(hoop ik)), maar ik ben wel aan het nadenken over komend jaar. Wat is wijsheid? Vroeg met dekens beginnen, zodat ze hopelijk minder vacht aanmaakt? Ik acht de kans vrij klein dat ze een dun vachtje houdt eerlijk gezegd. In oktober scheren en dan (pas) deken op doen? Ze zal dan zeker meerdere keren geschoren moeten worden. Haar van de winter met dikke vacht laten lopen en haar juist in het voorjaar scheren?

Wat is jullie ervaring met pony’s (of paarden) die van zichzelf veel vacht aanmaken? Hoe doen jullie het en hoe bevalt dat? Pony staat 24/7 buiten met schuilstal. Ik zou in de winter dus sowieso geen benen/hoofd/deel hals scheren (afgelopen jaar ook niet gedaan).

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Advies scheren pony met veel vacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 15:00

Ik heb nadat 2 jaar geleden mijn welsh ook door warme nazomer met flinke vacht zich naar gevalletje rainrot zweette die toen en ook afgelopen okt. een streep geschoren langs luchtpijp en midden borst. Begin dec. nog een keer geschoren en verder geen last meer gehad. Ik wil wel vanaf okt. elke maand even bijscheren dit jaar, dan is de overgang minder groot als het weer wat kouder wordt.
Dekens wil ik ivm speels sloop vriendje al niet aan beginnen en met zo'n minimaal patroon is dat ook niet nodig. Verbranden ze iets meer calorieen, dan is dat ook niet erg, beetje spek mag er af.

Iirene
Berichten: 129
Geregistreerd: 31-10-06

Re: Advies scheren pony met veel vacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 15:40

Is die streep in deze tijd van het jaar ook nog voldoende of zit ie nu volledig in de zomervacht?

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Advies scheren pony met veel vacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 15:45

Halverwege, maar geen last van warmte nu.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Re: Advies scheren pony met veel vacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 19:48

1 van mijn connemara’s aantal weken geleden nog geschoren. Ze had het bloedheet in haar winterjas en kwam moeizaam door het haar. Heel blij dat ik het gedaan heb. Benen had ik niet geschoren, maar zit nog altijd wat winterhaar op.

Heb meerdere pony’s staan en ondanks dekens maken zij nou eenmaal graag een jas aan. Ze worden, afhankelijk vh werk, allemaal (deels) een of meerdere malen geschoren.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Advies scheren pony met veel vacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 20:01

Ik heb vorige week mijn 27 jarige shetlander geschoren. Die is pas anders in juli zijn vacht kwijt. Ik scheer met de vacht mee. Na twee weken is hij prachtig glanzend zwart. Ik snap niet wat er op tegen is om in de zomer te scheren. Ik doe het nu al een aantal jaar bij beide pony’s

Iirene
Berichten: 129
Geregistreerd: 31-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 20:33

SkyMarian schreef:
1 van mijn connemara’s aantal weken geleden nog geschoren. Ze had het bloedheet in haar winterjas en kwam moeizaam door het haar. Heel blij dat ik het gedaan heb. Benen had ik niet geschoren, maar zit nog altijd wat winterhaar op.

Heb meerdere pony’s staan en ondanks dekens maken zij nou eenmaal graag een jas aan. Ze worden, afhankelijk vh werk, allemaal (deels) een of meerdere malen geschoren.


Scheer jij in de winter ook? Hoe vaak?

Iirene
Berichten: 129
Geregistreerd: 31-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 20:35

Napie schreef:
Ik heb vorige week mijn 27 jarige shetlander geschoren. Die is pas anders in juli zijn vacht kwijt. Ik scheer met de vacht mee. Na twee weken is hij prachtig glanzend zwart. Ik snap niet wat er op tegen is om in de zomer te scheren. Ik doe het nu al een aantal jaar bij beide pony’s


Mijn pony is nu al een heel eind op weg met haar zomervacht, vandaar dat ik het nu eigenlijk wil afwachten. Maar ik denk er dus serieus over na om volgend jaar wel in april ofzo te scheren. Goed om te horen dat het jou goed bevalt.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 20:38

Ja in de winter ook. Kan varieren van 1-3 x. Afhankelijk hoe vroeg in het seizoen ik voor de eerste keer geschoren heb. Dit jaar zijn ze alle 3 maar 1 x geschoren. De twee die al onder de man zijn ih najaar. De jongste die nog beleerd moet worden pas een paar weken geleden toen het zweet van haar afdroop.

Shetlander doen wij idd ook in het voorhaar scheren. Door haar ppid komt ze pas laat id zomer door haar jas heen. Om vervolgens weer een wintervacht aan te maken.

karin30
Berichten: 162
Geregistreerd: 21-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 20:39

Ik moet begin oktober al scheren in november ook weer omdat het zo snel terug komt vanwege de korte dagen ondanks dikkere deken en dan in januari meestal ook weer

Diegene die mijn paard scheert is nu nog steeds druk met scheren van de paarden
Laatst bijgewerkt door karin30 op 24-05-20 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Iirene
Berichten: 129
Geregistreerd: 31-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 20:42

SkyMarian schreef:
Ja in de winter ook. Kan varieren van 1-3 x. Afhankelijk hoe vroeg in het seizoen ik voor de eerste keer geschoren heb. Dit jaar zijn ze alle 3 maar 1 x geschoren. De twee die al onder de man zijn ih najaar. De jongste die nog beleerd moet worden pas een paar weken geleden toen het zweet van haar afdroop.

Shetlander doen wij idd ook in het voorhaar scheren. Door haar ppid komt ze pas laat id zomer door haar jas heen. Om vervolgens weer een wintervacht aan te maken.


De 2 die je in het najaar hebt geschoren zijn dus wel redelijk kort in het haar gebleven?

Iirene
Berichten: 129
Geregistreerd: 31-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 20:44

karin30 schreef:
Ik moet begin oktober al scheren in november ook weer omdat het zo snel terug komt vanwege de korte dagen ondanks dikkere deken en dan in januari meestal ook weer

Diegene die mijn paard scheert is nu nog steeds druk met scheren van de paarden



Ik denk idd dat het zoiets moet worden...Komt het haar na januari niet meer zo dik weer terug?

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 20:46

Dit jaar wel. Heb ze ook nog wel eens een 2e keer geschoren. :j
Ik pak ze na het scheren niet heel dik in en ze kunnen 24/7 naar buiten wat ze dan ook graag doen.

karin30
Berichten: 162
Geregistreerd: 21-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 22:15

Iirene schreef:
karin30 schreef:
Ik moet begin oktober al scheren in november ook weer omdat het zo snel terug komt vanwege de korte dagen ondanks dikkere deken en dan in januari meestal ook weer

Diegene die mijn paard scheert is nu nog steeds druk met scheren van de paarden


Nee dan niet meer gelukkig


Ik denk idd dat het zoiets moet worden...Komt het haar na januari niet meer zo dik weer terug?