iemand ideeën?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zaphierx
Berichten: 14
Geregistreerd: 04-03-19

iemand ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-20 00:56

Goedenavond allemaal,
Ik heb een lusitano ruin van 16 jaar. Ik heb hem op 3 maart 2019 gekocht, maar ik reed hem al sinds augustus 2018.
Vorig jaar heeft hij een trap gehad op de wei, tegen zijn achterknie. Hierna werd hij rechtsvoor kreupel. De dierenarts is er toen bij geweest en een tijdje op metacam, koelen en rust was het weer over.
Nu is hij 8 oktober weer getrapt tegen zijn achterbeen en werd hij weer rechtsvoor kreupel.
We hebben hem toen 6 weken boksrust gegeven, daarna zijn we 2 keer per dag met hem gaan stappen, hij verbeterde wel maar werd niet helemaal 100.
Ondertussen hebben we foto's laten maken waar artrose uit kwam. We hebben hem laten uitverdoven en inspuiten. Op het uitverdoven reageert hij wel, maar op het inspuiten niet. Nu zijn we 3 weken geleden naar de kliniek geweest met hem. Hier liep hij eigenlijk best goed tot aan de buigproeven. Zijn ijzers zijn er toen onder vandaan gehaald, de hoefsmid daar merkte gelijk op dat hij heel gevoelig was op zijn voeten. Op de foto's en echo's die we toen hebben laten maken was ook alleen de artrose (in beide voorbenen) te zien, maar volgens de dierenarts kan hij niet zó slecht lopen alleen door de artrose.
Nu zijn we bij twee klinieken geweest, waar ze ons allebei niet konden helpen.
Hij heeft wel speciale ijzers gekregen met een zooltje en foam ertussen. Dat ging de eerste week echt heel goed en toen mochten we ook weer opbouwen! In de tweede week wisselde hij af van hele goede dagen, en hele slechte dagen. Op goede dagen kon ik er 10 minuutjes op stappen, en op slechte dagen liet ik hem wel in de wei, want hij moet toch een beetje bewegen (hij staat in een afgezet stukje, hij kan niet rennen ofzo, en staat apart van andere paarden). Nu zitten we in week 3, en wordt hij eigenlijk weer steeds slechter. We hebben hem nu weer op boksrust gezet (hij heeft wel een uitloopstal dus hij kan wel een beetje naar buiten). We zijn ondertussen 4 dierenartsen en een aantal verschillende hoefsmeden verder.

Maar wij zijn dus een beetje out of options, niemand weet wat hij heeft of hoe we hem het beste kunnen helpen.
Is er iemand die ons verhaal herkent? of misschien nog tips heeft die we kunnen proberen?

liefs, michelle en storm

rien10
Berichten: 14672
Geregistreerd: 01-06-10

Re: iemand ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 01:01

Dit is n dubbel topic.

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: iemand ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 07:17

Artrose wordt nooit meer goed. Je paard zal goede en mindere dagen hebben daar zal je je op aan moeten passen. Verder kijken hoekje het voor hemzelf optimaal mogelijk kan maken met ijzers, huisvesting, medicatie of supplement.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 07:30

Inderdaad, dit kan je niet genezen.
Goed bekappen en beslaan, zorgen dat hij mooi slank is en niks te zwaar, een supplement ter ondersteuning.

En mijn persoonlijke ervaring is dat je ze beter in een hele goede conditie kan houden met sterke spieren. Dat dit 'uitkwam' na een blessure en boxrust vind ik dan ook typerend.

Geen idee hoe 'slecht' hij loopt. Maar opbouwen van conditie en kracht kan nog wel eens uitkomst bieden. En dan ook onderhouden. Dus niet eens per week een ritje, maar bijna dagelijks flink aan de arbeid.

Is hij daar te slecht voor... Dan een vervroegd pensioen met misschien wel af en toe een stapritje en wat grondwerk.

mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 07:36

Bij artrose is boxrust en minder bewegen eigenlijk het laatste wat je moet doen.
Bewegen, het liefst 24/7 buiten, is wat de klachten verminderd.
De artrose gaat nooit meer over. Maar hij hoeft niet altijd pijn te hebben.
Mijn paard heeft ook artrose. Sinds hij 27/7 buiten loopt met schuilstal, een deken bij kou en nattigheid opheeft ( kou verergert de klachten ) en curcumix souplesse van horsefit krijgt loopt hij weer als een jong paard ! Een bosrit van twee uur , met veel draf en galop , loopt hij met gemak.
Hij heeft ook een tijd op ijzers , siliconen en zooltjes gestaan, maar loopt nu al een jaar blootsvoets 100% zuiver.
Nu weet ik niet of bij jouw paard enkel de artrose een rol speelt nu, maar je zou eens kunnen kijken wat 24/7 buiten met hem doet, en een passend supplement. Dat laatste kan even zoeken zijn, maar ik zweer bij dat wat mijn paard nu krijgt.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30626
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: iemand ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 08:34

Hier een slotje wegens dubbeltopic. Het topic staat op BEH op de juiste plek.